Weer een reisprogramma! + passende vervoerskeuze

Ik zou vanuit Tokyo naar Matsumoto gaan. Dan van Matsumoto naar Magome, Tsumago.
Van Magome& Tsumago vervolgens via Nagoya naar Takayama, wat ook een interessant stadje is.
Vanuit Takayama met bus/auto naar Shirakawa-go, want daar komt geen JR.
Vanuit Shirakawa-go kun je naar Kyoto via Kanazawa of via Takayama + Nagoya.

Dit lijkt mij de meest logische route. Kanazawa is overigens ook een stad met interessante plekken en heerlijk eten.

Bedankt voor je snelle reactie Nigo.

Ik zat net even te kijken en zag dat Nagoya inderdaad de schakel is tussen deze plekken (wordt met de minuut wijzer, al duurde het enige maanden voordat ik het doorkreeg hehe).
Dit is inderdaad ook een meer directe route. Dan zou ik dezelfde dag de route Tokyo - Matsumoto - Magome kunnen reizen zodat ik daar 's avonds aankom en deze volgende dag de route kan gaan afleggen.

Mij was ook al vooral Kanazawa opgevallen en deze kan ik dan vanuit Shirakawa-go meepakken in dezelfde doortocht op een dag naar Kyoto. De route is net iets langer vanuit Kanazawa (dan vanuit Takayama), en daarnaast beroof ik mijzelf van een halve dag extra tijdswinst die ik dan ik Kyoto kan gebruiken. Ik zal dus een afweging moeten maken en ik denk dan al dat ik weet wat het wordt. Maar bedankt voor je uiterst goede tip, wederom.

Denk jij trouwens dat het haalbaar is om Shirakawa-go in een ochtend te doen en daarna om drie uur in Kyoto aan te komen? Zijn alle bezienswaardigheden dan nog open denk je?

Shirakawa-go is wel in een ochtend te doen, maar dan ben je pas rond 11/12uur klaar denk ik en dan haal je Kyoto niet om 15:00.
De bezienswaardigheden in Kyoto zijn wel tot een uur of 17/18 open.
Tijdens het Sakura-seizoen(kersebloesem) is Maruyama Park bijvoorbeeld 's avonds sfeervol verlicht en het Gion district is ook 's avonds heel mooi ongeacht het seizoen.

Sommige tempels/bezienswaardigheden zijn ook 's avonds verlicht en open tijdens bepaalde periodes (meestal lente, herfst, tijdens bepaalde festivals), maar dat zul je per tempel moeten uitzoeken.

Prachtige foto’s die van Gion at night. Het wordt dan inderdaad wel puzzelen/proppen en riskant om op die halve dag vrij te houden op Kyoto. Dit is de laatste planning geworden:

Dag 1: Tokyo
Dag 2: Tokyo: dagtrip mount Fuji
Dag 3: Tokyo
Dag 4: Tokyo – Honke Bankyu Ryokan (Nikko)
Dag 5: Nikko –Tokyo
Dag 6: Tokyo – Matsumoto –Tsumago & Magome
Dag 7: Tsumago/Magome – Shirakawa-go
Dag 8: Shirakawa-go (–Kanazawa) – Kyoto
Dag 9: Kyoto
Dag 10: Kyoto
Dag 11: Kyoto: dagtrip Nara
Dag 12: Kyoto: dagtrip Miyojima
Dag 13: Kyoto: dagtrip Koyasan

Verder is Kanazawa volgens mij een beetje van hetzelfde (vergelijk Higashi Chaya gai met Gion bijv). Het enige wat ik dan uniek zou vinden zijn de Samurai houses. Misschien dat ik die onderweg even kan meepikken. Dan houd ik in totaal twee dagen over voor Kyoto (i.p.v. 2 dagen en een avond).

Zoals je ziet ben ik er nog niet helemaal uit wat dit betreft, maar wat betreft het totaal programma ben ik erg tevreden. Gewoon een kwestie van persoonlijk afwegen.

Daarbij is het het de bedoeling dat ik de eerste dag vroeg in de ochtend aankom in Narita airport en na dag 13 (in Koyasan) terug vlieg via Kansai (indien mogelijk bij goedkope vluchten, bijv. via Brussel of met Aeroflot).

Hallo,

Ik heb mijn reisprogramma weer eens verder aangepast en afgestemd. Ik heb daarbij keuzes moeten maken om het zodoende in twee weken voor elkaar te krijgen. Alhoewel ik het drukte met wat wat meer rustige dagen afwissel, ben ik bang dat ik er te veel ingepropt hebt. Dit is het geworden:

Dag 1: Tokyo: ginza, (akihabara), ropongi hills (mori tower)
Dag 2: Tokyo: tsukiji fishmarket, keizerlijk paleis, shibuya
Dag 3: Tokyo: dagtrip mount Fuji + 5-lakes/Hakone
Dag 4: Tokyo – Honke Bankyu Ryokan (Nikko)
Dag 5: Nikko –Matsumoto
Dag 6: Matsumoto –Tsumago & Magome
Dag 7: Tsumago/Magome – Shirakawa-go – Kyoto (pontocho
district, gion wijk)
Dag 8: Kyoto oost: ginkaku-ji, philosophers path, (heian jingu, nanzen-ji
+ konchi-in, eikan-do), ishibe koji lane, chion-in, higashiyama
wijk, (kodai-ji,) kijomizu-dera + otowa no taki waterfall, fushimi
inari taisha
Dag 9: Kyoto noord/zuid: arashima gebied, ryoan-ji, kinkuku-ji, daitokuji
+ daisen-in zen tuin, nijo-jo, (keizerlijk paleis, kawamachi dori
winkelcentra), higashi honhanji & nishi honhanji, toji
Dag 10: Kyoto: dagtrip Nara (avond Tokyo: event. bezienswaardigheden
dag 8/9)
Dag 11: Kyoto: dagtrip Koyasan
Dag 12: Kyoto – > Miyajima -Yakushima
Dag 13: Yakushima
Dag 14: Yakushima – Kansai/Tokyo

Zoals te zien is is Kyoto wel erg vol. Is dit haalbaar? Zitten er nog overbodige zaken bij, waarvan ik teveel verwacht? De tussen haakjes zijn eventueel op te geven bezienswaardigheden. Ik zou graag ook de treinroute in Arashima willen doen indien mogelijk. Ook ben ik benieuwd waar ik het beste zijde kimonostoffen (dus niet kimono’s) kan kopen: Kawamachi dori of Kyoto station? Elders…?

Daarnaast maak ik mij zorgen om Yakushima. Alhoewel ik dit misschien wel een van de meest mooie bestemmingen vind, twijfel ik aan de haalbaarheid qua reisduur. In principe zou ik om 1300 uit Miyajima moeten vertrekken om om 16:30 de ferry te halen in Kagoshima (volgens mij is dit nog te krap). Dan heb ik dag 13 de tijd om de grootste route naar jomon vanuit sugishiratani unsuikyo te lopen en terug. De laatste dag zou ik dan nog wat kleinere dingen zien zoals yakasugi land en zo op tijd de laatste ferry terug halen rond 1600. Daarbij is er nog eens het probleem dat ik dit mijn laatste dag is voor de JR-railpass. Dus naar Tokyo terug (nachttrein) wordt dan lastig neem ik aan? Ik heb namelijk begrepen dat het duurder wordt als ik heen vlieg via Tokyo en terugvlieg via Kansai.

Tot slot vraag ik mij af of de Japanse alpen route haalbaar is qua tijd. Qua reistijd moet het wel lukken maar wordt het dan niet te krap op de bestemmingen? Ik hoef niet ergens urenlang rond te wandelen en kijk vooral naar de hoogtepunten, maar er voorbij rennen wil ik natuurlijk ook niet.

Tot slot ben ik er nog niet helemaal uit of ik de Fuji 5 lakes of Hakone wil zien. Dit moet ik met Fuji (station 5 met een korte wandelroute) op een dag combineren. Het hoeven dus niet urenlange landschappentochten te zijn, maar wat hoogtepunten. Daarbij heb ik voorkeur om kosten te besparen (mocht dit ook tijdbesparend zijn), maar ik zie dat incl. dagtours ook relatief goedkoop kunnen uitvallen. Ook hiervoor zijn tips welkom.

Wie heeft hier ervaring mee of kan mij van tips/advies voorzien? Alvast hartelijk dank!

ps. Wat betreft het feit dat ik niet urenlang bij een bezienswaardigheid blijf hangen, dit geld ook voor Kyoto’s tempels, die ik gewoon even vlot wil bekijken (voornamelijk buiten) en niet elk artefact een half uur hoef te bewonderen en de onstaansgeschiedenis ervan wil lezen. Wellicht helpt deze informatie.

Allereerst Kyoto. Het is heel ambitieus , maar ik heb het zelf nooit in zo’n tempo geprobeerd. Een paar suggesties:
Je kunt Fushimi Inari Taisha naar dag 10 verschuiven, want met de JR ligt dat op een station onderweg naar Nara. Dan kun je misschien een deel van dag 9 (Nijo-jo, Higashi Honganji & nishi Honganji, toji) op dag 8 doen, want dag 9 lijkt me iets te ambitieus. Op dag 9 zou ik van Ryoan-ji en Daitoku-ji er een weglaten, maar dat zou mijn keuze zijn.
Higashi Honganji wordt op dit moment gedeeltelijk gerenoveerd (een bijgebouw), dus die kun je lager zetten qua prioriteit.

Tokyo suggesties:
Ik zie geen Asakusa. Of lijkt je dat niet interessant? Tsukiji is trouwens vlakbij Ginza en het paleis is weer niet ver van Ginza.
Ik heb de toer gedaan van het Keizerlijke paleis, waarvoor je je moet aanmelden vantevoren, maar ik vond het tegenvallen. De gebouwen en tuinen die je ziet waren niet imposant. Dus ik zou gewoon foto’s buiten nemen en eventueel de Imperial East Garden bekijken.
Asakusa is goed te combineren met Akihabara qua ligging.

Hakone heeft genoeg te bieden om een hele dag door te brengen. Als je toch beide op een dag wilt doen kun je het beste een bustoer boeken of een auto huren in Hakone.

Geweldig Nigo!

Ik heb het programma van Tokyo gewijzigd naar jouw adviezen.

Wat betreft een keuze tussen Ryoan-ji en Daitoku-ji is het het inderdaad voor de hand liggend om een keuze te maken. Echter is het zo dat ik zentuinen ontzettend mooi vind. En alhoewel de laatste minder bekend is, vind ik hem door het pitoreske misschien wel net zo mooi, waardoor ik ze alle twee op het lijstje heb gezet. Maar bedankt voor jouw tip.

Wat betreft de keuze’s Higashi- en Nishi Honganji, moet ik denk ik een keuze maken. Fijn dat je mij laat weten dat het bij gebouw bij de eerste wordt gerenoveerd. Misschien laat ik ze wel helemaal zitten. Ik moet nu eenmaal keuzes maken met zo’n programma en zien wil ik alles toch wel…En alhoewel de gebouwen imposant zijn, is het weer een beetje hetzelfde als Nara bijvoorbeeld. Wel vind ik de poort van Nishi Honganji mooi, maar dat lijkt dan weer een beetje hetzelfde als Nikko of zelf Nijo-ji.

Dan ben je koortsachtig je benen uit je lijf aan het rennen riskeer je een tempelziekte. Tenzij je zoiets hebt van, ‘nee, dat mag je echt niet missen!’ Anders zet ik ze op de wenslijst mocht ik tijd over hebben.

