5/6 weken Japan... hulp gezocht

Heey,

Ik en nog 3 andere vrienden willen voor ongeveer 5 a 6 weken naar japan toe in de zomervakantie van 2010.

We hebben een aantal vragen die wij nodig hebben voor onze trip naar japan.

1. Hoeveel geld hebben wij ongeveer nodig voor 5 a 6 weken per persoon?

2. Hoe zijn de accomodaties? Is het handig om hotels of hostels te boeken in de verschillende steden waar wij heen willen.
    O.A = Tokyo, Kyoto, Hiroshima,Osaka, nagasaki, okaido…Of eventueele tips?

3. De railpass…is de railpass handig om te halen of niet?

4. Wat zijn de prijzen van eten…verschillende restaurants

5 We willen graag rondreizen door Japan…maar welke hotels of hostels moeten wij dan overnachten?

1. Is het handig om een auto te huren?

2. Waar zijn de beste heetwater bronnen?

Onze planning is om de 1 a 2 weken tokyo te verkennen verder weten we nog niet wat de planning is. Iemand nog ideen?

Jullie kunnen mij ook emaile of via [EMAIL=“Msn..merih_leonhart@hotmail.com”]Msn. .
merih_leonhart@hotmail.com
(er zit een laag streep ertussen)

Alvast bedankt!!!

1. Hoeveel geld hebben wij ongeveer nodig voor 5 a 6 weken per persoon?

Inclusief vliegticket, accomodatie, eten, metro en een Japan Rail Pass van 2 weken moet je wel rekenen op zo’n 3000 euro. Japan is momenteel vrij duur door de slechte wisselkoers.

1. Hoe zijn de accomodaties? Is het handig om hotels of hostels te boeken in de verschillende steden waar wij heen willen.
    O.A = Tokyo, Kyoto, Hiroshima,Osaka, nagasaki, okaido…Of eventueele tips?

Om kosten te drukken kun je het beste naar hostels gaan en op gedeelde kamers slapen. Zo heb je bijvoorbeeld de J-Hoppers keten in sommige steden, waar je voor zo’n ~15 euro per nacht kunt slapen op een kamer waar dan gemiddelde 8 man liggen. Oordopjes aan te raden. Als je wat beter zoekt kun je voor bijvoorbeeld ~25 euro een enkeltje boeken in Tokyo.

Het is het makkelijkste om een ho(s)tel te boeken in een kernstad waarvanuit je dan steden in die regio aandoet. Zo kun je bijvoorbeeld in Osaka een hotel boeken voor een week en dan in die week ook Kyoto, Nara, Himeji, en andere steden in de buurt aandoen dmv dagtrips. Dit scheelt gesleep en gesjouw.

1. De railpass…is de railpass handig om te halen of niet?

JA.

1. Wat zijn de prijzen van eten…verschillende restaurants

Eten hoeft niet duur te zijn, maar het kan natuurlijk wel. Goedkope maaltijden heb je al voor ¥500, maar het kan oplopen naar enkele duizenden. Het is in ieder geval zeker goedkoper dan in Nederland. Reken er op zo’n 20 euro per dag kwijt te zijn aan al het eten wat je zult doen.

5 We willen graag rondreizen door Japan…maar welke hotels of hostels moeten wij dan overnachten?

Zie vraag #2.

1. Is het handig om een auto te huren?

Nee.

1. Waar zijn de beste heetwater bronnen?

€ 3000 is, denk ik, wel het absolute minimum voor 40 dagen hoor.
Een goedkope ticket is € 750 en de JRP kost voor 3 weken € 450 (eigenlijk moet je dan 2x3 weken nemen) en hou je € 1800 over. Oftewel ¥ 240.000. Dan moet je inderdaad de aller, aller goedkoopste hostels zoeken om nog over te houden om te eten en wat andere leuke dingen te doen. Het kan misschien, maar ik zou even doorsparen.

Een auto huren is ook niet aan te raden omdat de meeste snelwegen in Japan tolwegen zijn die de kosten van het autorijden verder opdrijven. Dan kom je helemaal niet meer uit met je budget.

