Eind oktober gaan mijn vrouw en ik met onze dochter (10 maanden jong) voor 5 weken naar Japan. We vliegen op Narita (ook de terugreis). Mijn vrouw en ik backpacken al zo’n 13 jaar door vooral Azië, Oceanië, midden Amerika en zuid Amerika. Normaliter (wanneer het nodig is om vooraf een accommodatie te boeken) doe ik dit via booking.com, hostel world of hostelbookers. Het enige dat we echt belangrijk vinden is een eigen badkamer. Nu heb ik wat moeite met het vinden van betaalbare accommodatie in Japan (minder dan €100,- per nacht inclusief eigen badkamer en een beetje fatsoenlijk gelegen). Welke websites / apps gebruiken jullie voor het vinden van betaalbare accommodatie in Japan?
Alvast bedankt!
Over het algemeen kijk ik eerst bij een bepaalde keten (Toyoko Inn), stukje gemakszucht, wellicht, maar over het algemeen hebben die simpelweg voor een mooie prijs op goede locaties prima hotels. Niks fancy, maar gewoon een goed bed, een schone badkamer, en 's ochtends (Japans) ontbijt. En omdat ik daar een soort clubkaart van heb krijg ik nog korting ook.
Meestal ga ik dan ook pas op andere sites kijken als ik er bij hun niet uitkom. En dan is Booking.com in de meeste gevallen de eerste keus, al helpt het soms toch om ook andere sites te proberen. Nu reis ik alleen en ben dus sowieso wel wat goedkoper uit, maar ik herken ik me toch niet echt in jouw ervaringen.
Wat wellicht een rol kan spelen: name in Tokyo kan het wel flink uitmaken waar je ergens zoekt. In de omgeving van Tokyo Station zal het lastig zijn betaalbare hotels te vinden, daar vind je voornamelijk grote, duurdere hotels. Ook Shibuya en Shinjuku zijn niet de makkelijkste wijken. Ikebukuro en vooral Ueno bieden dan meer keus, en dat zijn beiden praktische en levendige wijken. Ook meer in het zuiden van Tokyo (rond Shinagawa) is wel het nodige goedkopere aanbod, maar persoonlijk vind ik die weer minder praktisch en vooral ook minder leuk. Asakusa is wellicht wat minder praktisch gelegen (niet aan de Yamanote-lijn, maar wel genoeg andere spoorverbindingen), maar daar zijn de meeste hostels te vinden.
Ook in Osaka zal je zien dat de omgeving van Umeda/Osaka Station wat duurder is, maar in het naar mijn idee veel leukere Namba is volop redelijk geprijsd aanbod. Let wel op: iets verder naar het zuiden in Nishinari zijn de nodige echt spotgoedkope hotels te vinden, maar dit wordt dan ook gezien als het enige echte getto van Japan. Niet per se gevaarlijk, maar waarschijnlijk niet de fijnste wijk om te zitten.
In de meeste andere steden zou het niet zo’n probleem moeten zijn, en zal je met name rond de stations volop goedkopere hotels moeten kunnen vinden. Voor het idee: ik heb een paar dagen geleden nog een hotel in Kagoshima geboekt, hartje downtown, in totaal €92 voor [SIZE=1][SIZE=2]3 nachten.
[/SIZE][/SIZE]
Voor budget hotels in Japan kun je inderdaad kijken naar business hotels. Gewoon simpele accommodatie, maar goed en goed geprijsd.
De keten die Wizard noemt is mij ook heel goed bevallen. Deze is ook makkelijk online te boeken, drie maanden van te voren als je geen clubkaart hebt.
Andere business hotel ketens die door het hele land zitten zijn bijvoorbeeld Route Inn, APA Hotel en Super Hotel.
Laat je niet afschrikken door de benaming business hotel, ik heb er genoeg toeristen gezien ![]()