Mooi vooruitzicht weer, ik zal je site zeker in de gaten houden de komende weken! En heb me ook meteen aangemeld voor die Facebook groep, ik doe normaal niks op FB maar ik zie daar al wel wat inspiratie voorbij komen…
Ik zie overigens ook Toyama - Matsumoto in de route staan, waren jullie van plan dat via de Alpine Route te doen?
En even uit nieuwsgierigheid, de foto die nu bij dag 1 staat: Sakurajima? Indrukwekkende, tamelijk onheilspellende foto!
We zijn er ook wel weer aan toe na zolang afkicken!
De Facebook Group is wel interessant, tenminste ik probeer er zoveel mogelijk interessante dingen in te plaatsen en er worden ook dingen geplaatst door anderen, die wel even door de goedkeuring moeten van mij. Want er zijn wel eens berichten die niet van toepassing zijn op dit forum.
Wij gaan niet de Alpine Route doen; gewoon met de Shinkansen naar Nagano en dan verder naar Matsumoto.
Al lijkt die route wel mooi.
Heb wel reserveringen gemaakt voor de treinen van JR-East, dat kan online tegenwoordig, vanwege de te verwachten drukte in de tijd dat we daar zijn.
Die foto was nog een test van mijn kant, even kijken hoe dat met foto’s zou gaan; deze is van vorig jaar toen wij in Kagoshima nabij de Sakurajima waren. Die blies een wolk uit terwijl wij er met de rug naar toe zaten in een warm voetbad. :biggrin:
Die foto gaat er zodra we daar zijn wel weer af.
Die aswolk viel overigens nog wel mee, er schijnt wel eens wat meer uit de lucht te vallen.
Dat van die online reserveringen wist ik nog niet, goede tip! En ik zie dat ze ook Hokkaido meepikken, ik weet uit ervaring inmiddels dat de (veel minder frequente) treinen daar nog weleens erg vul willen zitten…
Hopelijk gaan de andere JR’s dit voorbeeld snel volgen. Voor de meeste treinen is het weliswaar niet echt nodig, maar juist voor bijzondere treinen zou het ideaal zijn. En dan denk ik met name ook even aan de Sunrise Izumo/Sunrise Seto slaaptreinen, waarvan de Nobinobi-tickets (die met JRP gratis zijn) vaak al ruim van tevoren vergeven zijn. Dat maakt het nu toch lastig die treinen in je reis op te nemen, je zal nu altijd nog een backup-plan moeten hebben…
Dat reserveren is nog niet zo lang, vooral niet in het engels. Je moet alleen wachten tot een maand voor die tijd. Als je op tijd een reservering maakt heb je nog keus genoeg. En annuleren/wijzigen is ook eenvoudig. Hoop ook dat de rest gaat volgen. Zo heb ik ook onze trip naar Nikko gereserveerd d.m.v een Nikko All Pass, online. Bij JR-East moet je even een account aanmaken, je kunt met de creditcard je legitimeren bij het afhalen van de tickets. Alle noodzakelijke reserveringen heb ik gemaakt, dus nu kijken of het werkt, hetgeen ik in Japan niet zo bang voor ben.
Ik weet niet of je bijzondere treinen ook op die manier kunt reserveren, of dat dit nog steeds ter plaatse moet gebeuren. Als wij in Takasaki zijn op zondag rijden daar veelal 2 stoomtreinen, maar die staan niet in de lijst.
Heb gelezen dat het met JR op Hokkaido niet zo best gaat; weinig passagiers op sommige lijnen.
Maar in andere delen gaat het juist heel goed, dus moeten ze dat maar een beetje compenseren.
Misschien trekt Hokkaido in de toekomst weer meer toeristen als de Shinkansen-lijn naar Sapporo wordt doorgetrokken.
Ik kan me inderdaad wel iets bij de problemen van JR Hokkaido voorstellen. Tussen Hakodate, Sapporo en Asahikawa zit het wel goed, stuk voor stuk grote steden die genoeg onderling verkeer genereren. Maar ik heb in 2015 zelf kunnen constateren dat bijvoorbeeld de ruim 4 uur durende reis tussen Abashiri en Kushiro net zo weinig reizigers trekt als je zou verwachten. En dat zal naar bijvoorbeeld het nog meer afgelegen Wakkanai alleen nog maar erger zijn. Vliegen is dan altijd sneller en veelal goedkoper. En dan ligt het autobezit op Hokkaido ook nog eens aanzienlijk hoger dan de rest van Japan, buiten de steden is dat nu eenmaal een pure noodzaak.
