Tips gevraagd voor reisroute (met kind)

Hallo allemaal,

Ik ben van plan in april/mei 2016 een week of 5 door Japan te reizen met echtgenoot en zoontje van 4.
We hebben een route in gedachten die we graag met jullie willen delen voor commentaar. We zijn van plan 21 dagen een Railpass te gebruiken. We houden erg van cultuur, natuur en een bruisende stad op z’n tijd. De kleine man houdt erg van treinen en speeltuinen.
We horen graag jullie tips en opmerkingen!

13 april: vlucht vanuit Amsterdam
14 april: Tokyo
15 april: Tokyo
16 april: Tokyo
17 april: Tokyo
18 april: Tokyo
19 april: Tokyo
20 april: naar Fuiji Five Lakes (met bus of start van treinpas?)
21 april: Fuiji Five Lakes (incl pretpark met Thomas de trein deel)
22 april: naar Kyoto (zeker start treinpas)
23 april: Kyoto
24 april: Kyoto
25 april: Kyoto
26 april: Kyoto (dagtrip Nara)
27 april: Kyoto
28 april: Kyoto (dagtrip Osaka, aquarium)
29 april: naar Hiroshima
30 april: Hiroshima (daar overnachten of op Miyajima?)
1 mei: Miyajima
2 mei: naar Nagasaki
3 mei: Nagasaki
4 mei: Nagasaki
5 mei: dagtrip Mount Aso (auto huren) vanuit Nagasaki
6 mei: naar Takayama
7 mei: Takayama
8 mei: naar Magome
9 mei: Magome
10 mei: wandeling Magome naar Tsumago
11 mei: Tsumago
12 mei: naar Kamagochi via Matsumoto
13 mei: Kamagochi
14 mei: Kamagochi
15 mei: Kamagochi
16 mei: naar Nikko (is dat te doen vanaf hier zonder treinpas? Is het een aanrader of teveel tempels?) of naar Tokyo
17 mei: naar Tokyo (zonder treinpas)
18 mei: Disney
19 mei: Disney
20 mei: vlucht

We hebben nog niks geboekt, dus alle tips zijn welkom. Vragen:

1. Is het een redelijke route? Genoeg tijd om rustig aan te doen en een dagje te speeltuinen? Biedt het schema genoeg afwisseling? We houden ook erg van rust en natuur, naast de drukte van de steden.
  2. Wanneer raden jullie aan de 21 dagen treinpas te laten gelden?
  3. Ik heb gelezen dat een 4 jarig kind geen treinpas nodig heeft. Lopen we problemen daarmee op? Kunnen we wel reserveren voor hem? We willen hem uiteraard liever niet op schoot.
  4. Ik weet dat de Golden Week er tussen zit, levert dat problemen op in dit schema? De data kunnen we nog wat verschuiven, dus hoor het graag als jullie dat adviseren.
  5. We willen voor Tokyo en Kyoto graag een appartementje huren, zodat we een huiselijke setting hebben. Iemand tips? Welke locatie in deze steden zijn handig?
  6. Voor de rest willen we hotels en backpackerhostels boeken. Misschien ergens een (kindvriendelijke) ryokan. We horen het graag als iemand tips heeft.

Bedankt alvast voor reacties! Ik waardeer het zeer!

Groeten, Pleuni

Kijk, dat ziet er zeker niet verkeerd uit! En 5 weken is ook wel lekker ruim de tijd om van alles te bekijken.

Toch zou ik wellicht nog wel wat schuiven: door te beginnen in Tokyo en te eindigen in Kyoto, twee plaatsen waar je (terecht) ruim tijd voor hebt gerekend, zou het makkelijker moeten zijn alle lange afstanden in de 21 dagen van de JRP te passen. Om te lange reisafstanden te voorkomen zou je dan wellicht nog wel Osaka apart kunnen bezoeken.

Een ander puntje is de autohuur voor een bezoek aan Mt. Aso vanuit Nagasaki, dat is nog een vrij forse rit. Dan zou ik eerder overwegen ook Kumamoto in je reis op te nemen, ook de moeite waard vanwege het imposante kasteel, maar aanzienlijk dichter bij Mt. Aso. En voor de kleine wellicht ook leuk: vanuit Kumamoto rijdt ook de SL Hitoyoshi, waar je met de JRP gebruik van kan maken.

Voor Tsumago/Magome heb je wellicht ook wat erg ruim tijd ingepland, dan zou ik eerder bijvoorbeeld ook Matsumoto bezoeken.

Met het oog op de kleine: in Saitama, een goed half uurtje ten noorden van Tokyo, zit het enorme Railway Museum, wat zeker voor kinderen genoeg te bieden heeft. In Kyoto zit het Umekoji Steam Locomotive Museum (waarbij er daadwerkelijk met de stoomlocs wordt gereden!), wat momenteel echter verbouwd wordt en ergens in het voorjaar (net op tijd?) weer heropend zal gaan worden. En zo zijn er nog wel diverse musea op je route.

Iets heel anders maar ook zeker leuk voor kleine én volwassen kinderen: het Studio Ghibli Museum in Mitaka (Tokyo). En als je de kleine alvast op een carrièrepad wilt sturen is KidZania Tokyo waarschijnlijk ook erg leuk.

Wat betreft treinen, kinderen t/m 5 jaar reizen in principe inderdaad gratis. Echter, om gebruik te mogen maken van een gereserveerde plaats zou je volgens Japan Guide toch het kindertarief (halve prijs) moeten betalen. En met het oog op Golden Week zijn reserveringen wellicht toch wel praktisch, en voor bijvoorbeeld de eerder genoemde SL Hitoyoshi zelfs vereist. Ik vind het dan ook wat lastig je hierin te adviseren, wellicht heeft iemand anders op het forum hier ervaring mee?

Sowieso wat betreft Golden Week: ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou verwachten dat het dan met name op Miyajima wel erg druk zou kunnen zijn. Dusdanig dat het nog wel eens lastig zou kunnen zijn daar accommodatie te vinden. Maar dat is op zich geen bezwaar, want het is ook prima als dagtrip vanuit Hiroshima te bezoeken.

Bedankt voor de reactie, Wizard!
Ik had nog niet bedacht om Kyoto pas later te doen, dat is natuurlijk ook een goede optie. Dat ga ik eens bekijken! Ook bedankt voor de tips voor (treinen)musea. Leuk!

En ik had mij niet gerealiseerd dat Nagasaki-Mount Aso zo’n eind rijden is. Goede tip om Kumamoto te kiezen, daar ga ik me eens in verdiepen.
We hebben nu overigens relatief weinig Kyushu in ons schema. Dat is vooral omdat we sowieso naar de Japanse Alpen willen. Maar misschien missen we dan wel veel moois (natuur) in het zuiden. Ik hoor het graag als er nog tips zijn (of juist niet natuurlijk).

Misschien dat er inderdaad nog iemand reageert die ervaring heeft met de Rail Pass en kinderen onder de 5 jaar. Ben erg benieuwd hoe makkelijk het is om niet-gereserveerde stoelen te krijgen, zodat de kleine gewoon een stoel kan bezetten.

Groeten, Pleuni

Ik zit al dagen te google-en op een route door de Kiso Vallei en Japanse Alpen.
Kan iemand mij helpen?

In de Kiso vallei en Alpen willen we graag: Takayama overnachting, wandeling Magome-Tsumago en overnachting, bezoek kasteel Matsumoto en paar dagen wandelen in Kamakochi.
We komen vanaf Hiroshima en willen na de Alpen direct door naar Fuji Five Lakes.

Ik kan geen logische route vinden om dit allemaal te doen. Het lijkt alsof we telkens terug moeten naar Nagoya, klopt dat? Wat is het beste om als laatste plek te kiezen om de kortste reis naar Fuji Five Lakes te hebben?
We hebben een JRPass.

Bedankt!

Met de trein zul je inderdaad terug moeten naar Nagoya. Dit lijkt mij de handigste route:

Nagoya - Takayama - Nagoya - Kiso Vallei - Matsumoto - Fuji Five Lakes (via Otsuki)

Vanuit Matsumoto kun je via Otsuki naar Fuji Five Lakes (Kawaguchiko) gaan. Vanaf Otsuki geldt de JR Pass niet, Otsuki - Kawaguchiko1140yen pp. Het is overigens sneller om de bus vanaf Kofu te nemen, die kost je 1430yen pp (dus Matsumoto - Kofu - Kawaguchiko).

Nagoya is geen slechte plek om een nacht door te brengen. Er is ook een treinmuseum en de Toyotafabriek net buiten Nagoya.

Bedankt voor de reactie en tips!

Hallo allemaal,

Ik ben bezig onze reis naar Japan vorm te geven.
Nu heb ik op dit forum al eens de tip gekregen om te vliegen op Tokyo en terug vanaf Osaka (of andersom), zodat we de meeste dagen in Tokyo en Kyoto kunnen doorbrengen zonder dagen van onze JR pass te missen.

Vraag is nu: in welke stad kunnen we beter starten? Kyoto of Tokyo? We hebben natuurlijk wat last van jetlag en hebben een 4 jarige bij ons.
Met als tweede vraag: is de kersenbloesem mooier in Kyoto of Tokyo? Want we komen half april aan en hopen uiteraard nog wat van de bloesem te kunnen zien. En dat kan dus onze keuze van vraag 1 bepalen…

Bedankt alvast voor de reacties!

Hallo Pleunemans,
het blijft altijd wel een gokje met die kersenbloesems, maar voor Kyoto én Tokyo ben je met half april waarschijnlijk een beetje aan de late kant.
Ik weet niet welke datum jullie aanhouden bij half april, maar voor Tokyo wordt 5 april als richtdatum aangehouden als datum dat de bloesems volop in bloei zijn, en voor Kyoto 7 april.
Hier blijft het een gokje, want bij een strenge winter kan het zomaar later zijn, en bij een goede lente kan het zomaar eerder zijn. Ook de periode waarin de bloesems in volle bloei zijn is sterk afhankelijk van het weer. Als het slecht weer is kan de bloeitijd ook alweer een stukje korter zijn.

Maar als we de richtdatums aanhouden is het misschien een idee om in Tokyo te beginnen, dan zou je bijvoorbeeld een dagtochtje noordelijker kunnen maken, waar de bloesems wat later gaan bloeien.
Ik weet jullie verdere schema niet, maar als je Matsumoto of Takayama in je programma hebt, kun je misschien daar de bloesems op hun hoogtepunt meemaken.

In dit overzichtje staan de gemiddelde datums waarop de bloesems bloeien. Misschien hun je hier iets mee in je planning.

Bedankt voor de informatie! Om te starten in bijvoorbeeld Tokyo en erna naar Matsumoto te gaan, vanwege de kans op bloesem, lijkt me een handige optie. Die ga ik eens bekijken!

Hello,

you can check the blooming trend of previous years here

https://www.jnto.go.jp/sakura/eng/index.php

Goede reis!

Ik vond zelf in beide steden de bloesems prachtig.

Hallo forumleden,

Inmiddels ben ik steeds verder gevorderd met het samenstellen van een reisroute. Zouden jullie even een snelle blik erop werpen?
Is het te veel? Te vol? Voldoende afwisseling? Genoeg ruimte voor rust tussendoor? Zitten we ergens te lang of te kort?
We reizen met een 4 jarige kleuter. En wellicht belangrijk om te melden dat de Golden Week valt tussen dag 17 en 26.
We willen overigens een 21 daagse Japan Railpass nemen en sommige stukken in de Alpen met de bus doen om het makkelijker te maken.
Alle opmerkingen en tips zijn welkom! Bedankt alvast!

Dag 1 Vlucht

Dag 2 t/m 13 Tokyo (inclusief dagtrips: Disneyland, Disneysea, Nikko, Fuij Five Lakes)

Dag 14 Naar Matsumoto, kasteel bekijken, door naar Tsumago

Dag 15 Wandeling Magome naar Tsumago

Dag 16 Naar Hiroshima met stop onderweg bij Himeji kasteel

Dag 17-18 Hiroshima (met dagtrip naar Miyajima)

Dag 19 Naar Nagasaki

Dag 20-22 Nagasaki (inclusief dagtrip: Huis ten Bosch)

Dag 23 Naar Koyasan

Dag 24 Naar Kanazawa

Dag 25-26 Kanazawa

Dag 27 Naar Takayama (via Shirakawago)

Dag 28 Takayama

Dag 29 Naar Kamakochi

Dag 30-31 Kamakochi

Dag 32 Naar Kyoto

Dag 33-40 Kyoto (inclusief dagtrips: Osaka en Nara)

Dag 41 vlucht vanaf Kansai

Hoi Pleuni,

Ik heb je verschillende draadjes even samengevoegd, aangezien het dezelfde reis betreft is dat toch wat overzichtelijker.

Op zich denk ik niet dat dit een te druk schema is, in 41 dagen moet dit goed te doen zijn. Ik zou wel in Matsumoto overnachten en de volgende dag pas doorreizen naar Tsumago, zowel Tsumago als Magome zijn echt maar kleine dorpjes met weinig accommodatie. Als je dan toch een keer echt op het platteland zou willen overnachten, dan is Shirakawago wellicht een betere optie, ik ben daar nog niet geweest maar volgens mij zou daar meer aanbod moeten zijn. Ook zitten er nu een aantal behoorlijk lange reisafstanden in, vooral Nagasaki - Koyasan is een rit van bijna 8 uur met 5 of 6 overstappen, dan lijkt me een tussenstop toch wel zo prettig…

Hi Wizard,

Fijn dat je alle draadjes gecombineerd hebt. Wel zo logisch!

Bedankt ook voor je reactie. Ik had me de lange reistijd tussen Nagasaki en Koyasan niet gerealiseerd, dus daar heb ik me even over gebogen. Een overnachting in Osaka lijkt me dan handiger. Dan kunnen we bovendien de dag erna de bagage op het station in een kluisje doen en met alleen een kleine tas naar Koyasan gaan.

Overigens vraag ik me nog wel af of we perse naar Koyasan moeten gaan? Is dat wel leuk voor ons zoontje? En is een overnachting noodzakelijk of zou een dagtocht voldoende zijn? Bovendien valt het midden in Golden Week, dus de vraag of het daar niet te druk zal zijn?

Ik heb wat aanpassingen gedaan aan de route. Ik zit namelijk ook te twijfelen over Fuij Five Lakes. We willen daar sowieso heen, voor de uitzichten op Fuiji, maar ook vanwege Fuiji Q Highlands amusement park (waar ons zoontje vast heen wil, vanwege zijn Thomas de Trein fascinatie). De vraag is: is het te doen als dagtrip vanaf Tokyo? Hebben we dan voldoende tijd voor uitzichten op de berg en bezoeken van Fuiji Q? Of wordt dat te vol? (ik heb gelezen dat Fuiji Q erg druk kan zijn). Voordeel van een overnachting daar is de rust in het programma. Nadeel is dat we dan pech kunnen hebben met het weer, wat we met een dagtrip niet hoeven te hebben.

Ik heb de tip overgenomen dat we nu niet meer in Tsumago overnachten, maar gewoon in Matsumoto en vanuit daar een dagtocht inclusief de wandeling Magome-Tsumago doen.

Ook twijfel ik tussen Kanazawa en Takayama. Waar kunnen we het beste 2 volle dagen zijn? We willen graag een plattelandsgevoel, maar er moet natuurlijk wel voldoende te zien/doen zijn voor 2 volle dagen.

Programma zou kunnen zijn:

Dag 1 Vlucht

Dag 2 t/m 12 Tokyo (inclusief dagtrips: Disneyland, Disneysea, Nikko)

Dag 13 Naar Fuij Five Lakes

Dag 14 Fuij Five Lakes (Fuiji Q Highlands)

Dag 15 Naar Matsumoto

Dag 16 Dagtocht vanuit Matsumoto: wandeling Magome naar Tsumago

Dag 17 Naar Hiroshima met stop onderweg bij Himeji kasteel

Dag 18-19 Hiroshima (inclusief dagtrip: Miyajima)

Dag 20 Naar Nagasaki

Dag 21-23 Nagasaki (inclusief dagtrip: Huis ten Bosch)

Dag 24 Naar Osaka

Dag 25 Naar Koyasan (met of zonder overnachting?) of dagje Osaka? of eerder al door naar Kanazawa?

Dag 26-28 Kanazawa

Dag 29 Naar Takayama (via Shirakawago)

Dag 30 Takayama

Dag 31 Naar Kamakochi

Dag 32-34 Kamakochi

Dag 35 Naar Kyoto

Dag 36-41 Kyoto (inclusief dagtrip: Nara)

Dag 42 vlucht vanaf Kansai

Ik ben nog niet naar Koyasan geweest, dus daar kan ik weinig van zeggen.

Kawaguchiko heb ik destijds zelf als tussenstop van Matsumoto naar Tokyo bezocht, maar ben toen ik niet bij Fuji-Q geweest. We zijn toen eigenlijk alleen Mt. Tenjo op geweest voor het uitzicht op Mt. Fuji, hebben verder gewoon wat rondgelopen door het stadje, en uiteraard lekker hoto noedels gegeten. Ook als we er toen een langere dag van hadden gemaakt zou het denk ik toch krap zijn geweest voor Fuji-Q. Ik ken het park alleen van reputatie, en ook al zullen de langste rijen vermoedelijk vooral bij de achtbanen staan waar de kleine toch nog niet in zal mogen, je zal de tijd toch hard nodig hebben.

Hello,

Koyasan is a very peculiar experience and there is a lot of temples and green in the area (lots of pilgrims). I have enjoyed my temple stay a lot. Staying in a temple however requires a bit of flexibility. Bathrooms are shared, dinner is early and bed time too, because the prayers the following morning start around 5.30/6. Food is nice (normally vegetarian) but if your child is picky, it might be not so easy. It is a journey from Osaka so I think day trip is going to be time consuming.

Cheers!

Bedankt voor jullie reacties!
We gaan Fuji Five Lakes met een overnachting doen, dat lijkt en handiger.
En we gaan ons nog buigen over Koyasan. Ik denk dat het met ons zoontje best te doen zal zijn, ook met de overnachting erbij (er schijnt ook een goedkoop leuk hostel te zijn), maar ik denk dat ons schema wat te vol is voor hem. Dus misschien een extra dagje Osaka om naar het Aquarium te gaan… (Of is dat een afrader in Golden Week?)
Of naar Spa World om lekker te zwemmen en glijden.
Ook denk ik dat we Kanazawa niet gaan doen en langer naar Takayama en Kamikochi gaan. We willen graag een goede afwisseling van drukte en rust en ik vermoed dat Kanazawa weer wat drukker is dan we willen.