Vanaf Zuid Korea naar Japan

Beste reizigers,

Ik ga in Juni voor drie weken naar Zuid Korea en Japan met een reisgenoot.
De planning voor Zuid Korea hebben we al helemaal.
Voor Japan hebben we ongeveer anderhalf week de tijd. We willen sowieso Kyoto zien en Osaka.
In Tokyo willen we niet te lang blijven.

Nu is mijn vraag, wat is de beste, en ook betaalbare manier om Japan te bezoeken vanuit Zuid Korea?
Vliegtuig, boot, ik heb geen idee wat het kost.
Wat zijn echt toffe dingen die ik in Japan kan zien in anderhalf week, waaronder ook Kyoto en Osaka.

Graag hoor ik van jullie!

Moet je wel naar Tokyo voor de terugvlucht, of hoef je daar in principe helemaal niet te zijn? Want anders is er in Kansai zeker genoeg te zien voor anderhalve week.

Ik heb een aantal jaren geleden een bezoek aan Seoul gecombineerd met Kyushu, toen ben ik vanaf Incheon naar Fukuoka gevlogen. Plan was toen eigenlijk om eerst per trein naar Busan te reizen en daar de veerboot te nemen naar Fukuoka en dan verder te treinen naar Nagasaki. Er is namelijk een vrij voordelig combi-ticket van Korail: per KTX naar Busan, dan per veerboot naar Fukuoka, en vervolgens een treinticket naar een volgende bestemming. Enige nadeel: er werd destijds niet op emails voor nadere informatie gereageerd, en eenmaal bij het kantoortje bleek dat je het ticket minimaal een week van tevoren moest kopen. Toen dus toch maar een vlucht geboekt…

Er gaan volgens mij ook ferry’s vanuit Busan naar Osaka, maar dan ben je wel knap lang onderweg. En dan vraag ik me toch af of gewoon vliegen niet praktischer én goedkoper is. De Japanse lowcost airline Peach vliegt vanaf zowel Seoul als Busan op Kansai (en eventueel ook op Okinawa, ook zeker leuk!), even een willekeurige datum in juni geprikt, dan betaal je 39.800 won p.p., oftewel zo’n €32. Daar komen naar goed lowcost airline-gebruik uiteraard nog wel de nodige kosten bij, reken op zo’n 2 tientjes extra, maar het lijkt me sterk dat het nog goedkoper kan.

Over Kyoto en omgeving zijn al hele reisgidsen volgeschreven (zie ook Japan Guide), maar had je wellicht nog specifieke interesses?

1 like

We boeken een retour op Seoul.
Kansai lijkt mij zeker een hele mooie locatie.
Om te beginnen in Okinawa, dan door naar Kansai lijkt me wel wat. Tokyo is nog niet zeker, maar is het niet jammer om te missen?

De Japanse Peach airline klinkt ook erg aantrekkelijk!
Ik ga een lonely planet gids aanschaffen voor Japan, daar staat ok wel een hele hoop in.
Qua interesses zou ik wat authentieke plaatsen willen zien, tempels, parken en misschien een mooie wandel route. In de steden weet ik nog niks, een paar goed betaalbare sushi tenten? Must see lijstje?
Wat raad jij aan uit ervaring?

Het zou wel jammer zijn om Tokyo te missen, maar als ik moet kiezen tussen alleen Tokyo of alleen Kansai, zou ik Kansai boven Tokyo aanraden. Alleen al omdat Kyoto en Nara zich in Kansai bevinden. Osaka kun je dan bezoeken als een kleinere versie van Tokyo, hoewel er natuurlijk grote verschillen zijn. Maar als je op je budget moet letten geeft Kansai je meer waar voor je geld qua bezienswaardigheden.

Must-see:
Kyoto (Kiyomizudera, Kinkakuji, Arashiyama, Gion en nog veel meer!)
Nara (Todaiji)
Himeji castle

In anderhalve week zou je inderdaad ook mooi een rondje Seoul - Naha (Okinawa) - Kansai - Seoul kunnen maken. Ik ben zelf in februari voor het eerst een paar dagen in Naha geweest en heb van daaruit het eiland verkend, dat was zeker voor herhaling vatbaar. Het is ook een vrij toegankelijke kennismaking met Japan, aangezien er aanmerkelijk meer Engels wordt gesproken. Daar staat tegenover dat het OV buiten Naha zelf wat beperkter is.

Pin je overigens niet vast op Peach, er zijn meer lowcost airlines, en ook JAL of ANA hebben soms aangename ticketprijzen. Bedenk bij de lowcoast airlines ook dat sommigen wat strikter qua bagage zijn dan anderen, Peach laat 20kg toe (ik weet uit ervaring dat je dan voor 24kg toch echt zo’n €20 bij moet betalen), en bijvoorbeeld Jetstar slechts 15kg, terwijl anderen weer soepeler zijn.

Wat ik er zelf op Okinawa o.a. bezocht heb:

Wat betreft Kansai, in aanvulling op de tips van Nigo:

• Kyoto: Fushimi Inari Taisha, Sanjusangendo, Philosopher’s Path, Nijo castle (maar kijk uit voor tempeleritis!)
  • Osaka: Shinsekai (lekker kushikatsu eten, maar niet dubbel dippen!), Dotombori, Umeda Sky Building, Expo '70 Commemorative Park
  • Nara: lekker ronddwalen (terwijl de herten an je kleren knagen…) door het park met diverse tempels
  • Kobe: Harborland/Meriken Park, Akashi Kaiyko bridge

Zelf nog geen ervaring mee, maar wellicht ook interessant: een templestay op Koyasan. Daarnaast zijn er nog diverse andere plaatsen in die regio die nog wel wat te bieden hebben, zoals Wakayama, Asuka, Hikone en Uji.

Bedankt voor alle tips!

Ik en mijn reisgenoot hebben in juni drie weken een trip gemaakt naar de twee landen.
Als startpunt zijn we begonnen op Jeju-do eiland in de stad Jeju. Best grappig omdat niet veel reizigers dit als startpunt nemen, maar eerder Seoul.
In Jeju echt de geur van een eiland, gekleurde huisjes en palmbomen hier en daar. In de natuur is het net alsof je je op de Canarische Eilanden waant.
Vanuit Jeju naar Busan gevlogen voor een paar dagen. Daarna een retourtje Busan-Osaka en vanuit Osaka hebben we Kyoto bezocht voor een weekje.

In Kyoto heb ik gezien: Kiyomizu-dera, Kinkaku-ju, Fushimi inari, Kyoto imperial palace en Kodai-ji. Natuurlijk is er nog veel meer te zien.
Eerlijk gezegd na een paar tempels wel een beetje uitgekeken, ik vond de tuin rondom de Kinkaku-ju tempel eigenlijk nog wel veel mooier dan de tempel zelf.
Ik vind Kyoto een heerlijke omgeving, proper, schoon en veel natuur, zou er graag weer heen gaan.

Terug in Busan nog een dag gebleven omdat we er ons voorheen best hadden vermaakt. De dag daarna met de KTX trein naar Seoul gegaan als eindbestemming.
Seoul is een gigant, wat kapitalistisch naar mijn mening. Bijna nergens verslechterde auto’s.
In Kyoto heb ik een Koreaanse jongen leren kennen, die heeft ons in Seoul in zijn auto rondgeleid, super leuke ervaring.

WizardOfOss, inderdaad had je gelijk over Peach met de bagage. We hadden dan geen 20kg mee, maar moesten alsnog wel bijbetalen voor onze backpacks.
Volgens mij stond het ook niet op onze ticket dat we bagage mee hadden… misschien mijn fout.

Beide landen zijn erg interessant, aan de ene kant veel overeenkomsten maar soms ook helemaal weer niet.
Ik vind de Koreanen wat meer integer, bijna verlegen in zekere zin wat misschien de buitenkant lijkt, ook wat systematisch, puike kapsels en nette kleren.
De japanners zijn meer gevarieerder in doen en uiterlijk, en er is goed bier! :bier:.
Koreanen en drank is trouwens ook nog een heel verhaal apart…

Kortom, super leuke ervaring. De drie weken waren soms best hectisch, met in totaal acht vluchten, maar geen moment spijt van gehad.
De volgende keer zou ik graag Tokyo bezoeken en nog wat meer willen zien van de Kansai regio en Seoul.

1 like