Hotel wel of niet reserveren voor oktober?

Hallo,
Mijn vrouw en ik zijn van plan om eind september - oktober naar Japan te gaan. We willen het liefst zo flexibel mogelijk zijn, dus als het kan nog niet teveel vastleggen.

In de FAQ lees ik dat aangeraden wordt hotels te reserveren in drukke periodes. Geldt dat ook voor oktober?

Als het beter is te reserveren: klopt het dat de meeste Japanse hotels maximaal drie maanden tevoren zijn te reserveren? M.a.w.: als ik voor oktober wil reserveren dat kan ik dat in juli doen?

Alvast dank voor een reactie!

Veel hotels zijn inderdaad pas 3 maanden van te voren boekbaar.
Toch is het ons gelukt om vorig jaar juli hotels te boeken voor aankomende maand mei.
Wij hebben geboekt via Booking.com.De boeking kun je een dag van te voren nog annuleren.
Geen idee eigenlijk of het heel druk is in oktober maar er zijn er vast wel hier op het forum die dat weten.

1 like

Oktober is over het algemeen geen drukke maand. Er is een nationale vrije dag op maandag 8 oktober, een lang weekend dus. Ook kan het in bv Kyoto wat drukker zijn door schoolreizen, maar ik denk niet dat het nodig is om alles al exact 3 maanden op voorhand vast te leggen. Maar ik zou wel zoveel mogelijk reserveren, zodra je een reisplan hebt. Dan ben je terplekke geen tijd kwijt aan het vinden van hotels en weet je op voorhand wat het gaat kosten. Bij de meeste booking sites kun je inderdaad tot 24u van te voren annuleren, dan behoud je toch nog enige flexibiliteit.

Dit zijn enkele lokale booking sites in het Engels:

http://www.jalan.net/
http://japanican.com/index.aspx
http://www.japaneseguesthouses.com/index.htm

Ze bieden meer accomodaties dan de bekende sites, maar niet noodzakelijk de beste deals. Ik vond Rakuten vooral handig en vaak het goedkoopst buiten de grote steden als Tokyo, Kyoto.

1 like

Dank voor jullie reacties!

Ik wil ook onder andere met Bookings.com gaan boeken, maar juist daarbij heb ik ontdekt dat er de komende drie maanden meer hotels beschikbaar zijn dan als ik dat probeer voor bijvoorbeeld oktober. Kennelijk komen die andere hotels dan inderdaad pas drie maanden tevoren beschikbaar.

Wat we het liefst zouden willen is telkens één of twee dagen vantevoren de volgende plek boeken (dit werkt in de USA ook altijd perfect).

Voorwaarde is wel dat er overal redelijk WiFi beschikbaar is. Nu las ik dat veel hotels alleen bekabeld internet hebben, klopt dat?

Ik heb wel eens op die manier in Japan gereisd, maar het was wel in juni wanneer het regenseizoen is en dus extreem laagseizoen. Oktober lijkt me ook geen probleem. Hotels zijn trouwens niet het grootste probleem tijdens de echt drukke periodes, het is meer transport over lange afstand. Er kan natuurlijk wel een lokaal evenement of festival aan de gang zijn waardoor er ergens geen/weinig kamers zijn, maar dat is meestal maar enkele dagen.

Hotels hebben meestal inderdaad alleen bedraad internet. Ik heb de laatste keer een pocket wifi gehuurd bij Global Advanced Communications. Werkte echt geweldig en had bijna overal snel internet.

Een andere mogelijkheid is om een wifi router mee te nemen. Bijvoorbeeld zoiets als de Airport Express van Apple.

1 like

Bedoel je dat in drukke periodes de treinen vol zitten (en je misschien geen plaats in de trein krijgt)?

Aan de Airport Express had ik ook al gedacht. Ik heb er een thuis dus ik denk dat ik deze mee ga nemen :slight_smile:

Ja maar die extreem drukke periodes zijn in de zomer, rond nieuwjaar en eerste week van mei, waneer bijna heel Japan ongeveer een week vrij heeft en dus massal reist. Dus niet in oktober.

Wij reisden ook in oktober en tijdig reserveren was geen enkel probleem. Booking vond ik niet zo’n geweldig aanbod hebben in Japan terwijl ik ze voor Europa wel vaak gebruik. Wij hebben veel geboekt via:

http://www.japaneseguesthouses.com

En verder via Expedia en Agoda.

Ik zou zeker reserveren, want je kunt eigenlijk niet zonder reservering in een hotel aankomen, dat is een beetje onbeleefd. Tenzij je natuurlijk een laptop o.i.d. meeneemt, dan kun je onderweg boeken voor de volgende dag.

1 like

@Jostravels: ik was inderdaad van plan om via onze iPad of iPhone steeds 1 à 2 dagen tevoren te boeken. Dank voor de tip over de boekingsites t.o.v. bookings.com. Ik ga nu ook via die andere kijken wat hun aanbod is.

Hmmm, de booking.com app op mijn iPhone vindt steeds meer hotels in Japan dan Agoda. Wel zijn het soms andere hotels.

Mijn ervaring in de USA is ook dat je het beste verschillende hotel apps kunt proberen.

Ik heb meestal het idee dat de normale websites meer keuze en mogelijkheden bieden. Er zijn wel bepaalde soorten hotels waarvoor je niet perse hoeft te reserveren: capsule hotels en love hotels, ook leuk om een keer te beleven.

Hallo allemaal,

Graag zou ik ook een vraag willen stellen welke aansluit op dit onderwerp.
Ik ga de laatste week van oktober, heel november en de eerste week van december door japan backpacken. Bij het rondtrekken wil ik van hostels/ youth hostels gebruik maken. Er is ook een andere goedkope variant, maar deze weet ik niet meer uit mijn hoofd.
Is het verstandig om deze ook van te voren te boeken (dezelfde dag, 1-2 dagen van te voren?).

Bedoel je misschien capsule hotels? Dan moet je wel even checken of ze een dames afdeling hebben, soms is het alleen voor mannen.

Een paar dagen van te voren boeken is niet erg. Ik zou wel alles vroeg vastleggen voor Kyoto/Nara (en misschien ook andere plekken) als je er tijdens de hersftblaadjes (november)wilt zijn, want dan kan het behoorlijk druk zijn.

Hallo iedereen,

Ik zit ook nog te twijfelen, of gewoon op de gok heen gaan en alleen de eerste paar dagen vast leggen of toch nog kiezen voor alles vast te leggen en wellicht keer wat kosteloos te annuleren. Ik had nu goed ticket gezien via Emirates retour voor 580 euro.

Wie van jullie boekt de hele reis gepland en geboekt vooraf bij reis organisatie en is dit het extra geld waard?

Dus vlucht, trein, overnachtingen en het reischema. De rest van de tijd ben je vrij om te doen en laten wat je wilt. (individueel, geen groepsreis).

Alexander

Hallo allemaal,

Wij hebben al maanden voor onze reis hotels geboekt via booking.com om in ieder geval al ons “onderdak” geregeld te hebben.
Vlucht vastgelegd en railpass aangeschaft.
De hotels hebben we nog vlak voor onze vertrekdag “opgewaardeerd” doordat er betere en gunstiger gelegen hotels gevonden werden.

En een “what to do” plan gemaakt wat we allemaal wilden bezoeken tijdens ons verblijf in de plaatsen waar we hotels gereserveerd hadden.
Als je deze dingen van te voren een beetje geregeld hebt, kost het je tijdens het verblijf in Japan geen tijd en hoef je niet na te denken wat je elke dag wilt gaan doen.

Onze eerste Japan-reis hadden we geboekt als individuele reis bij een reisorganisatie zodat het vervoer en verblijf geregeld was maar we verder vrij waren in ons doen en laten.

groeten,
Jan

En de voorbereiding is gewoon leuk.Want Jan en ik(een beetje) zijn er toch al wel een paar maandjes mee bezig geweest.