Alleen naar Tokyo

Hallo,

Ik ben een jonge blonde meid van 21 en wil dolgraag naar Japan en dan met name naar tokyo en omgeving.

Tips vind ik hier genoeg dus ik kan niet wachten om hopelijk in oktober 2011 voor het eerst die kant op te gaan.

Ik zal waarschijnlijk niet meer overgehaald kunnen worden om ‘niet’ te gaan maar wil toch graag de mening van ervaren reizigers of het ‘oke’ is om als jonge vrouw alleen in Japan te reizen.

Alvast hartelijk bedank!

Gr. Felice

Nu ben ik een man van 11 jaar ouder dus wellicht kijk ik er met andere ogen naar, maar volgens mij heb je als alleenreizende vrouw op maar weinig plaatsen ter wereld nog minder te vrezen dan in Japan. Gewoon gaan dus!

Felice,

Japan is inderdaad een veilig land, kun je prima als vrouw alleen in reizen.

Denk ook aan www.couchsurfing.org

Je kunt met Japanse afspreken in Japan voor een coffee or a drink, via de profielen op couchsurfing en de recommendations krijg je een goed beeld van de persoon in Japan. Enkele keren emailen en daarna afspreken op neutraal terrein en daarna samen de stad verkennen.

Heb er zelf leuke contacten aan overgehouden in Japan, het zijn vaak internationaal georienteerde prima Engels sprekende Japanners.

Volgend jaar (in 2011) ga ik weer een aantal Japanse ontmoeten, geeft een mooi inkijkje in de cultuur.

Daarnaast als je backpackend gaat en je volgt (een beetje) de Lonely Planet dan kom je vanzelf (met name in de hostels) andere reizigers tegen, waar je een klik mee kunt hebben en iets kunt afspreken.

vr.gr. Ton

Ik ben 2x alleen naar Japan geweest, 1x rondreis van 3 weken en 1x paar dagen Tokyo.

Japan is een prima land om als vrouw alleen rond te reizen! Heel veilig dus je kan met een gerust hart gaan.

Ook had ik via internet een Japans meisje leren kennen in Tokyo en met haar heb ik meerdere keren afgesproken in Tokyo en ze heeft me heel veel laten zien wat ik normaal niet eens zou ontdekken of eten bv.

Mocht je in contact komen met Japanners via het internet dan zijn ze gelijk heel direct in het afspreken om elkaar te ontmoeten of je rond te leiden als je in Japan bent, dit komt misschien een beetje te direct en afschrikwekkend over voor ons maar dit is voor Japanners heel normaal ze vinden het geweldig om je dingen te laten zien, dingen voor je uit te zoeken, Engels met je te praten en een vriend in Europa te hebben. Mocht je met een Japanner afspreken neem dan een leuk kadootje voor ze mee.

Nu ben ik al weer 35 jaar ouder en man, maar kom al sinds 1979 in Japan (meestal Kyoto en omgeving). Als ik mijn dochter (ook blond en 20) ergens alleen naar toe zou laten gaan, dan is dat wel Japan.

We zijn afgelopen jaar een weekje in Tokyo geweest en een (Japanse) oud college heeft ons daar op een dag wat plekken laten zien die je normaal genomen zelf niet zo makkelijk vind. Het advies van eenelfje kan ik dan ook begrijpen. De Japanners willen graag helpen en Engels spreken en willen dat elke dag wel doen.

Maar soms is het ook lekker om een dagje weer alleen te zijn, dus plan dat ook voor jezelf in. Ga bijvoorbeeld op de zondag in je uppie naar het Yoyogipark; daar vind je vele, vele jongeren van alle leeftijden waarmee je ook eenvoudig contact kan maken en plezier kunt hebben. Zeker als je alleen bent gaat dat nog wat makkelijker!

Haha ja dat van een dagje even alleen zijn ken ik, dat Japanse meisje had zelfs hetzelfde hostel als mij geboekt toen ik er was omdat ze anders weer op tijd terug naar huis moest en haar huis helemaal in noord-Tokyo lag en ze dan lang onderweg was. Ze had vanalles uitgezocht en uitgeprint om mij mee naar toe te nemen en mij te laten zien, met nog andere vriendinnen erbij van haar want die vonden het allemaal geweldig om Engels te praten. En…met hen erbij verdwaalden we nog meer in Tokyo dan dat ik er alleen rondliep! Ze kennen er nl. alleen de weg waar ze vaak komen, wijken ze daar vanaf dan zijn ze net zo lost!

