Festivals in Zuid-Korea?

Goed man, Japan met een stop-over in KL heb ik niet vaak gehoord! Hoe zit je vluchtschema er dan ongeveer uit en met welke airline(s)? Een hotel voor de laatste dagen Bangkok heb ik ook eindelijk gereserveerd. Een kleinschalig boutique hotel in Thaise stijl, onlangs “gerefurbished”. In dat zoeken gaat nog best wat tijd in zitten. Ben zo’n type die rustig even de 2000 accommodaties van BKK doorneemt.

Eerste nachten Fukuoka staan ook vast. Hoewel…het mooie van al die reserveringen is dat ze tot op het laatste moment kosteloos zijn te cancelen. Dat maakt het toch allemaal wat flexibeler. Komende tijd even wat accommodaties op een rijtje zetten voor Japan, zodat ik niet ter plaatse duizenden ho(s)tels hoef te checken :biggrin: Tijd begint wel te dringen. Ben er alleen nog niet helemaal uit wat te doen na Fukuoka. Wellicht is Nagasaki logisch.

Het is wel wat langer vliegen dan anders inderdaad, al kom ik alleen op de heenweg in KL:

  • AMS - Doha (Qatar Airlines, 6,5u)
  • Doha - KL (Qatar Airlines, 8u)
  • KL - Kansai (Malaysian Airlines, 6,5u)
  • Haneda - Doha (Qatar Airlines, 12u)
  • Doha - AMS (Qatar Airlines, 7u)

Ben nu nog wel aan het puzzelen voor m’n route door Japan, maar zoals het er nu uitziet valt alles wel redelijk met de trein te doen zonder extreem lange reisdagen (maximaal 4-5 uur). Wel twee uitzonderingen: van Kumamoto naar Kagoshima zou ik per stoomtrein en twee “scenic” boemeltjes willen doen, dat wordt een lange rit. En ik wou wellicht toch proberen de rit naar Tokyo per slaaptrein (Izumo Sunrise) te doen, vanuit Izumo/Matsue (maar dat valt lastig in de route te passen) of vanuit Okayama. Maar daarvoor zal ik sowieso een backup-plan moeten maken, aangezien die slaaptrein vaak al weken van tevoren vol zit. En dan zou ik daarmee sowieso m’n JRP maximaal willen benutten: hoewel de geldigheid van de JRP gebaseerd is op kalenderdagen mag je zolang je op de laatste dag maar vóór middernacht in de trein stapt doorreizen tot je bestemming, desnoods met transfers. Ook als je dan pas om 7 uur de volgende ochtend aankomt…

Nog over KL, wat zou de meest praktische buurt voor een hotel zijn? Golden Triangle gok ik zo?

Wat betreft jouw reis, Nagasaki is zeker de moeite waard voor een paar dagen! Het is inderdaad wel makkelijk dat je in Japan bijna altijd tot de inchecktijd gratis kan annuleren, daar heb ik dan ook al regelmatig gebruik van gemaakt. Wel altijd vooraf iets geboekt, maar onderweg toch van de geplande route afgeweken.

Je bent goed in gokken, zou je wat mee moeten doen :smile: Dat het de gouden driehoek heet, wist ik niet eens (meer). Ben er ook achtergekomen dat via boekingsites het ook vaak kosteloos annuleren is, iets wat ik de laatste weken al vaak heb gedaan… Soms zijn de betere deals via bv de homepages van de accommodaties, alleen is het jammer dat veel sites alleen in Japans zijn!? Jammer want ik versta slechts een paar woorden Japans (laat staan lezen…).

Ben nog steeds flink aan het rekenen wat betreft transport. Vanuit kostenoogpunt lijkt het me niet helemaal een optie om naar Japan te gaan en dan ‘we zien wel’. Het ziet er nu naar uit dat het een buspass voor lange afstand wordt i.c.m. een (of meerdere) lokale treinpas(sen), waarschijnlijk Kansai en Tokio met of zonder Kyushu en Shikoku. Het voordeel van die buspass is dat je niet opeenvolgende dagen hoeft te reizen en met een nachtbus geldt volgens mij zo’n beetje dezelfde regel als die met de trein.

Het is een beetje balanceren in goedkoop van te voren boeken en toch ter plaatste flexibel zijn. Dat laatste maakt het soms duurder. Ik kan natuurlijk gewoon een landelijk JR pas nemen, maar het eigenwijze gedeelte van me moet zo nodig de bus ervaren…

Ik ben alleen goed in gokken als er niks op het spel staan, helaas. Wanneer dat wél het geval is verloopt mijn leven toch meer volgens de 50-50-90 regel: als er 50% kans is dat een situatie in je voordeel uitpakt en 50% dat het juist nadelig uitpakt, reken dan in 90% van de gevallen toch maar op dat laatste :ninja:

Je noemt overigens wel een soms wat lastig punt van Japan: het vervoer. Dat kan behoorlijk prijzig zijn waardoor die rail- en buspassen welhaast onvermijdelijk zijn, maar dan moet je uiteraard al wel een goed idee hebben van je route. Echt op de bonnefooi reizen is dan toch lastig, of in ieder geval vaak duurder.

Voor mijn eigen reis zou ik met een 14-daagse JRP op zich exact uitkomen. En die verdien ik ook dubbel en dwars terug met de geplande route. Toch zit ik er wel aan te denken om alsnog een 21-daagse pas te nemen. Het is twijfelachtig of ik die meerprijs van zo’n €100 t.o.v. een 14-daagse pas terug zal verdienen, maar het geeft me domweg veel meer vrijheid om toch nog wat te schuiven. En dat is toch ook wat waard.

Over gokken gesproken, wil in Japan nog wel even een stuk of wat entertainmenthallen bezoeken. Niet voor blackjack ofzo maar om ‘gestoorde’ spellen te doen.

Schoot nog even licht in de stress wegens de regionale treinpassen (ik vlieg dinsdagavond weg). Was altijd in de veronderstelling dat je de treinpassen buiten Japan moest aanschaffen. Op de Homepage van JR Kyushu staat dat je hem daar kan kopen (althans, als ik goed lees). Ergens is dat ook logisch want van West-Japan wist ik dat het al mogelijk is (tegen een iets hogere prijs). Het wordt sowieso de North Kyushu pass vanwege de Aso Boy, eventueel dat treintje dat richting Beppu dendert.

Het ligt verder in de planning om drie keer een nachtbus te pakken, zodat die 3-daagse buspas van Y10.000 volledig is uitgeperst. Het klinkt wellicht gestoord: Fukuoka-Kyoto, Kyoto of Osaka-Hiroshima, Hiroshima-Tokio. Het scheelt dat je tijdens slapen bij mij rustig een kanon kan afschieten.Ter plaatse wordt het dan rekenen in hoeverre een lokale Kansai en/of Tokio pas loont. Tuurlijk, als het budget het toelaat (ben nogal een zeikerd) dan pak ik die passen gewoon. Ook wegens speciale treinen, hoewel ik me hierin nog even moet verdiepen…

Gokken is in Japan al snel pachinko, ook interessant als je eens wil testen hoeveel herrie je oren kunnen verdragen. Maar ik schat dat je meer op arcadehallen doelt? Ook die zijn zeker niet moeilijk te vinden.

De Kyushu railpas kan je inderdaad ter plaatse aanschaffen. Ik snap überhaupt eigenlijk ook niet waarom ze het met de gewone JRP zo lastig maken, per slot van rekening moet je bij het ophalen toch je paspoort laten zien om aan te tonen dat je een “temporary visitor” bent. Maar goed, in Japan zijn ze nu eenmaal niet vies van een beetje overbodige bureaucratie…

Wat betreft die busritten, is het niet logischer om Hiroshima en Osaka/Kyoto om te draaien? Of had je een specifieke reden om het in deze volgorde te doen?

De lokale railpassen zijn over het algemeen wel lastig terug te verdienen. De Kansai-pas alleen als je een paar langere ritten maakt, de Tokyo pas als je behoorlijk veel in de trein/metro zit. Dagkaarten voor een specifiek railnetwerk kunnen in sommige gevallen wel voordelig zijn, maar dat hangt sterk af van je plannen. De Kintetsu Rail Pass zou wellicht nog wel interessant kunnen zijn als je per trein van Osaka/Kyoto naar Nagoya zou willen reizen. Geen shinkansen, wel verhoudingsgewijs erg goedkoop (3800 yen voor 5 dagen).

Overigens heb ik zelf inmiddels een hotel in KL geboekt. Toch niet in de Golden Triangle, maar vlakbij Central Market, Chinatown en Merdaka Square. Leek me toch een wat leukere omgeving dan tussen alle mega-malls…

De start in Japan is twee/drie dagen Fukuoka. Het idee is om vervolgens met de 5-daagse Kyushu North Pass (€74) minimaal 5 trajecten te doen (Hakata-Nagasaki, Nagasaki-Kumamoto, Aso Boy heen en weer, Kumamoto-Hakata). Vervolgens met de nachtbus naar Kyoto/Osaka , om daar de regio onveilig te maken. Hierna de nachtbus naar Hiroshima, daar de omgeving verkennen om vervolgens de nachtbus van Hiroshima naar Tokio te pakken om aldaar rond te struinen.

M’n chick stelde gister dezelfde vraag over de bus als jij en toen zei ik gortdroog: centen en tijd besparen door transport/accomodatie in één… Nu ik weer even zat te kijken is de oorspronkelijke reden (was het vergeten, op een gegeven moment zie je het ook niet meer) heel anders :teeth:: er rijdt vreemd genoeg geen Willerpass bus van Hakata naar Hiroshima (wel naar Yamaguchi/Ube en Kobe/Osaka/Kyoto).

Nadeel is dat Shikoku volgens dit ruwe schema min of meer wegvalt, hoewel deze ook makkelijk kan worden ingevlochten door bv een jump met de nachtbus van Kyoto/Osaka naar Matsuyama. De 5-daagse Shikoku pass (€72) lijkt op voorhand dan wel erg praktisch (of ie voordelig is zou ik moeten uitrekenen). Vaak zijn er ook interessante lokale/regionale buspassen.

Die Kintetsu ziet er ook voordelig uit, thanks! Die ga ik zeker in m’n “masterplan” meenemen. Kyoto, Osaka en Nara staan op het lijstje. Het is wat je zegt: het hangt maar net af van de plannen. En inderdaad, een treinpass is sowieso ook gewoon een stukje gemak en of je nu bv €2500 of €2600 uitgeeft maakt dan ook niet meer uit :wacko:

Hoewel ik dus wél Shikoku ga bezoeken had ik eigenlijk nog helemaal niet naar die Shikoku Railpass gekeken, die klinkt toch ook zeker lucratief. Probleem is alleen dat ik ook eerst vanuit Kyoto naar Shikoku zal moeten reizen en daarna weer verder. En juist die verbindingsroutes zijn dan toch weer kostbaar…

…als je ze per trein doet tenminste. Aangezien het van Kyoto naar Matsuyama toch wel een lange rit is heb ik voor de aardigheid toch eens naar een vlucht gezocht: €24 met lowcost airline Peach. Oké, dat wordt dus met bijkomende kosten iets van 40 euro, maar toch. Dan zou ik voor Shikoku die 5-daagse pas kunnen nemen, gevolgd door een landelijke JRP voor een week om Kyushu te bezoeken en terug te reizen naar Tokyo. Even rekenen…en jawel, dan zit ik ongeveer op hetzelfde bedrag als voor een 14-daagse JRP :biggrin: (en heb ik aan flexibiliteit eerder ingeleverd dan gewonnen).

Maar het blijft altijd leuk puzzelen. Als je je route er enigszins op kan aanpassen kan je met een combinatie van regionale railpassen, bussen en lowcost vluchten toch best voordelig door Japan reizen.

Inmiddels ben ik al een paar dagen in BKK. Om straks m’n puzzelverslaving in stand te houden, ga ik hier denk even een tablet aanschaffen. Heb namelijk geen apperatuur om mee te internetten. Het gekke is dat het met grote merken als Apple en Samsung vrij weinig uitmaakt in de prijs, vergeleken met NL. Dat vindt ik wel apart, aangezien hier volksstammen met die merken rondsjouwen. Zit nu te denken aan spul van Asus. Was vandaag ook op zoek naar de nieuwste LP Japan, dat maakt ook niet gek veel uit qua prijzen. Kopies zijn een ander verhaal :ninja:

De temperatuur hier ligt rond de 30 graden, iets wat me niet slecht afgaat. Komt denk door die achterlijke hoge temperaturen in NL van de laatste tijd. Ik had van te voren bedacht om niet te gaan vliegen in Japan, maar die Peach is soms wel heel goedkoop… Vrees dat het straks weer wordt puzzelen :biggrin: