Japan 2017

Het beknopte verslag blijft er nog wel een poosje opstaan, dus kun je het rustig nalezen. Met de foto’s lukte het niet zo goed, dus daarvan zal ik er nog een paar bijvoegen de komende tijd. Heb er niet zoveel gemaakt. Als je al veel vaker in Japan bent geweest daalt het aantal foto’s dat je maakt behoorlijk; alleen plekken die je nog nooit bent geweest en waarschijnlijk niet terug zal komen leg je meestal wel vast op de gevoelige geheugenkaart. :biggrin:

Volgende keer gaan we zeker weer later in het seizoen als het uitkomt; een keertje in deze hitte en vochtigheid moet je toch meegemaakt hebben. Dan weet je in ieder geval hoe dit voelt.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik ben twee keer in de zomer geweest, en dan nog voornamelijk in de wat minder ondraaglijke gebieden (Hokkaido en Tohoku). Maar ook daar moest je het tempo toch echt aanpassen aan de temperatuur. De festivals maakten het desondanks zeker waard, maar zonder een dergelijke reden Japan juist dan te bezoeken zal ook ik niet snel weer in de zomer gaan. Herfst, winter, voorjaar, allemaal toch net even prettiger…
(deels uiteraard afhankelijk van waar je precies in Japan zit…)

Volgend jaar, als we weer willen/zullen gaan, dan wordt het toch het najaar vanwege het feit dat we tot volgend jaar de schoolvakanties moeten aanhouden. Dus tijd genoeg om eens na te denken over een nieuw reisplan. We hebben nog veel delen van Japan niet gezien/bezocht. We willen dan de grote steden wat meer ontwijken, al is een paar dagen grote-stad ook best leuk. Het probleem is dat je in kleine plaatsen moeilijker overnachtingen kunt vinden/boeken, omdat de kleinschalige hotels/ryokans vaak een website in de Japanse taal hebben.
Dan moet je wat meer uit de kast halen om dat voor elkaar te krijgen.
Een uitdaging voor de komende wintertijd! :slight_smile: