Dringend openbaar vervoer of auto huren?

Hallo allemaal,

Wij vertrekken op 21 maart 4 weken naar Japan.
Wij gaan vanuit Tokio naar Matsumoto, Yudanaka, Kanazawa, Takyama, Nagoya.
Vandaar reizen we verder naar Osaka en Kyoto

Is deze route gemakkelijk te doen met het openbaar vervoer of huren we daar toch best een auto voor? We hebben al voor een auto gekeken en we zitten rond de 600€ voor een week.

Ik hoor ook van mensen dat het heel moeilijk betalen is met een bankkaart. Klopt dit? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Wie heeft er tips voor ons?

thanks,

groetjes,

Deze route is prima te doen met OV, geen enkel probleem. Het zal er meer van afhangen wat je verder wilt doen in die plaatsen, maar zolang je geen obscure bezienswaardigheden ver buiten de steden wilt bezoeken heb je een auto niet echt nodig. En in de grote steden is een auto eerder een last. Vergeet qua kosten ook niet dat Japan veel tolwegen kent, en benzine is ook niet heel goedkoop.

Ik neem overigens aan dat je al je hotels geboekt hebt? Dan is het uiteraard wel nog even kijken hoe het daarbij met de bereikbaarheid (of parkeergelegenheid) zit.

Even de route snel in Hyperdia ingevoerd:
[ul]
[li]Tokyo - Matsumoto: 3u, 6900 yen als je de Limited Express neemt i.p.v. de veel duurdere maar nauwelijks snellere shinkansen via Nagano.[/li][li]Matsumoto - Yudanaka: 2u, 4100 yen[/li][li]Yudanaka - Kanazawa: 2,5u, 10120 yen[/li][li]Kanazawa - Takayama: 2u, 6650 yen (maar half zo duur met de bus via Shirakawago!)[/li][li]Takayama - Nagoya: 2,5u, 6030 yen[/li][li]Nagoya - Osaka: 1u, 6560 yen[/li][li]Osaka - Kyoto: hangt heel erg af van waar tot waar precies, maar dat zal om enkele honderden yens gaan.[/li][/ul]

Ik ben hierbij in principe steeds van de snelste optie en met gereserveerde plaatsen uitgegaan, op sommige trajecten zal het wat langzamer maar goedkoper kunnen. Alleen naar Matsumoto betaal je met de shinkansen anderhalf keer zoveel voor in het gunstigste geval een kwartiertje tijdswinst.

Een Japan Rail Pass zal hiervoor niet lonend zijn, in totaliteit zit deze route qua kosten (zo’n 41000yen, oftewel ruim €300 p.p.) nog onder een 14-daagse pas. Losse kaartjes zijn wat omslachtiger (het kan op de meest vreemde momenten ineens erg druk zijn bij de loketten…), maar wel aanzienlijk voordeliger.

Wat betreft de bankkaart: betalen met je (NL) pinpas kan zover ik weet niet in Japan. Creditcards zijn wel bruikbaar, zeker bij hotels, voor treinkaartjes en in grotere winkels. Voor kleinere bedragen is Japan echter nog echt een cash-maatschappij. Geld opnemen met je pinpas kan niet bij alle automaten, maar alleen bij de ATM’s van JP (Japan Post, dus meestal bij postkantoren), 7-Eleven (in elke winkel staat sowieso een automaat) en schijnbaar ook bij Citi Bank (maar nooit geprobeerd). In de praktijk is 7-Eleven dan het meest praktisch, want die winkeltjes zitten zowat overal en zijn meestal 24/7 open.

Hallo WizardofOss,

Bedankt voor de snelle feedback. Ik heb nog een paar vraagjes.
Wij waren van plan om Hida folk village te bezoeken in Takayma. Is Shirakawango volgens jou dan leuker?
Wiji zouden vanuit Takayma de Ise Shrines willen bezoeken in in Ise; Kan dat volgens jou nog die zelfde dag of is dit beter om te doen de dag erna als we naar Osaka gaan?

thanks voor de hulp.

groetjes,

Ik ben niet in Shirakawago geweest, wel in Hida Folk Vollage. Shirakawago zal uiteraard authentieker zijn, maar ik heb Hida Folk Village als een prima (een veel goedkoper en sneller te bereiken) alternatief ervaren. Een gevarieerde verzameling originele huizen, in een fraaie setting en met veel informatie over het vroegere leven in de regio.

