Accommodaties reserveren of niet?

Van 24 nov. tot 18 dec. reis ik door Japan.

Ik land op Narita. Zit eraan te denken om Tokyo een week lang als uitvalsbasis voor de regio te houden (bezoek aan Fuji, Nikko, Kamakura, Matsumoto, enz.), vervolgens Kyoto een weekje als uitvalsbasis (Nara, Mount Koya, enz.) en tenslotte een weekje Hiroshima of een weekje Kyushu…

Twee vragen:

1. is het aan te raden om de accommodaties al vast te leggen? Ik krijg dat gevoel nl. wel bij Japan. Het liefst doe ik dat niet, en ga lekker ongepland op reis.

2. wat raden jullie aan: een weekje Hiroshima of een weekje Kyushu als uitvalsbasis?

Ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt!

Als ik het goed begrijp heb je de reis al gepland en heb je 3 ho(s)tels nodig in Tokyp, Kyoto en Hiroshima/Kyoshu. Dan kun je vooral die eerste twee die al min of meer vastleggen vooraf rustig thuis direct boeken via Internet en hoef je daar bij aankomst geen tijd meer aan te besteden. En als je zelf direct boekt bij het ho(s)tel(en niet betaald via een of andere organisatie met vooruitbetaling), dan kun je veelal je overnachtingen ter plaatse aanpassen (meestal 24 uur tevoren, soms korter) en houd je alle vrijheid.

In plaats van veel heen en weer reizen kun je ook het rondje Kyoto – Nara (1 nacht) - Koyasan (1 nacht) - Kyoto nemen. Dit geldt ook voor het uitstapje naar Nikko, waar het leuk moet zijn om 1 nacht te blijven. Gewoon rugzakje mee met het hoogstnodige en de rest in je koffer achterlaten in een kluis op het station of bij het hotel…

Ik heb begrepen dat het een beetje onbeleefd wordt gevonden als je zomaar komt binnenvallen in een hotel, zeker als dit een wat kleinere accommodatie is. Dus als je niet vantevoren gaat boeken is het nog steeds wel netjes om de dag voor aankomst een reservering te maken.

Sterker nog, ik verhalen gehoord (ik dacht van Sado, maar ik kan me vergissen) dat iemand te horen kreeg dat er geen kamers beschikbaar waren. Hij is vervolgens in de lobby bij een internetcomputer gaan zitten en heeft zo online een reservering gemaakt. Terug naar de receptie, en jawel, ineens hebben ze wel een kamer beschikbaar…

Daarnaast is de bezettingsgraad over het algemeen gewoon hoog. Twee jaar geleden in november heb in o.a. Kyoto en Osaka ook enkele maanden van tevoren al echt moeten zoeken voor een gunstig gelegen betaalbare accommodatie, bijna alles zat al vol. Uiteindelijk is het allemaal wel goedgekomen, maar echt praktisch is anders.

Ik heb inderdaad ook de ervaring dat je beter wel even tevoren aanmeld/boekt, al is het een uur van tevoren. Dat kan door “ons westerlingen” het beste via Internet (altijd wel aanwezig), beter niet zelf via de telefoon (Engels blijft vaak toch een probleem). Maar je kunt ook even vragen aan de receptie van je huidige ho(s)tel of ze even voor je willen bellen.

Van mij kan dat verhaal niet komen, Wizard, want ik ben zo iemand die gewoon ter plekke gaat kijken of er nog ergens iets beschikbaar is ;). Maar als het je 1e keer Japan is ben ik wel van mening dat het aan te raden is alvast wat te reserveren. Vooral de populairdere Lonely Planet hostels zijn razendsnel vol!