Dan heb ik op dag 9 enkel Arashima, welke ik in de vroege ochtend aandoe (die treinrit Sagano romantic trail duurt immers maar 25 min. kwam ik gister achter) en begin de middag ryoan-ji, kinkaku-ji, daitokuji, nijo-ji, het keizerlijk paleis en toji. 6 bezienswaardigheden moet lukken toch? Desnoods doe ik het keizerlijk paleis buitenom in de avond, dan heb ik er maar vijf. Ik loop overigens erg snel…

Ik heb ook de rondleiding binnen de muren van het Koninklijk Paleis in Tokyo gedaan waar je je van te voren moet aanmelden. Maar het paleis is gewoon niet zo bijzonder, ik vond de hele ervaring van op tijd daar zijn, video bekijken en dan met een Japanse groep met vertaling mee nog spannender dan het hele Koninklijke Paleis en tuin achter de muren.

Ik zou dus niet teveel tijd spenderen aan het Koninklijk Paleis.

En je mist nog veel leuke buurten van Tokyo in je schema.

De 2 dagen in Kyoto zijn veel te vol!

Philosophers Path is heel mooi om te lopen vooral als de bloesems er zijn.

Aan het einde van de Philosophers Path ben ik bewust gewoon gaan dwalen door de straten en wist absoluut niet waar ik was maar kwam de mooiste dingen tegen en op de een of andere manier kwam ik in het centrum uit bij de geishabuurt.

Thanks! Ik de planning veranderd naar jouw adviezen en Ginza, Tsukiji en het paleis op een dag gedaan. Shibuya doe ik dan op dag één na aankomst en dan heb ik lekker lang de tijd. 'S middag even dutten en dan 's avonds naar Ropongi. Akihabara is dan optioneel.

Asakusa vind ik een beetje toeristisch. Niet dat ik het niet mooi vind hoor, maar ja, je moet keuzes maken met je tijd. En liever doe ik dan echt het stadsleven aan, hetgeen Tokyo voor staat. Tempels genoeg in tempelstad Kyoto. Maar bedankt voor je tip!

Wat betreft Hakone, ik wil juist alleen wat hoogtepunten zien TENZIJ ik echt iets mis met Hakone. Dus ik dacht dan Kawaguchiko 5th station, Ochudo trail (5 km/3 hr dacht ik) en enkele lakes te doen. Daarmee kom ik dan uit op de helft aan tourkosten met een georganiseerde dagtocht met bus. Ik weet natuurlijk niet of dit in de praktijk haalbaar is of dat het echt mooier is om in één dag Hakone samen met Fuji san aan te doen…Ben jij er geweest Nigo?

Dank je voor je tips, ik zal ze onthouden. Hoop ook te kunnen gaan met het Sakura seizoen, althans net om de drukte heen dan…Verder hou ik zowieso niet zo van die urenlange rondleidingen…

Maar denk je dat het aangepaste programma (zie post 35) nog steeds te druk is zo?

Ik ben nog niet in Koyasan geweest, maar van wat ik hoor is het de tempelovernachting die het bijzonder maakt. Voor tempels heb je genoeg aan Kyoto & Nara denk ik, maar misschien heb je een andere reden. Volgens mij is het ook niet zo groot, dus zou je een gedeelte van de dag nog wat in Kyoto kunnen doen (misschien dat iemand die er geweest is dat kan toelichten).

Wat betreft Hakone, ik wil juist alleen wat hoogtepunten zien TENZIJ ik echt iets mis met Hakone. Dus ik dacht dan Kawaguchiko 5th station, Ochudo trail (5 km/3 hr dacht ik) en enkele lakes te doen. Daarmee kom ik dan uit op de helft aan tourkosten met een georganiseerde dagtocht met bus. Ik weet natuurlijk niet of dit in de praktijk haalbaar is of dat het echt mooier is om in één dag Hakone samen met Fuji san aan te doen…Ben jij er geweest Nigo?

