Waar vind je goede aanbiedingen voor Japan?

Ik hoop in mei naar Japan te reizen. Waar kan ik betaalbare hotels en vliegtickets vinden?

Voor goedkope vluchten probeer Vliegtickets Japan Vliegennaar.nl hier zie je een actueel overzicht met de laatste aanbiedingen en kan je een Japan flight alert aanmaken voor jouw max. budget. Als er dan nieuwe Japan deals zijn krijg je bericht

1 like

In Japan liggen de prijzen van capsulehotels gemiddeld tussen de 3.000 en 6.000 yen. Mijn voorkeur is dat je zoekt via lokale Japanse websites, omdat je daar vaak iets lagere prijzen kunt vinden dan bij grote internationale platforms.

Zelf boek ik mijn vliegtickets altijd een jaar van te voren. Dus voor aanstaande mei is het al wat laat. Mocht je uiteindelijk bij Lufthansa uitkomen vermijdt dan Frankfurt voor de overstap of vlieg alvast de avond daarvoor daarheen. Wij hebben echt vreselijke ervaringen hier. Ik zag laatst dat klm voor mei nog redelijk geprijsde tickets had op sommige dagen. Vermijdt de eerste week in mei ivm Golden Week en loop niet te ver door in juni ivm het regenseizoen. Voor betere hotelprijzen kan ik adviseren om een aantal keren buiten de grote steden te slapen als je van plan bent dagtrips te maken. Zeg je gaat naar Kamakura (er is daar zoveel meer te doen dan de meeste youtube filmtjes laten zien) kijk of je daar 1 of 2 nachten kan blijven. Ik boek meestal vroeger voor een goede prijs, maar het is de moeite om nog te checken. Zelfde met Nara en Himeji. Je bent dan minder uitgeput en kan veel meer zien. Vergeet niet, Japan is geweldig, maar doodvermoeiend.Iedereen die ik ken crasht uiteindelijk. Hiroshima is eenvoudig als dagtocht te doen vanaf Himeji met de Kansai-Hiroshima meerdaagse JR pas. Overnachten in Himeji is goedkoop en vergeet vooral the Tom Cruise Last Samurai tempel hier op de berg niet. Je kan koffers makkelijk in hotels achterlaten voor een nacht weg tussendoor of alvast doorsturen naar het hotel daarna. Prijzen voor hotels zouden trouwens nu minder duur moeten zijn ivm de Chinese annuleringen, dus dat is een pluspunt. Ik hoop dat je een goede reis hebt.

Qua vluchten is het na corona helaas lastig. Vluchten zitten steevast vol, dus goedkope vluchten zijn amper te vinden. Hooguit soms als je lang van tevoren voor een wat minder populaire periode boekt, maar zelfs dan nog is er niet veel. En in de praktijk zijn nu meestal alleen de Chinese airlines nog substantieel goedkoper dan KLM, maar dan zit je wel met een (veelal erg lange) transfer in China. daar wordt je ook niet blij van. Een truc die nog wel kan werken is om Japan te combineren met bijvoorbeeld Zuid-Korea of Taiwan, bijvoorbeeld heen naar Seoul vliegen en terug vanaf Tokyo, en dan zelf een goedkope losse verbindingsvlucht boeken. Dat is regelmatig goedkoper dan een retourvlucht Japan. Maar de enige manier om daarachter te komen: Gewoon van alles proberen met sites als Kayak of Skyscanner.

Wat betreft hotels: Ik boek bijna alles via Agoda of Booking, of als ik daar niks kan vinden soms via Japanican.com. Al is er één keten waarbij ik altijd direct boek: Toyoko Inn. Mocht je daar meerdere nachten verblijven, overweeg dan ook een member-card. Kost je eenmalig 1500 yen, maar daarmee krijg je korting op elke overnachting, plus na 10 overnachtingen krijg je één nacht gratis. Hun hotels behoren sowieso al tot de goedkopere, en ze hebben ook nog een gratis ontbijtbuffet.

Met capsulehotels heb ik maar beperkt ervaring, maar die zou ik hooguit een enkele nacht voor de ervaring doen. Goede nachtrust tijdens je reis is belangrijk, hoe beter je ‘s nachts slaapt, hoe meer je overdag kan doen.

Persoonlijk kies ik tegenwoordig overigens wel meestal hotels met een openbaar bad (onsen/sento), daarmee vallen de goedkoopste opties vaak wel af. Ben net een weekje terug van een reis waarbij ik voornamelijk in Tokyo heb gezeten (+ 2 nachtjes Maebashi), daarvoor kwam ik gemiddeld op 7800 yen per nacht uit.

Voor wat betreft reizen in mei, de eerste week, Golden Week, is wellicht niet zo ideaal voor een eerste reis. Treinen zijn druk, hotels zitten flink vol en zijn vaak ook duurder. Daar staat echter wel tegenover dat er gedurende die week door heel Japan massa’s matsuri (traditionele festivals) en andere evenementen zijn. Juist daarom kan het toch juist een mooie periode zijn om te reizen. Maar het vergt wel wat meer voorbereiding en enige flexibiliteit. En meer algemeen voor mei: Hou er rekening mee dat het dan al knap warm en benauwd kan zijn.

En qua route: Bedenk vooral goed wat JIJ zou willen zien, en kijk niet teveel naar al die influencers die allemaal dezelfde paar plaatsen bezoeken. Japan heeft wat mij betreft niet zoveel echte “must see” bezienswaardigheden, maar wel een schier oneindig aanbod aan interessante plaatsen om te bezoeken, wat je ook zoekt. Er is een reden waarom ik er ook na 22 reizen nog lang niet op ben uitgekeken, en nog steeds nieuwe dingen blijf ontdekken….