Ik verwacht ook niet dat de shinkansen daar veel verandering in gaat brengen. Sowieso duurt het nog een eeuwigheid tot die tot Sapporo is doorgetrokken. En wellicht gaan ze daarna nog wel door naar Asahikawa, maar of wij dat nog gaan meemaken? Maar ik verwacht ook eerder dat dat ten koste van de vluchten zal gaan (Tokyo - Sapporo is nu nog de drukste vliegroute ter wereld) dan dat het werkelijk een toename van het aantal toeristen veroorzaakt. En ook met shinkansen blijft het gebied ten noorden van Sapporo (m.u.v. Asahikawa en Furano) tamelijk ontoegankelijk.
Kortom: toch nog maar een keer met de trein helemaal naar Wakkanai nu dat nog kan. Helemaal van Kagoshima naar Wakkanai zonder gebruik te maken van shinkansen, klinkt als een interessant uitgangspunt voor een reis :biggrin:
Vrees ook dat het doortrekken van de Shinkanse naar Sapporo niet overweldigend veel reizigers zal trekken; zullen vaker toeristen zijn dan lokale bevolking. En Hokkaido is toch ook niet oninteressant, tenminste niet wat wij gezien hebben.
Wij hebben dan alleen Hakodate, Onuma, Noboribetsu gezien.
We wilden dit jaar er heen maar ik heb toch eerst maar weer een trip in het midden gepland.
Volgend jaar misschien, rondje Hokkaido.
Wel een uitdaging, helemaal van Kagoshima naar Wakkanai, met locale treinen, ook geen Ltd. Expresse treinen.
Van te voren Hyperdia flink raadplegen en een schema maken.
Zo zijn wij vorig jaar met locale treinen van Fukuoka naar Kagoshima gegaan, heel klein stukje Shinkansen op het eind, maar dat had met een locale trein ook gekund.
Ging eigenlijk nog best wel snel, niet vaak overgestapt ook niet.
Dit keer niet zulke lange afstanden af te leggen; sommige stukjes met de Hokuriku Shinkansen omdat het locale netwerk van treinen teveel overstappen en prive-spoor heeft.
Nog een tip als jullie nog wat verkoeling zoeken: de hiyashi chuuka “Goma dare” bij Sapporo-ya (net achter Tokyo Station) is grandioos, de perfecte zomermaaltijd :eten:
Het valt momenteel wel mee met de hitte. Maandag toen de zon scheen en het boven de 30 graden was, toen was het niet gezellig meer. Maar gisteren en vandaag mede door de bewolking toch goed te doen. Bedankt voor de tip maar dat redden we niet meer. Morgen gaan we al weer hier vandaan.
Maar niet getreurd, hiyashi chuuka is zeker in de zomer wel op meer plaatsen te krijgen, al was die bij Sapporo-ya wel verdomd goed. Heerlijk verkoelend vooral.
Overigens moet je straks in Toyama zeker de kuro ramen (“zwarte ramen”) proberen. Ik heb die bij de ramenshop in Toyama Station gegeten, goddelijk. Wellicht niet een typisch zomergerecht (zeer rijke smaak en stevig gebruik van zwarte peper), mar toch een van de betere kommen ramen die ik ooit op heb.
Maar nu eerst Nikko toch? Even iets heel anders dan de hectiek van Tokyo…
En…ik ben zowaar voor het eerst in de onsen geweest. Ik moest wel even een drempel over maar onze Japanse vrienden namen ons daar mee naar toe. Jan heeft vriendelijk bedankt maar ik was toch te nieuwsgierig om dit voorbij te laten gaan. Deze onsen was in de buurt van het Minakami station in de prefectuur Gunma. Maar wel te ver om vanaf het station te lopen. Het heet Takarakawa onsen. Ik moet zeggen dat het erg ontspannend was,wel warm maar af en toe wat koud water doet wonderen.
