Tips/commentaar voor volgend jaar Japan?!

Goedennacht!

Aangezien ik dit jaar niet op vakantie ben gegaan, Amerika en Suriname niet, zat ik te plannen voor volgend jaar. En ik dacht aan iets waar ik echt graag naar toe zou willen. En wat eigenlijk ook onmogelijk voor me zou zijn om dat te doen als vakantie. Japan dus! Ondertussen heb ik 2 vrienden die zowiezo mee willen in 2008. We zitten alleen maar de volgende vragen en eisen!

**Eisen
**- Rondtour, maar ook weer vrijheid

• Een middelmatige hotel, bijna luxe hotel (niet te duur)
  • Ietsjes specifiek, het liefst geen open buffet in de hotel. We willen namelijk veel weg zijn en rondkijken
  • Beetje tussen de jongeren, of althans aantrekkelijk voor jongeren
  • Aanleiding van vorige eis, clubs waar we ons weg een beetje kunnen vinden

*We zoeken eventueel een volledige samengestelde tour waarbij ticket + hotel + rondtour, van ongeveer rond de 2000/3000. Natuurlijk wel qua prijs/kwaliteit goed in evenwicht

*Vragen

• Hoe zit het met de prijzen in Japan, wat betreft eten etc in het algemeen?
  • Wij wilden in eerste instantie alleen ticket + hotel regelen. En op ons eigen houtje de boel gaan verkennen. Maar als buitenlander vind je je weg niet gemakkelijk. Is het in dit geval makkelijk de weg de vinden in Japan, wat betreft engelstalige borden etc?
  • Zijn er jongeren rond onze leeftijd (19/21 jaar) die er eerder zijn geweest, en wat raden jullie ons aan?

Dit is het wel zo’n beetje wat ik uit mijn hoofd kan krijgen, het is namelijk een beetje laat nu. Anders vul ik gewoon steeds aan als we wat dingen hebben die in ons opkomen.

P.s. als het niet anders kan, doen we het heel minimaal … we willen heel graag naar Japan! Alle commentaar/tips zijn welkom

Silvan,

Jullie eisen:

Er zijn niet veel reisorganisaties die een rondreis door Japan aanbieden en degene die het doen zijn vrij duur (veels te duur). Die gaan bijna allemaal over de EUR 3000 heen alleen voor de reis! Alleen bij www.azie.nl vind je goedkopere reizen. Tel daarbij nog je zakgeld en extra’s op !!

Een reis naar Japan kan veel goedkoper als je alleen je ticket boekt en in hostels overnacht.

Je vragen:

• eten in Japan is niet duur gemiddeld betaal je voor een maaltijd in een normaal restaurant EUR 10.
  • in Japan zijn alleen in de toeristische gebieden dingen ook in het Engels aangegeven en in Tokyo bij de metro en bezienswaardigheden. Verder niet echt.
  • je kan je er wel redden als je heel veel onderzoek doet op het internet en veel dingen uitprint en meeneemt.
  • ik kwam omdat ik in hostels overnachte heel veel jongeren tegen die ook samen gingen stappen

Dankjewel voor je informatie eenelfje !

We hebben ondertussen zelf ook nog wat onderzoek gedaan.
Alle kleine beetje informatie doen we bij elkaar van wat we zouden
moeten weten voor Japan.

We hebben deze complete tour nu op het oog.
http://www.sawadee.nl/reisroutes/toon_rr.php?code=JAP#dagindeling
Een tour van 24 dagen inclusief 21-daagse Railpass.
De kosten bedragen €3386,- !

Maar daarnaast zitten we nog steeds met het feit dat we 2 keuzes
hebben. Ticket + hotel of complete tour. Maar ik laat zowiezo wel
weten wat we uiteindelijk gaan kiezen.

Alvast bedankt voor de informatie, als er iets is wat ik nog wil weten
kom ik gewoon weer ff langs!

Ik behoor weliswaar niet (meer) tot de jongeren, maar kan je wel wat antwoorden en tips geven over het reizen naar Japan.

Ik ben voor mijn werk (25 jaar voor een Japanse firma gewerkt) veel in Japan geweest, vandaar.

De prijzen van het eten in Japan zijn niet echt duur. Je kunt doorgaans gemakkelijk een menu uitkiezen omdat bij veel restaurants een vitrine met (plastic) voorbeelden staat. Er wordt veel vaak rauwe vis gegeten (bedenk wel dat “onze” haring ook rauwe vis is). Japan is erg schoon (hygiënischer dan Nederlanders) en het is ook een relatief veilig land.

Je kunt gemakkelijk reizen met het openbaar vervoer in Japan. Een auto kun je vrijwel niet huren, maar dat moet je ook niet willen. Wil je veel reizen, dan is er railpassen waarmee je, naast de vele lokale treinen (er zijn vele particuliere treinmaatschappijen) ook met de snelle en luxe Sinkansen grotere afstanden kunt afleggen. Alle plaatsnamen staan tegenwoordig ook in ons westers alfabet (Engels/Amerikaans) aangegeven (dat was 20 jaar geleden wel anders…) zodat je de weg wel kan vinden. Als je een hotel boekt en je wilt het laatste stukje met de taxi, zorg dan wel dat je de Japanse naam van dat hotel hebt, want de taxichauffeurs verstaan nagenoeg geen Engels. Fooien worden niet gewaardeerd in Japan; ze zien dit als bedelen en vinden het beledigend, de Japanners werken voor hun geld.

Japan is een prachtig land. De eerste keer ben ik geweest in 1979 op mijn 24e. Geen probleem om contacten te leggen. Japanners zijn vriendelijk en vooral jongeren willen graag kennis maken en omgaan met buitenlanders, al was het maar om hun Engelse taal te oefenen. Dat was toen zo en is nu alleen maar nog meer geworden.

Je kunt gerust op eigen gelegenheid naar Japan vliegen en hotels regelen. Lekker vrij zijn en elke dag zelf bepalen wat je wilt zien (ik hou dus niet van georganiseerde reisgezelschappen…). Je kunt bijvoorbeeld vanuit Amsterdam rechtstreeks op Osaka (Kansai airport) vliegen en dan Kyoto (de oude hoofdstad van Japan) en Nara (een nog oudere hoofdstad van Japan) bezoeken. Kyoto heeft vooral laagbouw en in deze provincie vind je veel historische Boeddhistische tempels. Neem een week de tijd in Kyoto en omgeving. Ook een aanrader is om eens een paar nachten te overnachten in een tempel. Dat kan in Koyasan waar verschillende tempels als hotel in gebruik zijn. Ook Floortje Dessing (RTL-travel) is er geweest en je kunt een verslag van haar zien op http://www.rtl.nl/reizen/rtltravel/bestemmingen/azie/japan/koyasan.xml aan het eind van je reis kun je dan Tokyo bezoeken (heel iets anders dan Kyoto!) en vanuit Tokyo (Narita) airport weer rechtstreeks in 11 uur terugvliegen naar Amsterdam.

Een handige treinplanner voor Japan kun je vinden op: http://www.hyperdia.com/

Veel en gemakkelijk te lezen informatie over Japan kun je ook vinden op de site van Uchyama. Dat is gen Japanner maar een Nederlander; het is dan ook in het Nederlands geschreven). Kijk eens op: http://www.uchiyama.nl/

Op de RTL-site staan andere meer reisverslagen over Japan: http://www.rtl.nl/reizen/rtltravel/bestemmingen/azie/japan/home/

En natuurlijk Google Earth is erg handig.

Succes en misschien zie ik je nog wel in het vliegtuig (ik ga volgend jaar ook weer).

Gejo.

Dankjewel voor de uitgebreide informatie, ik zal het goed doornemen!

Ik heb de informatie van de groepsreis van Sawade doorgelezen en ben zeer, zeer verbaasd over het verhaaltje over fooien. Ben ik de enige of zijn er meer? Japan is een land waar ‘tippen’ als belediging wordt ervaren. Gijs van Opstal (34) woonde twee jaar in Tokio, de hoofdstad van Japan en schreef in AD-reizen: ,Het eerste dat ik mensen altijd vertel als zij naar Japan op vakantie gaan: geen fooi geven. Japanners zijn trots en voelen zich tot op het bot beledigd als ze een fooi zouden krijgen. Als een hogere prijs redelijk zou zijn, hadden ze dat wel gevraagd.

,Ikzelf wist dat niet toen ik in Tokio aankwam. De eerste de beste keer dat ik in een restaurant at, gaf ik netjes tien procent bovenop de rekening. De ober in kwestie verstarde, pakte het geld, telde het uit en legde mijn gegeven fooi munt voor munt voor mijn neus terug. Hij liep weg zonder mij nog goedenavond te wensen, of mijn jas aan te reiken. Een teken voor een Japanner dat hij echt op zijn ziel is getrapt.’’

Ik ben het helemaal met hem eens. Google maar eens op “Japan” en “fooi” en je vindt genoeg informatie hierover dat wel klopt. Ik weet niet wat de reden is dat deze reisorganisatie dit schrijft (Zijn ze er ooit wel geweest? Steken ze het in eigen zak?), maar geef bijvoorbeeld een taxichauffeur in Japan een Fooi en je loopt de kans om het wisselgeld nar je hoofd gegooid te krijgen. Je kunt hooguit iemand die veel voor je gedaan heeft iets als cadeau in een envelop geven, dan zal hij het pas thuis open maken.

Gejo.

Dat fooienverhaal komt ook op mij heel vreemd over. Bij restaurants krijg je inderdaad tot op de laatste yen wisselgeld. Over taxi’s had ik gehoord dat het gebruikelijk is naar boven af te ronden op 100 yen, maar die ene keer dat ik een taxi heb gebruikt kreeg ik juist een korting omdat de chauffeur mijn hotel niet direct kon vinden. Alleen de buschauffeurs kregen een fooi, en uiteraard de reisleidster.

De reis van Sawadee lijkt me op zich niet verkeerd, maar is (zoals de meeste reizen) wel erg prijzig. ik ben eerder dit jaar met Shoestring geweest (15 dagen, toen € 2.049), en heb daar nog een weekje Tokyo aan vast geplakt. Alles bij elkaar ben ik zo in totaal een kleine 3 mille kwijt geweest voor 3 weken, even afgezien van de vele souvenirs. In november ga ik weer drie weken, nu zelfstandig samen met een vriend, voor vlucht (Finnair, €500!), hotels en railpass verwacht ik onder de €1500 te blijven. Da’s toch even andere koek…

Met een beetje voorbereiding moet zelfstandig reizen daar prima te doen zijn. Die week alleen in Tokyo was geen enkel probleem, een dagtrip naar Hakone evenmin, en ook tijdens de rondreis hebben we veel zonder de reisleidster gedaan. Zorg wel dat je plattegrondjes en vooral de telefoonnummers van de hotels hebt, dan kan een taxichauffeur het altijd vinden. Reizen met de trein is misschien nog wel simpeler dan hier, zo goed is alles aangegeven. En over het algemeen is men uitermate behulpzaam, of ze nu Engels spreken of niet.

Ik zal straks hier op het forum ook nog even mijn geplande route plaatsen met nog enkele vragen erbij, wellicht kan je daar nog wat ideeën uit halen.