Japan is zeker naar Aziatische normen niet goedkoop, maar mede door de nog altijd zwakke yen nog altijd een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld ons eigen kikkerlandje. Uiteraard ligt het er allemaal aan wat je in die maand wilt doen, je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil. Maar ter indicatie:
**
Reizen:** merendeel per trein: een 21-daagse Japan Rail Pass kost 57.700 yen, ruim €400. Daarmee mag je bijna alle treinen van de JR (het veruit grootste netwerk van het land) gebruiken, met uitzondering van de allersnelste Nozomi-shinkansen. Op Hyperdia kan je de dienstregelingen en prijzen bekijken, en zo oordelen of een JRP lonend is, of dat je met losse kaartjes goedkoper uit bent. Daarnaast zal je wat kosten voor lokaal vervoer kwijt zijn, met metro of bus kom je bijna overal, kost je een paar euro per dag.
**Overnachtingen: **overal vind je businesshotels, vaak gelegen vlakbij stations. Niet bepaald sfeervol, wel brandschoon en vaak inclusief (Japans) ontbijt. Een 2-persoons kamer kost meestal rond de 8.000 yen, een kleine 60 euro. Voor minder kan je ook in hostels terecht, dan ben je voor een eigen kamer minder rond de 3.000 yen (ruim € 20) kwijt.
**Eten: **een overweldigende keus tussen 500 en 2000 yen voor een uitstekende maaltijd, exclusief drinken. Alcohol is iets duurder dan hier, frisdrank iets goedkoper. En ook hier geldt: je kan het zo duur maken als je zelf wilt.
Daarnaast heb je uiteraard nog het een en ander aan toegangsprijzen, voor tempels of musea ben je meestal tussen de 300 en 600 yen kwijt, reken voor de rest op Westerse tarieven.
En waar je absoluut heen moet? Twee absoluut verplichte nummers zijn uiteraard Tokyo en Kyoto. Verder is er teveel om op te noemen, al kan je in een maand tijd wel een hoop zien. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat je vanuit een van die andere landen naar Fukuoka vliegt, en dan van daaruit richting Tokyo doorreist. Onderweg zijn dan meer dan genoeg stops mogelijk.
Nog een paar interessante links:
http://wikitravel.org/en/Japan/
En nog even mijn eigen reisverslagen spammen:
Voorjaar 2008
Najaar 2008 (pas net aan begonnen, ik loop wat achter…)