Ik wilde toen ook inderdaad even gewoon alleen door Tokyo rondsjokken (Japanners lopen ook bijzonder traag dus alles ging ook veel langzamer met hen erbij…) dus toen ik terug kwam naar Tokyo van Kyoto heb ik express gezegd dat ik wat later terug kwam zodat ik nog even tijd voor mezelf had haha.

Maar met een Japanner op pad in Tokyo is echt een superleuke ervaring! En daarna stuurde ze ook allemaal gekke frutsels en dingetjes uit Japan per post en ik weer Nederlandse dingetjes terugsturen (smakenthee van Pickwick schijnt een hit te zijn).

Maar goed we dwalen af haha

Spannend ik ben ook vrouw (26) en van plan om, waarschijnlijk alleen, naar Japan te reizen. Lijkt mij een veilig land en goed om ervaring op te doen voor de rest van mijn reis. Heb helaas nog geen ervaring maar misschien komen we elkaar wel tegen :wink:

Ik ga volgende maand ook alleen naar Japan, met een groepsreis dat wel. Vind het best wel eng om op vrije dagen dan alleen rond te wandelen maar Japanners zijn over het algemeen wel erg behulpzaam. Ben in Tokyo van plan om veel met de metro te reizen tenzij er natuurlijk dingen zijn op loopafstand maar dat zal wel niet veel het geval zijn. Minder kans om te verdwalen als je het systeem eenmaal door hebt.

Allemaal bedankt voor deze goede tips en ik vind het fijn om te horen hoe jullie denken over alleen reizen door Japan!
Van Couchsurfing ga ik zeker gebruik maken!
Maar ik lees ook steeds verschillende meningen over wanneer je het beste die kant op kan gaan…?

Het meest ideaal zijn wat mij betreft het voor- en najaar, zelfs in november heb je nog aangename temperaturen en relatief weinig regen. En met een beetje mazzel pik je dan de kersenbloesem of de herfstkleuren nog mee, dan is het land op z’n mooist.

Zelf ben ik in januari nog geweest, toen was het sommige plaatsen wel wat fris (in Nikko een dik pak sneeuw), maar in Tokyo en Yokohama heb ik ook toen nog nog in een T-shirtje rondgelopen, op sommige dagen richting de 20 graden met een stralende zon. En de hele trip geen regen.

Alleen de zomer lijkt me geen aanrader, mijn eerste bezoek aan het land was in mei 2008, en toen was het al een aantal dagen erg warm en vooral benauwd. En dat schijnt in de zomer alleen nog maar erger te worden, met statistisch ook nog de meeste regen.

Ik zal ook in oktober naar Japan gaan! Alleen, maar wel met een groepsreis. Helaas zijn er maar 3 dagen in tokyo te verblijven, erg kort, maar ik kijk er enorm naar uit! Alleen zijn lijkt me totaal niet erg, er is zo veel te zien en te doen!

Hallo allemaal,

Mijn naam is Lady, 25 jaar en helemaal nieuw op dit forum :slight_smile:
Ik ben van plan om in februari/maart 2012 alleen op reis te
gaan naar Tokio voor 3weken. Ik wilde vragen of er mensen
zijn die tips en/of handige weetjes voor me hebben? En of het
voor een vrouw goed te doen is alleen in tokyo? Las al wel aantal
reacties op 90nijhof…maar mochten er nog nieuwe ideetjes zijn, zou
ik het heel leuk vinden om te horen:))

Groetjes Lady

Welkom op het forum. Ik ben geen vrouw, maar Tokyo is goed te doen in je eentje, ook als vrouw. Wat dat betreft sluit ik me volledig aan bij de eerdere reacties.
http://www.japan-guide.com is een goede site om je te orienteren en uiteraard ook dit forum, als je dan nog specifieke vragen hebt helpen we je graag verder.
Zit je vast aan eind feb/maart? Eind maart/april heb je de kersebloesem (sakura), wat een van de mooiste periodes is om Japan te bezoeken: http://www.japan-guide.com/e/e2011.html

Dankjewel nigo :)) jaa heb het een en ander intussn al gevonden op internet. Maar persoonlijke ervaringen/verhalen/ideeën zijn altijd fijn en leuk te weten. Kan helaas niet in april niet gaan ivm commerciële weken op werk.
En kan eigenlijk ook niet meer wachten om naar Tokio af te reizen hihi…

Heb wel paar vraagjes:
-uitgaande van gemiddeld, hoeveel euro zou je per dag ongeveer moeten rekenen voor eten? Uitgaande van low-budget en 3x buiten de deur eten per dag? Is het heel duur?

