In mei 2011 wil ik samen met mijn vriendin naar Japan, en wilde de reis van Shoestring doen! Echter hoorde ik van meerdere reizigers dat het vrij makkelijk is om zelf alles te regelen!
Ik bedoel dan de Ticket, treinpas, eerste paar dagen hotel!
Wil wel dezelfde route gaan doen als shoestring een een stopover in HongKong
Wie kan mij vertellen wat een hotel gemiddels kost en weet betrouwbare site’s
een hotel in HongKong kan zo goedkoop of duur als je zelf wilt; ben drie keer in HongKong geweest waarvan een keer met mijn vrouw.
De basic accommodatie boek ik meestal bij www.hostelworld.com, zij hebben ook private kamers in hostels of natuurlijk de bekende slaapzalen (met zijn tweetjes niet zo gezellig). Hostelworld.com heeft recencies van hostels van medereizigers en een goede beschrijving van de lokatie van een hostel.
Reken op slaapzaal circa Euro 10-15 per persoon, private kamer vanaf circa Eur 30,- waarbij je een douche deelt met andere kamers ; Prijzen verschillen per hostel en ook de periode waarin je reist.
De luxere accommodatie (vanaf Eur 80,- in HongKong per nacht per kamer tot de sky is de limit); boek ik altijd via www.zoover.nl of www.booking.com (ik let daarbij op de recensies, de locatie en aanbiedingen).
www.tripadvisor.com is ook een goede website, hoewel deze meer Amerikaans georienteerd is en ik deze voor reistips wel geschikt vindt maar voor accommodatie minder geschikt.
De lonely planet is altijd een goed startpunt voor backpacken, reizen in Azie, dus ik kan je de HongKong en Japan of Kyoto editie aanraden als je alles op eigen houtje wilt doen.
Openbaar vervoer is in HongKong en Japan werkelijk uitstekend. Voor Japan is de Japan Rail Pass (is een koopje als je veel en ver reist in Japan) aan te raden voor een aan een gesloten periode van 1 of 2 of 3 weken).
Die reis van Shoestring is inderdaad grotendeels prima zelfstandig te doen, alleen Sandankyo zal met OV wellicht wat lastig zijn, maar daarvoor zijn vast makkelijker bereikbare alternatieven. In Japan is het eigenlijk heel simpel: alles wat per trein bereikbaar is (en dat is veel) is makkelijk, in andere gevallen zal het wat meer uitzoekwerk kosten.
Of je daardoor veel goedkoper uit zal komen ligt vooral aan het luxe-niveau wat je kiest. Shoestring gebruikt weliswaar geen luxe hotels, maar ook zeker geen hostels. Reken op zo’n €100 per kamer per nacht voor een vergelijkbaar niveau. Tel daar dan nog de vlucht en een tweeweekse railpass bij op (€465), en je zal al snel richting een vergelijkbaar prijsniveau gaan. Kies je goedkopere accomodaties en kien je je reis zo uit dat je aan één week railpass genoeg hebt, dan valt er uiteraard flink wat winst te behalen.
Ik heb het elders recent al aangegeven, voor een eerste kennismaking met Japan is die reis van Shoestring helemaal zo verkeerd nog niet. Maar zelf regelen is ook prima te doen, het grote voordeel van Japan is dat alles superstrak georganiseerd is, waardoor de taalbarrière veel minder problemen oplevert dan je wellicht zou verwachten. Daarnaast is er ook erg veel op internet te vinden, denk aan sites als Japan-Guide of WikiTravel. En voor de treinen is er Hyperdia.
(Mocht je overigens die Shoestring-reis daarin willen nabootsen, het station van Fukuoka heet Hakata, Fukuoka Station ligt 937km verderop…)
Voor wat betreft hotelsites ben ik het op zich eens met Ton, specifiek voor Japan echter nog een nuttige toevoeging: Toyoko Inn. Een keten met tientallen net geprijsde, niet bepaald sfeervolle maar wel altijd brandschone business hotels, vrijwel altijd zeer gunstig gelegen t.o.v. openbaar vervoer. En een (Japans) ontbijt is bij de prijs inbegrepen.
Japan is inderdaad goed te doen zonder georganiseerde reis alleen het vergt wel veel voorbereiding vooraf. Ik heb zelf de routes van alle groepsreizen naast elkaar gelegd en gekeken met internet wat ik het meest interessant vond om te gaan zien. Zo had ik een schema voor mezelf in elkaar geknutseld.
Mijn route voor 3 weken was:
Tokyo
2 dagen Hakone roundtrip gedaan met overnachting in Moto Hakone
terug naar Tokyo en volgende dag naar Hiroshima
Hiroshima en Miyajima Island
toen naar Kyoto met stop in Himeji
dagtrip naar Nara
toen naar Koyasan
vanaf Koyasan naar Takayama
van Takayama weer naar Tokyo
vanuit Tokyo dagtrips naar Kamakura, Enoshima Island etc
Ik had een JR railpass voor 2 weken.
Wat ik bedoel met voorbereiden is dat als je bv de Hakone Roundtrip wilt doen deze roundtrip ticket wordt aangeboden door een treinmaatschappij die weer zijn vertrekpunt/ticketshop in een bepaald station heeft in Tokyo, zo ook voor Koyasan etc. Als je dit van te voren weet weet je gelijk waar je naar toe moet en scheelt je veel tijd.
Maar via de site www.japan-guide.com kan je eigenlijk alle info vinden die je nodig hebt. Alles uitprinten en meenemen!
Ik heb altijd overnacht in hostels, 1x in een business hotel en 1x in een guesthouse, waarbij mijn guesthouse de duurste overnachting was van EUR 45, de hostels waren allemaal ong. EUR 25. Wel slaapkamers van 6 pers maar je bent toch de hele dag op pad, na een vermoeiende dag ben je zo moe dat je als een blok in slaap valt en niets van de anderen merkt. De K’s House hostels kan ik je zeker aanraden, zeer schoon en prima zowel in Tokyo als Kyoto.
Voor deze goedkope slaapplaatsen heb ik helaas wel alles van te voren moeten boeken omdat die plaatsen altijd het eerst vol zitten. Let er wel op dat als je hostels boekt in Japan ze pas 3 maand van te voren hun kamers vrijgeven, dus als je 4 maanden voor je aankomstdatum kijkt staat er bv “vol” maar dit betekent dat ze ze nog niet hebben vrijgegeven, kijk je 3 of 2 maand van te voren bv dan zie je dat er wel plaats is.
Let er wel op dat er in mei de Golden Week is in Japan en dan zul je echt alles van te voren moeten boeken, treinen en zeker hostels omdat heel Japan dan vrij is en alle Japanners op pad gaan!
een kleine toevoeging voor wat betreft de overnachtingen.
Als je echt van de Japanse sfeer wil genieten moet je ook eens in een ‘ryokan’ overnachten. Dat is een hotel, maar dan in Japanse stijl. Dat betekent personeel in kimono, kamers met Japanse inrichting, lage donkere tafels, Japans eten, Japans badgelegenheid etc.
Voor mijn reis naar Japan heb ik 2 ryokans geboekt, 1 in Aso en 1 in Kyoto. Ik heb geboekt via http://www.japaneseguesthouses.com/index.htm. Een goede en betrouwbare website! Op hun homepage zie je de kaart van Japan. Kies de regio waar je wilt overnachten. Daarna krijg je een overzicht van de ryokans uit deze regio, waarvoor deze website bemiddeld. Hun correspondentie verloopt in het engels.
Ryokans zijn over het algemeen wel duurder. Het varieert van 7.000 - 30.000 yen. Maar je proeft wel het echte Japan.
http://travel.rakuten.co.jp/en/ Rakuten is de grootste online shopping website van Japan. Afgelopen zomer heb ik er in Japan gebruik van gemaakt om goedkope hotels te vinden. Ik heb in Kanazawa en Hiroshima verbleven in business hotels voor rond de €25-30 pp. De hotels waar ik verbleef waren boven verwachting zeer goed. Zeer schoon, alles aanwezig: bad, elektrisch toilet, haardroger, wegwerptandenborstels etc. Uitstekende locatie in centrum. Een hotel had een pc met internet gratis beschikbaar in de hal, de andere had geen gratis internet. Business hotels zijn goedkope hotels met kleine kamers, maar met alle voorzieningen voor de zakelijke reiziger. Ik koos hiervoor, omdat de prijzen nauwelijks hoger zijn dan bij een hostel en zelfs veel voordeliger, gezien je alle faciliteiten voor jezelf hebt. Enig nadeel is dat zeer waarschijnlijk niemand Engels spreekt. In Tokyo liggen de prijzen wel iets hoger, maar buiten Tokyo is dit een uitstekende optie voor de budget reiziger. Deze hotels hebben vaak ook veel single rooms.
Ik heb inderdaad in Hiroshima in een business hotel overnacht. Dit hotel zat op de 8e en 9e etage van een heel mooi futuristisch zalencomplex. Echt heel mooi en mooie kamers met alles erop en eraan, slippers, badjas etc etc. En maar op 5 min lopen van het Peacepark. Het personeel kon heel klein beetje Engels maar superlief, ze hadden me ook een plattegrond gemaild met hoe ik er moest komen, welke bus enzo. Met een buitenlands paspoort was dit hotel ook maar EUR 25 per nacht.
Ja hoor die weet ik nog wel, alleen ik zie dat deze nu wel iets duurder is geworden nadat ik er ben geweest maar voor de prijs prima kamers en prima locatie. Heeft een beetje rare naam alleen: Aster Plaza International Youth House. Het hotel heeft 1 nadeel van 01.00 - 06.00 uur is de voordeur beneden gewoon dicht dus er rest je dan niets anders dan tussen dat tijdstip in je bedje te liggen. Toen ik ging kon je dit hotel ook niet via internet boeken dus ik heb toen per fax geboekt en per fax bevestiging terug ontvangen en de routebeschrijving. Om de hoek eigenlijk zit nog een ander treinstation (geen JR) waarmee je sneller naar Miyajima kan komen dan via de “normale weg”. Het is ook echt maar een heel klein stukje lopen naar het Peacepark en het centrum zit daar ook weer om de hoek dus ligt ideaal en de bushalte vd buslijn v.a. het JR station stopt voor de deur aan de overkant vd straat.