Reisplan Japan maart/ april 2013

Ik zou ook 2 dagen Hiroshima doen, 1 dag voor het museum, het park, de stad en het kasteel en 1 dag om Miyajima te bezoeken. Miyajima is echt mooi!!

Ik heb sommige treinreizen vooruit gereserveerd toen ik de Japan Rail Pass ophaalde/voucher omruilde op de luchthaven. Sommige treinreizen heb ik gewoon gereseveerd vlak voor vertrek. In de rij staan en kijken wat de eerstvolgende trein is. (Of soms had ik mijn vooruit gereserveerde trein gemist en dan heb ik ook gewoon aan de balie weer voor de eerstvolgende trein gereserveerd). Ging allemaal heel makkelijk. Voordeel vond ik van reserveren dat je op je kaartje precies ziet waar je zit, welk perron je moet zijn, wáár op het perron je moet zijn, waar je moet overstappen en je weet precies hoe lang je onderweg bent omdat de aankomsttijd er ook op staat (dan wist ik dat ik rond die tijd moest opletten dat ik er bijna uit moest)

Ik zie dat je de fishmarket in Tokyo op je programma hebt staan. Drie jaar geleden zijn we er geweest en konden toen nog gewoon tussen alles doorlopen en ook de visafslag zelf (tonijnen) binnengaan. Maar dat is inmiddels niet meer toegestaan. Er kwamen te veel toeristen die de werkers in de weg liepen. Wil je nu da afslag bezoeken, dan moer je je 's ochtens vroeg (ik geloof om 05:00 uur) melden. Er mogen maar een beperkt aantal bezoekers per keer mee en ben je te laat, dan moet je het de volgende dag weer proberen… Voor zover ik weet kun je niet tevoren reserveren.

Persoonlijk zou ik vanuit Kyoto of Osaka nog een bezoek aan Koyasan (de heilige Boeddistische berg) brengen en daar een nacht in een van de tempels slapen. Dat vonden wij heel bijzonder. Ook de (trein)reis er naar toe door de bergen is best mooi.

Succes.

1 like

Ja inderdaad Koyasan is heel mooi en de reis er naar toe is ook mooi. Ik heb er zelf in een Japans hostel geslapen, want ik vond de tempel te duur. Ik heb zelf in een tempel in Takayama geslapen. Ik ben vanuit Hiroshima naar Takayama gegaan omdat er toen een 2-daags festival was (ik was er rond dezelfde periode als jullie, dus misschien is het festival er ook als jullie er zijn). Het festival is echt heel mooi om mee te maken en de oude dorps/stadskern van Takayama is ook heel mooi, met oude Japanse huisjes.

Ik zie dat ik Japans hostel heb opgeschreven (natuurlijk is het Japans…) maar ik bedoel het is helemaal in Japanse stijl. Je krijgt een heel uitgebreid Japans maal, slapen op de grond, etc, kortom het is helemaal Japanse stijl dat hostel (en goedkoop).

Heel erg bedankt voor alle informatie mbt de reservering van de shinkanzen en de vis markt.
Koyasan kunnen wij nog eventueel overwegen maar takayama valt net er buiten.
Onze reisplan is namelijk ietje gewijzigd en is Hakone afgevallen en fukuoka voor in de plaats gekomen.
Hakone bleek veelste duur in die periode en helemaal vol!

De trein tijden kijk ik op hyperdia.com komen de tijden overeen met wat ze in japan rijden?

De reservering gaat dan ook op het moment dat je het afhaalt op de luchthaven van Narita?

Vanwege omstandigheden hebben we de datum moeten aanpassen en zullen we nu dus ietje later vertrekken als geplanned.
De reisplan is het zelfde gebleven alleen zijn de datums aangepast.

19 april richting Tokyo
20 april komen we aan in Tokyo
21 Tokyo
22 Tokyo
23 april vertrekken richting Kyoto
24 Kyoto
25 Kyoto
26 Kyoto
27 april vertrekken richting Osaka
28 Osaka
29 Osaka
30 april vertrekken richting Hiroshima
01 Hiroshima/ Miyajima
2 Hiroshima/ Miyajima
3 vertrekken we richting Fukuoka
4 fukuoka
5 mei vertrekken richting Tokyo
t/m 11 mei zijn we nu in Tokyo.
12 mei vertrekken we richting Nederland

Een tip voor Fukuoka!

Daar rijdt de Green Loop Bus, die vanaf het station vertrekt en een “loop”, oftwel een rondje door de stad rijdt.
Met 1 kaartje kun je op diverse plekken uit- en instappen.
De haltes zijn makkelijk weer te vinden, ze zijn namelijk groen.
Het is een bus met houten banken erin, heel apart.
Omdat je maar 1 dag in Fukuoka bent zie je toch veel van deze stad.

1 like

Aangezien we kort in Fukuoka zijn zullen we dit zeker overwegen om een tour te nemen.

Kan ik met mijn railpass ook metros in steden nemen of moet ik hiervoor aparte kaartjes voor kopen?
Ze spreken namelijk over bijv. in Tokio over een day pass?

De JRP is niet geldig in de metro, alleen op alle JR-lijnen, zoals in Tokyo de Yamanote-lijn. Tenzij je echt veel gaat reizen op een dag zal een dagkaart niet snel lonend zijn.

In Kyoto is de metro voor de meeste bezienswaardigheden ook niet zo praktisch, daar heb je meer aan de bussen. Voor ik meen 500 yen heb je daarvoor een dagkaart, die heb je er na 3 ritten al uit. Die kaart kan je in de bus kopen, maar gezien de taalbarrière kan het makkelijker zijn er bij de hotelreceptie naar te vragen, die verkopen hem meestal ook wel.

Wat betreft Fukuoka, ga 's avonds zeker bij een yatai (straatstalletje) eten, er staan er een hoop op Nakasu, langs de rivier. Reken niet op Engelse menu’s of plaatjes om iets aan te wijzen, maar ze hebben allemaal tonkotsu (noedels in varkensbouillion), en meestal hebben ze een kleine vitrine met spiesjes e.d…

Je kunt helaas niet de metro in met de Japan Rail Pass. Deze pass is alleen geldig op lijnen van de JR, die overigens ook een groot deel van Tokyo bestrijken. Ik zou een Rail Pass van 14 dagen nemen, binnen Tokyo ben je meestal maar hooguit 1000yen / 10euro kwijt aan transportkosten per dag en je zult ook van de metro gebruik moeten maken. Een day pass zal meestal niet lonen in Tokyo.

Als je via Narita vliegt kun je gebruik maken van de NEX/Suica deal, een goede deal met veel voordeel die alleen voor niet-Japanners beschikbaar is. Het hangt wel af van waar je hotel zit in Tokyo. Afhankelijk van waar je hotel zit kan het gemakkelijker zijn om met de bus of andere trein te reizen.

Ik weet niet of je al bekend bent met Golden Week? Dat is van 29 april - 5 mei. Dan heeft heel Japan een week vrij en zitten treinen en vleigtuigen en hotels supervol. Het is raadzaam om de accomodaties voor die dagen zo snel mogelijk vast te leggen. Zitplaatsen voor de Shinkansen reserveren zal ook niet gemakkelijk zijn, dus dit kun je het beste doen zodra je de voucher inwisselt van de Rail Pass.

Wij zullen naar aanbeveling in Tokyo los kaartjes kopen en geen day pass.
Nigo iedereen en ook jij hebt het erover dat in de goldenweek het bom vol is en bijna heel japan vrij is.
Zeker voor het onzeker hebben we in de Goldenweek al een hotel geboekt.

Trouwens in en mijn vrienden zijn Manga/anime liefhebbers en zijn er achter gekomen dat je dan in de warenhuis Mandarake moet zijn. Dit schijnt een heel groot winkel te zijn voor Manga/ Anime.

Bedankt wizzard heb een filmpje gezien mbt de Yatai en dat ziet er wel erg gezellig uit ik kan niet wachten…
Alleen eet ik geen varkens producten… dus dat zal wel erg moeilijk gaan hopelijk wel iets met rund.

Bedankt voor de Kyoto tip en zullen zeker mits we met de bus gaan zo een kaart proberen te bemachtigen.