wij zouden dit jaar met ons tweetjes japan gaan verkennen voor ongeveer 3-4 weken. (periode september - oktober)
Nu heb ik al heel veel informatie gevonden maar sommige dingen blijven toch een beetje onduidelijk.
Vooral hotels, bv in tokyo nemen we een goed gelegen hotel of gaan we meer naar buitenwijken of de rand van tokyo? Mocht iemand een paar links hebben van budget hotels in tokyo zou dat een opsteker zijn voor ons.
Vliegtickets, nu ik zoek al regelmatig en kom vage dingen tegen, soms kan ik tickets boeken (misschien handige voor andere mensen die dit ook willen doen) van BA voor amper 423 € pp retour. Deze prijzen krijg ik meestal als ik tot 3-1 week op voorhand boek, nu daarvoor kan je het wel doen maar kom je dan niet in de problemen voor het boeken van de hotels ? Of waar boeken jullie de vlucht ?
Als afsluitertje hadden we er graag Okinawa bijgenomen zo 2 daagjes relaxen op het strand, is dit te doen met een veerboot (denk aan JRP) of moeten we hier opteren voor een binnenlandse vlucht met ANA voor 70€ pp enkel?
Is een JRP handig in Tokyo ? Anders kunnen we 2 weken JRP nemen en in tokyo gewoon reizen zonder JRP scheelt natuurlijk wel een beetje in het budget.
En als laatste:-)
Telefoneren is heel duur, daarom had ik zitten denken aan Skype, ik neem mijn laptop mee en neem eventueel een 3G abbo voor internationaal en kan dan skypen met het thuisfront. Iemand die hier ervaring mee heeft ?
Leuk dat je naar Japan gaat! Afgelopen zomer ben ik er zelf ook een maand geweest, en ik kan je nu al vertellen dat het niet tegen gaat vallen.
Vooral hotels, bv in tokyo nemen we een goed gelegen hotel of gaan we meer naar buitenwijken of de rand van tokyo? Mocht iemand een paar links hebben van budget hotels in tokyo zou dat een opsteker zijn voor ons.
Alhoewel het metro/trein netwerk in Tokyo prima geregeld is zou ik toch gaan voor een hotel meer centraal in Tokyo. De afstanden worden al snel best groot en zo kan het al gauw gebeuren dat als je in een buitenwijk zit een uur bezig bent om naar je bestemming te komen. Zelf heb ik meer in hostels gezeten, maar één daarvan was een soort kruising tussen een hotel en hostel: http://www.sakura-hotel-ikebukuro.com/. Niet heel duur en vlakbij Shinjuku. Heeft ook single/double kamers. Echt superveel moet je er natuurlijk niet van verwachten, maar hotels in Tokyo zijn gewoon duur.
Vliegtickets, nu ik zoek al regelmatig en kom vage dingen tegen, soms kan ik tickets boeken (misschien handige voor andere mensen die dit ook willen doen) van BA voor amper 423 € pp retour. Deze prijzen krijg ik meestal als ik tot 3-1 week op voorhand boek, nu daarvoor kan je het wel doen maar kom je dan niet in de problemen voor het boeken van de hotels ? Of waar boeken jullie de vlucht ?
Echt goedkope tickets had ik niet gevonden. Hoorde dat Finnair af en toe een aanbieding heeft, maar heb daar zelf geen gebruik van gemaakt. Mijn retourtje in augustus was rond de 1050 €. Maar er zal vast een goedkopere te vinden zijn. Die van 423 € lijkt mij wel heel optimistisch in september/oktober hoor. Kijk eens op opodo.de. Staan misschien nog wat goedkope bij.
Als afsluitertje hadden we er graag Okinawa bijgenomen zo 2 daagjes relaxen op het strand, is dit te doen met een veerboot (denk aan JRP) of moeten we hier opteren voor een binnenlandse vlucht met ANA voor 70€ pp enkel?
Weet ik helaas niets van.
Is een JRP handig in Tokyo ? Anders kunnen we 2 weken JRP nemen en in tokyo gewoon reizen zonder JRP scheelt natuurlijk wel een beetje in het budget.
Als je alleen in Tokyo blijft is het goedkoper zonder JRP. JRP is namelijk niet geldig op metro-lijnen in Tokyo (alleen op de JR Yamanote line) dus daar zal je uiteindelijk toch een kaartje voor moeten kopen. Als je verder gaat reizen in Japan is het wel extreem handig en goedkoop. Kun je gratis in de Shinkansen ipv dat je een goedkoop kaartje voor de local train moet kopen.
En als laatste:-)
Telefoneren is heel duur, daarom had ik zitten denken aan Skype, ik neem mijn laptop mee en neem eventueel een 3G abbo voor internationaal en kan dan skypen met het thuisfront. Iemand die hier ervaring mee heeft ?
Humm nee geen ervaring… Kon overigens wel gewoon bellen daar.
Wat betreft hotels in Tokyo, ik heb (dankzij een tip op dit forum) tot twee keer toe in Oak Hotel gezeten (7850 yen voor een double), dat is me beide keren goed bevallen. Metrohalte van de praktische Ginza-lijn vlakbij, en een kwartiertje lopen naar Ueno Station. Voor andere steden heb ik vooral in Google Earth gezocht in de omgeving van de stations, en in drie gevallen zijn we bij een Toyoko Inn terechtgekomen. Weliswaar niet de meest sfeervolle hotels, maar niet duur, meestal op zeer praktische lokaties en werkelijk brandschoon.
In Tokyo loont een JRP inderdaad net echt, al was het in ons geval (Tokyo halverwege de route, vlucht op Kansai) juist een uitdaging om zoveel mogelijk de treinen te gebruiken en waar mogelijk de metro te mijden, dat heeft ons toch weel een paar tientjes bespaard. Over de drie weken gezien hebben we de pas er dan ook dik uitgehaald.
Sowieso zou ik ook kijken naar vluchten op Kansai, die zijn vaak goedkoper dan op Narita. En met Osaka en Kyoto op korte afstand heb je dan wellicht meteen een goed begin- en eindpunt voor je rondreis. Wij hebben vorig jaar november van een aanbieding van Finnair gebruik kunnen maken, slechts €500.
Ik heb zelf ook geen ervaring met Okinawa, maar volgens Japanguide.com zou je met de veerboot 44 uur onderweg zijn vanaf Tokyo of nog altijd 25 uur vanaf Kagoshima, wat ook niet bepaald de meest centraal gelegen stad is. De veerboot valt sowieso niet onder de JRP, dat is alleen bij de veerboot naar Miyajima het geval. Als je inderdaad voor 70 euro kan vliegen lijtk me dat toch de betere optie.
Met Skype heb ik ook geen enkele ervaring, maar daarvoor heb je volgens mij toch alleen een internetverbinding nodig? Die is in vrijwel alle hotels gratis voorhanden. En anders kan je voor een paar euro een telefoonkaart halen waarmee je een behoorlijke tijd bij een (groene) telefooncel kan bellen.
bedankt voor je bericht, ik heb ondertussen je reisverslag ook al gelezen en hiervan kunnen we wel wat informatie gebruiken.
Ivm het hotel ziet er goed uit en we hebben er zelf nog eentje gevonden ongeveer 2 km verder in vogelvlucht. Nu hopen dat het niet het gevoel is van ages te moeten reizen om ergens te geraken (in het verleden al aardig wat last mee gehad, budget = zwaar gebonden aan openbaar vervoer)
backpacker hotel dat ik nog gevonden heb gaat voor 40 € per nacht 2 pers in double.
Ivm de vlucht, wekelijks (bijna dagelijks) vertrekt er een vlucht vanuit brussel - londen - narita voor 491 € met Britisch Airways. Nu moet je er enkel snel bijzijn Maar dat drukt het budget enorm
Verdere tips zijn nog altijd welkom
Iedereen heel erg bedankt voor de tips en reacties
Er is een zeer goedkope manier van bellen vanuit het buitenland via Internetbellen, zeker als je toch je laptop of netbook meeneemt. Het lijkt een beetje op Skypen, maar je gebruikt als het ware gewoon je eigen telefooonabonnement en tarieven van thuis via een Internetverbinding.
Ik ben bijvoorbeeld overgestapt naar een Internet abonnement met Internetbellen van XS4ALL. Ik kreeg een speciale ADSL -modem waarop de computer(s) bedraad en draadloos worden aangesloten en ook de normale huistelefoon (analoog of ISDN maakt niet uit). Vervolgens krijg je van je provider er gratis 2 nieuwe telefoonnummers (VOIP-nummers = bellen via internet) bij en je kunt dan gewoon met je bestaande vaste huistelefoon(s) op zowel de bestaande vaste KPN lijn (als je die nog houdt) als op de nieuwe VOIP nummers via het Internet of op. Je kunt natuurlijk ook op alle nummers (zowel die van KPN als van Internetbellen) op je normale telefoon gebeld worden. Werkt super.
Maar je kunt in plaats van met je gewone telefoon ook met je laptop via een (draadloze) internetverbinding met hetzelfde nummer bellen en gebeld worden. Je download daarvoor een (gratis) programmatje waarmee ja dan een verbinding maakt via de provider met je eigen telefoonnummer van thuis. Daarmee kun je dan bellen naar alle nummers voor het normale Nederlandse tarief; zowel de vaste nummers als mobile nummers. Dat kun je met je laptop thuis doen, maar ook ergens anders waar je een Internetverbinding hebt. En bellen naar je eigen telefoon thuis is dan zelfs gratis.
Dat kun je dus ook in Japan zo doen. Of waar dan ook. Je hebt de Internetverbinding nodig, maar die is in Japan in de meeste hotels gratis aanwezig. Dan bel je dus vanuit Japan naar al je vrienden in Nederland voor het lokale tarief (2 cent per minuut).
Overigens is Internationaal bellen via de Internetlijn ook veel goedkoper dan met een KPN-lijn. Ik heb gisteren 45 minuten met mijn vriend in Canada gebeld en dat kost in totaal inclusief BTW slechts 42 Eurocent. (met VIOP = 0,89 cent/minuut en met KPN = 8,34 cent/minuut = 935% duurder).
Goede reis. Japan is werkelijk een prachtig land met vriendelijke mensen en een mooie en interessante cultuur (ben er zelf meer dan 10 x geweest).