Is het makkelijk om al reizend per trein goedkope overnachtingsmogelijkheden te vinden in Japan? Dus accomodaties op loopafstand of wellicht per bus van de treinstations? Is het aan te raden om in oktober/november deze accomodaties te reserveren? Hoe zit dit met camperen (tent, aangezien wij deze toch al meenemen voor onze andere reisbestemmingen).
Stadscentra in Japan concentreren zich meestal juist rond stations, dus hotels zijn zelden ver weg. Toyoko Inn is een keten van businesshotels die je daar vaak aantreft, maar er zijn er uiteraard meer. Voor m’n reis twee jaar geleden heb ik vooraf veel zitten zoeken via Google Earth, en bij veel boekingssites kan je ook via een kaartje zoeken. Keus genoeg.
Destijds (november) had ik alles vooraf gereserveerd, en vooral in Kyoto was dat ook zeker nodig, veel hotels zaten toen al ruim van tevoren vol. En ook in andere plaatsen vergde het toen soms wat meer zoekwerk dan verwacht.
Met hostels heb ik geen ervaring, maar business hotels kosten meestal zo rond 9000 yen voor een twin/double, zo’n €75 dus. En vaak is daar een simpel (Japans) ontbijt bij inbegrepen.