Van Tokyo naar Tsumago via Matsumoto

Hallo,

Wij zijn van plan om in juli one eerste reis te maken naar Japan.
Wij zouden graag weten of het mogelijk is om van Tokyo naar Tsumago te reizen via Matsumoto ;en dit met de trein.
Kan iemand ons helpen?

Alvast bedankt:dag:

Dat kan zeker, de Azusa (Ltd. Expr.) vanaf Shinjuku naar Matsumoto en daar over op de Shinano (Ltd. Expr.) naar Nagiso. Let wel op: slechts enkele Limited Express-treinen per dag stoppen daar, anders ben je op tragere diensten aangewezen. Het alternatief is door te reizen naar Nakatsugawa en vanaf daar de lokale Chuo lijn weer terug te nemen naar Nagiso. Daarvandaan rijdt een bus naar Tsumago.

Mocht je de wandeling door de Kiso-vallei willen maken, dan is het met het oog op het hoogteverschil makkelijker om vanuit Magome te starten, en dan naar Tsumago te lopen. Magome is per bus bereikbaar vanaf station Nakatsugawa. Dit is prima als dagtrip vanuit Matsumoto te doen, wat een redelijk stadje is met de nodige voorzieningen. Tsumago en ook Magome zelf zijn vooral berekend op dagjesmensen, voor de rest was het naar mijn idee wel erg minimaal.

Dag,

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb op dit forum gezien dat je al een aantal mensen geholpen hebt met hun reisroute. Wij twijfelen ook nog her en der.
Voorlopig ziet het er zo uit (3 weken Japan in juli):

Vr 15 jul: Vlucht Brussel-Tokyo
Za 16 jul: Tokyo
Zo 17 jul: Tokyo-Nikko
Ma 18 jul: Nikko NP (Toshoguschrijntempel) en terug naar Tokyo
Di 19 jul: Tokyo: vismarkt +

Woe 20 jul: Tokyo- Matsumoto
Do 21 juli: Matsumago-Tsumago (in minshuku slapen)
Vr 22 jul: Tsumago (wandeling naar Magome)
Za 23 jul: Tsumago-Takayama (via Nagoya)
Zo 24 jul: Takayama-Shirakawago
Ma 25 jul: Shirakawago-Kanazawa
Di 26 jul: Kanazawa

Woe 27 jul: Kanazawa-Kyoto (via Nagoya?)
Do 28 jul: Kyoto
Vr 29 jul: Kyoto
Za 30 jul: Kyoto

Zo 31 jul: Kyoto-Nara
Ma 1 aug: Nara – Kyoto
Di 2 aug: Kyoto-Hakone (Hakone pass)
Woe 3 aug: Hakone (Mount Fiji
Do 4 aug: Hakone-Tokyo
Vr 5 aug: Tokyo
Za 6 aug: Vlucht Tokyo-Brussel

Wat vind jij hiervan?
Heb je nog tips hierbij? Denk je dat het te druk is? Want we doen alles zelf? Hebben we 3 weken Japan Rail Pass nodig?
We zouden graag de Japanse alpen doen, maar twijfelen of we én Matsumoto/Tsumago/magome kunnen doen én nog eens Takayama/Shirakawago/Kanazawa. Of zullen we moeten kiezen denk je? We doen liever iets minder en goed dan dat het schema te druk wordt. Het blijft nog altijd vakantie. Alvast héél erg bedankt voor je reactie!

Het deel Takayama-Shirakawago-Kanazawa is mij niet bekend, daar kan ik op zich weinig zinnigs over zeggen. Wel een paar enkele overnachtingen achter elkaar, dat lijkt me minder prettig.

Ik vraag me af of je Nikko niet als dagtrip zou kunnen doen. Ik ben er zelf laatst als dagtrip geweest, ondanks dat ik niet al te vroeg was vertrokken en het 's avonds ook al vroeg weer donker werd had ik aan die dag ruim genoeg tijd voor de tempels en schrijnen. Op zich had ik ook nog wel naar Kegon Falls gewild, dat zat er nu niet in. Maar als je wat vroeger vertrekt en met de langere dagen in juli moet dat makkelijk lukken.

Ook voor Tsumago lijkt de tijd me wat ruim, het plaatsje zelf is echt maar een gehucht. Dan zou ik eerder twee dagen in Matsumoto gaan zitten, de middag na aankomst gebruiken voor het kasteel, en de dag daarna de wandeling als dagtrip. Dan heb je eventueel ook een dag extra over voor bijvoorbeeld Takayama.

Wat betreft Mt. Fuji, was je van plan die te beklimmen? Anders zou je ook Hakone als dagtrip kunnen doen.

Op zich heb je nu de lange (dure) ritten in een periode van twee weken zitten, alleen Nikko en Hakone vallen daar dan buiten. Het verschil tussen 2 en 3 weken JRP is 12.600 yen. Een World Heritage Pass voor Nikko is 3600 yen (inclusief toegang tempels t.w.v. 1000 plus bussen t.w.v. 500, dus feitelijke prijs is 2100 yen), en een Hakone Free Pass inclusief retour vanaf Shinjuku kost 5000 yen tegen 3900 yen voor de pas uitsluitend voor het lokale vervoer in Hakone NP. Ook zou je de rit van of naar het vliegveld dan met de JRP kunnen doen, dan scheelt dat ook zo’n 1000 yen. Met andere woorden, dan blijft er altijd nog een gat over wat je met korte ritjes binnen Tokyo echt niet gaat dichtrijden. 2 weken JRP lijkt me dus duidelijk de voordeligste optie.

Is het overigens geen optie om heen op Tokyo en terug vanaf Kansai te vliegen? In het begin wat extra dagen Tokyo, en dan eindigen in Kyoto. Dan zou je wellicht nog Osaka er achter kunnen plakken, net even iets dichter bij Kansai, en wat meer mogelijkheden om op het einde van je reis nog wat te shoppen.

1 like

Hallo,

Bedankt voor je hulp. Een andere vlucht is geen opties meer, we hebben heen en terug op Tokyo geboekt.

Misschien moeten we eerst doorreizen naar Kyoto en van daaruit starten met Kyoto en Nara, daarna de Japanse alpen (ev. zonder Matsumoto en enkel Takayama/Shirakawago/Kanazawa) en daarna Tokyo met uitstappen naar Hakone & Nikko NP.

Voor Tokyo zelf zouden we dus geen JR pass hoeven te nemen? En met lokale metrotickets en Hakone pass en world heritage pass Nikko werken?

Voor Tokyo is een JRP inderdaad niet echt lonend. Voor de metro geldt ie sowieso al niet, dus die kosten hou je dan toch. Je kan hem dan wel gebruiken voor de spoorlijnen, met name de Yamanote-ringlijn en de Chuo-lijn dwars door de stad zijn praktisch, maar met ritten op die lijnen moet je al flink je best doen wil je boven de 200 yen uitkomen. Zelfs een rit naar Yokohama is net 500 yen.

Wat betreft de route, zou het niet een optie zijn om heen via Matsumoto te gaan, en terug via Takayama/Shirakawago/Kanazawa? Je zou dan op zoiets uit kunnen komen:

Vr 15 jul: Vlucht Brussel-Tokyo
Za 16 jul: Tokyo
Zo 17 jul: Tokyo
Ma 18 jul: Tokyo
Di 19 jul: Tokyo
Wo 20 jul: Tokyo - Matsumoto (begin JRP)
Do 21 juli: Matsumoto
Vr 22 jul: Matsumoto - Kyoto
Za 23 jul: Kyoto
Zo 24 jul: Kyoto
Ma 25 jul: Kyoto
Di 26 jul: Kyoto
Wo 27 jul: Kyoto - Kanazawa
Do 28 jul: Kanazawa
Vr 29 jul: Kanazawa - Shirakawago
Za 30 jul: Shirakawago
Zo 31 jul: Shirakawago - Takayama
Ma 1 aug: Takayama
Di 2 aug: Takayama - Tokyo (eind JRP)
Wo 3 aug: Tokyo
Do 4 aug: Tokyo
Vr 5 aug: Tokyo
Za 6 aug: Vlucht Tokyo-Brussel

Nikko, Hakone en Nara kan je dan als dagtrips doen, daarvoor heb je dan op zich genoeg dagen in Tokyo en Kyoto.

Ik had alleen nog even snel op Hyperdia zitten kijken, de treinen voor deze route zouden bij elkaar een goede 30k yen kosten. Twee weken JRP is 45k yen…

1 like

Hallo,

Bedankt voor je tips. We hadden nog zitten denken en hadden ongeveer een gelijkaardige route uitgestippeld (gelijkaardig aan de jouwe):

Vr 15 jul: vlucht Brussel-Tokyo
Za 16 jul: aankomst Tokyo + trein naar Matsumoto .
Zo 17 juli: Matsumoto (kasteel + wasabi )
ma 18: Matsumoto trein naar Takayama
di 19: Takayama
woe 20: Takayama-Ogimachi
do 21: Ogimachi
vr22: Ogimachi-Kanazawa
za23: Kanazawa
zo24: Kanazawa-Kyoto
ma25: Kyoto
di 26: kyoto
woe 27: Kyoto
do 28: Kyoto-Nara
vr 29: Kyoto-Tokyo
za30: Tokyo
Zo 31: Tokyo-nikko
ma 1: nikko-Tokyo
di 2: Tokyo
woe 3: Tokyo
Do 4: Tokyo-hakone
Vr 5: Tokyo
Za 6 Toyo-Brussel

Maar jouw schema ziet er beter uit.
Leuk om te lezen dat we geen JR pass nodig zouden hebben.
Heel erg bedankt voor je hulp!

Hallo,

net ook even gekeken op hyperdia en we komen nu al na drie treinen op volgend budget:
tokyo-matsumoto: Y9.850
Matsumoto-Kyoto:Y9.980
Kyoto-Kanazawa: Y6.910

hoe kom jij aan 25.000 voor zes treinen?
shirakawago vinden we nergens terug als treinstation.

op het plan in the rough guide zien we niet echt een treinverbinding tussen takayama en Shirakawago (is toch Ogimachi of niet?)
nemen we daar dan een bus?

Het treintraject Shirakawago-Takayama begrijpen we niet zo goed.

Alvast bedankt

Ben in het gebied zelf nog niet geweest, maar volgens mij moet je per bus inderdaad van Kanazawa naar Shirakawago kunnen, en ook per bus dan weer naar Takayama. Die valt sowieso niet onder de JRP.

Ik was overigens uitgegaan van 6510 voor Tokyo - Matsumoto, maar zie nu daaronder een net iets snellere verbinding per Shinkansen via Nagano staan, die is inderdaad een stuk duurder.

Matsumoto - Kyoto is 9380, Kyoto - Kanazawa 6510, Takayama - Tokyo. Maar ergens ben ik volgens mij dan toch de fout in gegaan, Takayama - Tokyo is namelijk alleen al 14000 yen. En dan is het sommetje ineens 36k in plaats van de eerder genoemde 30k.

OK, bedankt. Ik plaats ook nog eens een nieuw bericht op het forum met als titel “Japanse Alpen”. Ik heb het gevoel dat er daar nog niet zoveel informatie over te vinden is.

Groetjes!

Ogimachi is onderdeel van Shirakawa-go: Ogimachi Village - Shirakawa-go Travel

1 like