Hotels in Japan

Hallo reisvrienden,

Mijn vriendin en ik gaan in oktober voor drie weken naar Japan. We doen dat op eigen gelegenheid dus niet met een georganiseerde tour. We hebben al behoorlijk wat gelezen hier op het forum en in reisgidsen maar wat we ons nog steeds afvragen is in hoeverre je van te voren al je slaapplaatsen moet reserveren. Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om gewoon ergens aan te komen en dan ter plekke je accommodatie te regelen. Als je alles van te voren moet regelen wordt je namelijk zo beperkt in je reisvrijheid.

Ons plan is om naar het zuiden te reizen vanuit Tokyo. We denken aan de volgende plaatsen: Fuji (Hakone), Kyoto, Hiroshima, Miyajima, Beppu, Nagoya, Osaka. Even in willekeurige volgorde…

PS. als je dus alles van te voren moet regelen wat is daar dan de beste manier voor? Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met sites als hostelworld.com? Gaat dat altijd goed?

Zou te gek zijn als iemand hier meer informatie over heeft!

Groetjes!

Ik heb in Japan altijd in hostels overnacht en omdat die goedkoop en heel populair zijn moet je die helaas ruim van te voren reserveren. Met hotels weet ik het niet, daar zijn er veel van dus dat zal wel meevallen.

Hostelworld gaat altijd goed. Ik heb zelf bijna alles via de telefoon geboekt, gewoon naar Japan gebeld. Soms verstaan ze het soms niet, dan stuurde ik er nog een fax achteraan. Het enige wat ik altijd moest doorgeven is mijn naam en data dat ik er wilde blijven, geen creditcard helemaal niets. Maar al die keren dat ik er ben geweest en alle accomodaties die ik door het hele land heb geboekt op die manier was prima gegaan. Alles stond gewoon genoteerd.

Op elk groot treinstation in Japan is een informatiebalie waar ze ook Engels praten waar je ook accomodaties kan boeken.

P.s. in Mijayima hoef je niet te overnachten, je kan gewoon in Hiroshima overnachten, als je 's ochtends vroeg naar Mijayima gaat en tegen de vooravond weer terug naar Hiroshima heb je alles op Mijayima wel gezien! Het ligt vlakbij Hiroshima nl.

Ik weet wel een heel mooi hotel voor jullie in Hiroshima, 5 min. lopen van het Peacepark. Het bestaat uit 2 verdiepingen in een futuristisch congrescomplex. Hele mooie business hotel kamers voor de prijs van een hostel als je een buitenlands paspoort hebt !

Wat je ook zeker moet doen op de weg terug van Hiroshima naar Kyoto is stoppen in Himeji om het kasteel te gaan bekijken !! Zeker de moeite waard!

O ja nog een tip als je bv ter plaatse de accomodatie regelt zorg er dan wel voor dat je een plattegrond krijgt van hoe je er naar toe moet lopen ! Of welke bus etc je moet nemen, want met een adres alleen vindt je het nooit.

Te gek zeg bedankt voor je goede tips! Denk je dat het goed te doen om de plaatsen die ik heb genoemd in een tijd van drie weken allemaal te bezoeken? Heb je verder nog tips van vooral wat kleinere plaatsen die we niet mogen missen?

btw: die tip voor dat hotel in Hiroshima hoor ik heel graag van je!

Alvast bedankt en groetjes!

Ik heb je een mail gestuurd over het hotel in Hiroshima.

De route die jullie gaan doen is wel te doen hoor in 3 weken!

Mijn route voor 3 weken was:

Tokyo
Moto-Hakone (ik heb de Hakone Roundcourse gedaan, die is zeker aan te raden !!)
Hiroshima
Miyajima (Dit vond ik 1 van de hoogtepunten !! echt heel mooi daar en neem ook de kabelbaan de berg op en dan helemaal naar de top klimmen !)
Himeji
Kyoto
Nara
Koyasan
Takayama
Tokyo
en Nikko en Kamakura als dagtocht vanuit Tokyo

Kleine plaatsen:
Himeji (autenthiek kasteel, heel mooi)
Nara (prima als dagtocht vanuit Kyoto te doen)
Koyasan (heel mooi !!!)
Takayama (heel leuk authentiek Japans plaatsje !!)
Kamakura (dagtocht vanuit Tokyo…neem zeker nog het treintje even nog verder door naar Enoshima Island !!! over de brug naar het eiland lopen en het eiland rondlopen is echt heel mooi!)
Nikko (zeker doen!!)

Veel voor 3 weken maar de verbindingen zijn zo goed dat het prima te doen is ! (De shinkansens zijn geweldig !!!) Ik was ook bekaf na mijn route van 3 weken maar ben blij dat ik het allemaal gezien heb !!

O ja als je Mt. Fuji wil zien kan je ook de Hakone Roundcourse doen, dat is echt een hele mooie tocht en je ziet heel lang Mt. Fuji terwijl je die tocht aan het doen bent !

En zoek even op het internet of er niet toevallig een of ander Japans feest aan de gang is als jullie er zijn, want die zijn echt heel mooi om mee te maken.

Toen ik er heen ging bleek dat er 2x per jaar een feest was in Takayama, en net toen ik er was bleek 1 vd 2 er te zijn, dus ben ik daar naar toe gegaan en dat was zooo mooi ! (en als er ergens iets is en de plaats is kleiner zijn de hotels ook volgeboekt).

Wow zeg, jij bent toch wel echt de Japan-expert hier op het forum!

Heel erg bedankt voor je bericht over het hotel in Hiroshima. Ik verheug me er al op om ze te gaan bellen :wink:

Heb jij overigens ervaring met Hyperdia, die online routeplanner? Ik zie daar dat je van Tokyo naar bijvoorbeeld Hiroshima in minder dan vijf uurtjes kan afleggen. Dat is dan met de Nozomi en per vliegtuig uitgesloten. Echt supersnel! Maar hoe werkt het precies met reserveren van plaatsen in de treinen is dat gemakkelijk te regelen?

Ja maar Hyperdia is een beetje rottig, maar werkt wel.

Tokyo - Hiroshima was volgens mij iets van 5 uur met de trein.

Reserveren voor de shinkansens. Ik neem aan dat jullie beide een JR Railpass van te voren in NL kopen want die heb je echt nodig als je 3 weken door Japan gaat reizen.

Als je een JR Railpass hebt en je komt aan op Narita Airport dan ga je naar de balie om de kaart geldig te maken. Daar kan je gelijk al je treinkaarten reserveren (als je al van te voren weet hoe laat je ergens heen wilt). Zoniet dan doe je het op de dag zelf als je ergens heen wilt. Als je aankomt bij een JR station en je wilt naar Hiroshima bv. ga je naar de speciale JR balie. Daar reserveer je gewoon de eerstvolgende trein. Ze vertrekken echt heel vaak.

Op het treinkaartje staat echt al je informatie. Vertrektijd, aankomsttijd, perronnummer, wagonnummer, stoelnummer. Dus kan nooit missen. (alleen het jaartal staat het japanse jaartal en niet wat wij gebruiken). Op de perrons staan ook de wagonnummers op de grond, je gaat gewoon daar staan en precies daar stopt de trein met de deur…heel eng haha.

Op de grote borden staat alles van de shinkansens in het Engels en in het Japans (switcht heen en weer).

En in de trein wordt alles heel netjes omgeroepen en omdat op je treinkaartje je aankomst tijd staat weet je wanneer je in de gaten moet houden wanneer je er bijna bent.

De shinkansens zijn heel ruim van binnen en gaan echt supersnel. Maar ze vertrekken precies op de seconde !!, dus mis’ niet !! Zo ja dan loop je weer terug naar de balie en reserveer je de eerstvolgende trein weer. Met de JR railpass kan je nl zo vaak veranderen als je wilt. Je levert gewoon je andere kaartje in en krijgt weer nieuwe.

Met de JR railpass moet je wel altijd langs het bemande poortje lopen bij de ingangen en uitgangen van de station. Gewoon je pas omhoog houden en doorlopen! Dus niet door de gewone poortjes heen gaan.
En in Tokyo kan je met je JR railpass ook gebruik maken van de ringlijn (Yamanote lijn ofzo, ben de naam ff vergeten) want die is ook van de JR dus je kan je veel geld uitsparen met metrokaartjes als je die lijn neemt ! En de JR pass kan je ook weer gebruiken bij de pont om naar Miyajima over te steken want 1 of 2 ervan zijn ook van JR ! Dus met die pas ook weer gratis! Kortom als je die pas hebt en alles wat van JR is is dan vrij om te gebruiken met die kaart.

Je zult zien hoe ongeloofelijk makkelijk en handig die JR Railpass is en hoeveel geld je ermee bespaart!

p.s. als je van Tokyo naar Hiroshima gaat, moet je vragen om aan de rechterkant van de trein te gaan zitten, je komt dan nl. langs Mt. Fuji die je kan zien uit het raam als je aan de rechterkant zit!

Duidelijk verhaal. Die JR-pas stond al op ons boodschappenlijstje en gaan we inderdaad binnenkort aanschaffen. Zo te horen moet het allemaal prima te doen zijn om in Japan rond te reizen. Damn ik heb er echt zoooo veel zin in!!!

Enige waar ik nog mee zit is het vervoer van de luchthaven naar ons hotel in Tokyo. Ik begrijp dat je met een taxi al gauw op zo’n 250,- euro gaat uitkomen en dat lijkt me toch een beetje te veel van het goede. Is het dus makkelijk om van Narita naar downtown Tokyo te reizen? Hoe gaat dat allemaal in zn werk? Ik ben er een beetje huiverig voor. Als je daar aankomt met je wazige hoofd van het opgevouwen zitten in zo’n jumbojet…

We hebben een hotel/hostel op het oog vlakbij Shinjuku waar je voor een double room 9.000 yen betaalt voor twee personen. Leek mij een mooie prijs. Lijkt me in ieder geval wel zo leuk om ergens in de buurt van Shinjuku of Shibuya te verblijven…

1 like

Als je 3 weken door Japan gaat reizen, neem je neem ik aan de 21 dagen JR Railpass. Zodra je aankomt op Narita Airport kan je gelijk naar de JR shop (zit net boven in de hal waar je voor de treinen naar beneden moet, alleen als je vroeg aankomt moet je ff wachten volgens mij ging die pas om 11.00 uur open). Als je die gelijk laat ingaan kan je met de JR Narita Express van Narita Airport naar Tokyo Station. Dat duurt 1 uur. Wil je verder dan naar bv Shinjuku of Shibuya kan dat met dezelfde trein maar duurt iets langer. Deze trein kan je gelijk reserveren als je de kaart geldig laat maken.

Mocht je je kaart niet gelijk in willen laten gaan, maar bv later pas dan kan je de goedkoopste optie nemen dat is de Keisei Limited Express (niet de Keisei Skyliner) kost je 1000 yen en met anderhalf uur ben je in Ueno, (voor Asakusa moet je overstappen in Aoto). Vanaf Ueno kan je vervolgens weer met je JR Railpass gebruik maken van de Yamanote lijn om bij Shibuya of Shinjuku te komen.

O ja als je in Tokyo bent en je JR Railpass is geldig maak dan zoveel mogelijk gebruik van de Yamanote cirkellijn omdat die van de JR is en die mag je met die pas ook gratis gebruiken. Voor de overige lijnen koop je gewoon voor dat stukje een kaartje. Er zijn ook automaten met Engels.

Mocht je toch een metro dagkaart kopen voor Tokyo, koop dan de Combi dagkaart voor de Tokyo en Toei metro. Die kost 1.00 yen per dag. Tokyo heeft 2 metro maatschappijen, Tokyo metro en Toei. Als je de combikaart koopt hoef je nooit op te letten in welke je stapt want dan kan je in beide.

Als je JR Railpass de laatste dag nog geldig is dan kan je ook de JR Narita Express van Shibuya of Shinjuku weer terugnemen. Deze treinen moet je wel van te voren reserveren!

Dus van en naar de luchthaven komen is simpel maar trek er wel ruim de tijd voor uit, zeker 2 uur reistijd om op tijd weer terug te zijn bij de luchthaven !

Ik ben ook net terug van drie weken Japan, de eerste twee weken als groepsreis, de laatste week in m’n uppie in Tokyo. Wel in een ander (goedkoper en gunstiger gelegen, met dank aan dit forum) hotel dan de groepsreis, daarvoor heb ik een taxi genomen, gelukkig had ik naast de naam en het “adres” (onbegrijpelijk dat ze in zo’n supergeorganiseerd land geen echte adressen kennen) ook het telefoonnummer bij de hand. De chauffeur had namelijk geen idee waar hij moest zijn, en heeft gewoon het hotel gebeld voor de route. Nu kon hij het in eerste instantie nog niet vinden, maar na een tweede telefoontje wachtte hij gewoon even langs de kant van de weg (meter was inmiddels al uitgezet!), waarna een medewerkster van het hotel naar ons toe kwam gelopen voor het laatste stukje, het bleek dat we beiden in de regen het niet al te opvallende bord van het hotel hadden gemist.

Terug naar het vliegveld heb ik de metro naar Ueno Station genomen, en van daaruit de Keisei Skyliner, kost 1920 yen, maar dan gaat dat stuk in een uur en in alle comfort, dat vond ik die paar euro wel waard. Het was ook zo geregeld, even langs het loket, even Narita en Skyliner zeggen, Non-smoking eraan toevoegen, en het was geregeld.

Ik heb ook de Hakone Roundtrip gedaan, op de heenweg met upgrade naar Romance Car (de limited express van Odakyu), op de terugweg niet, daar had ik toch wel spijt van. Ook dit was allemaal heel simpel geregeld, de meeste dingen zijn in het Engels aangegeven, alleen de bus van Moto-Hakone terug naar Hakone-Yumoto was even onduidelijk, ik was even bang dat ik net de laatste bus had gemist. Dit bleek echter de laatste express-bus te betreffen, de “toeristische route” reed nog wel gewoon. Mt. Fuji heb ik overigens alleen op de heenweg vanuit de trein heel even gezien, later was het helaas niet helder genoeg meer.

Binnen Tokyo zijn de metro’s supersimpel te gebruiken, vrijwel alles is in het Engels aangegeven. De JR-lijnen (waaronder de eerder genoemde Yamanote-lijn) zijn echter een ander verhaal, voor langere stukken zijn die sneller en goedkoper, maar in de meeste gevallen staat alles er alleen in het Japans. Daarvoor had ik echter een tweetalig kaartje bij me, daarmee kon ik meestal wel het juiste tarief terugvinden. En anders kan je het ook nog wel vragen, noem de stationsnaam en “how much?”, dan volgt meestal wel een bruikbaar antwoord.

Ik heb overigens geen dagkaarten voor de metro gekocht, je moet behoorlijk wat rondreizen wil je die eruit halen, zeker omdat de JR-lijnen er niet bij zijn inbegrepen. En zoals gezegd zal je voor langere stukken toch vaak de Yamanote lijn gebruiken. Er is ook wel een kaart die ook op die lijnen geldig is, maar die kost iets van 1600 yen ofzo, dat is alleen voordelig als je de halve dag in de metro gaat rondrijden. Het voornaamste voordeel dat je niet steeds losse kaartjes uit de automaat hoeft te halen, maar dat stelt ook niks voor.

Eigenlijk gold dat wel voor alles in Japan, ze spreken maar zelden een woord Engels, maar desondanks is het een uitstekend zelfstandig te bereizen land, veel meer dan bijvoorbeeld China. Dat weekje alleen was voor mij ook een primeur, ik was wel eerder in China of Zuid-Korea een dagje zelfstandig op pad geweest, maar dat is toch anders dan een hele week zonder daarbij terug te kunnen vallen op de reisleidster. Het is me echter dusdanig goed bevallen dat ik er nu sterk aan zit te denken in het najaar m’nplan van afgelopen jaar om zelfstandig Zuid-Korea en Kyushu te combineren nog maar eens uit de ijskast te halen…

Even kort nog mijn bestemmingen:

• Fukuoka, aardige stad om te beginnen, lekker gemoedelijk en als belangrijke havenstad vrij behoorlijk op buitenlanders ingesteld.
  • Sandankyo-kloof, mooi maar zover ik weet alleen met de auto bereikbaar, dus lastig.
  • Hiroshima, helaas slechts een middag, maar dat is genoeg om het gehele Peace Park inclusief museum te bezoeken. En daarna in de buurt van Hondori kan je dan lekker *okonomiyaki *eten, een pannekoek met van alles en nog wat erop gestapeld, die voor je neus wordt klaargemaakt.
  • Miyajima, erg leuk, en in een dagje heb je het wel gezien.
  • Kurashiki, leuk voor een dagje, of langer als je echt de diverse kunstmusea of het Deense pretpark wilt bezoeken.
  • Naoshima, het “kunsteiland”. Verassend leuk, vooral het “Art House Project”.
  • Kyoto, Tempelmoeheid is hier een serieus risico, er is zoveel moois te zien. Hoogtepunt was zonder meer Fushimi Inari met z’n vele duizenden torii’s en Sanjusangen-do, al mocht je daar helaas niet fotograferen.
  • Nara, viel me enigzins tegen, maar misschien had dat ook wel een beetje met tempelmoeheid te maken. Of met de overdosis aan schoolkinderen die een praatje met je willen maken. Dat is een keer of 10 nog wel leuk, daarna is de lol er toch wel vanaf.
  • Tokyo, ja, daar kan je nooit tijd genoeg hebben. Ik had in totaal 8 en een halve dag (minus een dagje Hakone), en kwam nog heel veel tijd tekort. Uitzichten vanaf het stadhuis en zeker ook Mori Tower (Roppongi) mag je niet missen, zondagmiddag in Yoyogi-koen evenmin, en de vismarkt en Asakusa zijn ook verplichte nummers. En dat is nog maar het begin. Verder Ueno Akihabara, Shibuya (Starbucks bij scramble crossing!), Odaiba, Edo-Tokyo-museum en een sumo-training in Ryogoku, en zo kan ik nog wel even doorgaan…
  • Hakone, een welkome afwisseling van de drukte van Tokyo, in een prachtige omgeving. Vergeet niet de zwarte eieren in Owakudani te proberen!

Ik kom hopelijk toch niet te enthousiast over toch? :smiley:

Elfje, Wizard, jullie zijn super! en Wizard wat mij betreft kan je nooit te enthousiast over komen hoor.

Zo te horen is het dus wel te doen allemaal maar ja je moet het toch allemaal ervaren om het echt te snappen. Als je er nog niet bent klinkt het nog best wel ingewikkeld maar mijn ervaring is dat het uiteindelijk allemaal wel goed komt. Zoals ik het heb begrepen is het ook bepaald geen gevaarlijk land dus dat scheelt ook een hoop.

Konden we vandaag maar vast vertrekken want ik sta echt te trappelen :vak02::finger:

Geweldig je verhaal WizzarofOz ! Ik herken echt alles ! Het lijkt allemaal heel moeilijk maar als je er bent valt het 100% mee! Alles is zo goed geregeld daar en de mensen, ondanks dat ze geen Engels spreken, zijn zo aardig, vriendelijk en behulpzaam!
Ja bij Nara aangekomen had ik ook al last van tempelmoeheid !!

Tomato lees voordat je gaat als voorbereiding op www.japan-guide.com bij travel en heel veel doorlinken daar, dan weet je eigenlijk alles wel wat je moet weten over rondreizen, het hoe en het wat voor Japan! Met die site en al het doorlinken heb ik ook alles gepland en het klopte allemaal als een bus!

Japan-guide.com biedt inderdaad erg veel nuttige informatie, daarnaast heb ik ook een hoop van wikitravel gehaald, Tokyo staat daar zelfs tot op wijkniveau zeer uitgebreid beschreven.

hallo eenelfje kan je me het hotel mailen in hirishima wij gaan namelijk in jullie naar japan

Tilly ik heb je het hotel doorgemaild.