Accomodatie / Hotels

Binnenkort ga ik drie weken naar Japan, twee weken met een rondreis, daarna blijf ik nog een weekje langer in Tokyo. Nu had ik bij Shoestring ook het hotel kunnen verlengen, dat zou €85 per nacht kosten, afgaande op wat ik her en der op internet had gezien moet dat goedkoper kunnen. Echter, het aanbod is erg groot en mijn beeld van Tokyo nog dusdanig beperkt dat kiezen erg lastig is.

Wellicht heeft iemand een goede tip voor een hotel? En wat zou sowieso een leuke wijk zijn om te verblijven? Het hoeft niet luxe te zijn, een goed bed en wat privacy is het belangrijkste. Ligging t.o.v. metro is uiteraard ook belangrijk, maar als ik zo naar de kaart van Tokyo kijk lijkt me dat niet snel een probleem.

Verder zijn andere tips uiteraard ook welkom, ik moet voor mezelf nog een lijstje maken van wat ik allemaal wil bezoeken. Ik wil in ieder geval een dagtrip naar Nikko maken, daarnaast dacht ik aan Kamakura of Mt. Fuji. Binnen Tokyo is het nog helemaal één groot vraagteken, er is zo ontiegelijk veel te zien. Alles bij elkaar heb ik 8 dagen te besteden, suggesties zijn van harte welkom!

Ja hoor dat kan veel goedkoper met de hotels. Als terugvliegt naar NL heb je meestal een ochtendvlucht het beste is dan om een hotel te nemen in de wijken Asakusa, Ueno of vlakbij Tokyo Station omdat je zeker anderhalf uur nodig hebt om bij de luchthaven te komen. Als je in die wijken zit zit je al aan de “oostkant” van Tokyo (vandaar uit is het minimaal anderhalf uur naar de luchthaven) en de verbindingen gaan meestal rechtstreeks van Tokyo of Ueno station. Ga je verder weg zitten in het zuiden of westen van Tokyo (Shibuya, Ginza etc etc dan ben je echt heel lang onderweg want je moet sowieso naar Ueno of Tokyo station).

8 dagen Tokyo voor jezelf …

1 dag Nikko zeker doen !! Is heel mooi !! Als toerist kan je bij Tobu railways bij Asakusa station een speciale World Heritage Pass kopen. Is wel 2 of 3 dagen geldig maar voor de prijs haal je het er in 1 dag al uit. Je hebt dan een retourtje Tokyo Asakusa - Nikko, locale bus in Nikko en entree voor 3 shrines en tempels. Ik dacht dat die kaart zo’n EUr 40 kost. De treinreis naar Nikko is wel bijna 2 uur en let er op dat je op het treinstation wel het voorste treinstel neemt want die gaat naar Nikko en de achterste ergens anders naar toe!

Wat ook heel leuk is om te doen vanuit Tokyo als dagtrip is de Hakone Roundtrip. Je koopt een pass (weer een speciale combipass voor toeristen en is weer 2 of 3 dagen geldig). Vanuit Tokyo heb je dan de alle treinen, gewone treinen, speciale treintjes, kabelbanen, oversteek met de speciale boot en alle bussen in het Hakone gebied. Dit is echt heel mooi en je kan echt een hele tijd Mt Fuji zien.

Een dagtrip naar Kamakura is ook heel mooi !! Als je in Kamakura bent vergeet dan niet het treintje nog een stukje verder te pakken naar Enoshima Island !!!

Dit zijn in ieder geval 3 dagtrips Nikko, Mt Fuji (Hakone roundtrip) en Kamakura.

Verder kan je je prima vermaken voor de rest in Tokyo, elke buurt is een bezienswaardigheid op zich !! Shibuya, Ginza, Harajuku, Omotesando, Akihabara, Ueno, Asakusa etc. Vergeet niet de monorail naar Odaiba te pakken !! De rit met de monorail is al een belevenis op zich. Als je by night bij station Daiba eruit gaat en “boven” boven blijft kom je bij de Sumida rivier uit met een geweldig uitzicht over de skyline van Tokyo met de tokyo bridge en de tokyo tower.

Bezoek zeker de tempel in Asakusa, de shrine in Harajuku en de geweldig geklede tieners op zondag op de brug in Harajuku.

Voor een geweldig uitzicht over Tokyo kan je je het geld besparen voor de Tokyo tower, ga gewoon naar de Government Towers ! Tevens het hoogste gebouw in Tokyo. De linker toren heeft het mooiste uitzicht. Met een lift ga je helemaal naar de bovenste verdieping (48) en heb je een geweldig uitzicht. En als je zin hebt ga je naar de toren ernaast en ga je daar ook nog helemaal naar boven. Helemaal gratis ! De tokyo tower kan je zien van dichtbij en van een afstand als je met de monorail naar Odaiba gaat.

Zoveel dingen om te zien en doen in tokyo !

Oh ja als je naar Shibuya gaat naar het drukste kruispunt vd wereld…ga dan aan de overkant bij Starbucks op de 1e verdieping aan het raam zitten en geniet gewoon van wat er beneden allemaal gebeurt !

Ik ben net twee weken terug van een 16 daagse reis naar Tokyo. Verblijf kan idd veel goedkoper. Wij waren zo’n 20-30 euro pp per nacht kwijt (2 persoonskamer). We verbleven in twee hostels en een ryokan.

De goedkoopste was het Oak Hotel. Goed betaalbaar, goede ligging(vlakbij Ueno Station), aardige bedden en een eigen badkamer.

In Ueno heb je bovendien ook Ueno park met een aantal leuke musea, een shrine, zo’n typisch Japanse toren waarvan ik niet op de naam kan komen en Ueno Zoo(met de reuzenpanda).

Voor de rest is de Tokyo tower toch wel erg leuk(en veel geld zal je niet besparen als je ergens anders heengaat). Al is het uitzicht op Roppongi Hills ook de moeite waard (kan je een ticket halen icm het museum erin). Akihabara is erg tof als je ook maar enigszins gek bent op electronica/gadgets/camera’s/games/computerhardware. Shibuya is ook een leuke buurt waar je goed kan shoppen, eten, drinken en stappen.

De Sensoji temple is ook een aanrader met ook erg veel gezellige(en toeristische) japanse winkels en eetkraampjes.

De jongeren bij Harakuja vielen wel behoorlijk tegen. Er staan er tegenwoordig maar een handjevol en voor de rest staan er meer toeristen met camera’s bij.

Voor de rest moet ik zeggen dat wij niet veel hadden gepland van tevoren en dat ook niet echt nodig is. Echt overal kijk je je ogen uit in die stad.

Wanneer ga je trouwens? Binnenkort plaats ik trouwens wat artikels op mn websites met tig foto’s.

Allebei bedankt voor jullie reactie! Ik vertrek 11 mei, eerst naar Fukuoka, een kleine twee weken later zal ik in Tokyo arriveren. Dat Oak Hotel is inderdaad zoiets als ik zoek: simpel maar betaalbaar en t.o.v. openbaar vervoer op een uitstekende lokatie. Ik heb ook even in Google Earth gekeken, Het hotel van Shoestring (Hotel Suigetsu Ohgaiso) zit precies aan de andere kant van Ueno Park, bij metrohalte Nezu. Het ziet er wel wat sjieker uit, maar qua lokatie is het een wat minder praktisch.

Dat van die combipassen voor Nikko en hakone was voor mij nieuw, dat zal goed van pas kunnen komen. Ik vroeg me nog wel af of een RailPass voor een week rendabel zou zijn, maar met dergelijke prijzen zal dat duidelijk niet het geval zijn.

Voor de rest zal ik eens een lijst gaan maken van alle zaken die ik zeker zou willen gaan zien, ondanks die 8 dagen zal het toch nog selecteren worden. Ueno Zoo is geen must, die groot uitgevallen knuffelberen heb ik in Chengdu al prima kunnen aanschouwen :D. Akihabara daarentegen zal ik zeker niet overslaan, al is het maar omdat m’n imagetank het recent heeft begeven en ik gegarandeerd geheugenkaartjes tekort ga komen. Harakuja leek me ook wel een must-see, maar die gaat een stapje lager in prioriteit. Dat zal ik dan ter plekke nog wel zien, het was ook zeker niet m’n bedoeling met een helemaal uitgestippeld dagprogramma op stap te gaan, maar een beetje voorbereiding kan zeker geen kwaad…

Als je al het vervoer tot Tokyo bij je reis in hebt en de laatste paar dagen alleen in Tokyo blijft en bv. alleen naar Nikko of die Hakone roundtrip gaat doen dan heb je die JR Railpass niet nodig voor een week.

Als je in Ueno bent moet je zeker naar Ameyayokocho Street gaan. Dat ligt tegen over het station en is een soort Albert Cuyp markt. Heel grappig om te zien en je kan er superverse en goedkope rauwe vis eten. De Ueno zoo ligt er om de hoek en is alleen al leuk om heel even te bezoeken om te zien hoe de Japanners de dierentuin beleven! En de entree is goedkoop. Ook het park ernaast is leuk.

Akibara is inderdaad helemaal geweldig.

In Ginza heb je ook het Sony gebouw ook heel mooi van binnen met allemaal concept dingen en je kan er als toerist goedkoop taxfree kopen.

Als je een autoliefhebber bent moet je zeker naar Odaiba gaan (ligt op een eiland in de rivier) daar hebben ze hele grote concept car showrooms.

Toen ik er was waren er heel veel raar geklede tieners in Harajuku (die zijn er vooral op de zondag). Toch zou ik er wel heen gaan want je moet er toch langs over de brug waar ze staan om naar de Sensoji tempel te lopen. Die is echt heel mooi en een oase van rust in hartje Tokyo. Ga vooral het straatje in aan de overkant van JR Harajuku station (zebrapad oversteken en dan naar links en je ziet vanzelf wel welke straat rechts je in moet). Dat is Tokyo teenager heaven. Erg leuk om al die hippe geklede tieners te zien die er shoppen. Aan het einde van die straat kom je bij een groot kruispunt als je daar links de grote straat inloopt (met in het midden wat bomen) dan kom je op Omotesando Hills een grote straat met alleen maar de dure merkwinkels. Erg leuk om de Japanners op merkenjacht te zien !

Odaiba voor de rit met de monorail en om de skyline van Tokyo te zien (de Fuji television tower is ook leuk om in te gaan).

Zeker ook de Asakusa tempel bezoeken !

En ja zoals ik al zei elke buurt is wel een bezienswaardigheid op zich!

Let er wel heel goed op dat als je ergens naar toe wilt dat je wel precies de goede uitgang van een metrostation hebt !Want sommige stations zijn zo groot dat als je de verkeerde uitgang hebt je echt niet meer kan vinden waar je heen wilt. Maar alles is heel goed aangegeven.

O ja de winkels zijn elke dag tot 21.00 uur open tijd genoeg om overdag de bezienswaardigheden te bewonderen en savonds by night nog op pad te gaan !

Let er wel op dat de metro’s in Tokyo rond 00.30 uur stoppen ! Dus rond 23.00 uur is het vaak heel druk in de metro omdat iedereen nog op tijd thuis wil zijn na het shoppen voordat ze stoppen!

Wat me ook heel erg opviel van Tokyo is dat als het van buiten niets lijkt en je gaat naar binnen dan kom je opeens de gekste winkels tegen, verdiepingen vol met restaurants etc.

En wat me opviel…hier in NL bv zitten alle winkels gewoon op “ooghoogte” de winkel die je ziet dat is het. Maar in Tokyo zie je een winkel, dan is er weer een trappetje omlaag en zijn er weer tig andere winkels en weer trappen omhoog en weer tig andere winkels of restaurants!

Ook viel me op dat je de restaurants bv als je op straat loopt vaak alleen kan ontdekken als je omhoog kijkt naar de uithangborden. Vaak zie je dan alleen een gewone hal met wat ruiten met foto’s erachter met nummers van verdiepingen. Je gaat dan in die hal een lift in en gaat naar zo’n verdieping…vervolgens is die hele verdieping vol met restaurants en de volgende ook weer etc. Heel raar omdat het vanaf de straat gewoon een “halletje” is met een lift en ziet eruit alsof het niets is!

O ja in de wijk Shibuya bij dat drukke verkeerspunt daar staat het standbeeld van het hondje Hachiko. 's Avonds is dat een ontmoetingsplaats voor jongeren dus heel leuk om te zien als iedereen daar op zijn date staat te wachten. Als je daar bij die uitgang even weer teruggaat de shoppingmall in en naar beneden gaat kom je in een foodhall uit die helemaal geweldig is.

