hotels boeken in Japan

Beste leden,

Omdat wij in principe vrij willen rondreizen in Japan en niet vooraf de hotels
willen vastleggen vragen wij ons af of je dan duurder uit bent tov
van wel vooraf vastleggen van de hotels.

Heeft iemand ervaring met vluchten van Finnair.

Gaarne advies

Mvg Hansvw

Ik heb zelf tijdens mijn trips steeds alles vooraf geboekt, wel soms ter plekke nog wat dingen omgegooid. Zover ik heb gezien hanteren in ieder geval de meeste goedkopere hotels vaste prijzen, dus daarbij maakt het niet uit of je vooraf boekt of zo binnen loopt. Wel heb ik begrepen dat dat laatste niet heel erg gebruikelijk is, en dat je dan zelfs het risico loopt te horen te krijgen dat ze vol zitten (bezettingsgraad is over het algemeen sowieso hoog), ook als dat helemaal niet het geval is. Ik kan me een verhaal herinneren van iemand die vervolgens in de lobby van het hotel alsnog via internet geboekt heeft, en toen ineens wel een kamer kreeg…

Ik ben twee keer met Finnair naar Japan geweest, een van m’n favoriete airlines. Vaak gunstige tarieven, goed eten, attente crew, en Helsinki is een prettige luchthaven voor een transfer, klein maar efficiënt, en met wat leuke winkeltjes om de tijd door te brengen.

Hartelijk dank voor uw reactie,

Omdat wij voor het eerst naar Japan gaan hebben wij nog wat vragen:

Kan je met een tablet draadloos internetten in Japan en werkt
dit hetzelfde als in Nederland ; dit om ter plaatse reserveringen voor
hotels te kunnen maken en dmv Skype met het thuisfront contact te
kunnen onderhouden.

Is het noodzakelijk de treinritten te reserveren voor de periode maart/
begin april. En zo ja hoe doe je dit.

Mvg Hansvw

Met draadloos internetten in Japan heb ik wat wisselende ervaringen, ik ben net terug van 5 dagen Kyushu waarbij ik steeds in hotels van Toyoko Inn heb gezeten. Met m’n netbook gebruikte ik dan toch meestal de kabel, met m’n telefoon werkte wifi soms prima, en soms voor geen meter, al heb ik eerlijk gezegd ook niet de moeite genomen om uit te zoeken of ik het wel goed deed. De meeste hotels hebben in de lobby overigens wel een computer staan, en anders zou je bij o.a. McDonald’s en Starbucks (en waarschijnlijk ook bij de Japanse tegenhangers) gratis wifi moeten hebben, dus in geval van nood is dat wellicht nog een backup.

Wat betreft de treinritten, je hoeft vooraf echt niks te reserveren, ik weet eerlijk gezegd niet eens of het kan. Maar afgezien van de forensentreinen in de spits is het normaal gesproken niet extreem druk, en is er altijd wel een plaatsje. Wel kan het handig zijn om een zitplaats te reserveren, hiervoor kan je gewoon op het station bij het ticket office terecht, desnoods een paar minuten voor vertrek. Dan krijg je ook handige kaartjes met vertrek- en aankomsttijden, en weet je ook waar op het perron je moet gaan staan, vraag alleen altijd even of ze de perronnummers erbij schrijven. Maar als het qua tijd krap aan is dan zou ik gewoon voor een non-reserved rijtuig gaan, meestal staat duidelijk op de borden aangegeven welke rijtuigen dat betreft.

De vraag is vooral of je losse kaartjes gaat kopen of dat een Japan Rail Pass (of wellicht een pas voor een deel van het land) voordeliger is. Hiervoor is Hyperdia een onmisbaar hulpmiddel (let wel op dat je naar de totale prijs kijkt, die bestaat in de meeste gevallen (forensentreinen uitgezonderd) uit de fare en een seat fee. Met een railpass is een plaatsreservering overigens gratis, wanneer je losse kaartjes koopt is het met 710 yen wat mij betreft een onnodig dure uitgave.

Graag wil wij u nog om advies vragen .

Wij willen 3 weken naar Japan in maart/april 2013.(bloesemtijd).
Omdat wij eerst 5 dagen in Tokyo willen verblijven vragen wij ons af
of we de treinkaart nu voor 14 dagen ( na 5 dagen Tokyo ) laten ingaan
of toch voor 3 weken moeten kiezen. ( meteen na aankomst ).
Dit omdat wij niet weten wat het vervoer vanaf en naar het vliegveld kost
en omdat ik op het forum las dat je dagtochten vanuit Tokyo kan maken
naar Nikko, Kamakura , Hakone en de berg Fuiji.
Zijn de losse vervoerskosten naar deze dagbestemmingen hoger in
vergelijking met de extra week voor de treinkaart.
Of kunnen we beter naar deze dagbestemmingen gaan als we uit Tokyo
vertrekken.
Na een eerste bestudering van het forum en websites over Japan duizelt het
ons aan informatie en hebben nog moeite om een reisschema te maken.
We hebben nu 2 onderdelen :

5 dagen Tokyo
4 dagen Kyoto

Kunt u ons een beetje op weg helpen hoe we nu de overige dagen/bestemmingen kunnnen inplannen in ons reischema .
Wij willen graag de hoogtepunten zien van Japan maar willen ook niet
jachtig op reis omdat we niet meer zo piep jong zijn.

Bij voorbaat dank voor uw reactie .

Mvg Hansvw

Waarschijnlijk zal een 21-daagse kaart dan niet lonen, het gaat dan om een verschil van 12.600 yen, dus zo’n 120 euro.

[ul]
[li]Vanaf Narita naar Ueno kost je met de goedkoopste Keisei trein 1000 yen, van daaruit nog hooguit een paar honderd yen naar je hotel.[/li][li]In Tokyo zelf is de JRP maar beperkt van nut, de ritten binnen de stad zijn meestal maar 130 of 160 yen, en voor veel zaken is de metro sowieso praktischer.[/li][li]Voor Nikko heb je voor 3600 yen een Tobu World Heritage Pass waarbij naast het vervoer reeds de entree tot de tempels t.w.v. 1000 yen plus 500 yen voor een buspas is inbegrepen, dus 2100 yen voor de trein (vanaf Asakusa).[/li][li]Voor Hakone is er de Odakyu Hakone Free Pass, voor 2 dagen inclusief trein vanuit Tokyo (Shinjuku) 5000 yen, en zonder trein 3900 yen, dus 1100 die je met een JRP zou kunnen besparen.[/li][li]Kamakura kost retour per JR vanaf Tokyo 1780 yen, of iets omslachtiger met de Odakyu Enoshima Kamakura Free Pass vanaf Shinjuku, inclusief onbeperkt vervoer in de omgeving van Kamamura 1430 yen.[/li][li]Voor Mt. Fuji is het vooral de vraag wat je wilt, beklimmen zal in maart/april nog geen optie zijn en zal waarschijnlijk ook niet de bedoeling zijn, vanuit Hakone kan je hem wellicht al zien, en anders kom je al snel op Kawaguchiko (Fuji Five Lakes) uit, per bus 3400 yen retour, per trein zal het wat duurder zijn.[/li][/ul]
Die 120 euro verschil ga je er dus niet uithalen. Hooguit kan je het zien als een stukje gemak, minder noodzaak overal losse kaartjes voor te moeten regelen, en op sommige trajecten kan je dan ook de duurdere maar snellere en comfortabelere treinen gebruiken.

Zowel Kamakura als Nikko zou je (er van uitgaande dat je dan richting Kyoto gaat) ook prima in je route als tussenstop kunnen opnemen bij het verlaten van Tokyo, op de stations hebben ze kluisjes waar je je bagage kan opslaan.

Een alternatief is een omweg door de Alpen via Matsumoto, een stadje met een van de mooiste kastelen van het land (zeker nu Himeji nog steeds geheel in de steigers staat), dan zou je Fuji Five Lakes onderweg mee kunnen pikken, of wellicht daar een nacht verblijven.

Als je nog geen vlucht geboekt hebt, kijk dan of je terug zou kunnen vliegen vanaf Kansai, of wellicht zelfs Fukuoka. Dan hoef je niet weer helemaal terug naar Tokyo, en heb je met drie weken alle tijd om meer van het land te zien zonder al te lange reisdagen te hoeven maken. Voor een eerste trip zou ik dan ook Hiroshima aanraden, met daar een dagtrip naar Miyajima, en ik ben net terug uit o.a. Nagasaki en Kumamoto, ook zeker aanraders.

