Waarschijnlijk zal een 21-daagse kaart dan niet lonen, het gaat dan om een verschil van 12.600 yen, dus zo’n 120 euro.
[ul]
[li]Vanaf Narita naar Ueno kost je met de goedkoopste Keisei trein 1000 yen, van daaruit nog hooguit een paar honderd yen naar je hotel.[/li][li]In Tokyo zelf is de JRP maar beperkt van nut, de ritten binnen de stad zijn meestal maar 130 of 160 yen, en voor veel zaken is de metro sowieso praktischer.[/li][li]Voor Nikko heb je voor 3600 yen een Tobu World Heritage Pass waarbij naast het vervoer reeds de entree tot de tempels t.w.v. 1000 yen plus 500 yen voor een buspas is inbegrepen, dus 2100 yen voor de trein (vanaf Asakusa).[/li][li]Voor Hakone is er de Odakyu Hakone Free Pass, voor 2 dagen inclusief trein vanuit Tokyo (Shinjuku) 5000 yen, en zonder trein 3900 yen, dus 1100 die je met een JRP zou kunnen besparen.[/li][li]Kamakura kost retour per JR vanaf Tokyo 1780 yen, of iets omslachtiger met de Odakyu Enoshima Kamakura Free Pass vanaf Shinjuku, inclusief onbeperkt vervoer in de omgeving van Kamamura 1430 yen.[/li][li]Voor Mt. Fuji is het vooral de vraag wat je wilt, beklimmen zal in maart/april nog geen optie zijn en zal waarschijnlijk ook niet de bedoeling zijn, vanuit Hakone kan je hem wellicht al zien, en anders kom je al snel op Kawaguchiko (Fuji Five Lakes) uit, per bus 3400 yen retour, per trein zal het wat duurder zijn.[/li][/ul]
Die 120 euro verschil ga je er dus niet uithalen. Hooguit kan je het zien als een stukje gemak, minder noodzaak overal losse kaartjes voor te moeten regelen, en op sommige trajecten kan je dan ook de duurdere maar snellere en comfortabelere treinen gebruiken.
Zowel Kamakura als Nikko zou je (er van uitgaande dat je dan richting Kyoto gaat) ook prima in je route als tussenstop kunnen opnemen bij het verlaten van Tokyo, op de stations hebben ze kluisjes waar je je bagage kan opslaan.
Een alternatief is een omweg door de Alpen via Matsumoto, een stadje met een van de mooiste kastelen van het land (zeker nu Himeji nog steeds geheel in de steigers staat), dan zou je Fuji Five Lakes onderweg mee kunnen pikken, of wellicht daar een nacht verblijven.
Als je nog geen vlucht geboekt hebt, kijk dan of je terug zou kunnen vliegen vanaf Kansai, of wellicht zelfs Fukuoka. Dan hoef je niet weer helemaal terug naar Tokyo, en heb je met drie weken alle tijd om meer van het land te zien zonder al te lange reisdagen te hoeven maken. Voor een eerste trip zou ik dan ook Hiroshima aanraden, met daar een dagtrip naar Miyajima, en ik ben net terug uit o.a. Nagasaki en Kumamoto, ook zeker aanraders.
Kijk anders ook eens op Japan Guide, hierop staat erg veel praktische informatie over talloze bestemmingen, aan de hand van de kaartjes per regio kan je dan ook vrij eenvoudig een route bepalen. Ook Wikitravel heeft veel informatie te bieden, maar is naar mijn mening minder geschikt om een route samen te stellen.