O ja een tip elke shoppingmall in Tokyo heeft beneden altijd een grote foodhall. Daar mag je overal gratis dingetjes proeven en die hallen zijn zo groot dat je na een rondje je buik wel rond hebt gegeten (de mooiste en grootste foodhall is die in Shibuya (daar verkopen ze ook de bekende watermeloenen van EUR 750,–!!)

Nog een tip als mensen vragen waar je vandaag komt en je zegt “Oranda” (Nederland) dat vinden ze helemaal geweldig. Ook moet je helemaal niet raar opkijken als mensen een praatje met je gaan aanknopen. Als ze Engels kunnen vinden ze het nl. geweldig om Engels met je te gaan praten om te oefenen.

Tokyo is net een knotsgekke ontdekkingsreis en je komt ogen te kort!

Reislijst op welke site ga je je artikels en foto’s plaatsen ? Lijkt me heel leuk om te lezen en de foto’s te zien !

Bedankt voor alle tips, ik denk dat ik de reis maar met nog een week ga verlengen :biggrin:

Ik heb inmiddels een hotel gereserveerd, na nog wat rondgekeken te hebben is het inderdaad dat Oak Hotel geworden, 6000 yen per nacht, scheelt in totaal dus mooi 300 euro t.o.v. het hotel van Shoestring. En dan ook nog een betere lokatie (lang leve Google Earth…), en eigenlijk alleen maar positieve beoordelingen. Voornaamste kritiek die ik tegenkwam: het formaat van de kamers en het ontbreken van een föhn. Twee zaken waar ik prima mee kan leven.

Het letten op de juiste uitgang van de metro is iets wat ik in Seoul al the hard way heb geleerd, door domweg ergens naar buiten was inderdaad de oriëntatie even helemaal weg en heb ik zo’n twee uur in de verkeerde straat gezocht naar het Hard Rock Café… Wel lastig dat ze zo vroeg al stoppen met rijden, wat dat betreft blijft New York toch ideaal. Wel iets om in de gaten te houden, zeker omdat taxi’s vrij prijzig schijnen te zijn.

Ik ben ook behoorlijk autofanaat, dus die showrooms op Odaiba zullen zeker op het programma komen. Ik was nog aan het kijken wat er verder nog aan automusea zijn, Toyota schijnt een schitterend museum vlakbij Nagoya te hebben, maar waarschijnlijk zal dat lastig in de reis in te passen zijn.

Hoe bekend is Nederland eigenlijk in Japan? In China wordt dusdanig weinig Engels gesproken dat een praatje maken meestal hopeloos is, en Nederland is hooguit van naam bekend. In Zuid-Korea was het met het Engels niet veel beter gesteld, maar het woordje “Nederlande” deed wonderen, dankzij Hiddink zijn we daar ongeveer heilig…

@ Eenelfje, zodra ze online zijn zal ik hier wel een link plaatsen. Indien dat natuurlijk niet gezien wordt als spam :wink:

@ WizardOfOss: De Japanners kennen eigenlijk allemaal Nederland (als je zegt waar je vandaan komt: Olande zeggen, dan maak je het ze al een stuk makkelijker :wink: ). Nederland heeft namelijk een rijke geschiedenis met Japan, het was eeuwen lang het enige land waarmee Japan de handel dreef, aangezien andere landen hun geloof probeerden op te dringen en het Nederland slechts om het geld ging. Ongetwijfeld niet echt verrassend :wink: . Overigens ben ik ook nog oer-Hollandse Kanjer stroopwafels tegengekomen in een winkel. In de geheel Nederlandse verpakking trouwens.
Voor de rest kan je ze natuurlijk altijd nog leren dat Heineken en Philips uit Nederland komen. En als het lukt kan je ze proberen uit te leggen dat het Japanse woord biru van het Nederlandse woord bier komt :smiley:

Kijk, nu ken ik inmiddels al de drie belangrijkste woorden ook in het Japans: goedendag, bedankt en bier. De reis kan nu al niet meer kapot :biggrin:

Dat waren precies de drie woorden waar ik mee op reis ging. De taalgidsen was ik vergeten, maar eigenlijk geen problemen gehad, alhoewel je er natuurlijk helemaal niks van snapt als ze weer eens eindeloos doorratelen. Met vriendelijk lachen en buigen is het belangrijkst.

