21 dagen herfst in Japan (on a budget): wat te doen?

Hey globetrotters,

We hebben al een groot stuk van de wereld gezien en reizen is onze allergrootste passie maar over deze trip zijn we wel heel uitbundig…
We gaan eind oktober voor het eerst naar Japan!
23 Dagen weg waarvan dus 21 reisdagen in het land van de Rijzende Zon.
We vliegen van Brussel naar Tokyo en zouden onze trip graag eindigen met 5 dagen in deze wereldstad.

Nog drie maandjes dus, hoog tijd om reisplan en logies vast te leggen.
We hoorden dat het makkelijkste en meest betaalbare vervoersbewijs de Japan Rail Pass is? Klopt dat?

Wat we heel graag willen doen: Koya-San (1 of 2 nachten), Miyajima (graag met 1 overnachting op het eiland) Kyoto (4 dagen, graag een leuk, net, sfeervol hostel in de Gion Geisha-wijk), Nara (is het leuk om in de buurt te logeren of beter als dagtrip vanuit Kyoto??), Mount-Fuji (1 overnachting??), Hakone, Lake Ashi, sneeuwaapjes Jigokudani (of kan dat niet in nov??), Tokyo (5 dagen), Japanse Alpen (met huurauto langs de bergdorpjes Takayama, Shirakawago en Gokayama.??), Kazamwa.

We willen de explosie van de herfstkleuren echt meemaken en onze reis dus eindigen in Tokyo half november.
Wat is de meest logische route doorheen het land? Waar starten we best onze route na aankomst in Tokyo?
Waar hebben we nog tijd voor en mogen we zeker niet missen komende herfst?
Is Odawara de moeite waard of het Minoch Park in Osaka?

Hebben jullie per bestemming misschien ook een logie-plekje voor ons?
We houden van typische,nette, budgetvriendelijke verblijven, centraal gelegen. Liefst met eigen privé-kamer voor 2 personen.
Wel willen we heel graag eens een echt capsule-hotel proberen. Al was het maar voor 1 nachtje :wink: Wie heeft een goeie tip voor ons, in Tokyo??

Hiroshima hoeft niet echt voor ons.

Heel benieuwd naar jullie deskundig advies en reistips ter plekke!!

Alvast erg bedankt voor jullie advies!

groetjes,

Lot* :wereld:

Hoi Lot,

de herfst is een heel mooie tijd om naar Japan te gaan. Vanaf eind oktober zijn mooie kleuren te zien, maar Kyoto piekt over het algemeen (het blijft een natuurverschijnsel :wink: ) midden november. Hieris een overzicht wanneer je waar de beste kansen hebt op de herfstkleuren.

Wanneer de herfstkleuren in Kyoto exploderen, explodeert ook het aantal toeristen. Probeer Kyoto dan ook buiten het weekend en evt feestdagen te plannen. Begin ook op tijd met zoeken naar accommodatie in Kyoto. Als een hostel in Gion niet lukt, probeer dan om dicht bij het station een accommodatie te vinden, dan kun je ook makkelijk de stad door.
Nara is goed te doen als dagtrip vanuit Kyoto, net als Osaka.
Vraag bij de toeristen info van Kyoto (in het station) aan de balie naar een overzicht met ‘light up events’, dat zijn tempels en schrijnen die 's nachts de herfstblaadjes verlichtten, echt heel mooi om te zien.
Een bekende tempel die dit doet is bijvoorbeeld de Kiyomizudera.
Maar een supertip is ook de Kitano Tenmagu schrijn. Deze is iets verder in de stad, maar hierdoor waarschijnlijk ook een stuk rustiger. Maar zeker supermooi. Ik vind dit tot nu toe nog de mooiste herfstverlichting die ik in Kyoto heb gezien.

Minoo park in Osaka is een mooie wandeling, maar gaat in het kleurseizoen waarschijnlijk geen rustige zijn :wink: Volgens de overzichten pieken de kleuren overigens in de tweede helft van november. Maar als je er bent moet je zeker de momiji tempura proberen, tempura van esdoornblaadjes.

Over herfstkleuren in Odawara is mij niet zoveel bekend. Ik vraag me af of er naast het kasteel veel meer te zien is in Odawara.

