We gaan als gezin van vier (incl. twee ‘volwassen’ kinderen) voor drie weken naar Japan.
We twijfelen tussen het huren van een auto (zoals we eigenlijk gewend zijn) of het nemen van een railpass( gezien de enthousiaste verhalen).
Globaal onze reis:
Eerste twee weken:
-we komen aan in Osaka
- willen dan paar dagen naar Kansai
- om vervolgens paar dagen naar ‘Japanse Alpen’ te gaan
- uitkomend in Tokio voor paar dagen
Derde week:
- van Tokio naar
- Hiroshima en via Kyoto terug naar Osaka.
De laatste week gaan we zeker met de trein doen (Tokio-Hiroshima-Kyoto-Osaka).
Maar we dubben dus nog over de eerste twee weken. Neig er naar om te denken dat een auto toch wat flexibeler (route, tijden, verblijfplaatsen) is in gebieden als Kansai en de Alpen e.o.
Kan iemand met ervaring in deze gebieden mij helpen met zwaarwegend argumenten voor of tegen het een of het ander?
dank alvast voor het meedenken.
MvG
Hallo Michel,
leuk dat jullie met z’n allen naar Japan gaan! In welke periode willen jullie gaan?
Of de balans voor de eerste weken naar de auto of trein zal gaan, hangt voor een groot deel af van waar je heen wilt.
Je komt aan in Osaka en wil de eerste tijd in Kansai doorbrengen. Weten jullie al waar ongeveer? De meest bekende bezienswaardigheden zijn prima met de trein te doen (Osaka, Kyoto, Nara, Himeji, Koya-san).
Dezelfde vraag geldt ook voor de Alpen. Weet je al waar je heen wilt gaan? De route Kyoto -> Kanazawa -> Takayama -> Tokyo is bijvoorbeeld goed te doen met de trein. Hebben jullie meer aparte wensen, dan zou in de Alpen een auto misschien handig kunnen zijn.
Deze pagina heeft wat meer informatie over autohuur in Japan. Hou ook rekening met tolwegen (ik heb geen idee waar die zijn).
Dank voor je reactie en het meedenken,
Gaat om periode tweede helft juli, eerste helft augustus.
Sorry, met Kansai bedoel ik specifieker Nara en Wakayama.
Het lijkt iets flexibeler om daar en in de Alpen met de auto rond te rijden, te meer daar we ook nog de nodige overnachtingen slechts een paar dagen van te voren zullen boeken. Trein lijkt ons heel erg leuk, maar altijd daarna verder vervoer nodig met OV lijkt ons?
Dank voor de link!
Hoi,
met Wakayama ga je inderdaad meer buiten de grote treinlijnen. Hoewel als je je beperkt tot de steden Nara en Wakayama zelf, de trein nog steeds prima te doen is.
Ga je van daaruit meer naar landelijke gebieden, dan kun waarschijnlijk alles wel met het OV doen, maar kan ik me voorstellen dat een auto meer flexibiliteit biedt.
Het blijft ook een persoonlijke voorkeur, als je die gebieden gewoon met de auto wilt doen, waarom niet?
Begin dan met de auto na Osaka, daar is het OV echt fijnmazig en heb je geen gedoe met parkeren etc.
Wel nog een aandachtspunt over het reserveren kort van te voren. Je zit in de zomervakantie periode in Japan. Veel schoolkinderen zullen vrij zijn, en je hebt kans dat veel hotels al redelijk volgeboekt zullen zijn. Zeker in populaire gebieden. Ik zou dus wel van te voren al kijken of hotels al aan het vollopen zijn op plekken waar je naar toe wilt, of dat het wel losloopt.
Zeker in de eerste helft van Augustus heb je ook te maken met Obon. Dan is er op bepaalde dagen veel verkeer op de weg. Denk aan echt lange files. Een aantal van deze dagen waarin veel drukte wordt verwacht staan in de link aangegeven.
Je hebt ook veel festivals rond Obon, dus als je de volksverhuizingen vermijdt, dan kun je een interessante periode meemaken.
Wederom dank voor je meedenken en tips!!!