Japan: peperduur of toch best betaalbaar?

Japan heeft de reputatie onbetaalbaar te zijn. Poepsjieke hotels van vele honderden euro’s per nacht, peperdure treinen, restaurants waar je een extra lening voor af moet sluiten, en dan heb ik het nog niet eens over de schimmige bars waar je na een enkel drankje een rekening van een modaal maandsalaris voorgeschoteld krijgt. Groepsreizen bevestigen dat beeld meestal ook wel, onder de €3.000 is het aanbod zeer gering, en 4 tot 5 mille voor soms maar 2 weken is niet ongebruikelijk. Maar is die reputatie wel terecht? Of is dit een overblijfsel uit lang vervlogen tijden?

Hoe heb jij het prijsniveau van Japan ervaren? Deed het land z’n peperdure reputatie eer aan? Of was het juist goedkoper dan verwacht? Stem in bovenstaande poll, en licht eventueel je keuze toe. Wat viel mee, wat viel tegen?

Ik vond het prijsniveau van Japan best meevallen.
Natuurlijk is het geen bugdet bestemming, de levensstandaard is hoog en daar hoort natuurlijk een prijskaartje bij.
Maar voor de gemiddelde toerist die tevreden is met een standaard en schone kamer in een (business)hotel kunnen de overnachtingen voor een redelijke prijs geregeld worden. Kies je voor meer luxe of meer toeters en bellen bij je overnachting, zoals diner in een ryokan, dan betaal je natuurlijk wel wat meer.

Het eten kun je ook zo duur maken als je zelf wilt. Het mooie van Japan is dat een model van de gerechten in de etalage van een restaurant staat, met prijsje erbij. What you see is what you get! Zo kun je vooraf beslissen of je kiest voor een Kobe Beef gerecht van 80-100 euro, of gaat voor de ramen van een paar euro :chin:

Transport over de langere afstanden kan wel oplopen qua budget, zeker aan de hoge snelheidstreinen hangt een prijskaartje.
Zo kost een enkeltje Tokyo - Kyoto met de shinkansen grofweg 100 euro, maar dan ben je er wel binnen 2,5 uur.
Het kan voor 65 euro met lokale treinen, maar be prepared om er dan ruim 8 uur over te doen :teeth:
Gelukkig hebben de Japanse treindiensten voor de toeristen een breed spectrum aan railpassen. Van landelijk tot lokaal; er is er vast wel eentje bij waar hier ook weer op bespaard kan worden.

Over het algemeen gezien vind ik Japan een vakantieland wat best betaalbaar is. Vorig jaar heb ik een twee-weekse reis naar Japan gemaakt waarbij de vliegticket (retour) duurder was dan de overnachtingen en de treinkosten in Japan bij elkaar genomen.

2 likes

Ik had reeds een verhaal als concept klaar staan om indien nodig het goede voorbeeld te geven, maar de strekking daarvan was nagenoeg identiek aan bovenstaand betoog.

Het zijn inderdaad de reiskosten die verhoudingsgewijs hoog liggen. Japan ligt nu eenmaal een eind weg, en de vluchtprijzen fluctueren nogal. Met een beetje mazzel vlieg je voor rond de €500 al op en neer naar Japan, maar de beide afgelopen zomers was ik toch ruim het dubbele kwijt. En eenmaal binnen het land zijn de treinen over lange afstanden inderdaad zeker niet goedkoop, zodat zo’n railpass welhaast een vereiste is. Al schijnt een buspass een nog veel voordeliger optie te zijn, ik heb daar zelf echter nog geen ervaring mee. Maar accommodatie, eten en entreegelden zijn verhoudingsgewijs juist helemaal niet zo prijzig, en al helemaal niet als je de kwaliteit van het gebodene in ogenschouw neemt.

Zoals ik laatst elders ook al aangaf is naar mijn idee het beeld van een onbetaalbaar Japan voornamelijk ontstaan tijdens de economische bubble van de jaren '80, toen gewone decadentie nog niet decadent genoeg was. Echter, begin jaren '90 knapte die bubble, en stond Japan ineens weer met beide voeten op aarde. En ook nu bijna een kwart eeuw later voelt Japan de gevolgen daarvan, niet voor niets wordt er van een “verloren generatie” gesproken. Dat wil niet zeggen dat de peperdure extremen totaal verdwenen zijn, je kan een bezoek aan Japan nog altijd zo duur maken als je maar wilt, maar voor alles zijn er volop betaalbare alternatieven beschikbaar.

Daarnaast komt er met enige regelmaat wel een onderzoek voorbij waaruit blijkt dat Tokyo en Osaka steevast tot de duurste steden voor expats behoren. De grote vraag hierbij is uiteraard of de hierbij gehanteerde levensstijl ook van toepassing is voor de gewone toerist. Dergelijke onderzoeken gaan over het algemeen uit van een slechts beperkt aangepaste westerse levensstijl, dus ook in Japan wonen in een ruim appartement of liever nog een echt huis, een auto voor de deur, 's avonds staat er steak op het menu, en uiteraard krijg je dan ook te maken met andere aspecten waar een toerist niks mee van doen heeft.

En uiteraard komt dat beeld ook enigszins door vergelijkingen met andere landen in Azië. Ja, Japan is aanmerkelijk duurder dan bijvoorbeeld China of de landen in Zuid-Oost Azië. In tegenstelling tot die landen heeft Japan echter een levensstandaard die minimaal gelijkwaardig is aan die van welk westers land dan ook, en dat zie je uiteraard ook in het prijsniveau terug. Ik durf echter de stelling wel aan dat Tokyo voor een toerist aanmerkelijk goedkoper is dan Amsterdam, zowel qua accommodatie als qua bijkomende kosten voor eten, lokaal vervoer en entreegelden. En drie weken rondreis door Japan hoeft absoluut niet duurder te zijn dan een evenzolange rondreis door de VS.

Mijn intentie met deze poll was uiteraard niet om Japan als een budget-bestemming neer te zetten, ik ga er ook niet van uit dat iemand serieus die optie zal kiezen. Wel wil ik vanuit oprechte overtuiging proberen de achterhaalde mythe dat Japan een absurd dure bestemming is de wereld uit helpen.

1 like

Ik sluit me volledig aan bij mijn voorgangers,niets aan toe te voegen.

1 like

Wij hadden voordat we de eerste keer naar Japan gingen ook het idee dat het er duur zou zijn.
Achteraf nadat we er enkele keren zijn geweest en binnenkort weer heen gaan valt dit allemaal wel mee.
Het is niet te vergelijken met andere Aziatische landen in die regio, die zeker populairder zijn bij de toerist.
Alhoewel Japan de afgelopen tijd behoorlijk meer toeristen heeft mogen begroeten.
De BTW is dan wel verhoogd, daardoor is het een klein beetje duurder geworden; daarentegen is de Yen voor ons weer een stuk gunstiger als tijden terug.
De allereerste Japan-reis betaalden wij voor 10.000 Yen zo rond de 90 Euro; dit keer komen we uit op 10.000 Yen voor 75 Euro.
Onze indruk is dat het allemaal wel meevalt als je alles op een rijtje zet.
Bepaalde zaken zijn nu eenmaal duur, maar andere zaken hebben een normale of lagere prijs dan je elders betaald.
Het weerhoudt ons er niet van om er weer heen te gaan. :slight_smile:

1 like

Ik sluit me ook helemaal aan bij de rest :slight_smile:
Hoewel het ook van koersschommelingen afhangt, heb ik de indruk dat steden als NY, London en Parijs net zo duur of duurder zijn dan Tokyo. Australiers zie ik op internet vaak zeggen dat ze Japan goedkoop vinden. Zwitserland en de Scandinavische landen zijn naar mijn beleving ook duurder dan Japan. En vooral met uit eten gaan, krijg je de beste waarde voor je geld in Japan. Als ik weer in NL ben, schrik ik altijd de eerste paar weken als ik weer terug ben van de prijzen in restaurants. In Japan vind ik het al veel als ik meer dan 15 euro voor een maaltijd kwijt ben. In NL en Belgie begin je vaak bij 30 euro.
De supermarktprijzen zijn wel hoger dan hier, maar volgens mij is dat de prijs van de betere kwaliteit die de Japanse consument eist. Hoewel ze met fruit weleens overdrijven :biggrin: Toch koop ik bijna elke keer weer een bosje druiven van 20-30 euro, die zijn echt elke cent waard!

2 likes

Fruit is in Japan een luxe-artikel, daarom liggen de prijzen op een hoger niveau als bij ons.
In groente zitten ook veel vitamines die een mens nodig heeft, zo wordt er geredeneerd.
Dus is het fruit verheven tot een luxe-artikel.
Fruit wordt ook vaak gegeven als cadeau bij huwelijken of zakelijke aangelegenheden.
Dat zal de prijzen waarschijnlijk ook opdrijven.:slight_smile:

Zie deze luxe fruitwinkel in Tokyo!

1 like

Een tros druiven van 30 euro? Nee, zo gek krijgen ze mij toch echt niet, hoe lekker het ook zal zijn…

Toch heb je qua fruit ook wel gradaties. Ik ben ook weleens in een supermarkt geweest (géén konbini!), dan is het fruit niet zo sjiek verpakt, en zijn de prijzen ook vrij normaal. Sommige dingen wat duurder, sommige dingen wat goedkoper dan bij ons. Ook op markten zie je dat wel.

Maar uiteraard zijn die extremen ook wel leuk. Afgelopen zomer tijdens mijn Furano-dagtrip bij Farm Tomita geweest, als Walt Disney boer was geweest dan had Disneyland er vast zo uitgezien. Op die “boerderij” kon je ook een halve yubari-meloen krijgen voor 600 yen, echter wel ter plekke uitlepelen, ten strengste verboden mee te nemen. Niet zo vreemd, want anders betaal je er een veelvoud voor. Helaas heb ik er zelf niet van kunnen profiteren (en dus betaalde ik een paar dagen later in Hakodate 300 yen voor een enkel partje), ik moest de trein halen (jawel, een boerderij met z’n eigen treinstation…).

In de Aomori prefectuur zie je weer dat appels zowat heilig zijn, dat heeft ook zo z’n gevolgen voor de prijs van zowel de appels zelf als alles wat ervan gemaakt wordt. Maar ik moet zeggen, ze smaken dan ook wel bijzonder goed. Of zoals ik iemand het appelsap zag omschrijven: alsof je een hap uit een vloeibare appel neemt.

M’n favoriete Japanse fruit is overigens ook in vloeibare vorm: umeshu, oftewel pruimenlikeur

Maar dat van die restaurants is ook wel herkenbaar, het komt niet vaak voor dat ik meer dan 2.000 yen moet afrekenen. En als dat wel zo is is dat meestal omdat ik er een biertje bij had genomen, dat is vaak wel vrij prijzig (al krijg je dan ook wel een fatsoenlijk glas voor je geld). Maar voor wie zuinig wil doen: water en/of thee zijn gratis.

1 like

Het fruit is wel van goede kwaliteit.
Wij kregen op Shikoku een appel bij een klein winkeltje,die was erg zoet en sappig.
Ook een sinaasappel gekregen op een van de eilanden van de Inland Sea was van goede kwaliteit. We vinden het fruit toch beter als wat men hier in de supers verkoopt

Via Wereldwijzer app

Tjah Japan… Kan heeeel duur uitpakken heb ik gemerkt laatste drie weken. Maar soms ook best goedkoop. Vooral de restaurants is vaak maar gokken hoe duur het uitpakt. Zo hebben we met vier man heeeeerlijk gegeten vlakbij de zee met een biertje erbij en waren 2500 yen kwijt. Later in Tokyo vlakbij bij megaweb wat gegeten met z’n twee en kregen we voor lullig portie rijst met stukje vis biertje erbij 9000 yen. Verder als je in Hostels slaapt en veel reist met de trein met de Railway pass is het heel goed te doen. Zeker als je veel de Shinkansen gebruikt pakt een railway pass zeer goed uit. Het is geen budget bestemming maar als je het vergelijkt met Zweden of Noorwegen oid valt het inderdaad nog mee. Zeker nu de Yen heel laag staat.

2 likes

Dat gokken valt toch wel mee? Er zijn inderdaad zeker dure restaurants waarvan ik soms ook niet direct begrijp waarom ze zo duur zijn, maar prijzen staan toch altijd wel aangegeven. Hooguit soms in Japanse cijfers, maar de 1, 2 en 3 (一, 二 en 三) zijn makkelijk te herkennen. Op het moment dat ik het eerste tekentje niet herken weet ik dat het (te) duur is :biggrin:

1 like

Verdomd… had ik eerder moeten weten :biggrin:

Inderdaad Japan alcohol vrij en cola vrij bereizen, in plaats daarvan groene thee, Lunchbox stations, eten waar de locals eten, niet in michelin ster restaurants willen zitten; design kan ook voor een prikkie; sushi onder een
spoorrails in Osaka :wink: of de sushi achterkant station Kyoto: ohhhh hemels

en als klap op de vuurpeil: Japan is gelukkig geen lonely planet bestemming platgewalst door jeugd die niet weet wat zij wil en dan maar uit arren moede gaat eten slappen, plassen waar de lonely planet guides dit ubercool doen (dit is cynisme ;))

kortom een fantastische bestemming waar je waar voor je geld (kunt) krijgen in eten.
nog steeds de lekkerste sushi in Japan gegeten.

De lekkerste sushi in Nederland vertel ik je als je een email stuurt naar [EMAIL=“info@japansetuin.com”]info@japansetuin.com

Retour Amsterdam - Osaka (via Frankfurt) nu voor Eur 640 :)))

moeten alleen de pilotoen in Frankfurst niet gaan staken volgende week :)))

Ik heb de laatste tijd ook regelmatig aanbiedingen voorbij zien komen naar Tokyo voor rond de 500 euro, o.a. van KLM en bij Paperflies. Enige nadeel in beide gevallen was wel dat het om vrij specifieke reisdata ging, weekje Tokyo rond de kerst kan je wel vergeten…

Laatst ook al even zitten kijken voor vluchten voor m’n februari-plan, heen naar Abashiri, terug vanaf Tokyo (plannen zijn inmiddels wel alweer iets aangepast), tot m’n verbazing kwam ik daarvoor ook op slechts €528 uit. Heen dan wel met twee overstappen (BA, via Heathrow en Haneda), terug eentje (Finnair, via Helsinki). Dat viel me toch alleszins mee, zeker voor een dergelijke afgelegen stad had ik toch op veel hogere prijzen gerekend.

Wat betreft Michelin-sterren, ik heb in Tokyo ooit wel staan kijken naar de lunchkaart van Joël Robuchon’s La Table in Ebisu Garden Place, voor ik meen 3.500 yen heb je daar een compleet lunchmenu in een restaurant met 2 Michelin-sterren. Dat zou weliswaar veruit de duurste maaltijd van die trip zijn geweest, maar toch…

Ik heb vorige week 4 retour Osaka geboekt . We reizen indirect via wenen, Amsterdam , Osaka. De terug reis vliegen we Osaka ,Amsterdam, Wenen.
We vertrekken 12 Juli en komen 27 Juli terug. In totaal betaalde ik (hoogseizoen) 1300 euro voor 4 tickets.
Dan maar een beetje om reizen. Op de terug weg zorgen we dat we alleen hand bagage hebben en stappen we in Amsterdam uit.
De rest van de reis moeten we nog vorm geven. Of Japan duur is weet ik nog niet.

Alleen handbagage na twee weken Japan? Ik zou het niet kunnen :lol:

De vluchten zijn misschien niet het meest praktisch, maar eerlijk is eerlijk: dit is wel echt spotgoedkoop.

Heen gaan we wel met bagage en oude kleding. Die laten we achter in Japan. We plakken er ook twee dagen Wenen aan het begin van de reis aan vast. Terug alleen kleine hand bagage koffers.

Dat heb ik ook weleens overwogen, oudere kleren meenemen en dan daar achterlaten. Alleen zou me dat dan vooral de gelegenheid geven nóg meer souvenirs te kopen :biggrin:

Om nog maar eens aan te geven dat Japan toch helemaal niet zo schrikbarend duur is: ik heb vandaag de laatste hotels en binnenlandse vluchten voor m’n komende reis geboekt, en kan nu dus een optelsommetje maken. Voor drie weken Japan, trip bestaande uit:
[ul]
[li]retourvlucht Schiphol - Tokyo (Aeroflot via Moskou)[/li][li]4 binnenlandse vluchten naar Hokkaido en Okinawa (2x JAL, 2x Peach)[/li][li]1 week Japan Rail Pass[/li][li]21 hotelovernachtingen, altijd eigen badkamer, 17x ontbijt inbegrepen[/li][/ul]

Daarvoor kom ik met de huidige wisselkoers in totaal uit op € 1.858.

Uiteraard komen daar nog de kosten voor eten, lokaal vervoer en andere uitgaven bij, maar voor een land met zo’n dure reputatie lijkt me dit toch helemaal geen gek bedrag. In de praktijk zal het overigens nog iets goedkoper uitvallen, aangezien ik twee overnachtingen bij Toyoko Inn gratis zal gaan krijgen. Daarnaast heb ik nu voor Osaka vooralsnog een mij bekend (en zeer gunstig gelegen vlakbij Namba Station) hotel geboekt dat ten opzichte van m’n vorige bezoek de prijzen verdrievoudigd(!) heeft. Daarvoor ga ik dus nog wel op zoek naar een gunstiger alternatief, maar vooralsnog voldoet dit. De JRP is ook puur bedoeld voor Hokkaido, ik moet nog kijken of een andere pas wellicht praktischer/voordeliger is. Ook de binnenlandse vluchten hadden nog goedkoper gekund, ware het niet dat de goedkoopste airline (JetStar) mij wat te beperkte handbagageregels had. En als op sommige trajecten dan JAL maar weinig duurder blijkt dan de lowcost airlines…