Een aantal jaar geleden ben ik op vakantie geweest in China. Ik was erg onder de indruk van het land en de cultuur. Sindsdien is ook mijn interesse gegroeid naar Japan. Ik merk dat ik dit deel van Azië erg interessant vindt, leuker dan zuidoost- Azië.
Echter blijf ik bij Japan vooral aan de kosten denken. Ik heb geen hoog inkomen dus lijkt het steeds niet haalbaar om deze droom echt te verwezenlijken. Nu wil ik echter toch graag zeker weten of het geen optie is.
Voor september van dit jaar heb ik tickets gevonden voor 420,- euro. Volgens mij is de koers van de Yen op dit moment best gunstig. Een treinpas voor 3 weken kost ongeveer op 400,- euro.
Op welke andere kosten kan ik rekenen? Is het haalbaar om binnen 2000,- (liefst minder) te blijven inclusief trein en vliegticket?
De start- en eindbestemming zouden met dit vliegticket wel beide Tokyo zijn. Is dat te doen met een binnenlandse vlucht bijv?
Die €2.000, was dat gedacht voor totaal inclusief eten e.d., of alleen vervoer en accommodatie? In het eerste geval lijkt het me aan de optimistische kant, in het tweede geval zou het zeker moeten kunnen.
Ik ben net zelf bezig met de voorbereidingen voor een reis over een paar weken, voor drie weken zou ik dan voor de retourvlucht, 4, binnenlandse vluchten naar Hokkaido en Okinawa, 21 hotelovernachtingen (incl. 17x ontbijt) en 1 week JRP in totaal op € 1.858 uitkomen. Uiteraard helpt de huidige koers van de yen daar ook zeker bij.
Veel hangt ook af van de planning. Je gaat nu uit van een 3-weekse JRP, maar (ervan uitgaand dat de hele reis dan ook drie weken zal duren) stel dat je begint en eindigt met enkele dagen Tokyo, dan heb je wellicht al genoeg aan een 14-daagse pas, scheelt toch weer zo’n €100. Ook zou je kunnen kijken in hoeverre een Japan Bus Pass een optie is, daarmee kan je relatief erg goedkoop gebruik maken van nachtbussen van Willer Express, daarmee bespaar je dan meteen ook weer een hotelovernachting. Voor lange afstanden zouden ook binnenlandse vluchten met lowcost-airlines een optie kunnen zijn, maar hou er wel rekening mee dat die ook in Japan een wirwar aan toeslagen kennen.
Het prijsniveau van Japan ligt zeker wel een stuk hoger dan China, maar zoals hier ook al is bediscussieerd is het zeker niet zo schrikbarend duur als veel mensen denken. Zeker als je voor €420 een vliegticket kan krijgen (Aeroflot waarschijnlijk?) waag ik te betwijfelen of drie weken in een willekeurig west-Europees land goedkoper zal zijn. Hooguit is in Japan het aanbod aan echt goedkope budget-hostels wat gering (zeker buiten de grote steden), maar hotels en vooral eten zullen juist goedkoper zijn.
Mocht je Japan desondanks toch te duur achtten, overweeg dan eens Taiwan. Goedkope vluchten daarheen zullen wat lastiger te vinden zijn, maar het algehele prijsniveau ligt wel een stuk lager, en sowieso is dat toch ook zeker een prachtige bestemming. En vooral ook heerlijk eten…
Hier heb ik toch m’n vraagtekens bij, die dagkaarten vind ik meestal toch nogal aan de prijs. In mijn ervaring haal je die er haast alleen uit als je echt veel in de metro gaat zit of verder buiten het centrum gaat reizen. Uiteraard is het wel een stukje gemak, maar daarvoor kan je ook een Suica-kaart gebruiken.
Ja klopt dat was idd ook meer gemak. 1 dag was ik met een groepje jongeren van me hostel op weg van Asakusa station naar Shibuya (discotheek The Womb). Sommige hadden geen kaartje, en sommige die suica-kaart. Daar kon je volgens mij gewoon een bepaald bedrag op zetten ofzo toch? Je kwam dan zoiezo goedkoper uit. Wat ik had vonden sommige toen handiger of makkelijker, maar die suica kaart was wel voordeliger.
Zo’n Suica-pas (of een van de vele soortgelijke alternatieven) is inderdaad een oplaadbare chipkaart. Je krijgt er niet direct voordeel mee, maar het bespaart je wel het kopen van losse kaartjes en het uitzoeken van tarieven. Je betaalt eenmalig 500 yen voor de pas zelf, die kan je samen met het resterende tegoed aan het einde van je trip weer terugkrijgen, verminderd met 220 yen kosten. Maar je kan hem uiteraard ook bewaren voor een volgende trip, het tegoed blijft 10 jaar geldig.