4 weken Japan 2017...voorlopig routeplan

We zijn van plan in 2017 naar Japan te reizen, bedoeling is de bloesems te zien, dus zal rond 20 maart zijn dat we vertrekken.
Ik heb een eerste plan gemaakt dat zeker nog voor verandering vatbaar is. Eerste gedacht is om op Fukuoka te vliegen en terugkomen van Tokyo…twijfel nog om de route andersom te doen voor bloesem.

Fukuoka 1 nacht
Nagasaki 2 nacht
Matsumoto 2 nacht
Hiroshima 3 nacht
Osaka 2 nacht
Kyoto 4 nacht
Kanazawa 2 nacht
Takayama 2 nacht
Fujinomiya 2 nacht
Tokyo 7 nacht

Sommige plaatsen gebruiken we ook als uitvalbasis voor enkele excursies buiten de stad
Zoektocht naar Hotels e.d. zal nog de zwaarste opdracht worden vrees ik…gezien de prijzen in die periode. :wink:

Matsumoto moest Kumamoto zijn…

tips en suggesties welkom… :wink:

Hoi Eric,

de bloesems zijn een heel mooi gezicht om te zien in Japan. Je zult wel moeten plannen aan de hand van de bekende bloeigegevens, maar het blijft een beetje geluk hebben. Op deze pagina staan de gemiddelde bloeigegevens per stad.
Je moet zoals gezegd ook wel een beetje geluk hebben, de start van de bloeitijd is onder andere afhankelijk of de winter warmer of kouder dan gemiddeld is geweest.
Dit jaar bijvoorbeeld loopt het ook een beetje voor op schema doordat het de afgelopen weken warmer is geweest. Het verloop valt hierte volgen, de regelmatige rapporten zijn misschien leuke tips voor jullie :).

In steden als Tokyo en Kyoto is het tijdens de bloeitijd drukker in de hotels. In Tokyo zal dat niet zo’n probleem opleveren, want een grote stad en veel mogelijkheden. Maar Kyoto loopt vrij snel ‘vol’ tijdens de bloesemperiode. Reken ook op wat duurdere prijzen. Beste tip is, boek de accommodatie in Kyoto in ieder geval ruim van tevoren.
Het is mij helaas niet gelukt voor de komende bloesemperiode. Mijn plan B is een hotel in Osaka en dagelijks pendelen.

Voor de rest zal het wel loslopen met de prijzen van de hotels. Kijk bijvoorbeeld ook naar business hotels. Dit zijn keurige hotels voor leuke prijzen, en vaak dicht bij grote stations, dus ideaal.

1 like

Bedankt voor commentaar nemesis4, we zouden rond deze data willen aankomen, vraag is nog of ik beter vanuit Tokyo start of Fukuoka…Japan Guide staat ondertussen al bij favorieten :wink:
Hebben ook al gemerkt dat Kyoto bij de duurdere steden behoort dat we willen bezoeken, ik denk dat we veel met arbnb zullen werken en ook Rakuten lijkt interessant te zijn.
Zal binnenkort een meer gedetailleerd plan plaatsen. :wink:

Fukuoka of Tokyo starten hangt natuurlijk af van waar je wanneer wilt zijn :slight_smile: De bekendere plekken voor de bloesems zijn natuurlijk in/rondom Tokyo en Kyoto.
Hou de komende weken Japan Guide in de gaten voor de uitstekende cherry blossom updates, kun je mooi (af)kijken welke plekken je graag wilt zien.
Ik denk dat als je goed op tijd begint met kijken voor een plek in Kyoto (ruim 6 maanden van tevoren) je er best nog wel een mooie deal uit kunt slepen. Met airbnb heb ik geen ervaring, maar dat is misschien ook een oplossing.

hieronder wat meer gedetailleerd en aangepast, graag jullie mening of dit haalbaar is of ???

