Rondreis 12 nov-30 nov

Beste Japan Forum Leden,

Wij gaan van 13 nov. tot 30 nov. naar Japan. Dat wil zeggen: we vertrekken za 13 nov. uit NL, komen dan 14 nov. aan op Tokyo Narita Airport. Op dinsdag 30 nov. vliegen we weer vanuit Tokyo Narita terug naar NL.

De tickets zijn al geboekt. Ook hebben we twee weken railpass erbij geboekt.

We zitten een beetje te tobben met ons reisschema. Er is uiteraard veel te zien en te doen in Japan, maar wel willen (lees: moeten ivm lichamelijke gezondheid) het wel enigszins rustig aan doen. Daarom willen we niet al te veel sjouwen met onze tassen en zal het ook af en toe mogelijk moeten zijn om tussen de middag bijv. een uurtje te gaan rusten.

Ik heb al heel veel aan alle tips op het forum gehad, en wat ik daar met name uit geleerd heb: probeer niet heel Japan te willen zien in ruim 2 weken, maar focus je liever op een paar highlights.

We vinden beiden een hoop dingen leuk/mooi: steden, maar ook natuur vind ik zelf helemaal geweldig, en het lijkt ons super om wat tempels en tuinen te kunnen gaan bewonderen.

Daarom dachten we aan het volgende:
paar dagen Tokyo (en dan waarschijnlijk in het Tokyo-Inn verblijven, dat zagen we hier als tip op het forum).
Daarna paar dagen naar Takayama (ivm de natuur)
Paar dagen Kyoto
En willicht paar dagen Hiroshima.
Vanuit deze plaatsen kunnen we dan uitstapjes naar bijv. Nara/Mt Fuji/… maken. Dat is denk minder vermoeiend dan steeds slepen met onze bagage.

Nu komt het…
Hoeveel tijd zouden we het beste in welke plaatsen kunnen verblijven? En is het dan handig om Hiroshima ook aan te doen? Of is dat te ver weg?
Wellicht is het voor ons ook het handigst om de laatste nacht (maandag) in een hotel vlakbij Narita te blijven, dat geeft dan misschien ook wat rust.

Wij zouden het heel erg fijn vinden als jullie ons zouden kunnen helpen met onze planning. Want zoals ik hier op het forum heb gelezen is het denk wel handig om de hotels te gaan boeken.

Alvast heel erg veel dank voor jullie reacties, ik heb al zoveel leuke tips van het forum gehaald, ben er al helemaal blij mee!

Hebben jullie al gereserveerd in Kyoto? November is daar erg druk, dus zijn er nog erg weinig accommodaties vrij. Je zou eventueel kunnen uitwijken naar Osaka als Kyoto vol zit.

Takayama zelf is leuk, maar niet echt natuur. Ga je van daaruit dan uitstapjes maken naar Kamikochi e.d.? Dat gaat namelijk niet met de trein, dus hou er rekening mee dat je ook met de bus moet reizen als je daar geen auto huurt.

Hiroshima is zeker indrukwekkend, maar in een reis van 2 weken wel een beetje een onderneming.

Marleen,

goed dat je als zoveel informatie uit het forum hebt gehaald, het is inmiddels een behoorlijke bron van kennis en ervaring.

Mijn complimenten voor de keus: 13 t/m 30 nov, je zit nl. midden in het herfstseizoen van Kyoto, zie : http://www.japan-guide.com/e/e2014_when.html.

Het weer is in de herfst in het algemeen stabiel met veel mooie zonnige dagen en niet te koud.

Kyoto is dan druk maar dit is ook goed te vermijden, bij het station en de bushalte bij Kyoto is het druk maar als je eenmaal weg bent met de bus valt het heel erg mee. Start vooral vroeg op de dag, dan vermijd je de tourbussen en ga je met de Japanse dagjesmensen mee (heel erg leuk). Arashiyama en Nara zijn zo uitgestrekt dat je de drukte niet ervaart.

In deze periode ben ik ook in Kyoto geweest en zie het resultaat (voor zover niet al bekeken)
http://www.traveltojapan.eu/Kyoto.html

1 Dag Kyoto: Arashiyama
vanaf Kyoto station, ga je met de bus naar Arashiyama, daar kun je in de herfst heerlijk wandelen en sublieme tuinen en tempels bezoeken, zie: http://www.traveltojapan.eu/Kyoto_Okochi-Sanso_villa.html

1 Dag Kyoto: Kyoto Koto in is beroemd om de herfstkleuren, ga vroeg en geniet in stilte en mediteer in de tuin:
http://www.traveltojapan.eu/Kyoto_Kotoin_temple.html

Kotoin ligt in het Daitoku-ji complex, dat uit meerdere sub tempels bestaat, waaronder de wereldberoemde Ryon-ji en nog enkele zeer fraaie mos tuinen (namen kan ik je mailen).

Nu heb je al twee interessante and relaxte dagen in Kyoto midden in de natuur.

De wijk Gion (Geisha’s) is 's avonds mooi verlicht, met de kans om de nog bestaande Geisha’s op straat te zien.

Hiroshima met Mijayima (totaal 2 dagen): als je de ware aard van het eiland Mijayima wilt ervaren dan adviseer ik je er te overnachten (zul je geen spijt van krijgen). Een sfeer impressie: ervaar de stilte in de avond en nacht, alleen traditionele verlichte lantaarns in de avond, Japanse stelletjes en enkele touristen wandelen langs de baai met fraai uitzicht op de lichtjes van Hiroshima, adviseer ik je te overnachten bij : Ryoso Kawaguchi
Gastvrij, uitstekend eten, heerlijk heet bad, mooie kamers, rustige lokatie, haal en breng service vanaf de pier, even bellen is voldoende.

De laatste reviews:

Koyasan is de moeite waard en zal je aanspreken denk ik als ik je interesses zie: http://www.traveltojapan.eu/Koyasan.html,
Zie ook eerdere posts van Gejo en mij hierover in dit forum.

Ik heb vandaag niet de tijd om je schema op te zetten, maar wat je sowieso kunt doen, is op http://www.tozai.nl bij: ‘Tozai Travel’ - ‘Japan individuele tours’ kijken en zien wat de gebruikelijke en logische trips zijn.

Bij elkaar horende bezichtigingen zijn:

• Tokyo - Nikko en Tokyo - Hakone
  • Kyoto - Nara - Koyasan
  • Hiroshima - Mijayima

vr.gr. Ton

Marleen,

Hostelworld.com heeft nog private rooms beschikbaar bij station Kyoto in de periode waarin je reist, ook bij goed gewaardeerde hostels. Ik raad je wel aan om spoedig te boeken.

De hostels zijn mij prima bevallen: schoon, ruim, goede douches en bedden, nachtrust, ook prive kamers. Een goed alternatief voor een hotel.

Tip: In hostelworld kun je met annuleringsbescherming boeken, dit kost slechts enkele euro’s en je houdt je boekingstegoed als je later nog wilt schuiven (door te annuleren en op een andere datum een hostel in de gewenste stad te reserveren).

Heb nog voor je gekeken op Tozai Travel:

Je kunt van Bimbonin B, 21 dagen Japan van Tozai Travel: dag 1 t/m 12 doen, waarbij je in Tokyo naar interesse een dag kunt schrappen.

Om ook naar Hiroshima/Miyama te gaan is mogelijk, maar dan moet je bijvoorbeeld Hakone schrappen. Mijn advies schrap Hakone: het is super toeristisch, voor iemand die rust nodig heeft tamelijk inspannend en het is niet het echte Japan, heeft nl. niets met cultuur te maken maar is een pretpark in de natuur.

Houdt er rekening mee dat Hiroshima - Narita Airport 5 uur reizen is, leert Hyperdia.

Vliegen heen naar Narita (Tokyo Narita = NRT) en terug vanuit Osaka (Kansai Airport = KIX) was praktischer geweest (Hiroshima - Kansai airport is slechts 2 1/2 uur reizen).

vr.gr. Ton

Aanvulling hierop: Kamikochi is in de winter niet open, vanaf 15 november gaat de boel daar dicht.

Tokyo en Kyoto zijn heel simpel: daar heb je nooit genoeg tijd. Voor Hiroshima zou je op zich aan twee dagen genoeg hebben, een goede middag voor het Peace Memorial Park, en een volle dag voor Miyajima. In Takayama ben ik nog niet geweest, daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.

Als je geen extreem vroeg vlucht hebt zou ik overigens de laatste nacht gewoon in de stad blijven, het is toch maar een goed uurtje per trein naar het vliegveld.

Wat bagage betreft. Elk station heeft coinlockers, waar je je bagage veilig voor enkele euro’s kunt stallen. De grote coinlockers waar koffers in passen zijn wat duurder en er zijn er minder van en op (heel) kleine stations soms helemaal geen. Op grote stations zijn er weer heel veel coinlockers en moet je goed je locatie onthouden natuurlijk. Ik heb hier vaak gebruik van gemaakt en nog niet meegemaakt dat alle lockers bezet waren, ik gebruik wel meestal de kleine, standaard lockers. Japan is een van de veiligste landen in de wereld, dus je kunt er gerust je spullen stallen. Meestal is er ook een wisselautomaat in de buurt om briefjes naar munten om te wisselen. Je zou ook eventueel bagage binnen Japan kunnen versturen, het is niet duur en net zo goed georganiseerd als de treinen. Laat maar weten als je hier meer info over wilt.