Leuk om alle verhalen te lezen over jullie avonturen in Japan. Half oktober is het onze beurt om Japan te gaan verkennen in 17 dagen. We hebben de vluchten geboekt en komen aan in Tokio en vliegen terug via Osaka. We kijken erg uit naar het eten, de mensen en de cultuur.
We hebben ons al aardig verdiept in het land en zijn tot nu toe op het volgende schema gekomen.
’s ochtends aankomst in Tokio
Tokio
Tokio
Tokio
Reisdag naar Takayama (met tussenstop bij Mt. Fuji voor een mooie foto)
Takayama (Japanse alpen)
Shirakawa
Reis richting Kanazawa (voor Kenroku-en tuin en Geisha huis)
Kanazawa
Via Hikone-jo (alternatief voor Himeji-jo kasteel, omdat die in restauratie is) dan naar Koya-san om daar te overnachten bij de monniken
Naar Kyoto
Kyoto
Kyoto (evt. uitstapje Nara)
Naar Hiroshima
Hiroshima/ Miyajima
Naar Osaka
’s ochtends vlucht
Het schema ligt nog niet vast dus we zijn nog erg flexibel. Dus opmerkingen/tips zijn erg welkom.
We hebben zelf de volgende vragen:
Wij hebben Hakone niet in het reisschema opgenomen wegens tijdgebrek. Maar we zien op dit forum dat veel mensen naar Hakone gaan. Zouden jullie ons aanraden Hakone toch in ons reisschema op te nemen? En zo ja, waarom, en wat zouden jullie ervoor inruilen ?
Dag 9 in Kanazawa: is dit nodig of kunnen we alles op dag 8 daar al zien? Ipv een dag in Kanazawa misschien een dag extra in de Japanse Alpen verblijven?
Is dag 10 haalbaar inclusief een bezoek aan Hikon-jo?
We zijn benieuwd wat jullie ervan vinden. En ook goede tips voor hotels, ryokans, Minshuku op deze route zijn uiteraard erg welkom!
Het is een heel mooi en goed doordacht reisschema.
Wij hebben Hakone niet in het reisschema opgenomen wegens tijdgebrek. Maar we zien op dit forum dat veel mensen naar Hakone gaan. Zouden jullie ons aanraden Hakone toch in ons reisschema op te nemen? En zo ja, waarom, en wat zouden jullie ervoor inruilen ?
Persoonlijk vind ik Hakone niet beter dan de bestemmingen die je al hebt, dus ik zou het weglaten.
Dag 9 in Kanazawa: is dit nodig of kunnen we alles op dag 8 daar al zien? Ipv een dag in Kanazawa misschien een dag extra in de Japanse Alpen verblijven?
Het hangt af van hoe snel je bent en wat je wilt zien, maar de hoogtepunten in 1 dag is mogelijk, hoewel het dan nogal gehaast wordt. Theehuizen en mooie tuinen zijn er ook in Kyoto, dus misschien is een dagje extra alpen beter voor de afwisseling. Vergeet vooral niet sushi/sashimi te eten!
Is dag 10 haalbaar inclusief een bezoek aan Hikon-jo?
Als je vroeg vertrekt in de ochtend. Hikone vergt niet veel tijd.
Heb je ook Matsumoto overwogen? Dat is een van de mooiste kastelen en kun je doen onderweg naar Takayama. Dan wordt het wel lastig om mount Fuji te zien.
Ik denk idd dat we Hakone niet zullen aandoen. Vast ook heel mooi, maar er moeten moeilijke keuzes gemaakt worden :D.
Een dagje extra Japanse Alpen is mss toch een goed idee. Geeft daar wel wat meer rust. Vanuit daar willen we bijvoorbeeld ook graag naar Kamikochi, omdat daar de kans op mooie herftkleuren groot is (hooggelegen) en daar willen we ook nog wat van meepakken. Verder ook een Onsen bezoeken. Gaat wel ten koste van Kanazawa, maar mss is een halve dag de tuinen bezoeken wel voldoende.
Nigo, vind jij het kasteel in Matsumoto het mooiste en zou dat een goede keuze zijn ipv Hikon-Jo? Zou idd wel betekenen dat we via Matsumoto moeten en Mt. Fuji overslaan.
Verder proberen we nu wat overnachtingen te gaan boeken, maar dat is toch wel lastig. Zo veel keuze. We willen een paar keer naar echt traditionele Japanse gelegenheden (Ryokan, Minshuku) en dat combineren met goedkopere verblijven.
Hoe hebben jullie het comfort ervaren in de typische Japanse verblijven? Lekker geslapen of lag het toch wat hard?
Verder nog druk bezig met het forum door te speuren, staat een hoop nuttige info op. Net weer een interessante en enthousiaste thread gevonden. Heerlijk al die reisverhalen en ervaringen.
Een dagje extra Japanse Alpen is mss toch een goed idee. Geeft daar wel wat meer rust. Vanuit daar willen we bijvoorbeeld ook graag naar Kamikochi, omdat daar de kans op mooie herftkleuren groot is (hooggelegen) en daar willen we ook nog wat van meepakken. Verder ook een Onsen bezoeken. Gaat wel ten koste van Kanazawa, maar mss is een halve dag de tuinen bezoeken wel voldoende.
Herftskleuren zijn zeker een omweggetje waard. Nikko is een andere plek waar je al herfstkleuren in oktober kunt zien, maar dat zal denk ik niet in je schema passen…
Nigo, vind jij het kasteel in Matsumoto het mooiste en zou dat een goede keuze zijn ipv Hikon-Jo? Zou idd wel betekenen dat we via Matsumoto moeten en Mt. Fuji overslaan.
Matsumoto-jo is mooier, zo niet het mooiste kasteel van Japan. Hikone-jo is ook heel mooi, maar wel een stuk kleiner. Het is heel jammer dat Himeji-jo in de steigers staat. Je zult zelf moeten afwegen of je het de extra reistijd waard vind, maar ik denk niet dat je er spijt van zult hebben. Oktober is over het algemeen mooi weer, maar je hebt geen garantie dat je Mt Fuji zult kunnen zien. Als je via Otsuki naar Matsumoto reist kun je trouwens ook Mt Fuji zien. Je kunt het topje van Mt Fuji zien vanaf Otsuki. Voor een goed zicht moet je denk ik verder reizen met Fujikyu Railway, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Verder proberen we nu wat overnachtingen te gaan boeken, maar dat is toch wel lastig. Zo veel keuze. We willen een paar keer naar echt traditionele Japanse gelegenheden (Ryokan, Minshuku) en dat combineren met goedkopere verblijven.
Hoe hebben jullie het comfort ervaren in de typische Japanse verblijven? Lekker geslapen of lag het toch wat hard?
Ik vind het meestal heerlijk slapen op een futon. Als het te hard is kun je vragen om een extra futon of kijk even in de kasten. Vaak liggen er extra futon voor meer gasten. De bedden in goedkopere hotels zijn trouwens ook vaak een stuk steviger dan in Europa/ VS
Dat heb ik dus wel gedaan, Eerst twee overnachtingen in Matsumoto (na aankomst het kasteel, en de volgende dag de Kiso-vallei), en dan onderweg naar Tokyo via Otsuki naar Kawaguchiko. Geweldig zicht op Mt. Fuji, en verder gewoon een leuk toeristenstadje wat je in een middagje wel gezien hebt. Het is wel een vrij tijdrovende rit, dus zowel Matsumoto als Kawaguchiko zal teveel zijn als tussenstops op een enkele dag.
Mijn trip gaat in omgekeerde volgorde, zodat we op 9-10 okt. in Takayama het herfstfestival te kunnen meemaken en op 16-17 okt het Nikko festival.
Ruwweg had ik het volgende in gedachten:
Oct 2 - 6: Kyoto & Nara
Oct 7: Reis naar Kanazawa + bekijk het stadje + overnachten
Oct 8: Kanazawa / Gifu / Takayama:
Ochtend Kanazawa. Met de bus (optionele stop in Shirakawa-go) naar Takayama, bagage afgeven in hostel, doorreizen naar Gifu om ’s-avonds het aalscholver-vissen te zien. Laat op de avond terug naar het hostel in Takayama.
Oct 9: Takayama: Ochtendmarkt + 1e dag van festival + slapen in Takayama
Oct 10: naar Matsumoto
‘s-ochtends in Takayama nog iets van de 2e festivaldag meemaken -> vertrek naar Matsumoto. Kasteel bekijken. Slapen in Matsumoto.
Oct 11: Onsen + monkeys
Vanuit Matsumoto een dagtrip naar de Yudanaka Shibu-onsen om de aapjes in de onsen te bekijken en daarna zelf de onsen te ervaren in Nozawa.
Oct 12: reizen naar Kawaguchiko. Met de kabelbaan naar Fuji Viewing Point. Slapen in K’go. Als het slecht weer is deze etappe overslaan en meteen door naar Tokyo.
Oct 13-18: vertrek naar Tokyo. Bij aankomst de bagage dumpen en door naar Omotesando (zondag). Vanuit Tokyo enkele trips naar Kamakura & Nikko.
Mijn vragen:
Het Ukai aalscholver-vissen in Gifu (of Seki) zit nogel gepropt in het programma. Ik las dat Ukai ook wordt beoefend in Kyoto en Ukai, dat zou veel gemakkelijker in te plannen zijn, maar vond geen specifieke info daarover
Het vervoer van 8-12 oktober: is dit een logische volgorde?
Het aalscholver-vissen lijkt in Kyoto helaas alleen gedurende de zomermaanden te zijn
Het lijkt me allemaal goed te doen en een logische volgorde. Ik vraag me alleen af of het logisch is om naar Nozawa-onsen te gaan tenzij je een auto huurt. Er zijn onsen dichterbij de onsen-aapjes, hoewel ik niet weet welke er publiekelijk toegankelijk zijn.
Heb jij, of een van de andere WW-leden, een idee hoe groot de kans is om vanaf Kawaguchiko en/of het Fuji Viewing Point de top van Fuji enigszins redelijk te zien rond 12 oktober?
Inmiddels op wunderground gevonden dat de kans op zon 6% is, half bewolkt 6%, bewolkt 88%. Ik vermoed dat in het geval van Fuji-san “bewolk” wil zeggen dat de top vrijwel zeker ontzichtbaar is, zelfs vanaf Kawaguchiko. Is dat een redelijke inschatting?
Tsja, hoe bewolkt is bewolkt? Zo zag het er toen ik er in 2008 was uit (aan het eind van de middag met tegenlicht), ik kan me eigenlijk haast niet voorstellen dat ie echt helemaal niet te zien is, of het moet echt beroerd weer zijn.
Ik had deze keer bij aankomst trouwens ook mazzel, ik zat aan de goede kant in het vliegtuig (links dus), en zag zo bij de landing prachtig in de verte de stad liggen met daarachter ogenschijnlijk zwevend (de onbesneeuwde bergen ervoor zijn niet te onderscheiden van de lucht) de geheel witte top van Fuji-san. Helaas had ik alleen m’n camera niet bij de hand, en heb ik er domweg niet aan gedacht even een foto met m’n telefoon te maken. Ik zal het dus moeten doen met de herinnering…
Dank voor jullie illustraties, dat heeft me aan het denken gezet. In plaats van Kawaguchiko / Fuji-san een etappe te maken met overnachting, zet ik het in de planning voor een dagtrip vanuit Tokyo. Dan is er gemakkelijker mee te schuiven. Via de webcam op Mt Fuji kan ik dan in de gaten houden hoe helder het is.
Mvg, Herman