Wij zijn volgend jaar maart van plan om met vrienden naar Japan te gaan.
Nu heb ik een aantal vragen over onze reisschema/ bezienswaardigheden transport en weer.
Onze reisschema zal er als volgt uitzien.
We hebben gepland om van 22 maart t/m 14 april te verblijven in Japan
Hiervoor zijn we van plan om ook een railpass van 14 dagen aan te schaffen om met de shinkanzen tussen de steden te reizen.
Vraagjes:
Gezien mijn planning wat voor weer kan ik verwachten?
hoe en waar kan ik het beste mijn railpass regelen?
Waar kan ik het beste naar toe om Geishas te ontmoeten?
Wil ook een Sumo wedstrijd bezoeken hoe ik dit het beste kan regelen?
Uiteraard is advies over bezienswaardigheden/ must do dingetjes die ik heb gemist zeer welkom
22 maart richting Tokyo
23 maart komen we aan in Tokyo
24 Tokyo
25 Tokyo
26 maart vertrekken richting Kyoto
27 Kyoto
28 Kyoto
29 maart vertrekken richting Osaka
30 Osaka
31 Osaka
1 april vertrekken richting Hiroshima
2 april vertrekken richting Hakone
3 Hakone
4 Hakone
5 Hakone
6 april vertrekken richting Tokyo
t/m 14 april zijn we nu in Tokyo.
De volgende dingen zou ik daar willen doen per stad ingedeeld.
Tokyo:
24 mrt Tokyo Anime conference bezoeken
Akihabara district bezoeken
Lekker sushi eten. (advies hierover is hartstikke welkom)
Role/ Cosplay bar bezoeken.
Shibuya district bezoeken.
Fish martket bezoeken.
Kyoto:
Kinkakuji bezoeken
Gion district bezoeken (Geishas)
Kiyomizudera Temple bezoeken.
Osaka:
Osaka Castle
Minami district bezoeken
Hiroshima:
A bomb dome bezoeken
Peace park/ museum bezoeken.
Hakone:
Hotspring/ Onsen resort verblijven paar daagjes rust.
1 opmerking over jouw reisschema:
Je wilt 1 April vertrekken vanuit Osaka naar Hiroshima.
Dat is wel te doen, als je op tijd vertrekt, die afstand is niet al te groot en met de Shinkansen ben je er zo.
Zeg dat je rond de middag in het hotel bent, ze passen eventueel wel op de bagage als je nog niet kunt inchecken.
Maar als je de volgende dag al weer naar Hakone wilt dan is de tijd om het peace-park en alles daarom heen te bezoeken wel heel kort.
Van Hiroshima naar Hakone is toch een redelijke afstand; via Shinagawa is het toch wel 6 uur treinen.
Dus moet je al weer heel vroeg uit Hiroshima vertrekken.
Op zich een route die prima te doen is, al lijkt me zoveel tijd in Hakone wat veel van het goede, en komt Hiroshima er zo wat bekaaid vanaf.
Wat betreft sumo, dan zou je eens moeten kijken of je nog wat kan schuiven met de data. Van 10 t/m 24 maart is namelijk in Osaka een van de 6 grote toernooien. Ik ben 4 jaar geleden naar een soortgelijk toernooi in Fukuoka geweest, gewoon bij de kassa kaartjes gekocht, de wedstrijden gaan de hele dag door, met de toppers aan het einde van de middag. Bijtijds aanwezig zijn loont, het leukste was misschien nog wel de binnenkomst van de grote jongens, gewoon via de publieksingang, met slechts een paar man beveiliging om iedereen op enige afstand te houden. Meer info hier.
Over de geisha’s, hoop op het beste maar reken nergens op. Gion is inderdaad waarschijnlijk nog de beste gok, maar ook daar zal je er zeker niet over struikelen.
Gezien je interesse in anime en cosplay is dit trouwens wellicht ook een interessante site (en ook zonder die specifieke interesses zeker nog de moeite waard). En nog iets om aan je lijstje toe te voegen: het Studio Ghibli Museum. Overigens niet moeilijk doen met kaartjes vooraf kopen, maar gewoon op een doordeweekse dag er naar toe, en bij de Lawson (supermarktje) aan de overkant van de straat kaartjes uit de automaat halen.
Hartstikke bedankt allemaal.
Zal overwegen om twee dagen van Hiroshima te maken.
pa3fii betekend dit dat er geen direct verbinding is tussen Hiroshima en Hakone en dat we moeten overstappen bij Odawara voor Hakone?
De reden dat we iets langer in Hakone blijven is dat we lekker willen ontspannen in een onsen resort.
@wizzard Jammer dat ik de Sumo wedstrijden mis. aangezien ik dan nog in Tokyo ben.
Je link mbt Danny Choo is erg goed.
Vanuit Odawara heb je een niet JR-spoorlijn om in Hakone te komen.
Dus je moet wel overstappen, trouwens op het traject Hiroshima-Odawara moet je in sommige gevallen ook nog overstappen op Shin-Osaka, van de ene in de andere Shinkansen.
Moet je even in het spoorboekje kijken welke wel direct tussen Hiroshima en Odawara rijden.
Met de Hakone Free Pass kun je vanaf Odawara het gebied rondom Hakone verkennen d.m.v. treinen, kabelbanen en bussen.
Zoek maar eens bij de japan.guide.com, daar wordt een en ander verklaard.
voor Hiroshima is het het zeker waard om te overwegen wat langer door te brengen.
Een mogelijkheid is bijvoorbeeld het maken van een dagtocht naar het eiland Miyajima.
Dit eiland is met een veerboot vanuit Hiroshima te bereiken. De overtocht duurt een minuut of 10, en als je de JR veerboot neemt, heb je zelfs toegang op vertoon van je Railpass.
Wij hebben tijdens onze 1e Japanreis 2 volle dagen uitgetrokken voor Hiroshima.
De eerste dag hebben we het A-bomb en het peace-park bezocht.
De 2e dag zijn we naar Miyajima geweest, wat nemesis4 in de mail voorstelt.
Op het eiland zijn wij dan nog naar Mount Misen gegaan; daar heb je een mooi uitzicht en kun je apen tegenkomen.
Je kunt lopend naar de kabelbaan gaan, maar er rijdt ook een busje als je de klim naar boven niet maken wilt.
Hier kun je ook rustig een dag voor uittrekken.
Trek je niets aan van de Japanse toeristen die als een “sneltrein” door hun eigen land trekken, zij zijn met een half uur al weer op weg naar de volgende bestemming.:teeth:
Weet nu vrijwel zeker dat we twee dagen moeten uittrekken voor Hiroshima
De Torii gate lijkt me zeker waard om te bezoeken en schijnt dat het ook op de Unesco lijst staat.
Je kunt daarnaast ook nog een Japanse tuin bezoeken en Hiroshima heeft ook nog een kasteel.
En het Peace-Park en de A-Bomb Dome en Miyajima.
Dan is 2 dagen een goede beslissing.
Ik weet dat het erg lekker is want wij hebben het ook gegeten.
Het lijkt wel op een pannenkoek die gevuld wordt met witte kool, andere groentes, en varkensvlees.
Op een bakplaat wordt dat klaargemaakt terwijl je er bij zit.
Er zijn meerdere variaties mogelijk: in Osaka doen ze er soms nog weer andere dingen in dan in Hiroshima.
Je moet het net als sushi gegeten hebben als je in Japan bent geweest.
Als je verzekerd wilt zijn van genoeg variatie, ga dan naar Okonomimura. Maar inderdaad van harte aanbevolen, een van m’n favoriete Japanse gerechten. En dan inderdaad de Hiroshima-style, met de vulling er los tussen. De Kansai-style, wat meer op een erg dikke omelet lijkt, is ook lekker maar vond ik toch minder bijzonder.
In Nagasaki heb ik vorige maand overigens nog een variatie hierop gegeten, omusobameshi. vergelijkbare ingrediënten als okonomiyaki (kool, spek, garnalen, noedels en nog veel meer), maar dan in een omelet gerold. Ook erg lekker!
Okonomiyaki betekent ongeveer zoiets als gebakken (yaki) wat je wilt (okonomi). Zoals Jan zegt zijn er verschillende varianten, waarvan de Hiroshima stijl een bekende is. Wat er in zit kan ontzettend verschillen, ik heb zelfs een ‘German’ okonomiyaki gegeten. Dit was met stukjes worst en aardappel lol2
Een soort variant ben ik ook tegengekomen tijdens een festival in Tokyo, een soort mini kansai stijl pannekoek. hmmm
ik krijg er weer helemaal trek van…
Als ik een rail pass neem moet ik dan van tevoren reserveren voor de shinkanzen of kan ik elke shinkanzen zonder te reserveren nemen? Ik weet dat ik me railpass moet ophalen bij aankomst in Tokyo en kan daar dan aangeven wanneer het moet ingaan.
je kunt als, je al dagen en tijden weet van de ritten met de shinkansen, hier ook al meteen een stoel voor reserveren als je je railpas komt ophalen. Dat heb ik vorige keer gedaan zodat ik meteen voor de lange ritten plaatsen had gereserveerd. Je krijgt het kaartje dan ook meteen mee.
Je kunt volgens mij ook vlak voor je vertrekt een stoel reserveren, maar ik heb daar geen ervaring mee.
Als je een railpas hebt, kun je ook gewoon een shinkansen instappen (geen Nozomi) en in een coupe voor unreserved seats gaan zitten. Je railpas geeft je al toegang tot de trein, een stoel reserveren is optioneel.
Ik vond het vooraf reserveren de vorige keer wel handig, ik had er een paar lange ritten in zitten en vond het prettig om zeker te weten dat ik een plekkie had.
Als je een schema hebt is het inderdaad het handigst om alles in een keer te reserveren. Je kunt ook later weer aanpassingen doen door weer naar een loket te gaan. Reserveren op het laatste moment is geen enkel probleem. Het kan natuurlijk wel druk zijn aan de balie.Sommige Shinkansen hebben alleen gereserveerde stoelen, maar de meeste hebben beide.