Wat concrete vragen

Ik heb al veel hulp gehad op het forum. Dank iedereen daarvoor :).

Wat concrete vragen:

  1. Als ik vanuit Tokyo de snelle trein naar Nikko neem, is dit dan op hetzelfde treinstation als waar vandaan de trein naar Hakone/Odawara vertrekt? Ik ben hier naar benieuwd omdat ik dan voor een paar dagen mijn bagage op het treinstation van Tokyo wil achterlaten, zodat ik met minimale bagage naar Nikko kan reizen.

  2. Ik kom aan op 24 maart om 9.15 aan opKansai International Airport in Osaka. We reizen dan meteen door naar Kyoto. Daar droppen we de bagage bij het hotel, en gaan we maar meteen de stad in aangezien we rond die tijd toch nog niet in kunnen checken. Heeft iemand een tip mbt een 3G/4G nano simkaart voor heel Honshu? Die kaart wil ik direct na aankomst kopen op Kansai International Airport. Een kaart met een forse hoeveelheid GB aan data, met eventueel de mogelijkheid om te bellen?

  3. Kan ik op Kansai International Airport ook meteen een metropas voor Osaka kopen, ondanks dat ik pas 2 weken later op Osaka Station aankom? Welke pass is het beste, ik zie door de bomen het bos niet meer :).

  4. Is pinnen op Kansai International Airport gewoon prima mogelijk? Of moet ik meteen een smak euro’s meebrengen om daar te wisselen?

Hopelijk hebben jullie het antwoord :). Alvast wederom bedankt.
Ilya

  1. Je kunt voor beide bestemmingen vanaf Tokyo Station vertrekken. Tokyo Station heeft ook een balie waar je bagage kunt afgeven en uiteraard ook coinlockers

  2. Ik gebruik altijd Global Advanced Communications: http://www.globaladvancedcomm.com/pocketwifi.html
    Ik heb alleen ervaring met de pocket WIFI. Zeer handig want heel je gezelschap en al je apparaten hebben dan WIFI. Voor bellen zou je Skype belminuten kunnen kopen of die paar telefoontjes gewoon met je Nederlandse SIM plegen.

  3. Op Kansai International Airport kun je de Icoca chipkaart kopen. Deze werkt bijna overal in Japan voor lokaal vervoer.

  4. Je kunt er pinnen. Zorg wel dat je bankpasje geactiveerd is voor pinnen buiten Europa. Pinnen kan verder bij elk postkantoor en de meeste 7/11 winkeltjes (helaas bijna nooit bij de andere lokale banken)

Ha Nigo,

Bedankt voor de input. Super!!

Wat betreft de pocket wi-fi heb ik inmiddels iets bij Japan-Wireless gehuurd. Ik hoop dat deze ook goed zal zijn. Was Global Advanced ook tegen gekomen, maar die was schrikbarend duur. Ik hoop maar dat het qua kwaliteit (bereik/snelheid etc) wel goed zal zitten bij Japan Wireless.

Ook dank voor de rest van de tips :).

Ik heb nog wat vervolgvragen :).

  1. Moeten we eind maart/begin april nog rekening houden met zeer koud weer (we gaan ook enkele dagen naar de Japanse alpen) en moet er daarvoor een dikke winterjas mee, of voldoen laagjes (zoals bij wandelen in de bergen) ook prima?

  2. Ik wil een fles Suntory whisky kopen. Weten jullie misschien een mooie plek hiervoor op de route Osaka/Kyoto/Kanazawa/Takayama/Nagano/Tokyo/Nikko/Hakone?

  3. Zijn er sushiketens of andere ketens in Japan waar je standaard wel naar binnen kunt lopen en waar het eten standaard goed en lekker is? Dit als alternatief van het vooraf moeten reserveren en alles helemaal uit moeten zoeken.

  4. Heeft iemand tips mbt de mooiste plek voor foto’s van Mt. Fuji bij een bezoek aan Hakone. We zijn er maar 1 nachtje. We vertrekken in de ochtend vanuit Tokyo, gaan dan eerst even kort naar Odawara Castle en dan door naar de accommodatie in het dorpje zelf. We kunnen die middag/avond wat ondernemen, en de volgende ochtend nog wat, alvorens we de Shinkansen vanaf Odawara naar Osaka pakken.

En nog een erbij:

  1. Ik wil een keer Kobe (de enige echte) of Hida beef proberen. Ik kom niet in Kobe zelf, wel in Takayama. Hebben jullie misschien aanraders waar ik in Tokyo, Kyoto of Osaka echte Kobe beef kan proberen? Hoef geen Michelin sterrenrestaurant te zijn (maar als het niet anders is…). En is Hida echt nog beter dan Kobe? Aanraders in Takayama?

Hoi Ilya,

  1. Het is in de Alpen zeker kouder dan op zee-niveau. Maar met laagjes zul je het wel redden.

  2. Ben zelf niet zo’n whiskey-liefhebber, maar ik denk dat op deze site wellicht wat tips voor je staan. Wees in ieder geval niet als die vent die achter me zat bij de vorige keer dat ik door de douane weer in Europa kwam. Hij had een fles redelijk oude whiskey in zijn handbagage, zonder speciale sealverpakking. ouch

  3. Ja, bij de meeste sushi ketens zul je zo naar binnen kunnen lopen. De Jiro’s zijn de uitzondering. Het meest toegankelijk zijn de kaiten-sushi’s, die met de lopende band. En daar heb je ook verschillen in qua kwaliteit. Als er redelijk wat ‘locals’ zitten, dan is het vaak wel een goede tent. Kijk of je iets kunt vinden waar de sushi ook echt door chefs wordt gemaakt (staan vaak in het rondje van de lopende band).

  4. Bij het meer moet de Fuji goed te zien zijn als het helder weer is. Als jullie de round-trip gaan maken, dan is bij Owakudani ook een goede mogelijkheid om Fuji te zien (mits helder). In hoeverre het gebied rond Owakudani open is hangt af van de gassen die worden uitgespuwd. Het is een tijdje dicht geweest vanwege verhoogde vulkanische activiteit, maar nu is de kabelbaan weer operationeel. Wel zijn nog wat wandelpaden afgesloten. Kijk tzt nog even op deze pagina, die houden de informatie hierover actueel.

  5. Kobe beef zou nóg beter moeten zijn dan Hida-beef. Maar dat vond ik al ontzettend lekker. Wat voor overnachting heb je in Takayama, is het een ryokan met diner erbij? Dan zal daar hoogstwaarschijnlijk wel Hida-beef bij zitten. En in het plaatsje zelf zijn natuurlijk ook mogelijkheden om het te eten bij bijv. de lunch.
    Verder heb ik me nog altijd af laten schrikken door de prijzen van het echte Kobe-beef, die liegen er niet om!

1 like

Oi. Dat zijn weer mooie antwoorden :). Super en dank!

Wat betreft die fles. Is die sealverpakking verplicht? Krijg je dat als je er om vraagt in de slijterij? Ouch als in bijbetalen, of als in ‘mag niet het land in’?

Hij moest de fles inleveren of als ruimbagage zien te krijgen (en daarmee de aansluitende vlucht missen) vanwege het verbod op vloeistoffen in de handbagage.
Als hij hem in de koffer had gedaan, was er niets aan de hand geweest.
Als hij hem in een luchthaven winkel had gekocht, dan wordt de fles in een gedeelde zak gedaan. En dan is het een kwestie van geduldig zijn met uitpakken tot je weer thuis achter de douane bent.
Ik weet niet wat hij uiteindelijk heeft gedaan, maar zonde is het wel!

En hou er rekening mee dat dat alleen kan als je een directe vlucht hebt. Heb je nog een transfer waarbij je opnieuw door de security moet (bijvoorbeeld bij binnenkomst in de Schengen-zone) dan mag je zo’n fles ondanks die speciale verpakking gewoon alsnog inleveren.

Maar gewoon goed ingepakt in je ruimbagage is er niks aan de hand.

Overigens verkopen ze in de konbini’s die je op zowat elke straathoek aantreft ook wel de gangbare merken als Suntory en Nikka, en anders is voor een wat breder aanbod een Don Qijote vaak ook een voordelige optie. Maar uiteraard zijn er ook wel volop slijterijen, zeker in de grotere steden.