Ook in Ise ben ik nog niet geweest, maar het lijkt me wat optimistisch om dat vanuit Takayama te doen. De enkele reis per trein is minimaal 4 uur. Vanuit Osaka altijd nog 2 uur. Nagoya zou dan nog de meest praktische uitvalsbasis zijn, met een directe verbinding met Kintetsu, ongeveer anderhalf uur.

Overigens, was er een specifieke reden om Nagoya te bezoeken? Anders zou je wellicht ook kunnen overwegen Nagoya te schrappen en in plaats daarvan in Ise te overnachten. Dan heb je daar ook voldoende tijd om er rustig van te genieten. Als dagtrip lijkt het me nogal een haastklus.

Hallo wizarofoss,

Ik heb mij misschien wat verkeerd uitgedrukt. Ik bedoelde om de Ise shrines te bezoeken dezelfde dag we van Takayama naar Nagoya rijden.

Met andere woorden: 's morgens vanuit Takayama vertrekken en direkt sporen tot in Ise. Daar de shrines bezoeken en dan 's avonds terugrijden tot in Nagoya. Er is inderdaad geen andere reden voor ons bezoek aan Nagoya.

Ik weet niet of ik ons hotel nog kan veranderen van Nagoya naar Ise. Ik denk dat dit geboekt is met een niet annuleerbaar tarief.

alvast bedankt voor de hulp,

groetjes,

Aha, op die manier. Dan denk ik inderdaad dat het als tussenstop onderweg naar Osaka praktischer zal zijn.

Misschien niet de bedoeling maar ik wilde hier wel op inhaken (omtrent vervoer natuurlijk). Wij hebben inmiddels de Japan Railpasses in huis.

Hyperdia inmiddels gedownload, handig om routes te bekijken en te plannen! In hoeverre is het nodig om stoelen te reserveren? En doe je dat een dagje van tevoren of kan dat nu al? Of op de dag van de rit zelf?

@WizardOfOss: We hebben zowel NL bankpassen als een creditcard. Zou je aanraden wat cash (Euro of al gewisselde Yen) mee te nemen in plaats van te hopen dat we ergens kunnen pinnen?

Misschien heeft de topicstarter ook iets aan deze vragen :wink:

Thanks!

We zijn net een paar weekjes terug en hebben nergens problemen gehad om te pinnen. We deden dat meestal bij de 7-eleven of Family Market, daar staan gewoon ATM-machines. Het viel ons wel op dat er veel met cash betaald werd dus zorg dat je dat iedere keer voldoende hebt.

Wij hadden ook een JR-pass en hebben meestal de zitplaatsen niet gereserveerd. Dat kwam omdat onze zoon op een werkvisum reisde en dus geen JR-pass aan mocht schaffen. Om de kosten nog enigszins te drukken voor hem reserveerden we meestal niet. Over het algemeen hadden we geen problemen hiermee. Alleen toen we vanuit Tokyo naar Nikko gingen in de spits hebben we wel stoelen gereserveerd en ook op het traject Tokyo - Kyoto omdat we per sé aan de rechterkant wilden zitten om een mooi uitzicht op Mt Fuji te hebben. Mocht je geïnteresseerd zijn, hier vind je ons reisverslag: http://michelly.nl/Japan_2018/inhoud.htm

Superleu! Die ga ik vanavond even doorlezen ja. Ik had jullie topic ook al ergens voorbij zien komen. Begrijp ik goed dat je, als je een JR Pass hebt, je alsnog bijbetaalt om een stoel te reserveren? En waar/hoe doe je dat? Op het station of kan dat via Hyperdia?

