Ik had reeds een verhaal als concept klaar staan om indien nodig het goede voorbeeld te geven, maar de strekking daarvan was nagenoeg identiek aan bovenstaand betoog.
Het zijn inderdaad de reiskosten die verhoudingsgewijs hoog liggen. Japan ligt nu eenmaal een eind weg, en de vluchtprijzen fluctueren nogal. Met een beetje mazzel vlieg je voor rond de €500 al op en neer naar Japan, maar de beide afgelopen zomers was ik toch ruim het dubbele kwijt. En eenmaal binnen het land zijn de treinen over lange afstanden inderdaad zeker niet goedkoop, zodat zo’n railpass welhaast een vereiste is. Al schijnt een buspass een nog veel voordeliger optie te zijn, ik heb daar zelf echter nog geen ervaring mee. Maar accommodatie, eten en entreegelden zijn verhoudingsgewijs juist helemaal niet zo prijzig, en al helemaal niet als je de kwaliteit van het gebodene in ogenschouw neemt.
Zoals ik laatst elders ook al aangaf is naar mijn idee het beeld van een onbetaalbaar Japan voornamelijk ontstaan tijdens de economische bubble van de jaren '80, toen gewone decadentie nog niet decadent genoeg was. Echter, begin jaren '90 knapte die bubble, en stond Japan ineens weer met beide voeten op aarde. En ook nu bijna een kwart eeuw later voelt Japan de gevolgen daarvan, niet voor niets wordt er van een “verloren generatie” gesproken. Dat wil niet zeggen dat de peperdure extremen totaal verdwenen zijn, je kan een bezoek aan Japan nog altijd zo duur maken als je maar wilt, maar voor alles zijn er volop betaalbare alternatieven beschikbaar.