Wat betreft Kobe Beef of vergelijkbaar, je komt dat in alle steden wel tegen, maar waar je er (buiten de steden van herkomst) vooral ook veel ziet is in Gion, Kyoto. Veelal hebben ze buiten al duidelijk aangegeven wat voor vlees ze in huis hebben, meestal niet in het Engels, maar als je het ziet dan begrijp je wel wat ik bedoel. Reken echter wel op zeer pittige prijzen, 10.000 yen ben je daar wel zo kwijt. Maar veel van zulke restaurants schijnen wel aanzienlijk voordeliger lunchmenu’s te hebben, mits je uiteraard vroeg genoeg bent.

Ik heb zelf alleen een keer ik meen Yonezawa beef gegeten, bij een yatai tijdens food festival bij het Kanto Matsuri in Akita. Een paar kleine stukjes voor 1000 yen, en naar mijn smaak enigszins verpest door teveel zout en kruiden. Dat heeft dat vlees helemaal niet nodig…

En wat betreft de meer gangbare restaurants: let niet op ketens en reserveren is ook overbodig. Kijk gewoon net waar je bent wat er goed uitziet, het is bijna altijd goed. De concurrentie is moordend in Japan, matige restaurants bestaan meestal niet lang. Een sushitent die slechte sushi verkoopt houdt het nooit lang vol. En zeker bij kaiten-zushi het voordeel: mocht het onverhoopt toch tegenvallen, dan reken je hetgeen je gegeten hebt af en zoek je de volgende tent op.

1 like

Bedankt, die wist ik nog niet!
Nu koop ik meestal niks op luchthavens als souvenir, en zeker geen flessen met inhoud, maar dit is toch goed om te weten!

Ik werd er een paar jaar geleden op geattendeerd toen ik in Fukuoka een fles Nikka whiskey voorzien van een samurai-outfit wou kopen: ik had toen nog een transfer op Incheon, en daar was inderdaad weer een controle die een probleem zou hebben opgeleverd.

En bij de volgende reis had ik een transfer in München, en daar stond in een andere rij iemand die een hoop stampij maakte omdat hij een dure fles cognac moest inleveren. Om te voorkomen dat het personeel lekker zou genieten van alle in beslag genomen drank deed hij toen maar een poging die fles ineens leeg te drinken…

Met die whiskey-samurai is het bij een latere reis toch nog goed gekomen. Toen had ik juist een transfer op Fukuoka en van daar non-stop terug naar Nederland. Want op zich ben ik ook niet zo’n duty free-shopper, maar zo’n fles met zo’n zwaar metalen masker is toch wel erg groot en zwaar in je bagage…

https://i.imgur.com/RTGnEPm.jpg

Ha. Mooie tips hoor. Maar dan de hamvraag. Een fles kan er mooi uitzien, maar hoe beviel het?

Sugoi!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat nog niet uitgetest had :ninja:
(gevolg van een riante drankvoorraad en te weinig drinkmomenten. En eerlijk is eerlijk, ik heb de fles ook puur om het uiterlijk gekocht…)

Ik heb daar nu direct maar eens verandering in gebracht, en de eerste indruk is zeker niet verkeerd. Tamelijk zacht, drinkt heel soepel weg. Geeft totaal geen branderig gevoel in de keel, meer een lichte tinteling op de tong. De smaak lijkt in eerste instantie nogal mild, maar dan volgt er toch een sterkere maar aangename nasmaak. Misschien niet de meest karakteristieke whiskey, maar deze ga ik wel op krijgen…

Zit nu ondertussen alleen ook even wat te googlen, en wellicht had ik hem toch dicht moeten laten. Het blijkt namelijk toch wel enigszins een collectors item te zijn waarvoor best leuke prijzen betaald worden :lol:

Dat dacht ik al, want op het etiket ontbraken toch wel wat essentiele feitjes over de Whisky :slight_smile: Maar idd, wel een grappige fles.

