Rondreis Japan

Volgend jaar ga ik samen met mijn vriend 5 maanden door Azie reizen.
We willen hierbij ook een maand naar Japan gaan alleen twijfelen we nog omdat Japan vrij prijzig lijkt.

Op hoeveel kosten moeten we ongeveer rekening voor een maand voor ons samen?

Wat kost een budget 2 persoonskamer?
Wat ben je voor het reizen (trein?) kwijt?
En hoeveel voor eten, excursies etc?

Verder zijn tips waar we persee heen zouden moeten natuurlijk welkom. En tips om voordelig naar Japan te vliegen vanuit Thailand, Maleisie, Vietnam.

Alvast bedankt!!!

Japan is zeker naar Aziatische normen niet goedkoop, maar mede door de nog altijd zwakke yen nog altijd een stuk goedkoper dan bijvoorbeeld ons eigen kikkerlandje. Uiteraard ligt het er allemaal aan wat je in die maand wilt doen, je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil. Maar ter indicatie:
**
Reizen:** merendeel per trein: een 21-daagse Japan Rail Pass kost 57.700 yen, ruim €400. Daarmee mag je bijna alle treinen van de JR (het veruit grootste netwerk van het land) gebruiken, met uitzondering van de allersnelste Nozomi-shinkansen. Op Hyperdia kan je de dienstregelingen en prijzen bekijken, en zo oordelen of een JRP lonend is, of dat je met losse kaartjes goedkoper uit bent. Daarnaast zal je wat kosten voor lokaal vervoer kwijt zijn, met metro of bus kom je bijna overal, kost je een paar euro per dag.

**Overnachtingen: **overal vind je businesshotels, vaak gelegen vlakbij stations. Niet bepaald sfeervol, wel brandschoon en vaak inclusief (Japans) ontbijt. Een 2-persoons kamer kost meestal rond de 8.000 yen, een kleine 60 euro. Voor minder kan je ook in hostels terecht, dan ben je voor een eigen kamer minder rond de 3.000 yen (ruim € 20) kwijt.

**Eten: **een overweldigende keus tussen 500 en 2000 yen voor een uitstekende maaltijd, exclusief drinken. Alcohol is iets duurder dan hier, frisdrank iets goedkoper. En ook hier geldt: je kan het zo duur maken als je zelf wilt.

Daarnaast heb je uiteraard nog het een en ander aan toegangsprijzen, voor tempels of musea ben je meestal tussen de 300 en 600 yen kwijt, reken voor de rest op Westerse tarieven.

En waar je absoluut heen moet? Twee absoluut verplichte nummers zijn uiteraard Tokyo en Kyoto. Verder is er teveel om op te noemen, al kan je in een maand tijd wel een hoop zien. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat je vanuit een van die andere landen naar Fukuoka vliegt, en dan van daaruit richting Tokyo doorreist. Onderweg zijn dan meer dan genoeg stops mogelijk.

Nog een paar interessante links:

http://wikitravel.org/en/Japan/

En nog even mijn eigen reisverslagen spammen:
Voorjaar 2008
Najaar 2008 (pas net aan begonnen, ik loop wat achter…)

Bedankt voor je reactie met veel bruikbare informatie.
Nog een ding: Met zijn tweeen moet het dus lukken om een hostel oid voor max. 25 euro per nacht (totaalprijs voor 2 personen) te kunnen vinden?

Ik was wellicht toch wat optimistisch over hostels, ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar had gekeken bij een hier wel vaker genoemde keten: K’s House. De prijzen daar zijn echter per persoon, niet per kamer. En dan vallen de prijzen ineens toch een stuk hoger uit…

Maar wellicht dat iemand anders hier met meer hostel-ervaring je er meer over kan vertellen.

K’House hostels is een hele goede keten van hostels. Zeer schoon. Ik heb meerdere malen in K’House in Tokyo en Kyoto overnacht. En er komen mensen van alle leeftijden. Stelletjes en ouderen boeken vaak de 2-pk’s. Op zich heb je een prima 2-persoonskamer! De deur gaat na een bepaalde tijd 's avonds wel op slot maar je krijgt gewoon een sleutel mee waarmee je het hostel nog in en uit kan na die tijd. Dus dit is een goed alternatief voor een hotel. Ook liggen ze niet ver lopen van de metrostations en in goede buurten. Bij de ingang moet je je schoenen uitdoen maar er liggen genoeg slippers voor iedereen om door het hostel te lopen. Ook is het personeel supervriendelijk. Mocht je uit checken voordat de receptie opengaat dan moet je er alleen ff aan denken om de avond er voor te betalen en de sleutel leg je dan als je weggaat bij de receptie neer.

Bedankt voor de info.
We gaan er dus maar vanuit dat we ongeveer 50 euro per nacht kwijt zijn voor een kamer. En dan nog eens 50 euro voor de rest per dag (eten, toegang etc). Komen de treinkosten nog bovenop.
Is het nou echt voordeliger om zo’n treinpas te nemen.
Stel dat we bv. op Fukuoka vliegen, naar Kyoto en dan Tokyo. Zijn we dan niet goedkoper uit met enkeltjes dan zo’n 3 weekse treinpas voor 540 euro?

Zag net pas de geplaatste link naar hyperdia waar alle info te vinden is.

Overigens nog iets om op te letten: de stad Fukuoka is in Hyperdia niet Fukuoka, maar Hakata (een andere stad waar Fukuoka mee is samengevoegd). Die andere Fukuoka licht 917km verderop, in de buurt van Kanazawa…