Izakaya Yokoso! - De plaats om lekker over Japan te kletsen

Yeah! Lekker hoor dat je nu 3 weken weg kunt.Ik ben ook wel heel nieuwsgierig naar je trip,maar dan vooral naar Okinawa.

Mooi vooruitzicht!
Ik zou dat aquarium in Okinawa nog wel een keertje willen zien, naast de rest natuurlijk :slight_smile:
Ga je alleen naar Okinawa, of ga je ook nog naar andere eilanden?

Succes met puzzelen!

Ik zal nu slechts 3 volledige dagen op Okinawa hebben (zal nog wel proberen met de vluchten de tijd daar te maximaliseren), dus wou me daarom nu tot Naha en dagtrips van daaruit beperken. De andere eilanden zullen toch tot een volgende reis moeten wachten.

Ik zat inderdaad al wel te kijken naar dat aquarium en het Ocean Expo Park, dat zal een mooie dagtrip zijn. Daarnaast juist naar de zuidkust voor oorlogsmonumenten en -musea en Okinawa World. En dan de resterende tijd voor Naha zelf.

Je hebt op Okinawa geen last van sneeuw, die toch wel veelvuldig valt in Japan momenteel.

Als er dan in februari ook nog maar wat sneeuw over is, anders wordt het lastig voor de sneeuwfestivals :biggrin:

Zojuist overigens maar eens wat hotels geboekt, voor Hokkaido en Okinawa was dat zo gebeurt, weer 12 nachtjes Toyoko Inn. Sapporo had ik vanwege de drukte al eerder geboekt (met reden, het hotel zit al lang vol), maar de rest was geen probleem. Wel een nieuw record: mede dankzij de gunstige koers heb ik nu in Kushiro een hotelkamer voor slechts €24 per nacht, uiteraard inclusief ontbijt! En dan denken mensen nog dat Japan een duur land is…

De andere hotels verlopen helaas wat stroever: in Tokyo had ik zowel aan het begin als het einde van de reis weer naar Touganeya willen gaan en in Osaka naar Kikuei, maar beiden zitten vol. Het meest frustrerende: bij Booking.com zeggen ze er dan ook nog zo leuk bij dat de laatste kamer in alle gevallen minder dan een dag geleden geboekt is :angry:. Had ik toch van het weekend alvast moeten boeken…

Ik kwam overigens nog wel een leuk festival tegen: het Kitami Winter Festival. En dan met name de eerste avond daarvan, het “Midwinter Yakiniku Festival”. Juist in de koudste tijd van het jaar met z’n allen gezellig buiten barbecueën :eten:. Helaas zal het toch lastig worden dat festival nog in de reis op te nemen, net zoals ik het ijsfestival van Abashiri ook net mis zal lopen. Teveel festivals in te weinig dagen…

Toyoko Inn hotels zijn heel vaak makkelijk te boeken.
Op zich zijn het goede hotels met alles erop en eraan, alleen vonden wij het gratis ontbijt matig.
Dit was echt op de Japanner gericht en weinig keuze.
Als je wat laat bij het ontbijt aankwam was er soms helemaal niets meer.
In het Toyoko Inn in Tsuruga waar wij enkele dagen zaten, waren de gasten voornamelijk werklui die de hele week van huis zijn en daar
hun overnachtingen hadden.
Later zaten wij in een ANA hotel in Kanazawa dat niet veel duurder was, met een heel uitgebreid ontbijt.
Soms moet je even iets verder kijken.

Ik zie het hotel toch in de eerste plaats puur als slaapplaats, dus kies het vooral uit op locatie en gunstige prijs. Vandaar dat ik juist in Tokyo en Osaka naar andere hotels kijk, de Toyoko Inn’s daar zijn geen van allen echt gunstig gelegen. Ook in Otaru heb ik reeds een Dormy Inn geboekt (daar zit überhaupt geen Toyoko Inn), maar die is toch net wat duurder en zonder ontbijt.

Het ontbijt van Toyoko Inn bevalt mij meestal juist erg goed, het is inderdaad wel echt op Japanners gericht (met soms ietwat vreemde westerse toevoegingen), maar daar heb ik absoluut geen moeite mee. Nou ja, behalve dan met natto, ook na herhaaldelijk proberen niet mijn ding :disgust:. Het verschilt wel van hotel tot hotel en van dag tot dag, een enkele keer is het inderdaad wat beperkt, maar meestal heb ik geen reden tot klagen. En uiteraard is het “gratis”, bij de meeste vergelijkbaar geprijsde hotels krijg je überhaupt niks. Ik heb wel een paar keer in iets duurdere hotels gezeten waarbij ontbijt ook inclusief was, dan had je sowieso wel vaak naar keuze een westers ontbijt (echter nooit geprobeerd), en wat je krijgt is ook wel een slagje luxer. Alle waar is naar z’n geld.

Voorheen vond ik een ontbijt ook nooit zo boeiend, er is zeker in de grote steden altijd wel ergens iets te krijgen. Maar dan kom je toch vaak op een sandwich of iets dergelijks bij een koffietentje uit, vaak relatief prijzig en tamelijk klein. Soms wel erg goed trouwens, Japanners zijn meesters in het dusdanig afbakken van broodjes dat ze wel lekker krokant maar zeker niet te hard zijn. Maar een ontbijt buiten de deur kost toch altijd meer tijd (de vaste tijden van een hotelontbijt weerhouden je sowieso van te lang uitslapen…), en zo’n Japans ontbijt met rijst, veel groenten en misosoep voelt sowieso wel als een goede start van de dag. Eenmaal weer thuis is dat toch een van de eerste dingen die ik echt mis…

Een hotel als slaapplaats, dat is wel zo, maar een beetje comfort en eerste levensbehoeften mogen er toch wel zijn.
Bij de meeste hotels is er altijd wel een bakker in de buurt, vooral in de grote steden, waar wij dan meestal heen gaan voor ons ontbijt.
In ieder geval goedkoper dan wat je voor 2 personen ontbijt betaald bij het hotel.
Dit jaar was het wat moeilijker om een bakker te vinden, in de Heiwado, een soort V & D, zit dan wel een supermarkt waar je wat kunt kopen.
Inderdaad, die broodjes zijn vrijwel altijd van zeer goede kwaliteit en erg goed van smaak.
Dat is iets wat wij dan weer missen als we thuis zijn. :biggrin:

Ik persoonlijk heb het niet zo op misosoep,rijst en veel groente in de vroege ochtend als ontbijt.Maar ik kan zo nu en dan een lastige eetster zijn.
Gelukkig zijn wij ook altijd vroeg uit de veren.En als ik zo rond 7 uur wakker word,heeft Jan (pa3fii) al buiten zijn rondje gemaakt!

Tijd voor ontbijt (ik ben in het weekend nooit zo’n vroege vogel…), maar ik ontdek zojuist dat ik helemaal niks van brood in huis heb, zelfs geen afbakbroodjes. De supermarkt zit hier 300 meter vandaan, maar ik heb ook nog wel een ping-maaltijd rijst met kip zoetzuur liggen. Keuzes…

Uiteraard, maar daarin stellen busineshotels dan ook niet echt teleur. En locatie is voor mij sowieso ook een deel comfort. Het zijn uiteraard geen sfeervolle hotels, maar veel meer dan een goed bed, een badkamer en dus als het even kan een ontbijt heb ik niet nodig.

Iedereen nog de beste wensen voor het nieuwe jaar, met uiteraard weer veel mooie reizen naar Japan!

http://i.imgur.com/MzO0O6d.jpg

Jan (pa3fii) en ik wensen jou ook een heel gezond 2015! En natuurlijk iedereen hier op het forum de beste wensen voor 2015! En dat we blijvend in goede gezondheid kunnen reizen naar Japan!

1 like

Allemaal de beste wensen voor 2015!
Ik hoop dat het een mooi jaar wordt voor iedereen.

1 like

Dat was trouwens een leuke eerste vraag van de puzzeltocht :slight_smile:

LOL, helemaal gemist. Had ook wel een reden: ondanks alle goede wensen voor het nieuwe jaar is het me gelukt om vermoedelijk op de eerste werkdag van het jaar een griepje op te pikken, met als gevolg dat ik het weekend hondsberoerd was en daarna echt nog twee dagen nodig had om uit te zieken. Voor zover ik me kan herinneren voor het eerst in ruim 15 jaar werken dat ik me twee dagen ziek moest melden. Gisteren wel weer aan de slag gegaan, maar zoals ik me toen voelde zou in andere gevallen waarschijnlijk al reden genoeg zijn geweest om me ziek te melden, wat ook wel te merken was aan m’n concentratie en werktempo…

Maar goed, inmiddels wel weer redelijk op orde en bovenal is m’n eetlust eindelijk weer terug, dat helpt ook. Hoog tijd dus om nog eens wat aan vakantievoorbereiding te doen…

Haha,ja,die eerste vraag! Daar hoefde wij inderdaad niet naar te zoeken!

En,voor jou Sander,beterschap!!!

Sander kent toch heel Japan inmiddels wel op zijn duimpje! :zon02:

Beterschap!

Stik, ik ben die hele prijsvraag vergeten in het weekend.
Zet hem op, mede Japangangers!

Vandaar dat er al zoveel afgevallen zijn, komt niet door de moeilijkheidsfactor van de vragen! :biggrin:
Daarom beantwoord ik de vraag meteen.
We zullen proberen hoog te eindigen in de ranglijst! :vrede:

Succes!