Beginneling die naar Japan wil...

…en die zit nu met wat vragen (:

Ik heb namelijk een tijdje gespaard en nu wil ik dus naar Japan, maar ik moet in juli/augustus ivm school, jammer genoeg. Ik weet ook al precies waar ik heen wil, namelijk Tokyo, Kyoto, Nagano en Okayama.

Nou vroeg ik me af, kan ik de treinreizen beter vantevoren boeken of is het goedkoper als ik dat daar doe? Dezelfde vraag heb ik over de hotels. Ik heb namelijk gehoord dat sommige mensen onterecht hoorden dat er geen kamers meer vrij waren, terwijl die er nog wel waren als ze op dat moment op internet boekten ofzo?

Hebben jullie nog tips qua vliegtuigmaatschappij, hotels in de plaatsen waar ik heen wil of reistips? Ik wil natuurlijk een beetje rondkijken in de buurt van de steden waar ik blijf en nou hoorde ik dat er een of ander kaartje was waarmee je een week lang met de trein kon reizen? Ik weet niet of dat te doen is, maar ik hoop dat jullie er meer van weten (:

Als je goedkoper met de trein wilt reizen, dan is de Japan Railpass aan te bevelen. Zie o.a. JAPAN RAIL PASS | ジャパン・レール・パス.
Een pas van een week kost Yen 28.300.
Een enkele reis Tokyo - Kyoto kost alleen al ruim Yen 13.000.
Deze pas moet je van te voren aanvragen in Nederland (bij tozai travel, Amsterdam). Als je in het bezit bent van zo’n pas, kun je gedurende de looptijd van de pas onbeperkt reizen met treinen van Japan Rail. Bij stations moet je door een aparte poort lopen, waarbij je een keer met je pas moet wapperen. Dan laten ze je zo door.

Het verhaal over die hotels heb ik ook gehoord. Het is niet duidelijk of dat nu een misverstand is, of dat Japanners er niet van houden als je niet reserveert en dan zeggen dat ze geen kamer hebben, terwijl er wel kamers vrij zijn. Alhoewel de Japanse cultuur vele onbekende kanten voor ons heeft, lijkt dit verhaal mij wel wat vreemd. Japanners zijn namelijk ook erg commercieel, en zullen klanten altijd helpen. Hoe dan ook, van te voren reserveren is wel het beste, omdat hotels in Japan vrij snel vol zitten.

Voor de overnachtingen kun je grofweg kiezen uit hotels, hostels of typisch Japanse verblijfplaatsen (ryokans). Ik heb voor mijn reis naar Japan gebruik gemaakt van de volgende websites:

Met beide sites heb ik goede ervaringen. Toyoko Inn is een zakenhotel dat goed, brandschoon, gunstig gelegen t.o.v. stations en betaalbaar is. Met de andere site kun je typisch Japanse verblijfplaatsen boeken. Deze verblijfplaatsen zijn over het algemeen wel duurder. Dus dat moet dan wel in je budget passen.

1 like

Een tip. Probeer niet te reizen tijdens de week van Obon (13-15 aug) dan is heel Japan vrij, zijn hotels duurder en zitten alle treinen, bussen, vliegtuigen en snelwegen overvol: Obon
Rond die periode in Tokyo zitten is juist weer niet erg, want veel mensen gaan dan terug naar hun familie buiten Tokyo, waardoor Tokyo een stuk leger is.

KLM is de enige die nu rechtstreeks naar Japan vliegt vanaf Schiphol en is een goede vliegmaatschappij. Afhankelijk van je woonplaats kun je vertrek vanaf een ander vliegveld overwegen. De meeste Europese vliegmaatschappijen zijn goed, dus ik zou gewoon de goedkoopste nemen als je overstappen niet erg vind. Ik heb wel gehoord van mensen die via Londen vlogen en binnen Londen van het ene naar het andere vliegveld moesten reizen, dus pas daarvoor op. De twee Japanse vliegmaatschappijen zijn JAL en ANA. Daar heb ik zeer goede ervaringen mee. Uitstekende service en de modernste technologie aan boord.

De JR Railpass is de beste manier om door Japan te reizen als je veel plekken wilt zien. De pass is ook geldig op de shinkansen, de hogesnelheidslijnen, waarmee je met 300km/uur van de ene naar de andere stad zoeft. Dus je bespaart ook veel tijd. Het handigste is (je moet een voucher omwisselen) om de pass meteen op te halen (ingangsdatum kun je zelf aangeven) op het vliegveld bij aankomst en dan gelijk ook je reserveringen te doen. Het is trouwens niet erg als je een keer een trein mist, dan kun ter plekke de volgende reserveren of in de non-reserved treinstellen gaan.