Nee, als je een JR-pass hebt hoef je niet extra te betalen voor een stoelreservering. Maar omdat onze zoon losse kaartjes moest kopen moest hij wel bijbetalen. Daarom hebben wij vaak ook geen reservering gedaan, we willen toch wel samen reizen :wink:
Het viel me overigens op dat er veel meer wagons voor stoelreserveringen waren dan voor ongereserveerde plaatsen.

Wat betreft het pinnen sluit ik me aan bij Elly: ook op het vliegveld staan al direct ATM’s van Japan Post (JP) en 7-Eleven, dus het zou geen enkel probleem mogen zijn. En in (onwaarschijnlijke) noodgevallen zou je altijd nog in Japan bij een wisselkantoor met contante euro’s danwel creditcard aan yens kunnen komen. Waarschijnlijk altijd nog voordeliger dan hier al wisselen.

En over de reserveringen: het verschilt per situatie. Wanneer ik zonder bagage reis (dagtrips) dan reserveer ik meestal überhaupt niet, of alleen even snel kort van tevoren als het toevallig rustig is. Met bagage vind ik een reservering wel zo prettig, dan hoef je tenminste niet naar een plekje te gaan zoeken. Maar ook die reservering maak ik dan meestal gewoon op de reisdag, desnoods ook weer vrij kort voor vertrek.

Maar op elke regel zijn uiteraard uitzonderingen. Bovenstaande werkt prima op de grote trajecten waar lange treinen met een flinke frequentie rijden. Maar ik heb ook al eens de fout gemaakt datzelfde te doen op het traject Sapporo - Hakodate, en dat bleek een overvolle trein te zijn. Waardoor ik toen dik 2 uur op een snikheet balkon sardientje heb mogen spelen alvorens alsnog een plekje te kunnen vinden. En voor speciale treinen maak ik juist zo vroeg mogelijk, desnoods al op het vliegveld direct bij het ophalen van de JRP, de benodigde reserveringen. Maar dan moet je vooral denken aan de schaarse nobinobi-plaatsen in de Sunrise Izumo/Seto-slaaptrein, of stoomtreinen die uiteraard maar zeer beperkt rijden.

De verhouding gereserveerd en ongereserveerd verschilt overigens sterk per trein. Sommige treinen (zoals de shinkansen van JR East) zijn geheel gereserveerd, terwijl er ook treinen zijn waar het merendeel ongereserveerd is. Maar bij de meeste shinkansen en limited express diensten zijn er inderdaad aanzienlijk meer gereserveerde dan ongereserveerde plaatsen.

Overigens zou je bij JR East nu ook online reserveringen moeten kunnen maken (al moet je nog steeds naar een loket om de reservering op te halen), en heeft JR Central een app om reserveringen voor de Tokaido/Sanyo shinkansen te kunnen maken. Ik heb daar echter nog geen gebruik van gemaakt.

Super bedankt voor alle tips allemaal. Ik kijk er echt naar uit. Volgende week zijn we weg. Spannend.
Ik heb nog een ander klein vraagje. ik hoorde dat je je bagage kan laten versturen naar je volgend hotel. Dan moet je daar zelf niet meer met sleuren. Heeft iemand van jullie dit al gedaan? Hoeveel kost dit eigenlijk?

thanks

Ik heb zelf (nog) geen ervaring met het versturen van bagage, maar voor wat meer informatie hierover: Takuhaibin (Takkyubin) - Delivery Services

Bagage versturen is niet moeilijk. Je vult een formulier in dat ze meestal bij de receptie hebben en je betaalt ook bij de receptie. Op vliegvelden hebben ze ook balies hiervoor. Het is vaak ook geen probleem om de bagage enkele dagen voor je te bewaren voor je aankomst.

Ok, dank je wel allemaal voor de feedback en de hulp. Ik laat zeker nog weten hoe onze reis geweest is.
groetjes,

Veel plezier! Wij reizen zaterdag achter jullie aan :wink:

Het voordeligste is een railpas. Best dat je dit van hier regelt. In Tokio dadelijk de pas in de luchthaven laten valideren. Dan kan je al dadelijk de trein nemen Grt

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums