Japan Rail Pass

Ik weet niet hoe actueel die prijzen van Kuoni zijn, maar dan ben je bij Tozai of JapanTours toch goedkoper uit. Nu zijn al die prijzen wel een stukje forser dan toen ik hem had gekocht, de yen is blijkbaar weer een stuk gestegen.

Ik had 'm toen gekocht bij een Japans reisbureau in Amsterdam (Tozai volgens mij) heb ik toen ook minder voor betaald dan de prijzen die jij opgeeft. Maar maakt ook niet uit want je haalt het er dubbel en dwars uit als je veel met de shinkansen gaat reizen!

1 like

enkel feiten die dit kunnen verhelderen:
1.JAL verkoopt geen losse passen-dat doen ze als extra service alleen als je ook bij hun boekt=vliegen dus.
2.de prijs is in YEN=JPY en fluktueert naar gelang de wisselkoers van dag tot dag. Daarnaast zullen dure reisburo’s (als Kuoni) er nog wel een ‘‘servicefee’’ bovenop leggen.
3.er is geen Japanse metro-er zijn er 10 (meen ik)-in elke grote stad. In tokyo zijn zelfs 2 verschillende-kaartjes moeten apart worden betaald. Metrokaartjes gaan per afstand. In veel grotere gebieden gebruiken ze een soort chipkaart/als een telefoonkaart-met in+uitchecken-wat het kost wordt er dan afgehaald (net als telefonkaart). Verder zijn er ook nog 10tallen kleienre particuliere spoorwegen, die allemaal hun eigen tarief hebben. Vaak zijn die stukken goedkoper als JR.
Alle metro info: www.urbanrail.net
4.JR heet ook-zeer komfortable-nachtBUSSEN- bvbv Tokyo-Osaka/Kyoto. voor budgetreizigers spaart dat een nacht. Veel nachttreienn (hoewel het aantal daarvan steeds vermindert) hebben ook vrij luxe zitplaatsen-moet je reserveen, maar kost niks extra met die pas.
(en de vraag voor domestic vliegen-er zijn naast JAL nog vele andere airlines, zoals ANA).
5.voor de echte die-heart budgetknijpers; in de Japanse schoolvakanties is er een aparte pas-5 dagen binnen 1 vakantie, enkel geldig op de STOPtreinen (kokuden)=veel goedkoper als de JRpass.

oh-en als heel globale vergelijking:
de pas voor 7 days kost ongeveer evenveel als retour per SKS Tokyo_Osaka/Kobe (dus incl. Kyoto)
de pas voor 14 dagen kost ong. evenveel als retour per SKS Tokyo-Hokkaido of eindpunt SKS=op Kyushu (Hakata? of zoiets).
de SKS kost-voor een bepaalde afstand, ongeveer het dubbele als wat de gewone stoptreinen kosten.

Hoi medereizigers,

Deze zomer ga ik met een aantal vrienden japan bezoeken. Het staat ook al vast dat we verschillende steden gaan bezoeken met een Japan Rail Pass.

Graag had ik geweten hoe het gebruik van zo een pas werkt. Wat ik op het internet gevonden heb is dat je je altijd moet begeven naar een bemande ticket shop. Dat is dus duidelijk.

Mijn belangrijkste vraag is hoe zit het nu als je een treinreis met verschillende overstappen moet maken.
bvb. het dichtsbijzijnde station bij onze hostel in Tokyo is Asakusabashi.
De eerste overnachting is dus in Tokyo de morgen erna vertrekken we direct door naar Hiroshima.
We nemen dus de trein in Asakusabashi vervolgens moeten we overstappen in Akihabara dan weer in Tokyo-station dan in Shinkobe voor uiteindelijk in Hiroshima aan te komen.

Kan ik in Asakusabashi onmiddelijk de trein opstappen en bij de overstappen dit ook doen zonder te stoppen bij een balie? Moet ik dan mijn pass laten zien bij controle?
Of moet ik mij bij ieder station naar een balie begeven voor een soort van bewijs te verkrijgen (dit zou nogal veel tijd vragen en de tijd tussen sommige overstappen is vrij klein)? Of kan ik dit doen bij het beginstation voor de hele treinreis?

Graag had ik jullie ervaringen hiermee gehoord.

