HULP GEVRAAGD! 3 weken (budget) naar Japan, waarnaar toe te gaan?

Ik wil graag met mijn vriend door Japan backpacken. Ik hoor van veel mensen dat Japan erg duur is, maar veel van die mensen zijn niet in Japan geweest of alleen in de grote steden. Welke steden kunnen we het beste aandoen in twee OF drie weken tijd? Wat zijn de hoogtepunten van Japan en de daarbij komende prijzen :).

Ik vind dat het wel meevalt met het prijsniveau in Japan. Er zijn heel goed budgetkeuzes te maken.
Natuurlijk is het land qua prijzen niet te vergelijken met andere Aziatische landen zoals Thailand.

Over het algemeen is vervoer over lange afstanden prijzig (vliegticket, snelle treinen over lange afstanden).
Wil je lange afstanden gaan afleggen, dan kunnen bepaalde railpassen wellicht voordeliger zijn dan losse kaartjes. Maar er zijn ook (nacht)bussen.

Accommodaties kunnen ook budget geregeld worden. Kijk dan naar business hotels of hostels.

Ik vind het eten goedkoper dan in Nederland. Het voordeel is dat je in de Japanse etalages kunt kijken wat de restaurants bieden voor welke prijs zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

En ook om te zien kun je genoeg budgetkeuzes maken. Er zijn genoeg indrukwekkende tempels en schrijnen die geen toegang heffen. En door bepaalde wijken en stadsbuurten lopen is natuurlijk ook gratis :wink:

De meeste mensen nemen in ieder geval Tokyo en Kyoto op in hun eerste reis. Uitbreiding naar bijv. Takayama (wel verder weg = reiskosten), Osaka, Hiroshima, Koya-san etc etc hangt ook af van jullie interesses en beschikbare tijd.

Japan is zeker niet duurder dan Nederland/Belgie. Sommige dingen zullen duurder zijn en andere goedkoper. Vaak als iets duurder is, is vaak de kwaliteit ook hoger. Zoals als gezegd is, uit eten gaan is goedkoper en dan heb je nog vrij veel keuze.
Deze site geeft een goede indicatie wat je qua kosten kunt verwachten: Japan Travel Budgets

Japan is qua prijsniveau geen Thailand maar qua prijsniveau wel toch goedkoper als Nederland. Uit eten, drinken in restaurant of automaat of supermarkt, metro etc etc. vond ik allemaal goedkoper als in NL. Kortom een dagje Tokyo vind ik goedkoper dan een dagje Amsterdam.

De 1e keer ben ik ook 3 weken naar Japan geweest en ben ik naar Tokyo, Mt Fuji/Hakone, Nikko, Hiroshima, Kyoto, Koyasan, Takayama geweest. En vanuit diverse plaatsen nog dagtripjes naar andere plaatsen. Als je zoveel gaat reizen wel een Japan Rail Pass kopen en uitrekenen hoeveel dagen je gaat reizen dus welke pas je gaat kopen.