in september gaan mijn vriend en ik 2 weken in japan rondtrekken met de auto. Mijn vriend heeft eerst een conferentie in Tsukuba, dus ja, daar starten we. Momenteel ziet onze reis er als volgt uit:
15/09: dan vertrek ik richting japan (mijn vriend vertrek al op 9/9)
16/09: aankomst in Narita, richting Tsukuba
17/09: Tsukuba (graag zou ik Nikko bezoeken, maar ik vrees dat dit te omslachtig is vanuit Tsukuba met het openbaar vervoer. Mijn vriend gaat het bezoeken met de conferentie. Als er iemand andere voorstellen heeft wat ik kan bezoeken ?)
18/09: Tsukuba - Tokyo
19/09: Tokyo
20/09: Tokyo - Matsumoto - Magome
21/09: Magome - Takayama
22/09: Takayama - ? (95% zeker shirakawago)
23/09: ? - Kyoto
24/09: Kyoto
25/09: Kyoto
26/09: Kyoto - Hiroshima - Miyamija
27/09: Miyamija - Nara (oorspronkelijk wouden we tussendoor stoppen in Himeji, maar wegens de werken twijfel ik)
28/09: Nara - Koyosan
29/09: Koyosan - Hakone (allé, of mount fuji, ergens in die buurt)
30/09: Hakone - Tokyo
1/10: Tokyo - richting Belgie
Slaapplaatsen zijn er momenteel nog nergens geboekt. Maar we zullen zeker af en toe gebruik maken van de toyoko-inn hotels om de overnachtingskost toch een beetje redelijk te houden (wegens de dure ryokans).
We zijn ook geen mensen die “wild” lopen van grote steden, en dit zal wel te merken zijn aan onze rondrit
Je schrijft dat jullie met de auto gaan reizen. Gaan jullie echt de hele route met de auto doen? Of ook stukken met de trein? Voor de Japanse Alpen zie ik wen de meerwaarde van een auto, maar op het trjaect Kyoto - Hiroshima en terug zadel je jezelf wel op met veel reistijd en parkeerproblemen. Vooral omdat jullie op de meeste plekken maar 1 nacht slapen lijkt me dat best vermoeiend. Kan je niet de auto inleveren in Takayama en vanaf daar verder treinen?
…en vergeet ook de tol niet, die is ook niet misselijk. Of je moet alles via binnenwegen (voor zover die er zijn) doen, maar dan gaan zulke afstanden wel heel erg veel tijd kosten.
We doen alles met de auto. We zijn er ook zeker van dat het ons niet goedkoper zal uitkomen met de auto, maar ook niet echt duurder. En we hebben iets meer vrijheid. Trein of auto … Ik denk dat de plaatsen die vermeld staan, ook niet de moeite zijn om er 2 nachten te verblijven. Tenzij we van daaruit uitstappen plannen.
Uiteindelijk zijn er maar een paar echt lange ritten (een stuk of 4). Ik heb ook lang zitten nadenken of het wel de moeite is om naar miyamija te gaan, gezien de reistijd, maar al de verhalen die ik er hier heb over gelezen, hebben mij doen besluiten van de lange rit er maar bij te nemen. Hiroshima is er enkel bijgekomen omdat we er toch langs rijden, en dan kunnen we er wel een half uurtje stoppen (betwijfel dat het museum de moeite is, maar mijn vriend is een nucleair ingenieur dus dan kunnen we dit niet missen als we er passeren).
Een ander alternatief is van miyamija weg te laten en en die extra dag dan te gebruiken om rond het schiereiland van wakayama te rijden (op een ander tijdstip weliswaar).
Weet er iemand hoe het zit om met de veerboot voor naar miyamija te varen?
Ik zou daar toch nog eens over nadenken. Kyoto - Hiroshima is volgens mij iets van 5 uur rijden met de auto. Je wil dan ook nog even naar het Peace Park, dan ben je met parkeren en bekijken ook zo een paar uur kwijt lijkt me (heb nog niemand gehord die het museum niet de moeite waard vond). De volgende dag ga je dan alweer naar Nara, waar je ook weer zo’n 5 uur over doet. Hoeveel tijd blijft er dan nog over om van Miyajima te genieten? En heb je dan nog wel tijd om de tweede dag Nara echt te bezichtigen?
Willen jullie vanuit Magome naar Tsumago gaan wandelen? Ik weet niet precies hoe lang je erover doet van Tokyo via Matsumoto naar Magome met de auto en ik weet niet of je het kasteel in Matsumoto tussendoor wil gaan bezoeken. Het zou best zo kunnen zijn dat je dan die dag niet meer genoeg tijd hebt om de hele wandeling te doen. Als je de wandeling niet wil doen kan het makkelijk natuurlijk.
Het museum in Hiroshima is zeker de moeite waard, het geeft op ijzingwekkende manier de gebeurtenissen van die dag weer, erg indrukwekkend. En dat ga je in een half uurtje zeker niet redden…
Er gaan ferries waarop je de auto mee kan nemen, maar waarschijnlijk is het praktischer je auto achter te laten bij de ferry in Miyajimaguchi, op het eiland zelf zal je toch het meeste lopend moeten doen. Of als je het als een dagtrip vanuit Hiroshima zou doen, laat je auto gewoon in de stad staan en neem de tram of trein naar Miyajimaguchi. De ferries varen daar de hele dag door af en aan, het is ook maar een kwartiertje varen of zo. Reserveren is niet nodig, je kan gewoon ter plekke een kaartje kopen.
