Route advies; bus, trein of vlucht

Het idee is om volgend jaar juni vanuit Seoul naar Kyoto te reizen, en via Tokio terug naar Amsterdam. Omdat Kyoto geen vliegveld heeft, lijkt Osaka de beste keuze.

Maar wat is dan wijsheid;

-vanaf Kansai met de bus richting Kyoto, of is het gezien het vervolgtraject toch beter een direct op Kansai een treinkaart of misschien wel een railpass aanschaffen? Want er bestaat ook nog de mogelijkheid dat ik een paar dagen in Osaka verblijf…

Graag wat advies.

Kansai Airport is inderdaad de meest voor de hand liggende keuze voor Kyoto. Itami zou wellicht praktischer zijn, maar hoewel dat nog steeds “Osaka International Airport” genoemd worst landen dan inmiddels geen internationale vluchten meer.

Qua vervoer is de trein het snelst en meest praktisch. vanaf Kansai Airport rijdt de Limited Express Haruka direct naar Kyoto Station, dat duurt ongeveer een uur en een kwartier en kost zonder reservering 2850 yen. Met langzamere treinen kan het nog zo’n 1000 yen goedkoper, maar dan ben je met een paar overstappen erbij al snel 2 uur onderweg. Wat nog wel een overweging kan zijn: 's ochtends en 's avonds rijdt de Haruka twee keer per uur, midden op de dag maar één keer. Die andere treinen rijden veel frequenter. Met bussen heb ik geen ervaring, maar volgens Japan Guide moet je dan op zo’n 100 minuten en 2500 yen rekenen.

Wat echter wel interessant kan zijn: er is een JR Kansai Area Pass, voor één dag kost die 2200 yen. En daarmee kan je naast alle non-express JR treinen ook die Haruka gebruiken, die pas is dus goedkoper dan een los kaartje. Je kan die pas zowel vooraf bestellen als (voor 100 yen meer) ter plekke kopen. Er zijn ook wel passen voor meerdere dagen, maar die haal je er alleen uit als je wat meer door de regio gaat rondreizen, niet met alleen ritjes in de stad.

Maar het kan inderdaad ook zeker leuk zijn een paar dagen in Osaka te blijven, dat is toch ook zeker een leuke stad die vooral 's avonds echt tot leven komt.

Als je verder alleen van plan bent naar Tokyo te reizen zal een Japan Rail Pass niet lonen, die kost voor een week ongeveer het dubbele van een enkele reis per shinkansen. Gezien het aanbod aan lowcost airlines zou vliegen wellicht wel goedkoper kunnen zijn dan de trein, maar met de transfers erbij zal je er geen tijd mee winnen.

Goeie info, waarvoor dank!

Omdat ik nu weet dat de Suntory/Yamazaki distillery in Osaka tours geeft, ga ik daar zeker verblijven. Het traject daarna heb ik nog niet in mijn hoofd.
Het idee voor nu is ongeveer; Osaka (3) - Kyoto (3) - Tokio (7)

Mag ik nu we toch bezig zijn je naar je mening vragen over Busan, want voor Korea heb ik ik nog geen concrete plannen.
In principe heb ik een week voor Seoul gepland, maar omdat ik weet dat je ook vanuit Busan naar Osaka kan vliegen is dat misschien ook wel een leuke optie…

Geen verkeerd plan om de dagen over Kyoto en Osaka te verdelen, en mocht je in een van beide steden tijd tekort komen, met de trein ben je zo in de andere stad. Op zich zou je er zelfs voor kunnen kiezen om Osaka als uitvalsbasis te nemen en van daaruit dagtrips naar Kyoto te maken, maar het is wel zo leuk om er ook te verblijven.

Voor Osaka zou ik dan een hotel in de buurt van Nankai Namba Station aanraden, makkelijk bereikbaar vanaf het vliegveld en dan zit je op loopafstand van zowel Dotombori als Shinsekai, 's avonds de twee levendigste buurten, plus Den Den Town, Osaka’s tegenhanger van Akihabara. Ik heb zelf goede ervaringen met Hotel Kikuei, een klein en eenvoudig business hotel op een ideale locatie. En wellicht een interessant, pas geopend alternatief: er zit nu een Toyoko Inn in hartje Shinsekai, vlak naast Tstutenkaku Tower.

In Kyoto zou ik voor een hotel in de buurt van Kasasuma Station (Hankyu) en Shijo Station (metro) gaan, dan zit je echt in hartje stad op loopafstand van Gion, Pontocho en Nishiki Market, en met praktische bus-, trein- en metroverbindingen naar andere bezienswaardigheden. Ik heb daar enke jaren geleden in het Karasuma Kyoto Hotel gezeten, toplokatie en vrij redelijk geprijsd, maar na het zien van de behoorlijk chique lobby viel de kamer onwillekeurig toch wat tegen…

Wat betreft Busan, het is alweer 8 jaar geleden dat ik daar geweest ben, en eigenlijk heb ik toen maar vrij weinig tijd in de stad besteedt. Wat me is bijgebleven is dat het een heel gevarieerde stad is, tamelijk uitgestrekt en echt ingeklemd tusses de bergen en de zee. De Jagalchi vismarkt (de grootste van het land) is dan ook een must, er is de lekker chaotische Gukje-markt, er is een mooi uitzicht vanaf de Busan Tower, in de bergen aan de rand van de stad ligt de Beomeosa tempel. En ben je de drukte van de stad helemaal zat, dan kan je naar bijvoorbeeld Haeundae, een strandwijk op z’n Koreaans. Midden in de zomer is dat wellicht echter een minder goed idee:

http://i.imgur.com/9N4RkJY.jpg

Geweldig, dat zo’n aardig wat bookmarks voor thuis

Kyoto heb ik in twee dagen gedaan, maar dat waren wel twee enorm volle dagen (26 km lopen, de andere dag 20 en daarbij nog metro)
Wel geef ik niks om musea dus dat kost me geen tijd.
Osaka hadden we ook 2,5 dag waarvan een volle dag naar Universal Studios. Dit was voor ons voldoende.
Vanuit Osaka was het maar een half uur naar het vliegveld.

We zijn er inmiddels wel uit, dus het regelen en reserveren kan beginnen.
Dit moet het ongeveer gaan worden;

vr 10 Aankomst ochtend Osaka
za 11

zo 12 Bus Kyoto
ma 13 Suntory Yamazaki Distillery
di 14
wo 15 trein Hamamatsu?

do 16 Verblijf Hamamatsu
vr 17

za 18 Trein naar Tokyo
zo 19
ma 20
di 21 (Nikko?)
wo 22
do 23

Alleen nog even bekijken wanneer we de railpass gaan activeren/gebruiken?

De twijfel is toegeslagen en we zitten dan ook aardig vast voor onze tussenstop.

Het idee was om tussen Kyoto en Tokyo een twee daagse stop te maken in Hamamatsu, maar naar mate we daar meer over lezen krijgen we steeds meer het idee dat dat eigenlijk een industriestad is. Niet echt wat we zoeken dus.

We willen meer cultuur,natuur, tempels en het authentieke Japan zien, Shizuoka lijkt dan een betere bestemming.
Maar misschien moeten we dan helemaal niet op de Tokaido lijn blijven, en in Odawara overstappen richting Hakone.
Of misschien zijn er wel nog betere opties met de JRP…

Iemand die ons kan helpen bij dit luxe-probleem?

Ik heb Hamamatsu en Shizuoka nog geen van beiden bezocht, dus kan daarover niet oordelen. Shizuoka staat overigens nog wel op m’n lijstje, maar dan juist vanwege een bepaalde industrie daar: modelbouw, en dan met name Tamiya. En op de Tokaido is er uiteraard ook nog Nagoya, ook vooral een industriestad waar Toyota sterk z’n stempel op gedrukt heeft.

Hakone is inderdaad een alternatief, al zou je dat ook makkelijk als dagtrip kunnen bezoeken. Je zou ook via Matsumoto (met eventueel eerst ook nog Fuji Five Lakes of Nagano) kunnen reizen. En met de nieuwe Hokuriko-shinkansen is een route via Kanazawa ineens ook een stuk minder tijdrovend.

Iza peninsula. Klein zijtripje, tot Ito gedekt met JRpass. Fijne omgeving. Relaxen aan het strand, vulkanisch gebied bekijken. Wij vonden het heerlijk. K’s house Ito is een superfijn hostel met eigen onsen in de kelder.

De keuze is gemaakt. Het is toch Hakone geworden, 2 dagen helemaal zen in een originele ryokan met onsen.
Blij mee.

Het was even bekijken of de JRP rendabel was, maar omdat we toch ook naar Nikko willen scheelt het in het totaalplaatje bijna niets.
We gaan de JRP gebruiken vanaf de 15e. Voor nu is dit het schema;

do 9 Osaka
vr 10
za 11
zo 12 Bus Kyoto

zo 12 Kyoto
ma 13 Suntory Yamazaki Distillery
di 14
wo 15 trein Odawara-Hakone JRP

Wo 15 Hakone
do 16
vr 17 naar Tokyo

vr 17 Tokyo
za 18
zo 19 Yoyogi park
ma 20 Nikko?
di 21
wo 22
do 23
vr 24 vlucht AMS

De blanco dagen zijn nog niet ingevuld, dus lekker relaxed de ruimte voor eventuele suggesties.

Ow, rekenfoutje… De JRP scheelt in totaal €60 p.p. Toch maar beter losse tickets dan.