Alvast bedankt! :chin:

Je zal sowieso eerst je voucher moeten omwisselen voor de daadwerkelijke railpass, ga daarvoor naar de informatiedesk op het station.

Overstappen tussen normale treinen danwel tussen shinkansens is geen probleem, je blijft dan binnen de poortjes, zonder extra controles. Alleen als je van gewone trein overstapt op shinkansen of andersom moet (dat zijn twee strikt gescheiden spoornetten) je even langs die bemande ticket gate. Kost overigens meestal niet veel tijd, kaart opengevouwen omhooghouden zodat ze de geldigheidsdatum kunnen zien en je kan zo doorlopen.

Wel kan het voor langere afstanden (shinkansen/limited express) handig zijn een plaats te reserveren, dat kan tot kort voor vertrek. Daarvoor moet je naar de informatiedesk (daar spreken ze meestal ook wel een beetje Engels), dan krijg je een plaats naar wens toegewezen (roken/niet-roken, stilterijtuig), en per trein een handig kaartje met vertrek- en aankomsttijd, wagonnummer (staat ook op het perron aangegeven, dus je kan vooraf al op de juiste plek gaan staan, hoef je niet met je bagage de halve trein door te sjouwen) en uiteraard stoelnummer. En als je er om vraagt schijven ze het perronnummer er ook even bij, scheelt weer wat zoeken. Zonder zo’n kaartje moet je een plekje zoeken in de unreserved rijtuigen, die kunnen soms weleens knap druk zijn.

Op het eerste gezicht kan het met al die rare tekentjes wat intimiderend lijken, maar als je het eenmaal doorhebt is reizen per trein in Japan erg simpel, daar kan de NS nog heel erg veel van leren.

1 like

het enige wat je echt moet doen is je voucher omruilen voor de echte pas-pas dan worden de exacte date erop gezet. en dat kan alleen op enkele grote stations.
Daarna hoef je in principe(als je dat zou willen) nooit meer langs een loket/balie-als je genoegen neemt met unreserved (het werkt wat anders als bij ons-de meeste lange-afstandtreinen hebben de heft reserved en de andere helft niet), de stoptreinen (kokuden) hebben nooit reserveren. RES is gratis, dus op drukke tijden is het zeker slim te doen. En sommige (maar daar zijn er maar heel weinig van en je moet ze wel weten te vinden) nachttreinen moeten RES worden. JR heeft ook vrij veel bussen-ook gratis-de nachtbussen (dreamliner, bvb vabn TYO naar Oska of Kyoto) moet je steeds RES-en dat is een echt luxe bus.
Dat JR nou echt zo veel duidelijker zou zijn als NS-hangt er van af-in veel gebieden is het eerder een metro met vaste lijnen-maar bvb langs de westkust is alles enkel in nihon-go en blijft het puzzelen. Maar de typische 1e keer toerist komt daar toch niet.

1 like

De borden van de vertrektijden van de shinkansens switchen van Japans naar Engels.

Het reserveren vond ik zelf altijd handig omdat inderdaad op het kaartje echt alle informatie staat, dat heb je zo door. Ook als je een lange reis maakt weet je altijd wanneer je er bent omdat de aankomsttijd op je kaartje staat dus vlak ervoor weet je dat je er bijna bent (en de trein is altijd op de seconde op tijd).

Ja en altijd langs het bemande poortje lopen.

Verder spreekt het best op zich, in het begin lijkt het moeilijk maar als je het eenmaal door hebt is het supersimpel.

1 like

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Zo is het al heel wat duidelijker :slywink:

Fijne vakantie in Japan, veel plezier!!

In juli willen wij met onze peuter van 2 naar Japan. Voor ons kopen we een japan rail pass, maar weet iemand of dat ook nodig is voor onze zoon?

Als je zoekt op japan rail pass bestellen, vind je al snel de site japantours.nl. Heeft iemand ervaring met het bestellen van zijn pas via deze mensen? Ze zijn volgens mij namelijk een stuk goedkoper dan andere aanbieders of werkt het zo niet en is de yen nu gunstig? Zoals je merkt, nog erg weinig ervaring met Japan… We staan op het punt om ons ticket voor de zomer te boeken en zijn nu dus aan het orienteren.

Kinderen t/m 5 jaar reizen in Japan gratis, van 6 t/m 11 voor de helft van de prijs.

Zelf heb ik geen ervaring met Japantours.nl
Mijn railpass heb ik aangeschaft via tozai.nl in Amsterdam. Na de aanvraag via het document (beschikbaar op de site) kreeg ik na 2 dagen bericht dat ik mijn railpass kon ophalen.
En volgens mij verschillen de prijzen niet zo heel erg per aanbieder.
(Mijn 14 dagen pass was 392,50 incl. administratiekosten.)

Hallo allemaal,

Ik heb ook een vraag over de JR pass.

In September ga ik met 3 vrienden 3 weken naar Japan. De laatste week zullen we in Tokio doorbrengen (met enkele uitstapjes). Omdat de JR pass in de metro van Tokio niet geldig is vraag ik me af of het verstandig is om de pas alleen de eerste 2 weken te nemen, en de laatste week alleen met de metro van Tokio te reizen.

Maar blijkbaar zijn er ook treinen in Tokio die wel van JR zijn. Ik vraag me af of je met deze lijnen overal in Tokio kan komen of dat je echt vaak met de metro moet reizen. Het volgende plaatje van JR lijnen in Tokio heb ik online gevonden:

Kan iemand mij vertellen of deze lijnen allemaal met de JR pass te nemen zijn en of ze langs alle belangrijke punten in Tokio gaan? Of ben je vaak op de metro aangewezen en heb je in Tokio weinig aan de JR pass?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Tomas

Wij gaan ook voor 3 weken naar Japan (8 juli - 31 juli). Waarvan we de eerste 2 enkel met Japan Rail pass zullen doen. De laatste week zitten we ook in Tokyo en gaan we het met de metro doen.

Als ik terug ben kan ik je dus vertellen of dit een goed idee was of niet :wink:

De belangrijkste trein in Tokyo is de JR Yamanotelijn. Dit is een bovengrondse ringlijn die vrijwel in elke wijk in Tokyo komt waar je wilt zijn. Wij reisden eigenlijk nooit met de metro maar gebruikten altijd deze lijn (we hadden ook een hotel gekozen vlak bij een station van de Yamanote-lijn).

Met de JR railpas kun je deze lijn gebruiken, maar als je een hele week in Tokyo bent dan denk ik toch dat het (veel) goedkoper is om losse kaartjes te kopen (zo duur is dat niet) dan de JR railpas een week te verlengen. De railpass kun je dan beter de andere weken gebruiken voor de langere afstanden

Mee eens, kaartjes voor de ringlijn kosten maar 130 yen, daar moet je er een hele hoop van kopen om die extra week JRP rendabel te maken. Hoewel je met de Yamanote en eventueel nog Chuo-lijn een heel eind komt is de metro in sommige gevallen toch praktischer, Asakusa bijvoorbeeld is toch een aardig stukje bij een JR-station vandaan. Best te lopen, maar als je spoor en metro combineert is het toch net even handiger.

Het systeem van het OV in Tokyo werkt ongeveer zoals nu bij ons met de OV-chip.

In de vertrekhal hangt een bord met de lijnen en stations erop (zie de foto). De rode pijl is het station waar je nu bent. (de lichtgroene lijn van ons station is de Yamanote ringlijn). Bij alle andere stations staat de naam van het station en de bijbehorende prijs. Als je nu een los kaartje wilt kopen, dan doe je die hoeveelheid geld in de automaat en koop er een kaartje mee met magneetstrip met de waarde van dat bedrag. Ga je naar de trein (of metro), dan gaat het kaartje door het poortje en bij het station van aankomst weer. Als je exact het bedrag hebt betaald, dan is het kaartje waardeloos geworden en slikt het poortje het kaartje in. Zit er nog wel waarde op, dan komt het kaartje er weer uit en kun je het kaartje verder gebruiken bij een volgende rit. Heb je per ongeluk te weinig betaald, dan kun je bij de bemande poort nog bijbetalen.

Het probleem is dat wij de namen van de stations op het bord in de hal van de stations niet kunnen lezen, maar je kunt eenzelfde kaart krijgen (bij toerist information of de bemande loketten) met de namen in ons schrift in het Engels zodat dit ook geen probleem meer is.

In Nederland blijken er veel problemen te zijn met de OV-chip, maar in Japan werkt het systeem al vele jaren……