Ik ben van plan om eind december 3 weken naar Japan te vertrekken. Ik reis alleen. Nu heb ik veel in Azië gereisd maar dat is allemaal niet te vergelijken natuurlijk.
Vandaar wat vragen waarvan ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven. Ik ben gek op steden dus wil sowieso 6 dagen in Tokio verblijven. Daarna ben ik van plan met een railpass richting Kyoto en Hiroshima te gaan om vervolgens weer terug te keren naar Tokio.
Ik ben geen reiziger die hoge eisen stelt en wil graag nieuwe mensen leren kennen. Een hostel lijkt me dus de beste optie.
Wie kent er goede hostels (het liefst met private rooms, dat dan weer wel ;-)) in deze steden? Daarbij is het van belang dat ze in een leuke buurt liggen waar 's avonds leuke dingen te doen zijn (eten, uitgaan) zonder enorme afstanden af te hoeven leggen. Overdag maakt me dat niet uit omdat ik dan makkelijk de stad rondga met het openbaar vervoer.
Verder zou ik ook graag wat ervaringen horen over het gebruik van de treinen en/of tips die het reizen in Japan makkelijker maken.
Daarnaast sta ik natuurlijk open voor alle tips van ‘ervaringsdeskundigen’.
Mooi plan! Met drie weken heb je ook rustig de tijd om veel te zien.
Ik heb zelf geen ervaring met echte hostels in Japan, het Oak Hotel in Tokyo zat er nog het dichtste tegenaan: wel kamers met eigen badkamer, maar relatief goedkoop, nadrukkelijk gericht op buitenlanders en met een zithoek en keukentje in de lobby waar meestal toch wel wat mensen rondhangen. Kwartiertje lopen van Ueno Station (en een metrohalte vlakbij), ik ben daar drie keer geweest, de laatste paar keer heb ik echter gekozen voor een (duurder) hotel dichterbij dat station.
In Tokyo zitten zover ik weet vooral in Asakusa de nodige hostels, dat is sowieso een leuke wijk. Het is alleen qua transport niet helemaal ideaal als uitvalsbasis aangezien een station aan de Yamanote-lijn wel mijn voorkeur zou hebben, maar afgezien daarvan kom je met de metro ook een heel eind. Daarnaast heb ik regelmatig goede verhalen gehoord over K’s House, welke in diverse steden hostels hebben. Verder tref je rond praktisch alle grote stations talloze business hotels aan, vrij goedkope en meestal niet echt sfeervolle hotels, maar wel erg praktisch en gewoon goed. Alleen zal je daar wat minder snel contacten leggen, (buitenlandse) toeristen vormen daar toch een kleine minderheid.
Heb je overigens al een vlucht? Anders zou je kunnen kijken of terugvliegen vanaf Kansai (Osaka) of wellicht Fukuoka niet een optie is, dan hoef je niet weer terug naar Tokyo te reizen.
Voor wat betreft de treinen, op Hyperdia kan je eenvoudig de dienstregeling raadplegen. Hier meer informatie over die site en met ook enkele tips voor het gebruik ervan. Gezien de te reizen afstanden zal je wel op een Japan Rail Pass uitkomen, als je je reis begint en eindigt in een grote stad kan het echter wel voordeliger zijn slechts een pas voor 2 weken te nemen en daarbinnen alle lange trajecten te plannen, voor vervoer binnen de stad loont zo’n pas het niet echt.
Nog wel een puntje van aandacht: als je eind december gaat zal je uiteraard ook de jaarwisseling in Japan doorbrengen. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar dan schijnen wel erg veel musea, restaurants en winkels enkele dagen gesloten te zijn. Hier meer daarover.
Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust!
Best wel een goed plan.
Alleen vrees ik als je rond de jaarwisseling in de grote steden wilt verblijven veel hotels al volgeboekt zijn.
Ook voor die tijd zal het waarschijnlijk lastig zijn om een plekje te vinden.
Vanaf begin december gaan Japanners net als bij ons “kerstshoppen”, ondanks dat de kerst voor hun geen betekenis heeft.
Dat is daar de laatste jaren ook zo ingeburgerd net als bij ons.
K’s House in Kyoto kan ik aanraden. Superschoon, er is een bar waar je mensen kunt ontmoeten en inmiddels twee lounges zie ik op de website. Het is niet ver van het station, dus een zeer goede uitvalsbasis om Kyoto te verkennen. Voor echt uitgaan Is het toch handiger om in het centrum van Kyoto te verblijven, hoewel dat maar een korte bus/metro rit is. Een fiets huren Is ook een goede optie.
Zoals Wizard al zei, zijn business hotels zeer handig. Vaak scheelt het weinig in prijs met een privekamer in een hostel en heb je dan wel je eigen badkamertje. Maar het is inderdaad geen plek om mensen te ontmoeten.
Ik raad je ook aan om een vlucht te boeken, waarbij je uit een andere stad kunt vertrekken. Zeker als het maar een paar tientjes scheelt.