Ik ben er alleen met de auto geweest dus ik heb helaas geen ervaring met het lokale OV, maar als je beide doet zit je denk ik bijna de hele dag in bussen/treinen. Een tip is om het weer in dat gebied in de gaten te houden, want als het bewolkt is heb je kans dat je Mount Fuji niet kunt zien. Dan zou je nog je schema kunnen omgooien en op dag 1 of 2 erheen kunnen gaan. Het meest interessante aan Hakone vind ik Owakudani. Maar verder zie ik geen reden om er heen te moeten. Een van de twee lijkt me genoeg, tenzij je het niet erg vind een toer te boeken. Jouw Kawaguchiko plan lijkt me uitstekend en kun je inderdaad makkelijk zelf doen. En ook al werkt het weer niet mee, dan ben je in ieder geval op Mount Fuji geweest.

Daarbij is er nog eens het probleem dat ik dit mijn laatste dag is voor de JR-railpass. Dus naar Tokyo terug (nachttrein) wordt dan lastig neem ik aan?

Je kunt je Railpass op dag 2 in laten gaan. In Tokyo zijn ritjes maar een paar euro en de rit van Narita Airport naar Tokyo kan vanaf zo’n 1000yen.

Ik heb namelijk begrepen dat het duurder wordt als ik heen vlieg via Tokyo en terugvlieg via Kansai.

Ik zit te denken dat het misschien een optie is om een return-ticket naar Kansai Airport te nemen als dat niet zoveel verschilt in prijs/goedkoper is dan de Tokyo+Kansai optie. Die Railpass kun je natuurlijk ook gebruiken om vanuit Kyoto naar Tokyo& Japanse Alpen te gaan. Dan is de afstand ook minder als je vanuit Yakushima terugreist.

Tot slot vraag ik mij af of de Japanse alpen route haalbaar is qua tijd. Qua reistijd moet het wel lukken maar wordt het dan niet te krap op de bestemmingen? Ik hoef niet ergens urenlang rond te wandelen en kijk vooral naar de hoogtepunten, maar er voorbij rennen wil ik natuurlijk ook niet.

Ik denk dat het Alpen-gedeelte goed te doen is met het schema dat je nu hebt. Je zou het jezelf verderop wel een stuk gemakkelijker kunnen maken door een van de drie bestemmingen op te geven, maar dat is natuurlijk een hele moeilijke keuze:biggrin:

Dank je Nigo. Inderdaad is het logisch te zeggen dat Kyoto voldoende is qua tempels en dat Koyasan kenmerkend is voor een tempelovernachting. Echter is het zo dat de Okunoin hoort bij het beeld van Japan dat ik heb en ik deze magische plek dus moet hebben gezien, ook al heb ik weinig tijd. Ik heb ook alleen maar interesse in deze plek, de overige plaatsen in Koyasan trekken mij niet. Mijn bezoek zal dus kort zijn. Wellicht heb ik dan nog en halve dag in Kyoto over om te spenderen.

Ik ben er alleen met de auto geweest dus ik heb helaas geen ervaring met het lokale OV, maar als je beide doet zit je denk ik bijna de hele dag in bussen/treinen. Een tip is om het weer in dat gebied in de gaten te houden, want als het bewolkt is heb je kans dat je Mount Fuji niet kunt zien. Dan zou je nog je schema kunnen omgooien en op dag 1 of 2 erheen kunnen gaan. Het meest interessante aan Hakone vind ik Owakudani. Maar verder zie ik geen reden om er heen te moeten. Een van de twee lijkt me genoeg, tenzij je het niet erg vind een toer te boeken. Jouw Kawaguchiko plan lijkt me uitstekend en kun je inderdaad makkelijk zelf doen. En ook al werkt het weer niet mee, dan ben je in ieder geval op Mount Fuji geweest.

Leuk te horen dat Hakone je is bevallen, trouwens ook erg mooi Owakudani. Ik zou het ook erg mooi vinden om heen te gaan. Echter heb ik beperkte tijd en al erg mooie plaatsen in de natuur die ik wil bezoeken (Yakushima, Nakasendo trail, Arashima)

Inderdaad zie je zo zeker wel wat van de berg, zo had ik het niet eens gezien.
Misschien is het inderdaad zinvol om een auto te huren. Immers moet ik dan het laatste traject met de trein betalen (Otsuki – Kawaguchiko met Fujikyu railway Line kosten, retour € 20, met de bus naar Kawaguchiko 5th station (€ 20) en naar een van de five lakes (dagpassen vanaf 10 euro). Totaal komt dat uit op zijn €50 totaal. Dit is volgens mij vergelijkbaar met autohuur, behalve benzinekosten en tolwegen. Dan heb je ook nog eens de vrijheid en snelheid om vlot door te reizen. Ideaal zou dan zijn om bij Otsuki een auto te huren, aangezien de JR tot die plaats de reis vergoed. Heb jij enig idee of dat vanaf daar mogelijk is? Of moet het dan echt vanuit Tokio (waar ik tegenop zie)?

Goede tip, ga ik zekers doen! Zeker voor die paar tientjes. Dan heb je een dag extra daarvoor terug. Thanks.

Ik zit te denken dat het misschien een optie is om een return-ticket naar Kansai Airport te nemen als dat niet zoveel verschilt in prijs/goedkoper is dan de Tokyo+Kansai optie. Die Railpass kun je natuurlijk ook gebruiken om vanuit Kyoto naar Tokyo& Japanse Alpen te gaan. Dan is de afstand ook minder als je vanuit Yakushima terugreist.

Ik heb zitten kijken maar vanuit Kansai is volgens mij duurder, zo’n 120 euro dacht ik. Dan moet ik dit afwegen tegenover het nachttransport wat volgens mij redelijk meevalt (de toeslag op je JR is minder dacht ik). Wel zou ik dan op tijd in Hiroshima (?) moeten zijn voor de nachtrit terug naar Tokyo in het laatste geval.

Ik denk dat het Alpen-gedeelte goed te doen is met het schema dat je nu hebt. Je zou het jezelf verderop wel een stuk gemakkelijker kunnen maken door een van de drie bestemmingen op te geven, maar dat is natuurlijk een hele moeilijke keuze:biggrin:

Ik weet het, zucht…Sterker, ik heb er nog een wens bij: het overnachten in een gassho. Het is wel inpasbaar, wanneer ik 's ochtend vroeg naar Kyoto zou vertrekken. Het programma zou er dan als volgt uit komen te zien:

Dag 5: Nikko – Matsumoto
Dag 6: Matsumoto –Tsumago & Magome
Dag 7: Tsumago/Magome – Shirakawa-go
Dag 8: Shirakawa-go – Kyoto (aankomst 10/11:00 uur)

Ik moet dan nog meer schrappen in Kyoto, maar dan heb ik wel een echte Japanse Alpen beleving!

Ik heb 3 autohuur bedrijven kunnen vinden in Otsuki. Een van Toyota vlakbij het station: TOYOTA Rent a Car – Enjoy Japan to the Limit. De engelstalige website is erg beperkt en je moet denk ik telefonisch(Engels) reserveren.

Er is ook een Nissan autoverhuur, op 1,1km van het station.
Voor het station zit ook nog een autoverhuur van JR, maar hun website heeft voor zover ik kan zien totaal geen engelse support.

Als je toch nog Hakone wilt aandoen zou je ook in Odawara of Gotemba kunnen huren. Maar als je doorreist naar Matsumoto is Otsuki het beste denk ik. Als het in Otsuki niet lukt zou je in Tokyo in Hachiouji een auto kunnen huren. Hachiouji ligt aan de rand van Tokyo en je zit er dichtbij de snelweg naar Fuji Five Lakes. Huren in centraal Tokyo zou ik zeker proberen te vermijden.

Geweldig, bedankt Nigo! Ik denk dat dit het gaat worden.