Ik zit met het idee om naar Japan te gaan, maar ik ben bang dat het erg veel geld gaat kosten. Als budget backpacker vraag ik mij af wat het budget per dag moet zijn. Ongeveer 40 euro per dag? En ik neem aan dat de trein het minst dure vervoersmiddel is. Als je toch wat van het land wil zien. Ik zag dat de treinpas erg duur is, is er een goedkoper alternatief?
Wat zou een trip van 2 of 3 weken ongeveer moeten kosten?
Hopelijk kan iemand mij een goed beeld geven van de kosten aldaar…
Het is voor iedereen anders, ik hoop alleen een beeld te krijgen van de kosten.
Reizen met de bus is vaak ook goedkoper over lange afstanden. als je nachtbussen neemt bespaar je ook een overnachting uit.
Sado, de forumbeheerder heeft liftend dor Japan gereisd en ik ken ook mensen die gelift hebben. Japan is een van de beste plekken om te liften denk ik.
Ik kom net terug uit Japan, en ik moet zeggen dat ik 40 euro niet realistisch vind. Het is te halen om daarvan te eten en te slapen, als je neit te veel eisen hebt en ik moet zeggen dat zelfs het goedkope eten in japan van goede kwaliteit is, maar zeker bezoeken aan touristische attracties tikken aardig hard aan.
Zeker langeafstandstreinen zijn duur, de bussen zijn inderdaad het goedkoopst, maar omdat het flinke afstanden zijn moet je dan wel voorbereid zijn op een lange rit. Het goedkoopste zou natuurlijk zijn als je zo weinig mogelijk zou reizen, door een bepaalde regio te kiezen en die te verkennen.
De koers is momenteel niet gunstig, ongeveer 100 yen voor 1 euro. Die is ook lange tijd boven de 150 yen voor 1 euro geweest. Dus als je echt goedkoop naar japan wilt, kan je beter wachten tot de euro weer een keer opgekrabbelt is (hoe lang dat ook moge duren)
Wij waren gemiddeld 100 euro per dag kwijt, 25 voor overnachting, 25 voor eten, 35 voor vervoer (wij hadden een JR pass, wat aardig duur is, maar wel ideaal voor langere afstanden), 15 voor attracties.
Op alles is wel wat te winnen, wij hebben niet heel erg zuinig aan gedaan, maar ik denk dat 60 euro per dag met de huidige koers toch wel het absolute minimum is.
Ik zou uitgaan van toch 50-60 euro per dag minimaal. Dit is dan hostel, eten, ov, toegang voor attracties.
Bij sommige hostels schijnt het mogelijk te zijn om goedkoper of zelfs gratis te overnachten als je wat klusjes doet. En er is ook de optie om te couchsurfen.
Je kunt ook geld besparen door op een plek te verblijven. Dus bijvoorbeeld Tokyo of Osaka. In en rondom deze steden is er genoeg te zien en te beleven voor enkele weken zonder honderden kilometers af te leggen per trein of bus.
Bedenk wel dat ten opzichte van de eerdere reacties de koers van de yen behoorlijk gekelderd is (nu 100 yen = € 0,75), al zit er momenteel helaas wel weer een stijgende lijn in. Daar staat tegenover dat dankzij een BTW-verhoging van 5% naar 8% alles net iets duurder is geworden. Maar afgezien daarvan zijn de prijzen in Japan zeer stabiel, de inflatie schommelt sowieso al jaren rond het nulpunt.
Het zal vast goedkoper kunnen, maar als je dagtripjes vanuit Tokyo naar bijvoorbeeld Nikko, Kamakura of Mt Fuji wilt doen. Of vanuit Kyoto naar Osaka, Nara of Himeji. Enkele tempels/schrijnen bezoeken in Kyoto kan al gauw oplopen.
Het lijkt me zonde om bestemmingen weg te laten en op een plek te blijven om een paar tientjes te besparen.
Om Japan low budget te doen is het eigenlijk handiger om eerst te kijken hoe lang je wilt gaan en wat je allemaal wilt bezoeken om zo je budget te bepalen.
Elke bezienswaardigheid in Japan is meestal wel met een 1, 2 of 3 day pass te bezoeken en altijd van 1 bepaalde treinmaatschappij. Als je bv 2 weken rond wilt trekken is het dus handig om te kijken wat je allemaal wilt zien en welke passen daar voor worden aangeboden en wat ze kosten (allemaal op japan guide te vinden). Dan heb je nog een JR Railpass nodig als je het land wilt zien (of goedkope nachtbus maar kost je veel tijd).
Voorbeeld: Je blijft 1 of 2 weken in Tokyo:
Je hebt dan geen JR Railpass nodig. Alle bezienswaardigheden kan je bezoeken met de metro. Voor alle bezienswaardigheden rondom Tokyo kan je dus zo’n pass kopen van de desbetreffende treinmaatschappij. Bv voor Nikko, Kamakura, Hakone roundtrip worden al deze passen aangeboden.
Maak een lijstje van wat je allemaal wilt zien en wat deze passen kosten om Nikko, Kamakura etc te bezoeken (hier zit alle vervoer en entreeprijzen nl al in). Schat een beetje je metrokosten in en de kosten van je slaapplaats. Dan weet je ongeveer wat je verblijf, reiskosten en reiskosten en entrees zullen zijn. Als je dit hebt ingeschat dan hou je ongeveer je eet en drinkkosten over. Dit hoeft niet zo duur te zijn en heb je aan eur 40 per dag zeker genoeg (al hoog ingeschat).
Als dit binnen je budget past is het handig om alleen naar Tokyo te gaan en vandaar uit tripjes te doen met die passen. Heb je nog veel budget over dan zou je dus nog een JR Railpass kunnen kopen en verder Japan verkennen (zelfde systeem weer…waar wil ik heen…wat wil ik zien…welke passen worden daarvoor aangeboden).
Ik denk dat dat het handigst is om je budget voor een reis naar Japan te bepalen. Alles ivm de passen kan je op Japan guide vinden.
Mijn ervaring nl is om sowieso heel veel voorbereiding vooraf op het internet te doen voor een reis naar Japan.
Voor goedkope slaapplekken verbleef ik altijd in hostel of goedkoop hotelletje (die zijn ook allemaal prima daar). Eten kan je zo duur maken als je zelf wilt.
Als je in een hostel gaat zitten dan kan je bij de supermarkt wat brood en beleg kopen en drinken en dat in de koelkast zetten en dan heb je je ontbijt. Anders kan je gewoon bij elke supermarkt belegde boterhammetjes kopen. Om het low budget te houden.
Elk groot warenhuis in Japan heeft een foodcenter beneden…je kan daar rondlopen en van alle gratis hapjes die daar worden aangeboden wat proeven en al rondlopend dus zo gratis je buik vol eten! Dit is dus erg low budget haha.
Bij diezelfde foodcenters wordt altijd in de namiddag na een bepaalde tijd (of het nu na 5 uur of 6 uur was ben ik even vergeten) al het verse eten wat wordt verkocht wordt in de uitverkoop gedaan. Je kan dan een hele lekkere meeneembak met eten kopen voor de helft of nog minder van de prijs dan dat je er overdag voor betaald. Maar hier moet je wel snel bijzijn want alle Japanners zijn er razendsnel bij om deze te kopen en op=op. Das ook weer low budget.
En eten bij de restaurants waar alles in plastic in de etalages staat (bovenin de warenhuizen of restaurantcomplexen) zijn eigenlijk ook niet echt duur die variëren van 1000-1400 yen.
Drinken kan je ook gewoon in de supermarkt of automaat kopen.
Mijn ervaring is dat een dagje Tokyo goedkoper is als een dagje Amsterdam.
Je kan dit proberen maar beste is dit gewoon uit je hoofd te laten. Huizen in Japan zijn al klein en ze waarderen hun privacy.
Alhoewel het mij wel gelukt is bij toeval.
Op Tsunagu vandaag 38 tips om geld te besparen in Japan. Op zich veel bekende of voor de hand liggende tips, maar ook wel een paar interessante. Van “kinken shops” (waar je goedkope kaartjes voor zowel vervoer als evenementen zou moeten kunnen krijgen) had ik nog niet eerder gehoord, de “all you can eat”-restaurants had ik wel al eerder voorbij zien komen maar nog nooit geprobeerd. En eigenlijk zou ik puur voor de gein toch wel een keer een overnachting in een capsule-hotel of manga-kissa willen proberen.