Beginnersvragen over reizen in Japan

Hallo,

Mijn vrouw en ik plannen een reis naar Japan in oktober. Nu zijn we gewend om zelf te reizen, b.v. we hebben diverse Amerika reizen gemaakt waarbij we alleen de vlucht en een huurauto boeken en dan zelf er op uit trekken.

Van wat ik gelezen heb begrijp ik dat je in Japan heel goed met de trein kunt reizen.
Vraag 1: Hoe zit het met de borden e.d. op stations? Zijn de bestemmingen ook in het Engels aangegeven?

Vraag 2. Om niet steeds alle bagage mee te hoeven nemen, was ik van plan steeds op een strategische plek (b.v. Kyoto, Tokyo) een hotel te boeken en dan van daaruit trips/dagtochten te maken. Is dat goed te doen of is het beter om steeds van plek naar plek te reizen en ter plaatste te overnachten?

Vraag 3. Ik heb gelezen dat het het beste is steeds een hotel tevoren te reserveren. Is dat goed te doen via internet (of telefonisch)?

Zoals je ziet echte beginnersvragen, we zijn ons ook nog druk aan het oriënteren :smile:

Japan heeft zo z’n eigenaardigheden, maar ondanks de taalbarrière is het een verrassend makkelijk land om te bereizen.

1. de bestemmingsborden op de stations staan inderdaad ook in het Engels aangegeven. Een leesbare dienstregeling daarentegen is vaak ver te zoeken, dus is het wel zo handig om vooraf op Hyperdia de gewenste trein op te zoeken, en anders spreken ze bij de informatiebalie op de grotere stations vaak ook wel een paar woordjes Engels. Daar kan je ook plaatsen in de trein reserveren, dan krijg je ook een handig kaartje waarop per trein de bestemming en bijbehorende tijden staan, dan weet je meteen waar en hoe laat je moet overstappen. En als je er om vraagt schrijven ze de perronnummers er wel bij.

2. dat kan op zich een goed plan zijn, in en rond die beide steden is genoeg te zien om makkelijk een paar weken te vullen. Vanuit Tokyo kan je dagtrips maken naar bijvoorbeeld Hakone, Nikko of Kamakura, vanuit Kyoto naar Nara of Osaka. Overigens vind je ook juist veel hotels in de directe omgeving van de stations, het sjouwen kan daardoor wel meevallen.

3. ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar het schijnt inderdaad niet gebruikelijk te zijn dat je zomaar een hotel binnenloopt, dan loop je zelfs het risico dat ze onterecht zeggen dat ze geen kamers beschikbaar hebben. Ik heb zelfs ooit gelezen dat iemand in de lobby van een hotel op internet alsnog een reservering had gemaakt, toen was er ineens wel een kamer beschikbaar. Vreemd…

Maar online boeken is naar mijn mening het makkelijkst. Voor de grote steden hebben de bekende boekingssites vaak ook wel een redelijk aanbod, voor mijn eigen reis die over een paar dagen begint heb ik echter ook veel gebruik gemaakt van JAPANiCAN, die zeker in kleinere plaatsen een veel groter (en goedkoper) aanbod heeft. Daarnaast is er altijd nog Toyoko Inn, een keten van heel redelijk geprijsde, brandschone business-hotels, meestal op gunstige lokaties.

1 like

Dank voor de reactie.

Met wat voor prijzen moet ik rekenen voor redelijke hotels? Als ik op de site van Toyoko kijk, liggen die zo rond de 60-70 euro. Kan ik dat als gemiddelde aanhouden?

We hoeven echt geen luxe hotels of zo, maar willen wel een kamer met eigen badkamer e.d.

Als je met de Shinkansen reist is het inderdaad gemakkkelijk.

De borden van de Shinkansen switchen om de paar seconden van Japans naar Engels.

Bij de loketten waar je de kaartjes kan reserveren kunnen ze een beetje Engels. Op het kaartje wat je krijgt van de Shinkansen staat ook alles. De vertrektijd, de aankomsttijd, het perron en het wagonnummer en je zitplaats. Makkelijker kan niet.

Let er alleen wel op dat als je met de JR Railpass reist dat je dan door de bemande poortjes de perronnen opgaat en afgaat (zit altijd aan de zijkant vd gewone poortjes). Je houdt je pas omhoog en kan gewoon doorlopen.

Met hotels heb ik niet echt ervaring omdat ik alleen in hostels, guesthouses en 1x in een hotel heb overnacht. Die had ik allemaal al van te voren geboekt.

En zoals WizardofOss al zegt ondanks de taalbarriere is het een makkelijk te bereizen land.

Ook zijn Japanners ontzettend vriendelijk en behulpzaam en zullen altijd bereid zijn je te helpen.

Ook is het handig om even wat dingen over Japan te lezen. Bv Japanners telefoneren nooit in de trein, metro of winkels (de telefoon staat altijd op stil en ze smssen en internetten ermee) bellen doen ze buiten op straat.

Ook is het bv niet netjes om je neus te snuiten in een zakdoek, maar gewoon je neus “op te halen”.

Slurpen met je soep is normaal.

Lopend eten is ook niet netjes, altijd even blijven staan of op een bankje gaan zitten als je op straat wat koopt.

Als je betaald met een creditcard is het netjes om de kaart met 2 handen aan te geven. Je zult merken dat ze altijd de creditkaart met 2 handen ook aan je teruggeven.

Verder veeel glimlachen en buigen (meer hoofdknikje).

1 like

ter aanvulling op de mail van Wizard:

1. op de metrostations staat alles goed aangegeven in voor ons leesbare taal. Bij ieder perron zul je een plaat zien met de naam van het station, de naam van het vorige station en de naam van de volgende station. Zodoende weet je altijd zeker dat je de goede kant op gaat.
    Kijk op http://www.tokyometro.jp/en/subwaymap/pdf/routemap_en.pdf voor de plattegrond van de metro in Tokyo.

2. als je op doorreis bent, maar je wilt ‘tussendoor’ iets bekijken, bijvoorbeeld een kasteel (en daarna verder reizen), dan kun je je bagage op het station in een van de vele kluizen doen. Dat kost ca 600 Yen.

Voor wat betreft de kosten van hotels. Het hangt er van af, waar je overnacht. In grote steden zijn de hotels, vanzelfsprekend, duurder. Bij Toyoko-Inn bedragen de prijzen voor tweepersoonskamers in Tokyo al gauw 80-90 euro (de zogenaamde ‘economy double rooms’ zijn overigens wel goedkoper). In Hiroshima bijvoorbeeld moet je op zo’n kleine 70 euro rekenen.

1 like

Om een idee te geven, voor m’n komende reis ben ik gemiddeld voor een éénpersoons ensuite (in de een aantal gevallen met een of andere vorm van ontbijt) €51 kwijt. Het duurste is in Nara, €65, maar dat is dan een relatief luxe hotel met onsen (ik zit daar tijdens een festival, de meeste gunstig gelegen hotels zaten al vol of hadden alleen duurdere doubles), het goedkoopst is de laatste nacht in hartje Osaka, €36. Als ik meer voorbereidingstijd had gehad had ik wellicht nog wat langer kunnen zoeken en goedkoper uit kunnen zijn, maar dat is het risico van drie weken voor vertrek boeken…

Voor 60-70euro zit je heel redelijk. Dan heb je in business hotels bijna altijd eigen bad, wc(elektrisch), haardroger, gratis tandenborstels. Maar het is natuurlijk leuk om ergens een keer een traditioneel Japans hotel, een ryokan te nemen. Dan heb je wel meestal een gedeeld bad, mannen en vrouwen apart. Ryokans lijken duurder, maar er zit wel meestal twee zeer luxe Japanse maaltijden inbegrepen.
Vorig jaar heb ik gebruik gemaakt van http://travel.rakuten.co.jp/en/ Deze website had vaak de goedkoopste prijzen. Let wel op dat de prijzen meestal per persoon zijn.

Verder is treinreizen in Japan gemakkelijk omdat de meeste lijnen hun eigen sporen hebben en dus per lijn aparte perrons. Als je op het goede perron staat kan er weinig fout gaan, ook omdat de treinen op de seconde op tijd rijden.

1 like

Dank voor alle reacties.

De hotelprijzen hou ik natuurlijk als gemiddelde, en mogelijk zullen we ook eens in een ryokan overnachten.

Verder gaan we over twee weken naar een presentatie over Japan waar veel dingen uitgelegd zullen worden over de cultuur, hoe je te gedragen in het openbaar e.d.

Met jullie antwoorden weet ik dat het goed mogelijk is om zelfstandig te reizen in Japan. Nu gaan we ons wat meer concentreren op de route, wat we willen zien, hoe lang we gaan en dat soort dingen. Daar zullen ongetwijfeld ook weer vragen uitkomen, maar dan weet ik dit forum weer te vinden :slight_smile:

Een goede websites voor ryokans boeken is ook :

http://www.japaneseguesthouses.com/

Met deze organisatie en aan hun ryokans heb ik zeer goede ervaringen en herinneringen. Je krijgt echt fantastisch eten in de (luxere) ryokans.

Lexvo,

hieronder een aantal van de te bezoeken hoogtepunten van Kyoto:

Een mooie dagtocht is van Kyoto centraal station:
's morgens naar Arishayama: http://www.traveltojapan.eu/Kyoto.html
en 's middags wandelen naar: http://www.traveltojapan.eu/Kyoto_Okochi-Sanso_villa.html

Een tweede dag kun je midden in de natuur zijn bij:
http://www.traveltojapan.eu/Kyoto_Kotoin_temple.html

Koto In ligt midden in een oud tempelcomplex met honderden jaren oude tempels met perfect onderhouden mos tuinen. Als je tevens van rust, stilte en meditatie houdt, dan raad ik deze dag zeker aan. Vertrek vroeg op de dag zodat je in alle rust de omgeving ervaart.

vr.gr. Ton

p.s. heb je hier wat aan, druk dan op de thanks button, als ik 25 thanks heb ontvangen, dan volgt er een feestje in stijl in onze Japanse tuin voor terugkerende bezoekers op dit forum :).

1 like