Hoi,
als ik het goed herinner dan was voor jullie reis een JRP niet voordeliger dan losse kaartjes, dat klopt toch?
Voor de reis naar Kyoto vanaf Kansai Airport kun je de Icoca+Haruka overwegen. Dit is een combinatiepakket van de reis vanaf het vliegveld naar Kyoto met de Haruka express. Daarmee is meteen het treinkaartje naar Kyoto geregeld als je de voucher inwisselt, en je krijgt er een Icoca kaart met saldo bij. Dit pakket is vanaf 27-2 dagen van te voren via internet te bestellen (zie de link). Het omwisselen van de voucher gaat bij het kantoor in het station naast het vliegveld.
Om naar Nara te gaan hoef je geen speciale pas te kopen als je een Icoca (of Suica) kaart hebt. Dan is het gewoon een kwestie van inchecken bij het binnen- en buitengaan van een station bij de poortjes.
Dit werkt ook voor de Kintetsu lijnen, met uitzondering van de limited express lijnen waar je een stoel voor moet reserveren. Voor de Kintetsu lijn naar Nara is dat de Kintetsu ltd exp vanaf Kyoto. Neem je de Kintetsu Kyoto/Kashihara lijn van Kyoto dan heb je dit gedoe weer niet; gewoon inchecken en instappen.
De reis duurt wel iets langer en je hebt een overstap, maar het Kintetsu Nara station ligt wel iets dichter bij het Nara park dan het JR station.
Vind je een stukje extra lopen geen probleem, dan kun je ook de JR lijnen naar Nara overwegen. De JR Nara line rapid service doet er bijv. maar 44 minuten over, zonder overstappen. En zonder toeslagen voor stoelen kun je hier ook gewoon de Icoca kaart voor gebruiken (710 yen enkele reis).
Overigens is Nara meer dan het park met de hertjes. Als de hertjes je niet zo interesseren kun je ook gaan omdat (één van) de oude hoofdstad van Japan is. Of anders voor het grootste houten gebouwter wereld met een reusachtige Boeddhabeeld
Het moet volgens mij mogelijk zijn om alvast op Kansai de Thunderbird kaartjes te kopen voor 5 dagen later. Op het vliegveld wordt over het algemeen ook goed Engels gesproken, dus moet je er uit kunnen komen aan de balie.
Voor Himeji ben moet je sowieso 1-2 keer overstappen voor je in Himeji bent met de Himeji great value pass. Je bent ook bijna twee keer zo lang onderweg dan bij het alternatief met de JR treinen. En je moet eerst van Shin-Osaka eerst naar Umeda toe.
Een alternatief is dan de JR lijnen te nemen. Die gaan wel vanaf Shin-Osaka naar Himeji. Als je de JR special rapid service naar Himeji neemt, ben je zonder overstappen (en stoelreserveringen) in iets meer dan een uur in Himeji. De kosten zijn 1490 yen per enkele reis. Hier kun je ook de Icoca kaart voor gebruiken.
Het snelst is inderdaad de shinkansen, maar ook het duurst. Hier moet je dan bij het loket aparte kaartjes voor kopen (je kunt hier niet reizen met de Icoca).
Een enkele reis kost dan 3220 yen (3950 yen met stoelreservering), en je bent in 30 minuten in Himeji.
Fijn, zo’n uitgebreide reactie. Dankjewel. Je had mij al eerder de Icoca+Haruka aanbevolen. Die wordt het dan dus. Ik kreeg ook te horen dat die Kintetsu niet gaat werken qua voordeel. Helaas. En ja, geen JRP voor ons :).
Wat betreft Nara (ik ben overtuigd haha). Volgens mij is het zo’n 15 minuten verder lopen naar Nara Park vanaf JR Nara vergeleken het Kintetsu station. Verder moet ik in beide gevallen vanaf mijn hotel in Kyoto toch eerst met de bus naar Kyoto centraal (ons hotel zit vlakbij het Kawaramachi station van de Hankyu-Kyoto Line, maar dit lijkt niet echt handig om op de JR Nara over te stappen).
Wat bedoel je precies met: “De JR Nara line rapid service doet er bijv. maar 44 minuten over, zonder overstappen. En zonder toeslagen voor stoelen kun je hier ook gewoon de Icoca kaart voor gebruiken (710 yen enkele reis).” Moet ik nu vooraf een los ticket kopen of hoeft dat niet met die Icoca?
Wist niet dat ik dat Thunderbird ticket ook al op Kansai kon kopen. Klinkt goed. Staan de vertrektijden van Kyoto naar Kanazawa gewoon vast? Ik zie dat een ticket zo’n 7000Yen kost? Dit is het totaalbedrag incl. stoelreservering? Ik lees ook dat de trein 2x per uur gaat. Dus kan ik dan op Kansai bij een JR kantoor gewoon in het Engels zeggen dat ik ‘two one-way Thunderbird Limited Express train tickets to Kanazawa’ wil, en wel op 28 maart met vertrek tussen 9.00 en 10.00?
Himeiji is een dagtripje vanaf Osaka. Het liefst ben ik er dan ook zo snel mogelijk, Shinkansen it is dus. Vind ik het Shinkansen loket makkelijk op Shin-Osaka centraal station (ik neem aan dat de Shinkansen naar Himeiji daar vandaan vertrekt)?
Begrijp ik nu eigenlijk goed dat ik bij aankomst op Kansai eigenlijk alle Shinkansen tickets al kan kopen? Ik moet bv op de 1e vanaf Nagano naar Tokyo, op de 4e naar Nikko (op de 5e weer terug naar Tokyo) en op de 7e naar Odawara (vanaf Tokyo) en de 8e van Odawara naar Osaka. De dagen staan vast, de treintijden eigenlijk ook wel. Ik zou het zelf erg prettig vinden dit allemaal in een keer te kunnen regelen. Dan kost het eenmalig wel flink wat tijd, maar dan is het ook meteen voor de gehele reis geregeld. Ik ben soms best kort op een locatie, waar ik mijn tijd hard kan gebruiken.
Graag gedaan!
In Kyoto kun je ook overwegen om een stukje door te lopen naar het Shijo station. Vandaar vertrekt ook een metro naar Kyoto station (de Karasuma lijn). Bussen kunnen prima, maar die kunnen vaak erg vol zitten (in de ochtend valt het volgens mij nog wel mee), en een tijdje in het verkeer vaststaan. De tijden op de tijdtabellen zijn dan vaak bij benadering.
Met Icoca hoef je geen los ticket te kopen. Op sommige lijnen is er sprake van stoelreserveringen, hoe dat dan met toeslagen werkt, weet ik niet. Maar de Nara rapid line werkt zonder stoelreserveringen. Het is vergelijkbaar met een intercity dienst bij ons.
Als je het makkelijker vindt, kun je de tickets vooraf al kopen. Als wij gaan met de JR pas, dan reserveren wij ook vroeg in de reis alle kaartjes alvast vooraf. Wat wij makkelijk vinden, is dat we vooraf dan al uitzoeken op welke datum we welke treinen en tijden we willen nemen (met Hyperdia), en die op een apart a4-tje uitprinten. Die kunnen we dan aan de persoon achter het loket geven, die kloppen dan in één keer alles in de computer.
Zorg dat je in ieder geval op tijd bij de trein bent op de dag zelf.
De trein naar Himeji gaat inderdaad vanaf Shin-Osaka. Het shinkansen gedeelte staat goed aangegeven op de stations, dat moet goedkomen.
Goede tips. Ik wil Nara in 1 dag doen, dus het is mooi meegenomen om het allemaal redelijk efficient te doen qua reizen.
We komen in de ochtend aan op Kansai, en hebben feitelijk dus alle tijd om dit allemaal uitvoerig te regelen. Verder staan alle overnachtingen vast, dus kan het ook geen kwaad die tickets allemaal al op Kansai te regelen. Het enige waar ik dan inderdaad even mee zit is waar ik welke tickets koop, en hoe ik inderdaad dit a4-tje opmaak, zodat ze het daar goed snappen. Ik bedoel, ik geef dan het volgende aan:
Datum
Tijd
Hoeveel personen
En is dat dan voldoende, of moet ik ook nog klasse en meer aangeven op dit documentje? En zijn die dingen die ik noem gewoon in het Engels, of moet ik zoveel mogelijk proberen de Japanse woorden erbij te benoemen?
Nog wat een nieuwe vragen:
Is er een mobiele betaaloplossing in Japan (via mijn telefoon), die ik als buitenlander/toerist ook kan gebruiken? Of is dat weer waar die Icoca/Suica/Pasmo voor dient?
Stel, je komt aan het begin vd middag aan in Kanazawa, en vertrekt de volgende dag weer na uitchecken (m.a.w. je hebt een middag/avond en ochtend), wat zou je dan in elk geval allemaal bezoeken/bekijken?
Hetzelfde als hierboven voor Takayama, waar we naar een kort bezoek aan Shirakawa-Go ook ergens einde vd middag aankomen en de volgende ochtend weer vandaan vertrekken?
Naast datum, tijd en personen zou ik ook start en eindhaltes opgeven. En eventueel de naam van de lijn (is ook op Hyperdia te geven).
Als er dan iets niet klopt dan merken ze dat gauw genoeg achter de balie.
Ik had een keer een startstation verkeerd op het lijstje gezet (Takayama ipv Takamatsu). Bij het reserveren zagen ze meteen dat de lijnnamen en tijden niet overeenkwamen met wat er in de computer stond. Meteen werd het grote boek met tabellen gepakt, maar ik zag toen ook waar ik de mist in was gegaan en kon het herstellen.
Klasse hoeft niet, er wordt van uit gegaan dat je in de normale klasse reist. Mocht je eerste klasse (green car) willen reizen, dan zou ik het er wel duidelijk bij zetten.
En als je de tijden en plaatsnamen vanuit Hyperdia overneemt, dan snappen ze het wel.
Daar is suica /passmo voor. Ik ga er eigenlijk van uit dat ze daar best ver zijn in mobiele betaalsystemen, maar dat het niet / niet gemakkelijk te doen is voor buitenlandse touristen.
Kanazawais vooral bekend vanwege de Kenrokuen, een bekende landschapstuin. Tegenover de tuin ligt het kasteel(of wat er van over is ). Ze zijn die weer aan het reconstrueren.
Verder zijn het theehuisbuurtje en het samuraibuurtje ook leuk om door te lopen, als je nog tijd over hebt.
In Takayamakun je dan door het oude buurtje lopen. In de ochtend kun je kijken op een van de ochtendmarkten voor je vertrekt. Als het marktdag is natuurlijk.
Mocht je er tijd voor over hebben, dan is het Yatai Kaikan ook de moeite waard om te bezoeken. Hier staan een aantal festival karren (floats) opgesteld.
Een ander deel van dit museum heeft een soort maquette met de tempels van Nikko in het miniatuur. Maar geweldig gedetailleerd!
Ah. Wederom super. Dankjewel. Ik ga dat even allemaal goed uitzoeken. Ook bedankt voor de verdere tips. Weinig tijd eigenlijk per bestemming, maar we wilden een mooie eerste indruk krijgen bij de stops in de Alpen.
Als wij de sights in het centrum op een fiets bezoeken, welke pas is dat het handigst om alle verder weg gelegen highlights van Kyoto te bezoeken? Of is het net zo handig om gewoon telkens de Icoca te gebruiken?
Ik zou gewoon de Icoca gebruiken voor de tram en trein. Ik vraag me af of de passen voordeliger gaan zijn, misschien net aan.
En je beperkt je met de Icoca niet tot het gebruik van alleen Keihan, alleen Hankyu of alleen JR.
Eén uitzondering vind ik de buspas. Als je op een dag 3 of meer ritjes met de bus wilt gaan doen, neem dan de buspas voor een dag. Die kost 500 yen, en met 220 yen per busrit (een overstap op een andere lijn geldt ook als nieuwe rit), heb je deze er zo uit.
Ah. Ja. Gelijk heb je. Zonde al die passen terwijl we grotendeels zullen fietsen en vooral voor de Togetsukyōbrug, Tenryū-ji tempel en Chikurin no Michi de trein zullen pakken (niet eens de metro). Is Fushimi Inari Taisha goed met de fiets vanaf Kyoto Downtown te doen? Of beter om voor dit stuk gewoon de JR Nara trein naar Inari station te pakken?
Een compleet andere vraag. Na een nachtje Hakone willen we op 1 dag naar Osaka reizen. Ik wilde aanvankelijk de shinkansen vanaf Odawara nemen, maar kwam er zojuist achter dat dit een vrij trage is. Heeft het nut om eerst naar Tokyo Station terug te reizen, om vervolgens de snelle Nozomi (we hebben geen JRP) te pakken? Of loont dit de moeite niet en is de Shinkansen vanaf Odawara net zo goed snel (voor de tofste shinkansen ervaring)?
Ik denk wel dat het te fietsen zal zijn, maar voor het gemak kun je ook de trein pakken. Twee minuutjes vanaf Kyoto station en je bent voor de ingang
Kijk of je nog kunt schuiven met de vertrektijd vanaf Odawara, want ik zie dat de Hikari shinkansen daar ook stopt. Die is al sneller dan de Kodama (138 minuten tegen 204 minuten).
Ik kan idd nog wel schuiven…dat wordt dus de Hikari :).
Ik heb zojuist 2 Icoca + Haruka passen besteld. Ik kon bij de reservering gewoon 2 kaarten opgeven. Ik neem aan dat dit dan een voor mij en een voor mijn reisgezel is?
Ik lees namelijk een paar keer: “Regarding single ticket arriving at or departing from Kansai Airport,every visitor may only purchase up to 1 ticket each. Combine of single and return ticket each is not allowed either.”…op de website waar je de pas kunt bestellen.
Of betekent dit dat mijn reispartner zijn eigen Icoca + Haruka moet aanvragen?
Ik ben er wat de Icoca+Haruka zelf inmiddels uit na een mailtje naar JR West Rail.
Dit ging over het treinticket (Haruka)…dat je er maar 1 obv van dat tarief mag kopen per persoon (en dus niet bv alsnog een retour of meerdere enkeltjes…of een enkeltje voor meerdere mensen op 1 zo’n combinatieticket :). Logisch (maar toch ook een beetje verwarrend op de website). Je kunt in elk geval tot max 6 Icoca+Haruka tickets tegelijk kopen
Inmiddels weer terug. Wat een land, wat een reis. Erg genoten. Sommige dingen vielen mee, sommige tegen. Zeker een land om nog eens naartoe te gaan. Veel gezien, veel geluk ook met het weer. Hakone viel in duigen, alles dicht vanwege het slechte weer. Niet eens naar het meer geweest, want dat was onmogelijk die dagen. Ook Fuji niet gezien, dus alleen al hiervoor nog een keertje terug :).
Veel zaken qua reizen etc (waarover ik veel vragen had) vielen reuze mee. Dank iedereen voor alle tips :).