Elke whisky wordt uiteindelijk een collectors item, want er wordt meer gekocht en gedronken dan er gemaakt wordt. Nu nog vooral hoge kwaliteit, maar als dit allemaal in de kelders van rijke Chinezen en Arabieren ligt, zijn de normale flessen aan de beurt :).

Geniet ervan. Ik ga hopelijk voor een Suntory Yamazaki*…maar die is eigenlijk ook al onbetaalbaar :)*

Er staat inderdaad nergens op de fles hoe oud ie is, en ook gezien de lichte kleur zal het wel het absolute minimum zijn. Ik heb in 2013 de Nikka-destilleerderij in Yoichi (Hokkaido) bezocht, daar lieten ze ook heel mooi effect van de langere rijping zien. Helaas hing er wel een prijskaartje aan het proeven van de écht oude en speciale whiskeys (de tour en de standaard proeverij op het eind waren overigens wel gratis), maar de geur alleen al…

Overigens heeft Suntory ook twee destilleerderijen die je kan bezoeken, stonden die al op je planning? Yamazaki is niet ver van Osaka, Hakushu is in de buurt van Tokyo maar is wel wat lastiger te bereiken. Reservering verplicht, en in tegenstelling tot de destilleerderijen van Nikka (die er naast Hokkaido ook een in de buurt van Sendai hebben) is het bij Suntory niet gratis.

(kon het niet laten…)

More intensity! :lol:

[ATTACH=CONFIG]80522[/ATTACH]

Yeah! Lip my stockings!

Ben weer iets verder opgeschoten. Ik zit met wat open puntjes rond Osaka, in het bijzonder of ik direct bij aankomst op Kansai Airport alles al kan kopen voor de weken erop.

Namelijk:

  • Na aankomst op Kansai reis ik direct door naar Kyoto.
  • In/rond Kyoto doen we alles per bus/fiets (uitgezonderd een treinritje naar het bamboebos)
  • Tijdens ons verblijf van 4 nachten in Kyoto zijn we van plan om een half dagje naar Nara te gaan. Dat wordt dan minimaal de Kintetsu Rail Pass 1 dag voor 1500Yen
  • Na Kyoto pakken we de Thunderbird naar Kanazawa. Pas na 2 weken komen we weer aan op Shin-Osaka station voor 1 nacht dichtbij Namba station.
  • De dag erop reizen we naar Koyasan. Hier is het Nankai Koyasan World Heritage Ticket voor 2D/1N nodig.
  • De volgende dag reizen we weer terug naar Osaka, waar we 2 nachten dichtbij Shin-Osaka verblijven.
  • Op een van deze dagen is het de bedoeling om naar Himeiji te gaan (met de Shinkansen). Nu zie ik hier een Great Value Ticket voor 2000Yen, maar dit is voor de Sanyo en Hanshin Electric Railway Lines. Als ik gewoon snel direct heen en weer wil, kan ik dan niet beter een Shinkansen retour kopen?
  • De laatste dag moeten we weer naar Kansai terug, waar onze vlucht om 10.25 vertrekt.

De vragen:

  1. Klopt dit hierboven? Of is er een pass die dit allemaal omvat en nog beter/goedkoper is?
  2. Kan ik al deze tickets/passen al vooraf online kopen aangezien alle data al vaststaan, of allemaal direct bij aankomst op Kansai (ook de passen die ik pas 2 weken later nodig heb en het Thunderbird ticket naar Kanazawa voor 5 dagen later?)
  3. Kan ik bij aankomst mbt de trein naar Kyoto het beste de Icoca chipkaart kopen, of bv beter een 5-daagse Kintetsu Rail Pass kopen omdat ik in die dagen misschien toch ook nog naar Nara wil? Of is die Icoca toch wel handiger ivm het reizen in die 5 dagen en later wanneer we weer op Shin-Osaka aankomen? Ik lees hier wel bij dat ik nog een los Limited Express ticket nodig heb. Geldt dit ook voor het traject Kyoto <-> Nara met de Kintetsu?
  4. Zouden jullie het tripje naar Nara bij een verblijf van 4 nachten in Kyoto sowieso aanraden? Mijn reisgezel wil graag naar het park met de hertjes (ik kan er wel mee leven als we dit overslaan).