Oja, het enige handige woordje wat je echt moet weten is ‘sumimasèn’ (ff fonetisch opgeschreven), wat zoiets betekent als ‘pardon’. Japanners weten dan gelijk dat je ze probeert aan te spreken of er simpelweg langs wilt. Enorm handig als je iemand op straat wil aanspreken, want anders lopen ze waarschijnlijk gewoon door.

Reislijst heeft helemaal gelijk !! Het woord Sumimasen vond ik ook het belangrijkste woord wat ik heb gebruikt in Japan !! Het is een superhandig woord voor inderdaad als je iemand wilt aanspreken, er langs wilt, etc. Betekent zoiets als " excuse me".

Naast dit woord gebruikte ik alleen de woorden, goedemorgen, goedemiddag, goedenavond, hartelijk dank of bedankt en sorry ! Met die paar woorden en heel veel buichen en glimlachen red je je prima daar ! (ook een beetje onhandig doen met een kaart op stations en in de stad wil ook vaak helpen ook om dingen op aan te wijzen).

Ik merkte ook dat als ik zei dat ik uit Oranda kwam dat ze gelijk met hele verhalen kwamen over de handelsgeschiedenis van Japan en Nederland vroeger, die kennen ze allemaal !

Tenminste van degenen die Engels kunnen want er zijn maar heeel weinig Japanners die engels kunnen ! En als ze het kunnen vinden ze het geweldig om een praatje met je te maken om hun spreken te oefenen.

Als je toch mensen de weg wilt vragen of iets probeer dan altijd jongeren aan te spreken daar heb je meer kans bij dat ze wat engels kunnen, de ouderen kunnen het bijna nooit.

maar dit werkt alleen als je een kaart bij de hand hebt en dingen op de kaart kunt aanwijzen.

Ook zullen veel jongeren te verlegen zijn om je te antwoorden omdat ze geen Engels durven praten een oplossing is dan om het dus op de kaart aan te wijzen of gewoon opschrijven dat snappen ze vaak beter dan als je tegen ze praat.

als je engels praat om iets te vragen doe het dan in simpel engels en langzaam ! niet te snel of te lange zinnen maken want dan snappen ze het niet meer.

Maar ondanks dat zijn Japanners superlief en zullen ze je altijd helpen (ookal krijg je uitleg in het Japans en weet je daarna nog niets!) Het zijn hele lieve en beleefde mensen !

Heel veel plezier in Japan !

Als ik zo de verhalen hoor doet het me wel denken aan Zuid-Korea. Daar spreekt ook bijna niemand Engels, maar ze proberen je wel altijd te helpen, desnoods door er een hele alding andere mensen bij te betrekken. Opvallend was daar dat vooral kleinere kinderen meestal uitstekend Engels spreken, maar vanaf een jaar of 10, 12 hield dat ineens op, geen idee of het een kwestie van niet kunnen of niet durven is. Maar juist oudere mensen spraken soms nog een aardig woordje Engels, die hadden tijdens of na de Koreaanse oorlog vaak met de Amerikanen samengewerkt. Maar alles van middelbare leeftijd is daar ook hopeloos. Ik verwacht nu gewoon weer het ergste, dan kan het alleen maar meevallen, ik zie me toch wel te redden…

Trouwens nog en vraagje van praktische aard: in Japan gebruiken ze toch de Amerikaanse stekkers met twee platte pinnen? Ik kom daar namelijk nogal verschillende informatie over tegen, het zou toch wel een probleem zijn als ik onderweg de accu’s van m’n camera niet kan opladen…

Klopt als een bus. Overigens heb je in genoeg zaken van die converterstekkertjes voor een paar honderd yen.

Kijk, da’s nog eens een snel antwoord! Thanks!

Ach ja, dat krijg je als je een nachtmens bent. Jij reageert geloof ik ook standaard na middernacht :slywink:

Ik ben na m’n eerste trip naar NYC volgens mij in de verkeerde tijdzone blijven hangen :biggrin:

Voor de geïnteresseerden: ik heb m’n artikel over Tokyo online gezet. Deze zal de komende tijd nog wel flink uitgebreid worden, maar er staan in ieder geval al iets op :wink: Wat informatie over bezienswaardigheden, buurten en wat foto’s.

Artikel Tokyo op Reislijst.nl

Zo, heb ik weer een bookmark erbij :smile:

Laat je je verhalen horen Wizard als je terug bent? Ik ben reuze benieuwd! Mijn vriendin en ik gaan in oktober naar Japan, we kunnen niet wachten!