We hebben onze hotels in Japan bij de Toyoko-inns voor aanstaande juli zo’n 3 maanden tevoren geboekt. Ik heb vandaag nog even gekeken, maar nu zijn er geen 2 pk meer beschikbaar in deze hotels in Kyoto en Tokyo. Ook nog even bij het Oak hotel Tokyo gekeken, maar ook die zit nu vol voor begin juli. Ik denk dus dat het inderdaad zeer aan te bevelen is om zo ver mogelijk tevoren accomodatie te boeken om nog voor een redelijke prijs te overnachten.
Bij een aantal websites die over Japan Rail pass gaan, zijn er verschillende soorten passen beschikbaar per gebied. Nou wil ik weten of er een pass van JR bestaat die je kan gebruiken om over heel Japan te reizen, zoiets als internationale pas ?? de gebieden die we willen bezoeken zijn onder meer: Tokyo Kyoto, Nara, Himeji en misschien ook Osaka.
En heeft er nog misschien iemand tips over hoe je het beste vanuit Narita airport naar Kyoto kan gaan ?
De standaard Japan Rail Pass is in heel Japan geldig, voor alle treinen van de JR tenminste, met als enige uitzondering de allersnelste Shinkansens, de Nozomi’s. Daarnaast zijn er ook nog talloze kleinere spoorwegmaatschappijen, die vallen er wel buiten maar in de praktijk heb je die ook maar zelden nodig, met de JR kom je er dan ook wel. Alleen als je losse kaartjes zou kopen zijn ze echt interessant, vaak zijn ze wat goedkoper of sneller.
Maar als ik zo de steden zie die je wil gaan bezoeken zou ik toch even gaan rekenen of zo’n pas wel rendabel is. Alleen van Tokyo naar Kyoto en naar Himeji zijn langere en dus duurdere trajecten, de rest zijn korte stukjes. Voor de afstanden, dienstregelingen en prijzen, zie Hyperdia. Als ik zo even snel reken denk ik dat je een 14-daagse JRP (= 45.100 yen) er wel uit zou halen, de 21-daagse kaart zal echter duurder zijn dan losse kaartjes.
Over de tocht van Narita naar Kyoto, volgens Hyperdia kan je dan het beste de Narita Express naar Tokyo Station nemen, en daar overstappen op de Hikari Shinkansen die je rechtstreeks naar Kyoto brengt. Het is wel een kleine 600km, duurt een uur of 4 en kost 15.530 yen.
Had je overigens al een vlucht? Zo niet dan kijk ook eens naar vluchten op Kansai, bij Osaka/Kyoto. Dat kan soms best behoorlijk schelen, en de bereikbaarheid daarvan is minstens zo goed als Narita. En het voordeel is dat je dan de reis zou kunnen beginnen in Kyoto en eindigen in Osaka, dus niet direct voor of na de vlucht nog een lange treinreis. Dat heb ik zelf afgelopen jaar ook gedaan, begonnen in Osaka, daarna richting Tokyo, via Nagoya weer helemaal de andere kant op naar Kyushu, en dan eindigen in de mooiste stad van Japan, Kyoto. Dat alles in drie weken, dat is prima te doen.
De reis van Kyoto naar Tokyo hebben we afgelopen juli gemaakt zonde JR pass. We zijn geland op Kansai airport (Osaka) en vertrokken vanuit Narita (Tokyo). KLM en JAL vliegen rechtstreeks vanuit Amsterdam op beide luchthavens. Na aankomst in Osaka door met de express trein (± 1 uur) naar Kyoto (¥ 1900 zonder plaatsreservering want die is buiten de spits echt niet nodig op deze rit; anders komt er ¥ 1500 bij) en daar een weekje gebleven. In Kyoto heb je niets aan de JR pas; alles gaat lopend of per bus (¥ 220 per rit); er zijn maar 2 metrolijnen die we niet eens hebben gebruikt. Vanuit Kyoto kun je gemakkelijk een dagtrip maken naar Nara. De JR trein kost ¥ 700 voor een enkeltje, maar wij zijn 1 nacht in Nara gebleven (Sun hotel naast het station) en doorgegaan weer met de trein naar Koyasan (paar uurtjes met de trein) voor een tempelovernachting (ook een aanrader) en vandaar uit de volgende dag terug naar Kyoto waar we onze koffers in een kluit op het station hadden achtergelaten en direct door naar Tokyo met de Nozomi Shinkansen. Die kan inderdaad niet met de JR pass, maar wij wilden die snelste Shinkansen wel nemen; comfortabeler dan een vliegtuig en een leuke ervaring. Kostte wel ruim ¥ 13000 inclusief plaatsreservering, maar je kunt ook overwegen die eventueel er af te afhalen en dan moet het ¥ 8000 zijn.
Ook naar Himeji kun je ook in een dagtrip vanuit Kyoto doen (ik neem aan dat je daar het kasteel wilt bezoeken). Je hoeft dan alleen in Kyoto en Tokto een slaapplaats te zoeken. Himeji is een uurtje met de Hikari Shinkansen vanuit Kyoto (¥ 2210 + eventueel ¥2720 voor de plaatsreservering) voor een enkeltje.
Succes.
Een kleine aanvulling hierop: voor ¥ 500 kan je een dagkaart voor de bussen kopen, zowel in de bus zelf als bij de meeste hotels. In dat laatste geval krijg je er ook een onmisbaar plattegrondje met de voor toeristen belangrijkste buslijnen. En inderdaad, aan de metro heb je niet erg veel in Kyoto.
Hier moet ik je toch even corrigeren, die ¥ 5000 toeslag is niet alleen voor de reservering, maar ook een (limited) express fee die je altijd moet betalen als je met de snellere soorten treinen wilt reizen. De reservering zelf kost slechts een paar honderd yen, op het betreffende traject 600 om precies te zijn. Zoek op Hyperdia maar eens op ‘unreserved seat’, dan geld er nog steeds een toeslag van ¥ 4740. Meer info hier.
Buiten de spits is een reservering inderdaad niet noodzakelijk, al kunnen ook dan de treinen soms verrassend druk zijn. Een ander voordeel van reserveren is dat je een handig kaartje krijgt met de vertrek- en aankomsttijd van de treinen, en als je er om vraagt schrijven ze de perronnummers er nog even bij. Dat kan vooral handig zijn bij een wat krappere overstap, dan weet je tenminste waar je heen moet.
Dat van die express-toeslag wist ik inderdaad niet. We hebben altijd met plaatsreservering gereisd, maar we zaten altijd in een half leeg rijtuig dus vroegen we ons af waarom deze kostbare (dachten we) toeslag als er toch plaats genoeg is. Maar voor een paar honderd ¥ kun je het wellicht beter wel doen. Op het kaartje staat dan tevens in welke deur van de trein je kunt instappen.
Overigens mooi om te zien als je in Kansai staat te wachten op de (Express)trein naar Kyoto arriveert. Als die om 10:47 uur weer moet vertrekken, dan vertrekt hij niet om 10:46 of om 10:48 maar om 10:47! En als hij aankomt op het station en alle mensen zijn uitgestapt, dan gaat er eerst een hele schoonmaakploeg de trein in voordat de passagiers er in mogen. Het is dan ook brandschoon en de stoelen worden zelfs door de schoonmakers (elektrisch) omgedraaid zodat iedereen in de rijrichting kan zitten…
Wij gebruikten de dagkaart voor de bus in Kyoto niet omdat we altijd vanuit ons hotel in het centrum gingen door de straatjes liepen naar de bezienswaardigheden (Kyoto is niet zo groot). Dat is erg gezellig, onderweg tussen de Japanners koffie drinken in een van de kleine koffietentjes en ’s avonds stapten we pas op de bus terug. Eén bus per dag dus.
Het is raadzaam om direct na aankomst op Kyoto Station naar de Toerist Information op de eerste etage van het station te gaan. Daar geven ze je niet alleen de kaarten van Kyoto, de buslijnen en de metro in het Engels, maar vertellen ook hoe je een en ander kunt gebruiken. En je kunt er eventueel de buspassen kopen.
De treinen in Japan zijn inderdaad echt fenomenaal. Brandschoon en extreem stipt. Vanaf 15 seconden schijnen ze het al als een vertraging te tellen, en dan nog rijdt 99% op tijd. De NS heeft met een marge van 5 minuten al moeite om de 80% te halen…
Met één bus heeft zo’n buskaart inderdaad geen zin. Ik heb echter beide keren in een hotel bij het paleis gezeten, dan vind ik het toch wel een teringeind lopen naar de tempels aan de rand van de stad, en ook tussendoor ben ik meestal liever lui dan moe. Desondanks is het inderdaad zeker leuk zo af en toe een stukje te lopen, op veel plaatsen is Kyoto dan echt bijna dorps, dat geeft een compleet andere indruk dan de grote drukke straten.
Als we dan toch bezig zijn, nog een tip voor Tokyo: de Toden-Arakawa tramlijn. Ook die laat je voor slechts 160 yen een totaal ander beeld van de stad zien. Niks grote gebouwen, druk verkeer en eindeloze mensenmassa’s, maar kleine huisjes en bij eindhalte Minowabashi een kleine overdekte markt.
Moet ik toch nog terug…
Sinds wanneer is er een reden nodig om terug naar Japan te gaan? :biggrin:
bedankt allemaal voor de tips ! ik denk niet dat we een JR pass gaat aanschaffen.
we halen denk ik niet het maximale eruit. sowieso blijven we in kyoto 5 dagen, en als we vanuit kyoto dagelijkse tripjes gaan maken naar Himeji en Nara en de rest…dan zijn de kaartjes waarop we reizen te goedkoop om optimaal gebruik te kunnen maken van de JR pass.
Ons vliegtickets is al geboekt en we komen aan op Narita airport, alleen weet ik nu niet of het mogelijk is om te wijzigen naar kansai airport ?? want dan zou het een stuk makkelijker zijn.
Moet toch maar even proberen of het nog lukt. ehmm weet iemand anders nog leuke plaatsen die we zeker niet moeten missen in Japan ??
Plaatsen die je zeker niet moet missen? Hoeveel maanden had je de tijd? :biggrin:
Een uitstapje naar Hiroshima is toch ook wel aan te raden, al heb je daar dan eigenlijk wel twee dagen nodig: de eerste dag voor het Peace Memorial Park met alle monumenten en het museum, en een tweede dag voor een uitstapje naar het heilige eiland Miyajima.
Vanuit Tokyo kan je dagtrips naar Kamakura of Hakone maken, beiden zeker de moeite waard. En ook Nikko zou erg mooi moeten zijn, daar heb ik zelf helaas nog geen tijd voor gehad.
En mocht je toevallig autoliefhebber zijn dan kan je eigenlijk niet om Nagoya heen, vanwege het fantastische Toyota Automobile Museum en een bezoek aan een Toyota-fabriek. Dat is overigens wel zo ongeveer het enige interessante in de stad, dus als je niks met die overmaatse stukken blik hebt, dan rustig overslaan.
Mocht het overigens “op het randje” worden met de JRP, dan zou ik je toch adviseren hem wel te nemen, het zorgt wel voor veel extra gemak (even met de kaart zwaaien en doorlopen in plaats van steeds weer kaartjes te moeten kopen) en vooral in Tokyo kan je de vaak een trein nemen in plaats van de metro, dat scheelt toch ook weer iets. Maar je zal zelf inderdaad even moeten rekenen of het rendabel is.
De heilige berg Koya niet en een tempelovernachting in het plaatsje Koyasan is zeker de moeite waard. Vanuit Kyoto of Osaka goed te bereiken. Tempelovernachting eenvoudig te boeken bij www.japaneseguesthouses.com
En in Tokyo is het leuk om de grootste vismarkt ter wereld bezoeken. Vroeg opstaan, dat wel, maar 's ochtends om 4:30 uur kun je al met de JR Yamanote lijn en dan ben je echt niet de enige. Tokyo slaapt nooit.
Wie kan ons vertellen hoe we de Japan Railpass kunnen bestellen, en wat zijn de voorwaarden?
M.vr.gr.
Johanna
Mijn reisgenoot had in ons geval de JRP besteld, ik meen bij Tozai, via hun site kan je er een aanvragen.
Voorwaarden?
- je moet hem hier reeds bestellen, ter plekke aanschaffen kan niet. Je krijgt dan een voucher, zonder specifieke geldigheidsduur.
- voor gebruik moet je de voucher die je hier krijgt inwisselen voor de daadwerkelijke kaart, bijvoorbeeld op het station bij het vliegveld. Hierbij moet je ook je paspoort laten zien, de kaart is nu eenmaal niet voor Japanners. Indien gewenst kan je hierbij ook een afwijkende ingangsdatum aangeven, bijvoorbeeld als je eerst nog een week in Tokyo zou blijven en de kaart dus nog weinig zal gebruiken.
- de pas is onbeperkt te gebruiken voor alle treinen van de JR inclusief Kodama en Hikari shinkansen, met uitzondering van de Nozomi shinkansen, en bij slaaptreinen moet je nog een toeslag voor de accommodatie betalen. Met JRP is een (optionele) plaatsreservering ook gratis. Daarnaast kan je ook nog gratis gebruik maken va enkele bussen en de veerboot naar Miyajima.
Beste WizardOfOss,
bedankt voor je uitvoerige reactie. Leuk om mensen via een forum te ontmoeten, die ook (vaker) in Japan zijn geweest.
Ik moet zeggen dat we al enkele keren gebruik hebben gemaakt van de Railpass, en lieten dit dan door een reisbureau verzorgen. En inderdaad, het reizen per JR is uitstekend verzorgd ! Bij het boeken van de reis voor mei 2010, kwam er echter een probleem aan het licht, nl. dat de binnenlandse vlucht per JAL niet geboekt kon worden wegens faillissement. Wij vliegen meestal heen naar Sapporo, en komen dan met diverse tussenstops per JR naar het zuiden ( Osaka ) . Gisteren las ik ergens, dat we alleen een JR pas konden boeken, indien we ook een binnenlandse vlucht zouden boeken. Vandaar mijn vraag op dit forum.
We hebben dit keer retour Osaka geboekt, de binnenlandse vlucht naar Sapporo wordt nu geboekt door mijn Japanse vriendin.
M.vr.gr.
Johanna
Aha, op die manier. Zo te lezen ben je een meer ervaren Japan-ganger dan ik, inschattingsfoutje. Zelf zou ik ook dolgraag weer naar Japan terug gaan, heb daar in 2008 twee geweldige vakanties gehad, echt een schitterend land. Dit jaar zal dat echter waarschijnlijk nog niet zijn, eerst maar eens wat nieuwe bestemmingen bezoeken…
Terug naar je vraag, zover ik weet kan je de JRP gewoon los kopen, ons is in ieder geval niets over de vlucht gevraagd, die hadden we elders geboekt. Wel heb ik gezien dat sommige reisorganisaties alleen een JRP willen verkopen als je bij hun ook de vlucht of hotels boekt, of dat ze anders administratiekosten rekenen. Dat is echter geen voorwaarde van de JRP an sich, maar puur van die organisatie.
Ha allen,
Mijn reis komt ook dichterbij en ook ik ga een JRP regelen.
Hier had ik echter nog wel een vraagje over: Kan ik ook gebruik maken van de JRP in de metro van japan?
En zo nee, is er het mogelijk om een x-dagenkaart te kopen om het kopen van kaartjes te beperken?
Alvast bedankt voor de info!
Groet,
Martijn
Nee, de metro valt niet onder de JRP. Echter, in o.a. Tokyo en Osaka is er wel een ringlijn van de JR, daarmee kan je, gebruik makend van de JRP, wel op veel plaatsen komen, en zo het gebruik van de metro flink beperken. Dagkaarten voor de metro zijn er ook, maar je moet redelijk wat reizen om die eruit te halen. Zelf heb ik steeds losse kaartjes gekocht (erg simpel uit een automaat), soms zal je dan per dag iets meer kwijt zijn, soms iets minder.
Yep idd in Tokyo (Osaka heb ik’m niet gebruikt in de metro) kan je met je JR pass van de metro ringlijn gebruik maken en met deze ringlijn kom je al op de meeste plaatsen!
Ik kocht idd ook voor de rest alleen maar losse kaartjes, dat is op zich heel simpel om te doen (lijkt in het begin heel moeilijk maar als je het eenmaal doorhebt is het heel simpel).
Ik heb de JRP 2 jaar geleden besteld bij Kuoni. 2de klas is deze voor 14 dagen: €435 per persoon. Ik heb het er echt uitgehaald (en gelukkig kreeg ik korting omdat ik op een reisbureau werkte )
Je kunt de JRP bij Kuoni ook voor 7 dagen (€278 p.p.) en 21 dagen (€552 p.p.) bestellen. Ook bieden ze eersteklas aan. Kuoni is bij de meeste reisbureaus gewoon te boeken.
groetjes en veel plezier in Japan