• is uitgaan in de avond af te raden in m’n eentje?
  • wil mss 3 dagen tussendoor naar osaka. Is het goedkoper om vanaf Tokio een treinretourtje te boeken of al vanuit Nederland?
  • spreken de jongeren in Yoyogipark goed Engels?
  • zijn er ook plekken waar nederlanders, woonachtig in Tokio, wel eens samenkomen? Om te socializen? Of algemeen?
1 like

-uitgaande van gemiddeld, hoeveel euro zou je per dag ongeveer moeten rekenen voor eten? Uitgaande van low-budget en 3x buiten de deur eten per dag? Is het heel duur?

Het is helemaal niet duur, je kunt er buiten de deur goedkoper en gezonder eten dan in Nederland. 2000-3000yen (20-30euro) per dag kan genoeg zijn voor low-budget.

• is uitgaan in de avond af te raden in m’n eentje?

Het is bijzonder veilig in Japan en ook in Tokyo ondanks 30miljoen mensen. Ook 's avonds kun je als vrouw alleen over straat.

• wil mss 3 dagen tussendoor naar osaka. Is het goedkoper om vanaf Tokio een treinretourtje te boeken of al vanuit Nederland?

Hier staan de meeste opties beschreven: Tokyo to Osaka: How to get to and around Osaka - Access, Transport and Orientation
Een Railpass kan voordeliger zijn als je ook naar andere plaatsten gaat behalve Osaka. Met een 7-daagse Japan Rail Pass kun je bijvoorbeeld een week lang vrij rondreizen door Japan voor de prijs van ongeveer een retourje Osaka met de trein. Heel voordelig dus en alleen voor toeristen van buiten Japan. Je zou bijvoorbeeld naar Hiroshima en Miyajima of Takayama, Kyoto, Nara enz. kunnen gaan.
De Japan Rail Pass moet je van tevoren boeken in Nederland. Normale tickets kun je uiteraard ook in Japan kopen. Er zijn veel verschillende Rail Passes: Rail Passes in Japan

• spreken de jongeren in Yoyogipark goed Engels?

Ik denk niet dat ze beter Japans spreken dan de gemiddelde Japanner (weinig dus)

• zijn er ook plekken waar nederlanders, woonachtig in Tokio, wel eens samenkomen? Om te socializen? Of algemeen?

Waarschijnlijk wel, maar ik ken ze niet. Over uitgaan kun je op metropolis veel informatie vinden: http://metropolis.co.jp/

1 like

Hi nigo! Sorry voor m’n late reactie, maar heel erg bedankt voor al je antwoorden op mijn vragen. Ik heb er zin in, ticket is geboekt! :))

Heeft iemand ook nog aanraders wat betreft hostels in Tokio? Heb wel veel gevonden op hostelworld.com maar het zijn er zoveel dat ik niet kan kiezen hihi…en zijn er bepaalde wijken waar je het beste kan verblijven in Tokio? Wil misschien verschillende hostels boeken tijdens mijn verblijf van 17dagen, om alvast te kunnen oriënteren voor m’n volgende bezoek later dit jaar :smiley: Iemand enig idee of dit veel duurder is, dan als ik m’n hele verblijf in zelfde hostel verblijf?

Ik zou overwegen om een station eerder uit te stappen, in Kyoto. Dat is een veel mooier stadje om in een paar dagen te ervaren dan Osaka! Kyoto is een leuke historische stad waar je in je eentje veilig (zoals overal in Japan) dwars doorheen kunt wandelen zodat je vanzelf de tempels tegenkomt. En ben je uitgewandeld, dan neem je de bus terug naar je hostel. Er moet ook een prima hostel zijn vlak bij het station (maar heb daar zelf geen ervaring).

Het is absoluut geen probleem om te communiceren met de Japanse jeugd in het Yoyogipark! Ze spreken redelijk Engels, al is het schools Engels, maar dat is juist prima. Het is vooral op zondagen een geweldige plek om naar toe te gaan en de jongeren zijn heel open en willen ook graag contact maken vooral met jongeren van “overseas”.

1 like

Hallo gejo01,

Bedankt voor het reageren…wilde eigenlijk naar osaka om een kennis te bezoeken. Maar gaat waarschijnlijk niet meer door. Hopelijk doe ik in het Yoyogipark veel leuke contacten op :slight_smile:

Op de brug bij de ingang van het Yoyogipark bij het station van de Yamanote-lijn vind je op zonnige zondagen groepjes jongeren verkleed als Manga-figuren. Heel leuk om met ze op de foto te gaan, maar ook om met hun in contact te komen.

1 like