Volgende zomer gaan we met 4 ( 2 volwassenen en 2 tieners) naar Japan van 14/07 tot 4/08. Tickets zijn geboekt dus niet meer aan te passen. We vliegen op Osaka en keren terug via Tokyo. Hieronder een voorlopige planning. Graag jullie mening omtrent te haalbaarheid. We willen graag wat afwisseling tussen natuur en steden.
-15/07: Osaka
-16/07: Osaka-Kyoto
-17/07: Kyoto: Gion Matsuri ( Heeft iemand een idee of het de moeite is om dan in Kyoto te zijn ?)
-18/07: Kyoto
-19/07: Kyoto-Nara-Kyoto
-20/07:Kyoto-Naoshima ( slapen op eiland of in Okayama- doorreizen naar Hiroshima?)
-21/07:Hiroshima- Miyajima
-22/07: Miyajima - Osaka?
-23/07: Osaka - Koya san
-24/07: Koyasan
-25/07: Kanazawa
-26/07: Shirakawago-Takayama
-28/07: Takayama-Kamikochi NP
-29/07: kiso-vallei met Tsumago- en Magome
-30/07: Matsumoto- Fujiberg
-31/07: Regio fujii-berg naar Tokyo
-1/08: Tokyo
-02/08: Tokyo
-03/08: Tokyo
-04/0: vertrek Brussel.
Heeft er iemand tips in verband met de Japanse Alpen regio. Is deze te doen met de trein of is het beter een auto te huren? Zijn er nog andere regio’s dan Koya san waar men in een tempel kan slapen. Om eventueel wat afstand te sparen? Van uit Hiroshima een tussen stop in Osaka en dan naar KoYa San of kan dit in 1 keer?
Het Gion Matsuri heb ik helaas nog niet bezocht, maar aangezien dit een van de bekendste festivals van Japan is (en met op de 17e de grote optocht) lijkt me dit zeker een must als je dan toch in de buurt bent. Reken wel op een flinke drukte, maar Kyoto is groot genoeg om dat wel aan te kunnen. En probeer sowieso zo vroeg mogelijk hotels te regelen (annuleren kan meestal toch gratis, mochten de plannen nog veranderen), dat is in Kyoto altijd al wat lastig, en rond zo’n festival zal dat alleen maar erger zijn.
Wat betreft Naoshima: ik ben er destijds een paar uur geweest en heb me toen zeker vermaakt, maar buiten de diverse kunstmusea en -projecten is er niet heel veel te beleven.
Voor de rest zit er vrij veel in je reis waar ik nog weinig of zelfs helemaal geen ervaring mee heb, dus dat is lastig adviseren. Maar zover ik weet kan je ook in de Alpen (waar ik nog alleen Matsumoto en de Kiso-vallei heb bezocht) goed uit de voeten met de treinen, alleen voor Shirakawago en Kamikochi ben je echt op bussen aangewezen.
Wel vraag ik me af of het tempo niet wat aan de hoge kant is, dit ook de temperaturen in de zomer in gedachten.
Gion matsuri. Wij zijn er geweest dit jaar. Het is, net zoals de rest van Japan, fascinerend. Ingetogen en rustig, het duurt vrij lang. Het is een optocht van grote en kleinere karren. Maar alle muziek erbij, met alle prachtige versieringen gaf het wel iets magisch. Ik had het niet willen missen.
En druk, ja. Ook dat is Japan. Maar nergens gedrang en gedoe. Iedereen is rustig. Dat scheelt. Boek je acco ruim van te voren. Dan komt het wel goed.
Meer tips? Vraag maar raak. Wij waren er ook met kinderen.
Hebben jullie enkel de steden gedaan of ook een stuk van de Alpen? Wij zouden graag een stuk Alpen doen met wat wandelingen of een korte trekking maar dat is niet zo evident om hierover informatie te vinden.
Dion Matsui gaan we zeker doen. Accu vroeg reserveren is wel niet zo evident vaak kan je pas 3 maanden vooraf reserveren of heb ik het fout?
Wij zijn in Tokio, Kyoto, Osaka, Koyasan, Hiroshima, Miyajima, Nara en Ito geweest. Niet de alpen in dus. Overigens vonden wij dat we te veel stad hadden ingebouwd.
Met booking.com kun je vroeg boeken. En vaak kun je bij de acco om een optie vragen. Dat hadden wij gedaan in Nara. Dan kregen we drie maanden van te voren de vraag of we nog wilden en was het definitief.
Japanners zijn zeer servicegericht en behulpzaam. Je kunt jouw vragen dus prima stellen.
Kijk eens op de site van k’s house. Superfijne hostels door het hele land. In Kyoto en Ito hebben wij daar gebruik van gemaakt. Was beide heel fijn en zeer geschikt met kinderen.
Als je een pb stuurt mag je mijn blog wel. Krijg je een beetje een idee.
Enerzijds klinkt dat niet bepaald zoals de meeste van de festivals die ik bezocht heb, die zou ik toch niet direct ingetogen willen noemen. Met één grote uitzondering: het Jidai Matsuri, eveneens in Kyoto. Schijnbaar een eigenaardigheidje van de stad…
Maar ik moet zeggen: ook bij de meer levendige festivals valt ondanks de enorme mensenmassa’s het gedrang over het algemeen wel meer. Alleen bij het Kurama no Himatsuri werd het me echt te erg, maar dat ging dan ook om zo idioot veel mensen in een klein gehucht, dat was gewoon pure waanzin (dat was ook het enige festival waar een enorme politiemacht nodig was om een en ander nog enigszins in goede banen proberen te leiden, tevergeefs). Bij andere festivals kan het weliswaar lastig zijn een mooi plekje te vinden, maar iedereen blijft rustig.
om de vertrektijden van treinen en bussen op te zoeken kun je Hyperdiagebruiken.
Als je daar het vertrekstation en het eindstation opgeeft, geeft de site een suggestie voor het vervoer.
Ik heb het idee dat het stuk in de Alpen misschien iets te vol zit. Matsumoto ligt dan toch wat verder weg dan de andere plaatsen in de Alpen die je wilt bezoeken. Misschien een idee om Matsumoto te laten schieten om iets meer rust in je reis te krijgen? (Magome-Matsumoto is bijvoorbeeld ruim drie uur reizen met de trein).
Ik weet niet of er een speciale reden was om Matsumoto in de reis op te nemen, misschien het originele (en mooie) kasteel? Dan zou je als alternatief het Himeji kasteel kunnen bezoeken als dagtocht uit Osaka of Kyoto, of op doorreis van Hiroshima naar Osaka toe.
Om direct van Hiroshima naar Koya-san te komen heb je een reistijd van ongeveer 4 uur. Het is wel te doen, bij mijn eerste reis gingen we met de groep van Koya-san naar Hiroshima in één etappe. Maar een overnachting in Osaka kun je ook best doen als je wat rust in je reis wilt bouwen. Voor het gemak kun je dan kijken of je een plek in de buurt van het Namba station in Osaka kunt vinden. Namba is een leuke wijk in Osaka, dus er is iets te zien, en het is een vertrekpunt naar Koya-san. (meer info).
De meeste mensen blijven overigens 1 overnachting op Koya-san. Dus als je op tijd aankomt op de dag, heb je veel tijd om nog rond te kijken en zou je de volgende dag weer naar de volgende bestemming kunnen gaan.
Zijn jullie van plan om te overnachten op Miyajima? Dat is heel goed mogelijk, maar je zou ook kunnen overwegen om in Hiroshima te blijven overnachten en Miyajima als een dagtocht te doen. Dat scheelt toch weer gesleep met bagage.
Nu kan een foto bedriegen en het weer hielp zo te zien ook niet mee, maar het ziet er inderdaad vrij braafjes uit. Dat is bij sommige andere festivals toch wel anders. Niet dat ze daar allemaal als idioten door elkaar lopen te rennen, maar een hoop getrommel en geschreeuw helpt altijd wel :nod:
Voor treinen is Hyperdia ideaal, maar voor bussen vind ik het toch wel uiterst summier. En helaas weet ik daarvoor ook geen goed alternatief. Elke stad en regio hebben toch weer hun eigen busmaatschappijen, en slechts zelden met een Engelstalige website. Soms valt er dan met Google translate nog wel wat van een Japanse site te maken, maar dat blijft altijd weer een puzzel…
Japan Guide vermeldt vaak wel busverbindingen indien deze relevant zijn, inclusief reisduur, kosten en aantal bussen per dag, maar voor de daadwerkelijke dienstregeling is de lokale tourist info dan meestal toch de beste optie.