Reis plannen door Japan

… om het tock nog even ingewikkeld te maken: Fuji vs. Khrishima :hihi:

veel reisfun!

Iemand nog tips?
We vertrekken 20 mei vanuit Kyoto en willen 22 mei in Tokyo zijn. Welke plaats is leuk om die in 1,5 dag te bekijken? Nu hebben we Matsumoto of Takayama op het lijstje staan. Maar van de week kwam ook Magome als mogelijkheid. Iemand ervaring?

Iemand tips? We vertrekken 20 mei vanuit Kyoto en willen 22 mei in Tokyo zijn. Waar zouden we die tussenliggenda dagen (1,5) door kunnen brengen? Grtjs

Takayama is wel geinig, beetje saai dat wel. Duurt een poos voor je er bent (wel na een erg mooie treinrit) maar eenmaal daar is het een beetje dood. Hoop Spaanse en Italiaanse toeristen, dat wel. Is natuurlijk wel compleet anders dan Tokyo of Kyoto, stuk kleiner allemaal. Het is echter een heel mooie omgeving (zeker in mei denk ik). Misschien komt mijn half-negatieve houding door de temperatuur toen ik er was, het was ruim 42 graden. Maar in mei zal dat wel meevallen.

Matsumoto of Magome ben ik niet geweest helaas!

Matsumoto is in ieder geval prima voor anderhalve dag (zolang ben ik er zelf namelijk ook geweest), dan kan je die halve dag benutten voor het kasteel en de omgeving, en de volledige dag voor een trip naar de Kiso-vallei. En 's avonds terug in de stad lekker genieten van de lokale specialiteit, basashi. Rauw paardenvlees dus, verrassend lekker!

Overigens moet je voor de Ksio-vallei wel op de tijd letten, op de heenweg ga je dan naar Nakatsugawa, een reguliere stop voor de Limited Express-treinen. Van daaruit de bus naar Magome, wandelen naar Tsumago, daar de bus naar Nagiso. Limited Express-treinen stoppen daar echter slechts een paar keer per dag, en andere oplossingen zullen je veel meer tijd kosten. Je zou uiteraard ook de hele route om kunnen draaien om zo wat flexibeler te zijn, maar dan zal je tijdens de wandeling een stuk meer bergop moeten lopen. Misschien niet onoverkomelijk, maar zelfs tijdens een hike ben ik nu eenmaal liever lui dan moe :biggrin:

Zo de route is bepaald. Werd ook wel tijd met nog 2 maanden te gaan;-) We gaan uiteraard ook nog een JR Pass aanschaffen. Maar is het nu verstandig om ook van te voren uitdraaien te maken met hoelaat je de trein moet nemen en wat de route is, overstap’s etc… Of kun je gewoon met vertrek in de ochtend richting station gaan en de eerste de beste trein pakken?

Is het openbaar vervoer in Tokyo duidelijk genoeg om ergens te geraken?

Groetjes,

Zolang je op de belangrijkere lijnen op de grote stations moet zijn kan je het op zich wel “op goed geluk” doen, daar rijden meestal wel meerdere treinen per uur. Echter, in sommige gevallen kan het toch praktisch zijn een specifieke trein uit te kiezen, dat kan soms veel tijd schelen. De treinen rijden vaak ook niet op zo’n logische dienstregeling als in Nederland, in sommige gevallen lijken de tijden haast volstrekt willekeurig. En bedenk dat je met de JRP de Nozomi’s niet mag gebruiken, waardoor het aantal opties toch wat beperkt wordt.

Bij m’n laatste reis had ik vooraf voor alle trajecten wel een planning uitgedraaid, hier hebben we ons echter maar zelden aan gehouden. Nu had ik wel een laptopje bij, dus meestal zocht ik dan voor vertrek uit het hotel toch nog even een goed alternatief op. Maar een paar keer hebben we op een station gewoon geïmproviseerd, als je het systeem een beetje doorhebt valt het allemaal best mee. En anders ga je naar de Ticket Office, regelen ze meteen een reservering waarbij op de kaartjes alle benodigde informatie staat. Het enige wat ontbreekt is het perronnummer, bij een krappe overstap is het handig om daar vooraf bij de reservering reeds om te vragen, meestal spreken ze daar wel een half woordje Engels.

In Tokyo is het sowieso geen probleem, vooral in de metro staat alles perfect aangegeven, op stations hebben ze ook altijd wel een plattegrondjes liggen, met een beetje mazzel zelfs tweetalig. Wel een tip: op stations staan altijd borden met alle uitgangen, zeker bij grotere stations kan dat een grote hulp zijn om een een bepaalde bezienswaardigheden makkelijker te vinden.

Bij de treinen is het wel iets lastiger, de grote borden boven de kaartjesautomaten zijn meestal uitsluitend in het Japans, met een JRP heb je daar echter weinig last van. In de stad zal je sowieso voornamelijk de Yamanote-lijn en wellicht de Chuo-lijn gebruiken, misschien nog een stukje van een parallel lopende lijn, de rest zal je niet snel nodig hebben. De perrons staan over het algemeen prima aangegeven, als je netjes de bordjes volgt komt het meestal wel goed. Meestal dan…

Dit is overigens de meest voorkomende metrokaart van Tokyo, met beide netwerken alsmede alle spoorlijnen. Kan je alvast oefenen! :biggrin:

http://img264.imageshack.us/img264/4118/tokyosubwaymap.th.gif

Terug van weggeweest wil ik alle tipgevers op dit forum van Harte Bedanken voor alle super goede tips en uitleg!!
Het was een fantastiche reis, we zijn met een rugzak vol reisverhalen weer goed thuis aangekomen. Perfecte vakantie!!

1 super bijzonder ontmoeting met een geisha, zie pic

ha Travelaround,
leuk dat je een goede reis in Japan hebt gehad vorig jaar! het was een leuke blog om te lezen. Ik ga in oktober 2.5 week en ik ben inspiratie aan het op doen her en der. Ik kan je excel bestandje niet open, zou je dit naar me kunnen emailen misschien? stuur me een pm. Hartstikke bedankt alvast.
Groeten