[quote=Jostravels;615992De volgende dag ga je dan alweer naar Nara, waar je ook weer zo’n 5 uur over doet. Hoeveel tijd blijft er dan nog over om van Miyajima te genieten? En heb je dan nog wel tijd om de tweede dag Nara echt te bezichtigen?[/QUOTE]
wel, daarom dat we ook overnachten in miyamija hé. Kwestie van tijd te hebben om het eiland te bezoeken. Dan moeten we ons veel minder houden aan de uren van boten ed. De bedoeling is ergens in de late namiddag in Nara te arriveren. De volgende dag hebben we ruimschoots de tijd om Nara te bezichten aangezien we pas rond 14u/15u daar zouden vertrekken naar Koyosan. Als het toch later wordt … dan is dat zo hé, we zijn met vakantie
Willen jullie vanuit Magome naar Tsumago gaan wandelen? Ik weet niet precies hoe lang je erover doet van Tokyo via Matsumoto naar Magome met de auto en ik weet niet of je het kasteel in Matsumoto tussendoor wil gaan bezoeken. Het zou best zo kunnen zijn dat je dan die dag niet meer genoeg tijd hebt om de hele wandeling te doen. Als je de wandeling niet wil doen kan het makkelijk natuurlijk.
Er zou een mooie tocht zijn met de auto van magome tot 60 km naar boven volgens de capitool gids (de naam van het dorpje schiet mij niet direct binnen) of omgekeerd uiteraard. Maar om daar te geraken vanuit tokyo, moeten we een ganse omweg maken (lang leve de bergen) en die omweg houdt in dat we tot op 20 km van matsumoto zijn. Vandaar dat ik het dan te zot vind om het kasteel van matsumoto over te slaan. De bedoeling is die dag vroeg te vertrekken uit Tokyo (vanzodra we de auto hebben), middageten in matsumoto, dan op’t dooie gemakske de tocht naar magome (of tsumago, waar we ook overnachten) te maken en de volgende dag 's ochtends de wandeltocht te maken van magome/tsumago.
Ivm Hiroshima, ik ben echt niet te vinden om dit te bezoeken. Hetgeen de bom heeft gedaan is alles plat gesmeten. Maw, hetgeen er nu staat is nieuwbouw en serieus toeristisch uitgewerkt. Dus hoe sneller we er weg zijn, hoe contenter ik ben. Ik weet wel dat deze mening volledig verschilt met die van jullie, maar volgens mij zijn er veel plaatsen in Japan die 1000x meer de moeite waard zijn om te bezoeken dan Hiroshima. Was het niet voor Miyamija, we zouden er niet eens passeren.
@WizardOfOss: bedankt voor de tip om de auto in Hiroshima achter te laten.
Sommige dagen zien er mss een beetje hectisch uit… Maar ik weet toen ik mijn reis naar Mexico had gepland, dat ik net rekening hield met megaveel vertraging/oponthoudt/urendurende bezoeken / … En uiteindelijk hadden we zoveel tijd over … dat was ook niet plezant. Daarom dat ik er nu vanuit ga dat alles perfect zal verlopen Dat is ook het voordeel van de auto. Willen we ergens langer blijven, dan zijn we niet gebonden aan de treinuren.
Ik heb geen idee hoe lang Nara - Koyasan is met de auto (vast sneller dan met de trein denk ik), maar hou er wel rekening mee dat de tempels daar van je vragen dat je voor 17 uur bent ingechecked i.v.m. het eten.
Ik vind het wel grappig dat jullie zo snel gaan, want ik ben normaal altijd degene die commentaar krigt omdat ik te snel reis, maar in vergelijking met jullie zijn wij slakken
Ik had bij verscheidene hotels/ryokans wel al 18u gelezen, dus ging een beetje van dat uur uit. Maar ik vermoed dat ze ons hier wel op attent zullen maken het ogenblik dat we een boeking doen.
Van’t weekend komt mijn vriend terug van een businesstrip. Begin volgende week gaan we alles nog eenmaal overlopen en erna naar de overnachtingen beginnen zoeken en boeken.
Ok, uiteindelijk is de planning toch nog wat gewijzigd (was wel verwacht hoor). Het stuk in de bergen heb ik omgedraaid, omdat dit het makkelijker maakt om te rijden voor ons. Miyamija hebben we uiteindelijk laten vallen, jammergenoeg. 6u rijden (en 80 euro tol) enkel voor daar 16u te zijn vonden we nu toch net iets te veel van het goede.
18/09: Tsukuba - Tokyo
19/09: Tokyo
20/09: Tokyo - Matsumoto
21/09: Matsumoto - kamikochi - Takayama
22/09: Takayama - Tsumago
23/09: Tsumago - Kyoto
24/09: Kyoto
25/09: Kyoto
26/09: Kyoto - Nara
27/09: Nara (hier gaan we in de buurt een lange wandeltocht maken)
28/09: Nara - Koyosan
29/09: Koyosan - Hakone (allé, of mount fuji, ergens in die buurt)
30/09: Hakone - Tokyo
1/10: Tokyo - richting Belgie
Dit zou nu wel definitief moeten zijn Tenzij we nog 1 extra dag bergen erbij nemen en dan Nara laten vallen … Daar ben ik nog een beetje aan’t twijfelen, maar zeer wsl blijft het wel zoals het hier staat. (tenzij jullie mij van gedacht doen veranderen).