1 like

Aanvullend op hjo: ik heb naast de zakenhotels en ryokans ook goede ervaringen met hostels, kijk op www.hostelworld.com voor backpackers accommodatie (slapen op zaal) of prive kamer met gemeenschappelijke douche.

De hostels zijn brandschoon in Japan zijn erg erg relaxed en men spreekt er perfect Engels en kan je ook helpen met bezienswaardigheden, plan door de stad, etc. Hostelworld kent ook waarderingen van reizigers en heeft bij elke hostel een duidelijke routekaart (altijd uitprinten en meenemen !)

vr.gr. Ton

1 like

Dus die Railpass is wel een goed idee zo te horen! (:
En nouja, als ik rond 13/15 Augustus nog in Japan ben zit ik waarschijnlijk in Tokyo, want tegen die tijd moet ik ongeveer wel weer terug ben ik bang. Dus dat moet ook goed komen.
www.hostelworld.com ben ik ontzettend blij mee, heel erg bedankt!
Wat het vliegen betreft moet ik nog even kijken, want ik heb gezien dat het soms zo 200 euro kan schelen om via Engeland te gaan, en dat vind ik toch best veel…

Dan is er ondertussen weer een vraag bij gekomen: ik las iets over verblijven in een internetcafe, is dat aan te raden, of raden jullie het juist af?

Ik heb nooit overnacht in een internetcafe/mangacafe, maar wel vaak gebruikt om even uit te rusten/internetten. In de standaard en goedkooptse booths zou ik niet kunnen overnachten, daar past soms vaak net een bureaustoel en bureau in en soms kan de rugleuning niet eens verzet worden. Bij de ingang hebben ze meestal foto’s van de booths die ze aanbieden. Van wat ik heb gezien zou je in de luxere hokjes kunnen overnachten. Dan heb je meestal een luxe stoel die bijna helemaal plat kan of een matje op de vloer. Sommige internetcafe’s hebben Japanse kamers met een tatamivloer, waar je prima op kunt liggen. De pc staat dan ook vaak op een laag tafeltje, dus is het wel internetten in een ongemakkelijke houding. De luxere kamers zijn natuurlijk wel iets duurder en dan verschilt de prijs nauwelijks van een hostel of capsulehotel. Het voordeel van een internetcafe is verder dat je onbeperkt drinken kun halen uit de automaten en onbeperkt manga kunt lezen. Het probleem is dus dat elk internetcafe anders is. Sommigen hebben gratis douche en soms moet je bijbetalen of zijn er geen douches. Soms moet je lid worden en een pasje aanmaken en je kunt dacht ik niet van tevoren reserveren en met je koffer is je hokje al gauw vol, hoewel ze volgens mij wel vaak lockers hebben.Dus je zou het een nachtje kunnen proberen voor het avontuur en als het bevalt kun je ermee doorgaan.

Die avontuurlijkheid gaat wel goedkomen! Ik was alleen een beetje bang dat het vol zou zitten met kakkerlakken, maar zo negatief klinkt het allemaal niet! Maar als het net zo duur is als een hostel maakt het weinig uit natuurlijk. Alleen las ik toevallig op die site www.hostelworld.com dat je een of ander lidmaatschap moet hebben? Kan ik dat in Nederland kopen of moet ik dat in Japan kopen? Want in sommige hostels in Kyoto scheelt het gewoon 50 euro, ongeveer! En dat is natuurlijk wel een beetje zonde…

Kiyomi,

Japanners zijn erg proper, dus je hoeft niet bang te zijn voor kakkerlakken.
Het eten wordt trouwens in Japan ook altijd met veel zorg bereid, je hoeft niet bang te zijn om ziek te worden.

De sushi in de supermarkt is trouwens verrassend goed, vele malen beter dan de sushi in de Nederlandse supermarkt, dus als je niet uit wilt eten, ga je gewoon even voor een paar euro lekkere sushi in de Japanse supermarkt halen, heb ik ook regelmatig gedaan.

vr.gr. Ton

Kijk, dat soort dingen word ik nou blij van! Geen kakkerlakken en lekkere sushi voor een paar euro!

Er zit ondertussen wel nog een vraag bij, is het in die hostels een beetje te doen met een koffer? Zeker als je een kamer deelt lijkt het me lastig om met een koffer aan te komen in zo’n niet al te grote kamer…

Nee hoor geen enkel probleem met je koffer in de hostels. De kamers zijn ruim genoeg dat je net nog plaats hebt voor je koffer. En ach backpackers passen zich altijd aan en maken wel ruimte toch?

De nieuwere hostels bijv. K’house in Kyoto heeft onder elk bed dat op de vloer staat en bij de bovenbedden een grote kast ernaast waarbij je de deur van de kast met een hangslot afsluit (kopen in NL of bij het guesthouse).

