Wij willen met ons gezin in de zomer van 2018 (juli) naar Japan. We hebben al heel wat van de wereld gezien en boeken altijd alleen de (retour)vlucht en de eerste overnachting. Met de Loneley Planet & the Rough guide onder onze arm regelen we ter plekke al onze andere overnachtingen, excursies en alle andere dingen die we willen doen. Het voordeel hiervan is dat je ter plekke je reis nog kunt bijstellen en als een hotel toch tegenvalt je snel weer weg kan. En soms is het natuurlijk ook andersom, dan is het het hotel of de omgeving zo mooi dat je nog wat langer blijft.
Is dit ook goed te doen in Japan?
Zijn in de maand juli de betaalbare (rond 100 euro) kamers in hotels nog voldoende beschikbaar en betalen we dan normale tarieven of zijn alleen de (hele) dure hotelkamers/hotels nog beschikbaar?
Kortom: moeten we (wil het betaalbaar blijven) alle overnachtingen vooraf vastleggen of is onze flexibele manier van reizen ook mogelijk in Japan?
We reizen met 2 volwassenen en 1 puber (wordt door hotels vaak ook als volwassen gezien). Ik vrees dus dat we vaak op businesshotels uitkomen. Slaapzalen en stapelbedden in hostels zien we niet zitten.
Hoi Patricia,
Over het algmeen houden Jappanners er niet zo van dat toeristen binnen komen lopen en vragen of er nog een kamer is, daar moet je zeker rekening mee houden. Wij zijn 2 jaar geleden ook in de zomer geweest, de hotels zaten ook wel echt vol. Je kan natuurlijk ook via booking.com reserveren, dan heb je toch gereserveerd.
Wij haddenzelf alles vantevoren vastgelegd, via booking.com, dat werkte prima.
Eens, en hou er sowieso rekening mee dat de bezettingsgraad van hotels in Japan structureel zeer hoog ligt, met name rond het weekend. En dan heb ik toch al een paar keer meegemaakt dat ik zelfs een week vantevoren flink moest zoeken om in Tokyo of Osaka nog een redelijk gelegen hotel voor een redelijke prijs te vinden. Maar ook in grote steden als Sapporo of Sendai heb ik toch al eens moeten uitwijken naar duurdere hotels. Uiteindelijk is het altijd wel goed gekomen, maar het kan soms knap frustrerend zijn.
Ook ik zou dan toch adviseren om vooraf te boeken. Echter, veel hotels in Japan bieden de mogelijkheid gratis te annuleren, ketens als Toyoko Inn zelfs tot aan de inchecktijd. Ik heb dan ook meer dan eens onderweg m’n route aangepast, en desnoods vanuit de trein het ene hotel verruild voor een ander. Maar je hebt dan altijd wat achter de hand mocht het eens tegenzitten.
Vertrouw overigens niet alleen op Booking.com. Weliswaar hebben zij het grootste aanbod en zijn zij vaak ook mijn eerste toevluchtsoord (nou ja, meestal na Toyoko-Inn.com). Maar ik heb toch meermaals meegemaakt dat hotels die volgens hun vol zouden zitten via andere sites (bijvoorbeeld Expedia of Agoda) nog wel beschikbaarheid hadden. En daarnaast nog twee specifieke sites voor Japan, welke vaak toch een ander aanbod hebben dan de internationale sites: Japanican en Rakuten Travel.