Hoop dat het duidelijk hier gepost is, is copy/paste van pages document :wink:

Fukuoka 1 _
Nagasaki 2 dag 1: Vredespark, A-bomb museum, Mt Inasa
dag 2: Gunkanjima
Hiroshima 4 Dag 1: Hiroshima Kasteel
Dag 2: Vredespark en museum, Shukkeien tuin
Dag 3: Exc: Miyajima
Dag 4: Exc: Iwakuni
Osaka 2 Dag 1: Aquarium, minami (Namba), Abeno Harukas
Dag 2: Exc: Nara - Todaiji, Horyuji
Kyoto 4 Dag 1: Gouden Paviljoen, Royan-Ji, Ninna-Ji
Dag 2: Tofukigi tempel, Fushimi Inari
Dag 3: Arashiyama Bamboo
Dag 4: exc: Himeji Kasteel
Kanazawa 2 Dag 1: Kenrokuen, Ninjadera, Nishi Chaya district, kasteel
Dag 2: Omicho Market
Matsumoto 2 Dag 1: Daio Wasabi farm en Matsumoto kasteel
Dag 2: exc: Murodo
Fujinomiya 1 Dag 1: Fuji area
Tokyo 7 Dag 1:
Dag 2:
Dag 3:
Dag 4: Exc Nikko
Dag 5: Exc Kamakura
Dag 6:
Dag 7

Hallo Eric,
zo gauw gezien ziet het er haalbaar uit. Leuk dat je wat langer in Hiroshima blijft, een vriendelijke stad waar ook veel te ontdekken valt.
Je gaat eerst naar Osaka toe, maar je kunt overwegen om die dagen bij Kyoto te voegen. Osaka kan ook prima als dagtocht vanuit Kyoto worden gedaan. De tweede dag ga je een dagtocht naar Nara maken, die is ook goed vanuit Kyoto als basis te doen.

1 like

Was ook mijn eerste gedacht eigenlijk om Osaka vanuit Kyoto te doen, maar wou Osaka ook vooral s’avonds ook zien en daar ik nog niet weet tot hoe laat treinen rijden enzo had ik Osaka apart gedaan. Maar zou wel een plus zijn als ik het vanuit Kyoto kan doen…geeft meer rust ipv steeds bagage achter je te slepen :wink:

route ligt (zo goed als) vast
Vliegtuigtickets hebben we ook al en alle overnachtingen liggen ook al (booking.com, gratis annuleren) vast.
vertrekken op 22 maart en komen op 24 maart aan op Fukuoka
hier de route…
Fukuoka 1 nacht
Nagasaki 2 nacht
Hiroshima 3 nacht
Miyajima 1 nacht
Osaka 2 nacht
Kyoto 4 nacht
Kanazawa 2 nacht
Matsumoto 2 nacht
Fujinomiya 2 nacht
Tokyo 6 nacht

Goed?

Nu nog wat details uitwerken en de vragen… :wink:
-Waar auto huren in Fujinomiya, of kan ik mij verplaatsen met bussen enzo rond Fuji?
-iemand een idee van de gemiddelde prijzen van het eten?
-iemand ervaring met pocket wifi?

Hallo ik ben net terug uit Japan ? Ben er 3 weken geweest. We zijn 3000 euro kwijt pp dit is inclusief treinticket 21 dagen en cliegticket (560 euro). We hebben voornamelijk on hostels prive kamers geslapen en iks gedaan omdat wij Japan erg duur vonden. Ik zou adviseren 1 nacht in Osaka te slapen omdat de latste trein rond 23.30 vertrekt.

Wij hebbe in fuijnomia geslapen bij green hotel naast treinstation. We zijn met de bus naar het startpunt gegaan en vandaar in een dag omhoog en omlaag. In jou geval kan je de berg niet beklimmen omdathet geen seizoen is. Wel kan je bv naar Hakone vanuit daar heb je een mooi uktzichtpunt.
Wij hebben pocjet wifi met onbeprkte data uit mijn hoofd was dat rond de 130 euro. Super handig en je hebt overal bereik en het wordt niet vertraagd omdat het onbeperkt is je betaald net iets meer maar nooit geen gedoe. De laatste dag van je reis stop je het apparaat in een envelop en doe je hem op de post.

Sent from my SM-T210 using Wereldwijzer mobile app

Eten is gemiddeld als je niet te gek doet 1000 yen. Een biertje is gemiddeld 700 yen. Wij kochten dit meestal in de supermarkt voor 200 yen. Voor ontbijt en lunch kochten we brood en hadden we nutella mee vanuit NL of soms een sandwich van de 7 eleven of family market. Als je tijd ober hebt kan je in Onomichi een mooie fietstocht maken zie jalan guide

Dan ben ik eigenlijk toch wel benieuwd hoe jullie dan aan die 3000 euro p.p. zijn gekomen? Weliswaar is de yen sinds mijn laatste trips weer wat duurder geworden, maar over het algemeen ben ik toch minder kwijt geweest gedurende mijn reizen. En dan slaap ik in (business)hotels of incidenteel in een ryokan, doe ik (binnen alle redelijkheid uiteraard) gewoon alles wat ik leuk vind, en koop ik steevast veel teveel souvenirs :lol:

Hele goede vraag. De yen staat niet goed en voor de rest geen idee-. Overnachting rond de 40 euro eten rond de 15 euro dan tempels, soms vervoer zoals de Alpen bussen in stecen, metros etc. Treinpas wzd 540 euro so s is die maar 460 ligt aan de koers van de yen

Het viel ons iig heeeeel erg tegen. Normaal kan ik voor dat geldveel vettere dingen doen op reid. We hebben bv niet geraft wznt dat was 100 euro pp dat vind ik echt veel te duur

Op zich klinkt het allemaal ook niet onredelijk, zo’n 40 euro ben ik gemiddeld ook wel zo’n beetje kwijt voor een hotelkamer, en ik denk dat ik over het algemeen nog wel wat meer uitgeef aan eten. Per slot van rekening is dat toch een van de aangenaamste aspecten van reizen :eten:

Nu heb ik geen ervaring met raften, dus ook geen idee hoe de prijzen daarvan liggen. Het meest kostbare wat ik ooit in Japan heb gedaan was een helikoptervlucht over Toyko, die was iets van €150. Een hoop geld, maar vergelijkbaar met de vlucht die ik over de Grand Canyon heb gemaakt. En bij m’n laatste reis heb ik me een keer uitgeleefd met een luxe ryokan in Noboribetsu Onsen, ruim drie keer zo duur als welke andere overnachting gedurende die reis, al was dat dan wel inclusief fantastische maaltijden. Andere relatief dure dingen zijn diverse rondvaarten geweest, maar dan gaat het alweer om tientjes. Diverse evenementen idem dito.

Uiteraard is Japan geen heel goedkoop land, en al helemaal niet als je het vergelijkt met andere landen in Azië. Maar vergeleken met West-Europa of Noord-Amerika (oftewel andere landen met een vergelijkbare levensstandaard) komt Japan er naar mijn idee toch behoorlijk gunstig van af. Al mag de yen wat mij betreft wel weer een beetje gaan dalen…

Als je de vlucht en trein niet meerekent was het 2000 euro. Het ligt er misschien ook aan welke tempels je gaat bezoeken. Elke tempel bv in Kyoto kosy al 500 yen een kasteel 1000 yen. Ik was voor Noord Amerika vorig jaar minder kwijt maar dat komt omdat een auto goedkoper is als een treinpas.

Die tempels in Kyoto tikken inderdaad stiekem wel lekker door, da’s zeker waar. En sowieso is Kyoto eigenlijk de enige stad waar het massale toerisme daadwerkelijk over de hele linie voor hogere prijzen zorgt. Er is een hoop moois te zien, maar het zeker niet mijn favoriete stad in Japan.

En of een auto goedkoper is dan een treinpas? Daar heb ik toch iets andere ervaringen mee. Maar dat hangt ook wel een beetje af van het afhaalpunt, het soort/formaat auto, de de gereden afstand/verstookte brandstof en uiteraard ook de wisselkoers van het moment. En komt nog bij dat ik meestal geen railpass voor de volle drie weken neem, de eerste en laatste paar dagen zit je toch vaak in een grote stad, waarvoor de JRP niet echt loont. Maar dan wordt het dus een rekensommetje, wat van geval tot geval zal verschillen.

EDIT: waar ik dan uiteraard wel even aan voorbij ben gegaan is dat je (de kosten van) een auto wel kan delen, terwiijl wel ieder z’n eigen railpass nodig heeft. Iets teveel vanuit de solo-reiziger gedacht…

1 like

Wij waren vorig jaar bijna 7500 euro kwijt voor twee volwassenen en twee kinderen inclusief vlucht en drie weken railpass. We hebben afwisselend overnacht in hostel, hotel, ryokan en tempel. Ook zijn we twee nachten in Koya San geweest.
Ik vind het acceptabel. We zijn drie weken geweest.

Vorig jaar stond de yen ook vele malen beter als nu het geval. Alleen al de railway pas was nu bijna 100 euro duurder als bv Januari.

1 like

Dat is behoorlijk balen dus, al was bij ons de yen ook al niet meer op zijn gunstigst.