je weg vinden in japan wat vervoer betreft

wie kan mij wat vertellenm over vervoer in mjapan.
we starten in osaka, koyasan, okayama,kyoto takayama, tsumago, hakone en tokio

Wat wil je precies weten? Want dit is wel een hele algemene vraag :ninja:

Je genoemde bestemmingen zijn in ieder geval allemaal prima per OV bereikbaar, grotendeels per trein, Tsumago nog met een stukje bus, en Koyasan met een kabeltrein.

Nog twee praktische links:
[ul]
[li]Hyperdia is een Engelstalige online reisplanner (ook beschikbaar als app), waarmee je routes voor treinen, trams en metro’s kunt plannen. Hij heeft wat eigenaardigheden, en je moet vooral opletten dat je het juiste station kiest. Tokyo bijvoorbeeld heeft meer dan 900 stations, maar slechts één daarvan heet Tokyo…[/li][li]Japan Guide biedt een schat aan informatie over vele bestemmingen, en daarbij ook altijd goede informatie hoe er te komen. De meeste items hebben een “Access and Orientation”-link, met informatie hoe je vanuit de diverse richtingen bij een plaats kunt komen.[/li][/ul]

En kijk uiteraard eens rustig rond op dit forum, hier moet ook wel wat informatie en inspiratie te vinden zijn. En mocht je vragen hebben, stel ze gerust.

Hakone is geweldig! Lekker rustig aan tussen de lokale bevolking met de alpen-express de berg op naar het dorp.

Wij gaan van 27 april tot 13 mei naar jAPAN.
We nemen denk ik een japan railpas van 14 dagen.

Het reisschema ziet er als volgt uit:
Osaka 1 nacht
Koyasan 1 nacht
Kyoto 5 nachten
Takayama 2 nachten
Matsumoto 2 nachten
Tsumago 1 nacht
Tokyo. 4 nachten
We willen een aantal tours doen in Kyoto en Tokyo. Nara en mount Fuji.
Nog andere suggesties?
Wat zouden jullie ons adviseren? Hier boeken of daar? Het is nl. Golden week.
Andere leuke trips vanuit een van de steden?
In Tsumago willen we de trail lopen. We logeren in Tsumago waar kunnen we dan het beste starten met de wandeling en hoe kunnen we daar het beste komen?
En in Takayama willen we een dagtrip naar shirakawago maken.
In Kyoto willen we graag fietsen. Waar is dat leuk om te doen? In de stad of naar buiten de stad?
ik heb begrepen dat we voor koyasan ook een bepaalde pas nodig is.
Kun je die pas ook gebruiken voor het vervoer vanuit osaka.
Verder zijn alle tips en adviezen welkom.

Ik heb je draadjes voor het overzicht even samengevoegd :slight_smile:

Wat betreft je route, ok neem aan dat dit je eerste bezoek aan Japan zal zijn? Zou het dan niet prettiger zijn om een nachtje extra in Osaka te doen zodat je even iets rustiger je draai kan vinden na de lange vlucht? Of wellicht Kyoto en Osaka omdraaien? Wat betreft fietsen in Kyoto: zelf geen ervaring mee, maar vergis je niet: Kyoto is ook gewoon een grote drukke stad. Een bus of metro naar een bepaalde wijk en dan de benenwagen me persoonlijk praktischer. Een uitzondering is Arashiyama, een tamelijk dorps gebied in het noordoosten van de stad waar een fiets juist ideaal zou zijn.

De wandeling van Magome naar Tsumago (in die richting is gezien het hoogteverschil het makkelijkst) zou je ook prima als dagtrip vanuit Matsumoto kunnen doen: trein naar Nakatsugawa, bus naar Magome, en dan vanuit Tsumago weer de bus naar Nagiso Station. Er zouden vooral in Tsumago wel een paar minshuku moeten zitten, maar hou er rekening mee dat het echt kleine dorpjes zijn die het vooral van dagjesmensen moeten hebben en waar 's avonds echt niks meer te beleven is.

Hou er ook rekening mee dat er geen directe treinverbinding tussen Takayama en Matsumoto is, een bus is daar een veel snellere en goedkopere optie. Beide stadjes zijn wel zeer de moeite waard, zeker Takayama. Wat eventueel nog wel interessant kan zijn is de Tateyama-Kurobe Alpine Route. Dit is een route over een 2500 meter hoge bergpas waar in april nog zo’n 20 meter sneeuw ligt, waar dan een weg doorheen wordt uitgegraven . Ik ben er zelf afgelopen jaar op de 2e dag na opening geweest, toen was het een gekkenhuis waardoor ik vanuit Toyama slechts de halve route heb gedaan. Maar wat je zou kunnen doen is vanuit Takayama eerst naar Toyama, en dan de gehele route door naar Matsumoto (bagage kan je vooruit sturen). Ik verwacht dat het na Golden Week wel iets rustiger zal zijn, maar reken anders nog steeds wel op forse drukte. Maar als je het mij vraagt: het is het waard…

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“yBw1kLcCEY0” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Wat je daarnaast ook nog zou kunnen overwegen: tussen Matsumoto en Tokyo zou je een tussenstop (al dan niet met overnachting) in Kawaguchiko kunnen maken, daar heb je de grootste kans Mt. Fuji goed te zien. Je zit nog wel ruim voor het klimseizoen, dus mocht je wilde ideeën gehad hebben dan zullen die toch nog even in de ijskast moeten.

En dan nog de JRP: een 14-daagse JRP zal voor deze trip zeker niet lonend zijn, maar met een beetje passen en meten zou je ook aan een 7-daagse pas voldoende kunnen hebben voor de grote afstanden. De JRP loont wel voor lange ritten, maar voor lokaal vervoer en ook bijvoorbeeld naar Koyasan (waar ik zelf overigens nog niet geweest ben) heb je er weinig aan. Maar ook dan nog zal het rekenen zijn of je er echt voordeel aan zal hebben, want even uitgaand van Kyoto - Takayama en Matsumoto - Tokyo ben je er nog lang niet. Wanneer je Takayama - Matsumoto per trein zou doen kom je wel een heel eind, maar zoals gezegd is een bus hier een veel praktischer oplossing. Dan nog zou je uiteraard voor een JRP kunnen kiezen met het oog op flexibiliteit en gemak, maar je zal hoe dan ook aardig je best moeten doen om er voordeel uit te halen.

En wat betreft Golden Week: ik heb er vorig jaar eigenlijk verrassend weinig last van gehad. Toch is vooraf reserveren van hotels altijd aan te raden, want de bezettingsgraag is altijd hoog. En in veel hotels kan je toch gratis annuleren, soms zelfs tot aan de inchecktijd. Dan kan je dus altijd nog besluiten je route aan te passen.

Super hier heb ik wat aan! Heel erg bedankt.

Ik weet niet of je erin geïnteresseerd bent maar wij vertrekken a.s. zaterdag voor 2 weken en doen een aantal van jouw plaatsen aan. We gaan een liveblog bijhouden op http://michelly.nl/Japan_2018/voorkant.htm
Misschien heb je er iets aan.

Dank je wel ik ga je zeker volgen!