Een gedeelte van het gebied in Hakone is gesloten vanwege verhoogde vulkanische activiteit. Zo wordt de route van de kabelbaan nu met bussen gedaan, en is het het vulkanisch parkje Owakudani gesloten. De rest van Hakone is gewoon toegankelijk.
Als het jullie te doen is om wat dichter bij mount Fuji te komen, kun je misschien ook Fuji Five Lakes overwegen.

Koyasan is een aanrader, zeker in combinatie met een overnachting in een tempel.

Miyajima is ook heel mooi in de herfst. Ook hier geldt, begin op tijd met het zoeken naar een accommodatie.

De Japan rail pas is inderdaad erg makkelijk in gebruik. Als je je route weet kun je de prijzen van de losse kaartjes opzoeken en bekijken of het goedkoper is om een railpas te nemen ipv losse kaartjes te kopen. Dan kun je ook gaan bepalen voor hoeveel weken je hem wilt hebben. Als al je lange ritten bijvoorbeeld binnen twee weken te plannen zijn, is het natuurlijk beter om een pas voor twee weken te kopen ipv voor drie.
Aangezien jullie plannen hebben om een gedeelte van de trip met een huurauto te doen is zoiets het bekijken waard.
Ik heb overigens geen ervaring met autohuur/rijden in Japan, die vragen laat ik graag aan anderen over…

Ik hoop dat jullie wat aan dit verhaaltje hebben!

2 likes

Goeiemorgen Nemesis,

Wauw, bedankt voor zoveel nuttige info!
We zullen er zeker rekening mee houden.

Dikke merci,

Lot* & Wim

Hallo Nemesis en andere Japan-experts op dit forum :slight_smile:

Na wat meer Japan-herfstkleuren-research zijn we op volgende reisetappes uitgekomen.

Zou jij ze voor ons in de juiste volgorde kunnen plaatsen zodat we optimaal van de herfstkleuren in Japan kunnen genieten?
Alvast heel erg bedankt, je bent een enorm grote hulp in het definitief plannen van ons grote Japan-avontuur. Een echte Japan-expert, super!

Als zo goed als alle plekken op onze reis te bereiken zijn met trein of ferry zouden we toch een Japan Railpass nemen voor drie weken ipv de Japanse Alpen en Kiso Vallei met een huurauto te doen. Blijkbaar zijn er in de bergen heel veel lange tunnels en heb je bijlange de vergezichten niet die je verwacht van cruisen per auto per door een berglandschap…
Ik hoor namelijk ook uit verschillende bronnen dat het veel leuker is om Tokyo bovengronds te verkennen dan met de metro. Wat is jouw ervaring hiermee?
Of is de metro echt zoveel goedkoper dan de Japan Rail Pass dat we voor ons start verblijf in Tokyo beter de metro nemen?

reisplan 23 dagen ‘Herfst in Japan’ 2015

aankomst Tokyo Narita: dinsdag 27 oktober 2015, 11.40u

*4 dagen Tokyo (stad)
*1 dagtrip vanuit Tokyo naar Fuji Yoshida of Hakone of zou je hier toch één overnachting nemen? (we dachten dat een dagtrip veiliger is mbt de weersvoorspellingen en het hopelijk heldere zicht op Mount Fuji???
*Japanse Alpen met wandeling Kiso Vallei (bezoek aan dorpjes Magome en Tsumago of andere??? wie heeft tips???)
Takayama lijkt me te groot en te toeristisch of heb ik het mis en is het echt een bezoekje waard?
We willen zoveel mogelijk de authentieke sfeer van het Japanse platteland, het oude Japan hier proeven na de drukte van Tokyo.
Heb je een tip voor een goeie, betaalbare ryokan in één van deze dorpjes (met traditionele onzen en fantastisch eten natuurlijk :wink: )
Van waaruit kunnen we de wandeling door de Kiso vallei het beste doen? Hoe lang duurt deze wandeling?

*Kyoto (4 dagen stad)
*Nara dagtrip vanuit Kyoto
*Osaka dagtrip vanuit Kyoto
*Koyasan (1 of 2 nachten in een tempel op de berg, onze voorkeur gaat uit naar 2 maar is er voldoende te zien doen ginder???)
*1 dag Tokyo (zou leuk zijn om deze laatste nacht in Japan in een echt capsule hotel door te brengen, heb je tips voor ons, ééntje waar ook dames mogen slapen please)
*laatste ochtend Tokyo voor vertrek naar huis :frowning:
diezelfde dag vertrek vanuit Tokyo Narita op dinsdag 17 november om 13.10u

We willen zeker 1 overnachting (dus 2 dagen) op het eiland Miyajima doorbrengen. Blijkbaar zit de ferry-overtocht vanuit Hiroshima hier ook bij inbegrepen? Ik weet dat dit een beetje uit de weg van de rest van onze route ligt maar waar passen we dit het beste tussen?
Kan jij ons helpen waar we Miyajima het beste tussen voegen in ons reisplan?
Is er nog iets in de buurt van Miyajima die het bezoeken waard is in de herfst?
Hiroshima hoeft niet voor ons.
Kanazawa schijnt ook echt leuk te zijn? Waar passen we een eventueel 2 daags in deze stad nog in in ons herfst-schema, iemand een idee?

Het is natuurlijk nog een ruw reisschema maar ik wil eerst zeker zijn van de reisvolgorde voor we het definitieve plan opmaken.
Ik heb intussen begrepen dat we Kyoto best voor het laatste van onze reis houden gezien de herfstkleuren.
Toch willen we zeker 1 dag voor onze terugvlucht weer in Tokyo zijn om stress te vermijden.

Ik vind het fantastisch om een reis in elkaar te steken maar moet zeggen dat het met ‘herfst in Japan’ en de Japan Rail Pass dilemma’s voor twee of drie weken toch allemaal niet zo eenvoudig te regelen is als ik eerst dacht…

Als ik er helemaal naast zit mag je gerust het hele reisschema en de dagen ter plekke omgooien want jullie zijn nu eenmaal de experts he! :wink:

Bedankt voor alle hulp tot nu toe iedereen!

groetjes,

Lot* :wereld:

Hoi Lot en Wim,

als je een overnachting in Hakone of Fuji Yoshida neemt kun je natuurlijk wel iets rustiger reizen dan dat je dezelfde avond weer terug moet naar de stad. Maar als je nu net weer die ene dag slecht weer hebt… het blijft een afweging natuurlijk.
In de Kiso vallei ligt ook Narai, maar ik had begrepen dat Tsumago en Magome wel de mooiste stadjes zijn.
Vaak wordt vanuit Tsumago naar Magome gelopen (of omgekeerd), gecombineerd met een overnachting in een ryokan of minshuku in één van de plaatsjes. Er is een service om je bagage vooruit te sturen zodat je niet met je koffer loopt te wandelen :wink:
Je loopt bij de wandeling over de route van de oude weg de Nakasendo, een van de belangrijkste routes tussen Edo en Kyoto in het Edo tijdperk. Dezepagina heeft meer informatie over de wandeling.
Vanuit Tsumago klim je vooral enigzins, met een wat steilere afdaling naar het einde. Vanuit Magome ga je dus eerst een stukje klimmen en gaat de route daarna heuvelaf.
Ik heb helaas geen specifieke tips voor een accommodatie daar, maar beoordelingen op booking zouden je al een heel eind op weg moeten kunnen helpen.

Takayamais niet heel erg groot, ik vond het een heel plezierig stadje om te bezoeken. Het is idd wel toeristisch, maar dat geldt voor meer dingen. Wat wij leuk vinden, vinden de Japanners zelf ook leuk om te bezoeken :wink: Het ligt wel een stuk in de Alpen, het gaat wel wat tijd kosten om er te komen. Behalve de historische straatjes is er bijvoorbeeld ook een openluchtmuseum en een museum waar een aantal wagens staan van het beroemde festival.
Er zijn veel ryokans in Takayama. Hier wordt onder andere het beroemde (en lekkere!) Hida beef geserveerd.

Ik denk dat je aan 1 overnachting in Koyasan wel genoeg zult hebben.
Met een railpas zot de ferry naar Miyajima er bij inbegrepen.
Het zal wel even puzzelen worden om de eventueel lange afstanden te leuk in het programma te gaan zetten zodat je niet het idee hebt een rail-away reis te maken.
Als je naar Takayama gaat, zou je vanuit daar door kunnen reizen naar Kanazawa. Dat is min of meer de logische route. Vanuit Kanazawa zou je evt naar Osaka kunnen gaan (misschien overnachting doen ipv dagtrip vanuit Kyoto), en vanuit daar naar Koyasan.
Vanuit Koyasan in één ruk door naar de Miyajima gaat zo’n 300 minuten duren volgens de routeplanner.
Het is een lange etappe, als je het te lang vind dan moeten jullie misschien een extra halteplaats tussenin zoeken.
Vanuit Miyajima door naar Kyoto duurt zo’n 180-200 minuten.

Hebben jullie de tickets al vastgelegd? Zo nee, is het dan misschien een idee om terug te vliegen vanuit Kansai Airport (nabij Osaka)? Dat scheelt dan weer de rit naar Tokyo terug.
Voor de capsulehotels heb ik helaas ook geen tips voor jullie…
Maar ik hoop dat jullie wat aan mijn verhaaltje hadden :slight_smile:

Rebecca

1 dagtrip vanuit Tokyo naar Fuji Yoshida of Hakone of zou je hier toch één overnachting nemen? (we dachten dat een dagtrip veiliger is mbt de weersvoorspellingen en het hopelijk heldere zicht op Mount Fuji???

Je planning flexibel houden voor het weer is inderdaad een goed idee

*Japanse Alpen met wandeling Kiso Vallei (bezoek aan dorpjes Magome en Tsumago of andere??? wie heeft tips???)
Takayama lijkt me te groot en te toeristisch of heb ik het mis en is het echt een bezoekje waard?
We willen zoveel mogelijk de authentieke sfeer van het Japanse platteland, het oude Japan hier proeven na de drukte van Tokyo.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar Takayama/Shirakawa-go. Maar ieder heeft zijn eigen voorkeur natuurlijk. Takayama is inderdaad toeristisch, maar een leuk klein stadje. Je hebt er maar een halve dag nodig om het oude gedeelte te zien. Vanuit Takayama kun je in een (lange) halve dag Shirakawa-go bezoeken. Een Unesco Werelderfgoed, dat naar mijn mening de moeite waard is, ondanks dat bijna elk huisje nu een winkel/restaurant/herberg is. Takayama is ook een geode plek voor een ryokan. Ik zou niet voor goedkoop gaan, 15000-20000yen pp en je hebt een topverblijf. Dat is dan inclusief uitgebreid diner en ontbijt.

*Koyasan (1 of 2 nachten in een tempel op de berg, onze voorkeur gaat uit naar 2 maar is er voldoende te zien doen ginder???)

Ik ben er nog niet geweest, maar van wat ik gelezen heb, is het voldoende om tegen het einde van de middag aan te komen en de volgende ochtend rond te wandelen.

Dankjewel Nemesis! We komen zo weer wat dichter bij de definitieve planning.
Spotgoedkoop heen en terugticket Brussel - Tokyo ligt idd al maanden vast.
Dus we keren zowiezo nog eens terug naar de grootstad.
Bedankt voor alweer zoveel hulp!

Hoi Lot en Wim,

Koyasan is als je van rust, mist, sequoia achtige bomen houdt, meditatie, ochtendritueel van monniken (heel vroeg, voor het ontbijt, daarna ontbijt)

Neem wel een leesboek mee als je in een van de tempels met diner en ontbijt wilt overnachten (is prijzig) In drie weken tijd heb ik meestal hostels of kleinschalige particuliere guesthouses (met goed zoeken heel voordelig) en enkele ‘splash outs’ vrij prijzige overnachtingen in een tempel met diner ontbijt of zoals in Tsumago.

hier een mooi artikel over een hostel (ben ik niet geweest) ziet er goed uit in dit blog met inspirerende foto’s :

Koyasan Experience Part 1: Hostel and Temple Lodging

Heel erg bedankt Japanse Tuin :slight_smile:

Ik ben 3 nachten in dit Hostel geweest, Koyasan Guesthouse. Aanrader! De capsules/bedden zijn superfijn. Net genoeg ruimte voor je rugtasje en spulletjes. Mooi lichte inrichting, stopcontacten in de capsules, zeer zachte warme bedden! Het echtpaar wat het hostel runt is geweldig, ze kunnen je e.v.t. wat hikes aanraden in de omgeving en maken een heerlijk ontbijt of zelfs avondeten voor je klaar. Ik heb het hier enorm naar mijn zin gehad. Modern, gezellig en heerlijke sfeer. Ik ga er zeker terug!

bedankt Boekjeboe, we regelden intussen een tempelovernachting op deberg :slight_smile: