Bomen en bos: eerste keer Japan

Goedendag,
We oriënteren ons op 2 weken Japan in april/mei. We reizen met 2 tieners en 2 volwassenen en zijn daarmee dus aan de schoolvakantie gebonden en de `Golden Week’ valt hier dus precies in. Vooruit boeken zullen we dus wel niet aan ontkomen.

Ik vind het lastig de route te bepalen en zie op sommige punten echt de bomen door het bos niet meer. Zit ook met diverse vragen:

Route grofweg:
Aanvliegen op Osaka, Shinkansen naar Hiroshima (3 nachten, bezoek aan Myajima)
Autohuur (of toch railpass) voor vervolg reis
Hiroshima-Himeij-Nara (1 nacht)
Nara- Kyoto (2 nachten)
Kyoto - Takayama (2 nachten, bezoek aan Shirakawa-go)
Takayama - Matsumoto - halverwege Nikko (1 nacht)
Nikko (1 nacht)
Nikko- Tokyo (auto inleveren op airport -4 nachten Tokyo)
Terug naar huis

Is dit überhaupt haalbaar? Is dit te doen met OV? Of beter met auto? Auto heeft onze voorkeur, omdat we met vier reizen en zo kunnen stoppen op plekjes die ons leuk lijken, maar waar vind ik info over autohuur. Heb al gegoogled, maar nergens kan ik een prijsopgave krijgen (misschien nog te vroeg?). En als dan OV toch betere optie is, dienen we de treinen vantevoren te reserveren? Of hoe gaat dat?

Als budget dachten we aan zo’n 200 euro per dag. (Slapen met 4 pers. in één kamer (hostels privé-kamer) , eten niet altijd even uitgebreid. Met regelmaat 7/11 is geen probleem). Is dit haalbaar of totaal onrealistisch.

Groet

Christel

Zit toch weer verder te puzzelen en kom er nu op uit om toch meer rust en minder reizen in te bouwen en dan grofweg de route:
Osaka - Hiroshima - Kyoto - Hakone- Tokyo te doen.
Met in Kyoto een uitstapje naar Nara
In Tokyo een uitstapje naar Nikko.

Ik heb het idee dat Takayama erg van de route afligt en veel reizen betekent.

Voor een eerste bezoek aan Japan is het wellicht inderdaad beter om je tot een paar plaatsen te beperken, alleen al in Tokyo en Kyoto/Osaka en omgeving is zo ontzettend veel te zien en doen.

Vervoer is wel een interessante kwestie, normaal gesproken is de trein een voor de hand liggende keuze, maar met vier personen hakt dat er toch vrij hard in. Alleen al voor de genoemde route zal je aan losse treinkaartjes tussen de 35.000 en 40.000 yen per persoon kwijt zijn. Dat is overigens nog altijd minder dan een 14-daagse Japan Rail Pass (46.390 yen). Een alternatief is de reis zo indelen dat alle lange trajecten binnen 7 dagen vallen, een JRP voor een week kost 29.110 yen, die haal je er dan wel uit.

Ik heb zelf geen ervaring met huurauto’s in Japan, maar ik kan me voorstellen dat dat met vier personen best een gunstige optie kan zijn. Bedenk echter wel dat die in de grote steden eerder een last zal zijn, parkeergelegenheid is schaars en (dus) kostbaar. En hou er ook rekening mee dat je er met alleen de huur nog niet bent, benzine is in Japan niet heel goedkoop (ik meen rond de 150 yen per liter), en daarnaast moet je voor de snelwegen veelal ook een stevige tol betalen (Kyoto-Tokyo is 10.500 yen). Even snel wat gezocht, voor zo’n €90 per dag zou je in Kyoto een Nissan Wingroad (stationwagon van Golf-formaat) moeten kunnen huren die je dan in Tokyo mag achterlaten, en voor twee tientjes meer heb je een forse 7-persoons MPV. Als je dus specifiek voor de reisdagen een auto zou huren ben je daarmee waarschijnlijk het goedkoopst uit.

Accommodatie vind ik als solo-reiziger ook wat lastig in te schatten, sowieso heb ik praktisch geen ervaring met hostels in Japan. Voor tweepersoonskamers in business hotels zou je aan zo’n €60 per kamer moeten denken, ik waag te betwijfelen of je in hostels heel veel goedkoper uit zou zijn, voor een dorm betaal je bij mijn weten ook al snel zo’n 2500-3000 per persoon. Voor eten moet je al snel denken aan zo’n 3.000 yen per persoon per dag, uitgaande van de goedkopere restaurants (die zijn er overigens in overvloed). Alleen met onderdak en eten ga je dan dus al een heel eind richting die €200 per dag. Onmogelijk is het niet, krap wel.

Ter vergelijk: tijdens m’n eigen trip afgelopen zomer was ik gemiddeld zo’n €45 per dag kwijt aan eten, lokaal vervoer, entreegelden en belachelijk veel souvenirs, maar nog exclusief hotels. En uiteraard kwamen daar nog de vluchten en Japan Rail Pass bovenop.

Misschien ben je het al tegengekomen, maar over het huren van een auto kun je informatie vinden op Japan-guide: Car Rental in Japan Daar vind je ook een link naar Tocoo. Onderin de homepage staan nog meer links naar auto verhuurbedrijven.

De tolprijzen voor de snelweg staan ook op Japan Guide: Japanese Expressways

Ik heb het niet helemaal uitgerekend, maar 4x een Japan Rail Pass van 7 dagen is 116.400yen. Minimaal 5 dagen autohuur is dan 60.000yen (kan duurder zijn), tol 22.000yen (Osaka-Hiroshima-Hakone-Tokyo), dan zit je aan 88.200 yen zonder benzine en parkeerkosten.

Ik vermoed dat de railpass dan goedkoper is en je reist 2,5x zo snel (250-300km/uur) dan met de auto. Je hebt dan ook geen last van eventuele files (vooral op de eerste en laatste dag van Golden Week). En dan zou je kunnen overwegen om Takayama weer in je schema op te nemen.

Als je echt geld wilt besparen, zou ik de (nacht-)busoverwegen. Maar dan is het ook maar de vraag of het veel goedkoper is dan de Japan Rail Pass. Er is ook een Japan Bus Pass, maar die is niet geldig tijdens Golden week.