Kijk anders ook eens op Japan Guide, hierop staat erg veel praktische informatie over talloze bestemmingen, aan de hand van de kaartjes per regio kan je dan ook vrij eenvoudig een route bepalen. Ook Wikitravel heeft veel informatie te bieden, maar is naar mijn mening minder geschikt om een route samen te stellen.

Wij willen u vriendelijk bedanken voor uw duidelijke uitleg en reissuggesties.
Hiermee kunnen wij aan de slag gaan.

Ik had gelezen dat u een paar keer met Finnair heeft gereisd; is het met
deze maatschappij ook mogelijk om via een andere plaats zoals u aangaf
terug te vliegen voor een redelijke ticketprijs.

Mvg Hansvw

Finnair vliegt zo uit mijn hoofd op Narita (Tokyo), Kansai (Osaka/Kyoto) en Chubu (Nagoya). Bij m’n eerste trip met hun ben ik heen en terug op Kansai gevlogen (route Osaka - Matsumoto - Tokyo - Nagoya - Hiroshima - Fukuoka - Nagasaki - Kyoto). De tweede keer heen op Narita en terug vanaf Kansai (route Tokyo - Nara - Hiroshima - Shimonoseki - Kyoto - Osaka), via hun eigen site was dat eenvoudig te boeken, en toen zelfs goedkoper dan een retour naar zowel Tokyo als Kansai.

Ze zitten overigens in een alliantie met Japan Airlines, dus ook andere bestemmingen (bijvoorbeeld Fukuoka) zouden geen probleem mogen zijn, maar dan heb je uiteraard wel weer een extra transfer in Japan.

Wij vragen u misschien erg veel maar hoe kun je op de boekingssite
van Finair een andere luchthaven opgeven voor de terugreis.

Mvg Hansvw

Standaard kom je op een zoekschermpje voor “Return” vluchten, maar als je voor “Multiple destinations” kiest kan je heen- en terugvlucht geheel onafhankelijk van elkaar opgeven.

Als u in april reist ivm met bloesem tijd, raad ik u toch aan om vooraf te boeken. wij zijn ook in die periode gegaan en hebben alles vooraf geboekt maar het was 6 weken van te voren. We hadden toen best veel moeite om nog een hotel of ryokan te vinden (vooral in kyoto). We kregen elke keer te horen (met veel sorry sorry en excuses) dat het hotel vol zat en dat het komt ivm bloesem hoogseizoen. vooral de goedkopere zitten vol.

succes!

Dank u voor de tip.

Mag ik u nog vragen welke periode u er precies was ivm de bloesemtijd.
Wij hebben eerst 5 a 6 dagen in Tokyo gepland.
Wij dachten zelf om de laatste week van maart 2013 de reis te beginnen
of is dit te vroeg voor de bloesemtijd.

Mvg Hansvw

Zelf geen ervaring mee, helaas nog niet in die periode in Japan geweest, maar Japan Guide houdt elk jaar precies bij wat er waar en wanneer te zien is.

wij waren van 31 maart t/m 20 april geweest. de bloesems in Tokio waren op zijn hoogtepunt dus dat was goed. nadat we zuidelijker gingen merkten we zo al dat de meeste uitgebloeid waren omdat daar gemiddeld warmer is. ik zou dan zeker niet later gaan! :slight_smile:

Beste Hans,

de link van WizardofOss zou je heel goed kunnen helpen bij het plannen van je reis in de bloesemperiode. Deze link naar een andere pagina van die site geeft weer wanneer de bloeitijd per periode ongeveer te verwachten is: http://www.japan-guide.com/e/e2011_when.html

Ik kan je zeggen dat dat echt een hele mooie tijd is! Maar ook niet met volledige zekerheid te zeggen wanneer ze precies open gingen. Ik meen me te herinneren dat de bloesemperiode dit jaar wat later op gang kwam vanwege de weersomstandigheden.
Over het algemeen geld dat hoe zuidelijker, hoe eerder de bloesems open zullen gaan vanwege het warmere klimaat. Als laatste is het meest noordelijke eiland Hokkaido aan de beurt.

Heel veel succes met het plannen van je reis!
Rebecca