De wisselkoers van de ¥ t.o.v. de € is overigens de laatste 2 jaar met 18% verzwakt en momenteel is de ¥ zelfs nog wat verder aan het zakken.

De vraag is natuurlijk wel of een JRP lonend is voor die 1 a 2 weken in Tokyo, waarschijnlijk niet echt. Met een beetje handig plannen van je reis zou ik me kunnen voorstellen dat je met 2 keer 2 weken ook een heel eind zou kunnen komen, dat scheelt toch wel weer. Want niet alleen in Tokyo heb je weinig aan de JRP, in Kyoto is dat zelfs nog minder, en dat is toch ook een bestemming om zeer ruim de tijd voor te nemen.

Ik ben het er wel mee eens dat €3000 wellicht wat erg optimistisch is, m’n reis afgelopen najaar heeft alles bij elkaar zo’n € 2200 gekost, voor 3 weken en met een vlucht van € 500. Nu zaten we wel in goedkope hotels (7-10k yen per nacht voor een twin) en hebben we ook niet echt zuinig gedaan, met sowieso een paar uitspattingen als een helikoptervlucht over Tokyo of Sumo-toernooi. Maar voor die 3 mille zal je wel echt extreem zuinig moeten doen, da’s in ieder geval niet mijn idee van vakantie houden.

Voor de rest ben ik het er wel mee eens, een huurauto is volstrekt overbodig en onpraktisch (hooguit Hokkaido schijnt een uitzondering te zijn), en eten e.d. hoeft echt niet duur te zijn. Sado verwees ook al naar Japan Guide, een uitstekende site met veel praktische informatie. Nog twee andere nuttige sites: WikiTravel en Hyperdia.

Overigens schijnt het in de zomer wel knap warm en vooral erg benauwd te zijn, tijdens m’n eerste bezoek vorig jaar in mei zat het een aantal dagen al tegen het echt onaangename aan. Misschien toch iets om rekening mee te houden.

Je hebt natuurlijk gelijk; een JRP van 2 x 3 weken is met een beetje planning niet nodig.
Wij hebben dit jaar juli hotels geboekt van Toyoko-inn groep. In dit forum al meerdere malen aangegeven zijn dit hotels met goede locaties, schoon, met gratis internet op de kamer (laptopje meenemen), incl. (Japans) ontbijt en niet duur (bijv. in centrum Kyoto ¥ 8.610 per 2 persoons kamer, in Tokyo (by JR station) ¥ 9.240. Dat is per persoon maar een beetje duurder dan een gemiddeld Hostel en met ontbijt. De kamers zijn niet groot, maar dat is nergens in Japan er is zoveel te zien dat je toch niet veel op je kamer zult verblijven. En de bedden zijn lang genoeg voor een gemiddelde Europeaan. Voor de vlucht hebben we een rond de wereld ticket geboekt, dus dat is niet te vergelijken met een retour. Maar in de zomervakantie (juli-augustus) zul je voor een retour Amsterdam - Tokyo of Osaka snel € 700,- kwijt zijn.

Het is inderdaad nogal warm en drukkend (vochtig) in juli-augustus. Maar ik heb er zelf nooit veel last mee gehad; het went overdag. En overal is schaduw. Wel vond ik het altijd belangrijk om een hotel/hostel te nemen met airconditioning zodat je (’s nachts) een beetje kunt slapen.

Over 5 weken vertrekken we………

De aangegeven ¥3000 is inderdaad aan de optimistische kant, maar ik zou het ermee redden. Maar inderdaad, als je het er lekker van wilt nemen, dan moet je toch aan meer gaan denken. Die ¥3000 coveren het broodnodige, de rest wat je meeneemt is geld wat je op kunt maken aan de non-essentials zoals eventueel elke avond dronken worden, helikoptervluchten of Disneyland bezoekjes. :wink:

3000 yen? Dat lijkt me zelfs wel extreem optimistisch, dat ga je op legale wijze echt niet redden :wink:

:tongue: