Ik ben Lotte en ik wil in september een maand door japan reizen, om vervolgens naar thailand, vietnam,laos en cambodja te gaan. Ik verwacht dat dit een erg dure maand gaat worden ne ben daarom op zoek naar budget tips.
Goedkope hostels, hoeveel ik ongeveer per dag kwijt ben aan eten, hoe ik het makkelijkste an plke naar plek kan reizen( lees van alles over de japanes railway pass)
alle andere tips zijn natuurlijk ook welkom. Vooral het reisschema vind ik erg lastig, welke plek ik als eerste zal aandoen en hoe verder.
Ik ben van plan om 1 september het vliegtuig te pakken naar Tokio. Mijn plan was om niks vooraf te plannen en daar zelf te kijken hoe en wat, maar dit is mij af geraden omdat dit in japan niet echt op prijs gesteld zou worden in bijvoorbeeld de hostels.
Het is niet dat het niet op prijs gesteld wordt in hostels als je gewoon aan komt lopen, maar het punt is dat deze goedkope accomodaties gewoon snel vol zitten. (Want ook Japanners zelf en hele Japanse families maken graag gebruik van deze hostels!). Dus ze zitten gewoon snel vol. Dus als je echt wilt budgetreizen is het toch wel slim om een route te plannen en de hostels vooruit te boeken (let er wel op dat ze de kamers maar 3 maand van te voren vrij geven). Mocht je toch meer vrijheid willen dan is het slim om van elke plaats die je denkt te gaan bezoeken om van alle hostels een plattegrond uit te printen en het tel. nr. Zo kan je ze toch altijd bereiken én vinden.
Reizen met de JR Railpass is inderdaad de beste optie om zoveel mogelijk van het land te zien.
Verder kan je met het eten rekenen op ongeveer. EUR 2 tot 4 voor ontbijt (je koopt gewoon een sandwich en drinken in de supermarkt 's ochtends of je legt het in de koelkast van het hostel.
Voor het avondeten kan je gewoon in de supermarkt van die bakken met eten halen (is heel lekker en vers). Of je gaat rond een uur of 6 naar een foodcourt waar al het eten in de uitverkoop gaat en je kan dan voor ong. EUR 3 een hele bak met divers eten halen.
Overdag kan je door een foodcourt lopen en overal wat proeven en aan het eind heb je je buikje wel rondgegeten.
Voor een sobasoep moet je iets van EUR 4 tot EUR 5 rekenen.
Een gewone maaltijd is rond de EUR 8 - EUR 10.
Drinken uit de automaat is iets van EUR 1 en in restaurants niet veel duurder.
(Let wel dit zijn prijzen toen ik ging, ik weet niet of het nu duurder of goedkoper is geworden, dit zullen anderen je hier vast kunnen vertellen).
Het is er in ieder geval goedkoper als in Nederland. En een dagje Tokyo is bv goedkoper dan een dagje Amsterdam!