De ruimte in de kasten was erg groot, waar je goed een hutkoffer en cadeautjes en nog losse kleding in kwijt kon, meer dan genoeg ruimte. Persoonlijk zou ik wel voor een rugzak kiezen of een rolkoffer, vanwege de wandelingen met bagage (een taxi is duur) van station naar hostel.

Daarnaast kunnen ze bij K’house grotere zaken in een afsloten ruimte voor je bewaren.

Service op zijn Japans je zult het meemaken en je vaak blij verbazen :slight_smile:

vr.gr. Ton

1 like

K’s House is een absolute aanrader, zeker in Kyoto. Daar zitten ze op loopafstand van Kyoto station. En geen lidmaatschap vereist.

In Tokyo kan ik ook zeker K’s House aanraden, ook op een prima locatie! (Ik heb in Tokyo ook bij 2 andere hostels overnacht maar K’s House was echt beter!). Superschoon en heerlijke dekbedden!

Nou K’s House ziet er in ieder geval geweldig uit! En ook niet al te duur, dus ik denk dat dat hem zeker word! Ik ga het in ieder geval proberen te regelen. En ik zie dat het gewoon via internet te boeken is?

Sorry voor de hoeveelheid vragen, maar er is er alweer een bij gekomen: is het een beetje te doen om daar je geld te pinnen of moet je daar helemaal voor naar de bank?

Kiyomi,

tip: bij het boeken via hostelworld kun je voor 1 Eur een cancellation protection kopen, als je later nog wat dagen wilt schuiven of je schema verandert, dan kun je gratis cancellen en boeken op een andere datum. Hier heb ik wel gebruik van gemaakt.

Je stelt de juiste vragen:

Hier staat ook een goed artikel: ATMs in Japan

Belangrijk is dat je een wereld betaalpas hebt met een zogenaamde EMV pas, dit is de goud gekleurde chip op je pas, die je in Nederland ook steeds vaker kunt gebruiken bij de mobiele pinautmaten waarbij je je pas voorwaarts met de goud gekleurde chip in de voorkant van de mobiele automaat duwt (dus niet doorhalen met magneetpas) en je pincode invoert.

Je zoekt een internationale ATM met maestro of mastercard logo; je hebt op internet een ATM locator bij, deze website heeft een ATM locator: Mastercard USA | A Global Payment Technology Solutions Company. Deze locator heb ik Japan trouwens niet nodig gehad, wel in minder bedeelde landen.

Kijk ook even van te voren wat voor koersopslagen en bedrag per pin handeling je bank rekent, dit verschilt nogal per bank.

Geld pinnen kan bv. in Kyoto in het hoofdpostkantoor: als je de hoofduitgang van het centraal station Kyoto uitloopt, zitten helemaal links in het hoofdpostkantoor ATM automaten (van een afstand zie je ze wel). Dit is het grote gebouw dat haaks staat op het centraal station dat je uitloopt.

Persoonlijk neem ik altijd of 2 pinpassen of 1 pinpas en een creditcard mee en een beetje traveller cheques en enkele Eur 50,- briefjes.

Ik heb nog niet terug hoeven vallen op de creditcard of de euro briefjes, maar dit geeft je een gerust gevoel, voor als je pinpas wordt ingeslikt, of beschadigd raakt, dat je voor uit kunt.

In Japan staan trouwens vrij veel ATM’s, dit is vergelijkbaar met NL, ik pinde meestal in de grote stations, bij internationale banken en bij de 7eleven als ik daar sushi ging kopen voor de lunch, dus dit is prima verzorgd.

vr.gr. Ton

Ik pin altijd gelijk op het vliegveld en bij postkantoren en dan gelijk 50.000yen per keer (mijn limiet), dat is bijna 500euro, maar Japan is een van de veiligste landen ter wereld. Dus veel cash op zak hebben is niet gevaarlijk en voor Japanners ook volstrekt normaal. Dat bespaart me de tijd om telkens weer te moeten gaan pinnen. Verder doe ik zoveel mogelijk met de creditcard, zodat ik nog minder vaak moet gaan pinnen.

Nigo,

ja, ik pinde ook elke keer Eur 350,- tot Eur 400,- vooruit, ik heb wel de meeste accommodaties (ook de duurdere) contant betaalt om gevoelsmatig de kosten wat te overzien (ik houd geen ‘huishoud boekje’ of rekeningen bij op vakantie) en daarom heb ik dus niet de creditcard gebruikt, dan moet je soms wat vaker pinnen, maar ik kwam zo vaak ATM’s tegen, dat ik dat geen bezwaar vond.

vr.gr. Ton