Kiyomi,
tip: bij het boeken via hostelworld kun je voor 1 Eur een cancellation protection kopen, als je later nog wat dagen wilt schuiven of je schema verandert, dan kun je gratis cancellen en boeken op een andere datum. Hier heb ik wel gebruik van gemaakt.
Je stelt de juiste vragen:
Hier staat ook een goed artikel: ATMs in Japan
Belangrijk is dat je een wereld betaalpas hebt met een zogenaamde EMV pas, dit is de goud gekleurde chip op je pas, die je in Nederland ook steeds vaker kunt gebruiken bij de mobiele pinautmaten waarbij je je pas voorwaarts met de goud gekleurde chip in de voorkant van de mobiele automaat duwt (dus niet doorhalen met magneetpas) en je pincode invoert.
Je zoekt een internationale ATM met maestro of mastercard logo; je hebt op internet een ATM locator bij, deze website heeft een ATM locator: Mastercard USA | A Global Payment Technology Solutions Company. Deze locator heb ik Japan trouwens niet nodig gehad, wel in minder bedeelde landen.
Kijk ook even van te voren wat voor koersopslagen en bedrag per pin handeling je bank rekent, dit verschilt nogal per bank.
Geld pinnen kan bv. in Kyoto in het hoofdpostkantoor: als je de hoofduitgang van het centraal station Kyoto uitloopt, zitten helemaal links in het hoofdpostkantoor ATM automaten (van een afstand zie je ze wel). Dit is het grote gebouw dat haaks staat op het centraal station dat je uitloopt.
Persoonlijk neem ik altijd of 2 pinpassen of 1 pinpas en een creditcard mee en een beetje traveller cheques en enkele Eur 50,- briefjes.
Ik heb nog niet terug hoeven vallen op de creditcard of de euro briefjes, maar dit geeft je een gerust gevoel, voor als je pinpas wordt ingeslikt, of beschadigd raakt, dat je voor uit kunt.
In Japan staan trouwens vrij veel ATM’s, dit is vergelijkbaar met NL, ik pinde meestal in de grote stations, bij internationale banken en bij de 7eleven als ik daar sushi ging kopen voor de lunch, dus dit is prima verzorgd.
vr.gr. Ton