O jee, ik voel stiekem toch een nieuwe verslaving aankomen :biggrin:
(nu alleen Jan nog…)
Ik kan me bij die drempel wel iets voorstellen, ergens denk ik daarom dat het juist wel goed was dat mijn eerste onsen-ervaring bij Dogo Onsen in Matsuyama was: eigenlijk maar klein maar wel mega-toeristisch. En eigenlijk maakt die drukte het een stuk minder intimiderend dan wanneer je als enige westerling tussen een handvol locals terecht zou komen. Niet dat het iemand ook maar iets uitmaakt, alleen die eerste keer moet je wel even ervaren uiteraard.
Aanvankelijk durfde ik ook niet echt naar een onsen :redface: Uiteindelijk werd mijn eerste onsen ervaring alleen met locals en de aanwezigheid van een “indringer” leek niemand wat te schelen. De locals zochten me zelfs op en gedroegen zich verder normaal - alsof ik er al jaren kom. Wat dat betreft heb ik het niet als intimiderend ervaren. Een medewerker heeft me bij entree heel galant met de etiquette geholpen en liet me geregeld de thermometer zien. Het was dik boven de veertig graden en daar leek hij supertrots op te zijn. Ik knikte telkens vriendelijk terug, ondanks dat het voor mij een tikkeltje te heet is… Toch zou ik zo weer naar een onsen gaan, meer om de ervaring dan dat ik me zo lekker kan ontspannen. Bestaan er eigenlijk minder hete onsen?
Het verschilt per badhuis, maar in mijn ervaring is ergens net tegen de 40 graden het meest gangbaar. Wanneer er meerdere baden zijn zullen deze vaak ook verschillende temperaturen hebben. Maar soms is er inderdaad slechts een enkel, loeiheet bad…
Ik ben pas één keer een bad tegengekomen wat me echt te heet was, in Yamashiro (Kaga Onsen). Bij de rest was het altijd een kwestie van even wennen en sowieso maar kort blijven zitten. Boven de 42 graden zou je sowieso maximaal 10 minuten mogen blijven zitten, maar dat hou ik dan toch echt niet vol…
O jee, ik voel stiekem toch een nieuwe verslaving aankomen :biggrin:
(nu alleen Jan nog…)
Eigenlijk achteraf gezien viel die drempel wel mee. Dat komt denk ik doordat ik een “bekende” bij me had. Waarschijnlijk is de drempel groter als ik alleen moet :sliepuit: en wordt het vast geen verslaving.
Of ik Jan zover krijg…ik denk het niet.
Ik ben gisteren maar even in de prive hotspring gegaan hier in het hotel. Daar kan ik de temperatuur zelf regelen. Nu nog op zoek naar een wasmachine of wasserette want hier is ook geen zelf-service wasruimte.
Ondertussen zijn we weer thuis gekomen. Na een goede vlucht met KLM-Boeing 777-300 die volgens mij een omweg maakte door via de Noordkaap te vliegen en heel Noorwegen vanaf boven te laten zien.
We kunnen terugzien op een mooie reis, die wel met erg heet weer en hoge vochtigheid verlopen is.
Uiteindelijk wen je er wel een klein beetje aan, maar toen we hier aankwamen was het toch wat aangenamer.
Volgende keer maar weer in het voorjaar of najaar, dat ook wel nadelen heeft.
Alweer terug in ons kikkerlandje, gaat toch altijd weer veel te snel hè. Ik had jullie verslag nog tot Fujiyoshida gevolgd, maar was het daarna weer even uit het oog verloren. Goed dat jullie je ondanks de hitte toch goed hebben weten te vermaken, nu terug in eigen land weer even lekker afkoelen…
Nou,ik moet je zeggen dat de hitte wel heel veel energie heeft gekost bij mij. Vooral die laatste 2 dagen Tokyo was voor mij eigenlijk niet te doen. Wat mij betreft hoef ik niet meer in de zomer naar Japan.
Zo,nu maar hopen dat die jetlag gauw weggaat. Daar heb ik altijd flink last van. Niet als ik van west naar oost ga maar wel anders om dus…:bang: