Begin november ga ik weer drie weken op pad, vlucht is reeds geboekt, eerst twee weekjes naar Taiwan en daarna als bonus nog een weekje Japan. Bij gebrek aan een specifiek Taiwan-forum leek me dit dan toch een beter plekje dan het China-forum…
Nu is Taiwan voor mij echter nog de grote onbekende, wel de nodige boekjeswijsheid en het een en ander op Travel Channel gezien, maar toch heb ik daar nog niet echt een beeld bij. Nou ja, eigenlijk alleen van het eten en de night markets, daar kijk ik echt naar uit…
De LP geeft als altijd eigenlijk juist een overkill aan opties, dat maakt het er ook niet overzichtelijker op.
Mijn idee was om eerst een paar dagen in Taipei te blijven met eventueel een paar dagtrips, daarna per trein richting Tainan of wellicht Kaohsiung af te zakken met waarschijnlijk nog wel ergens een tussenstop, en dan weer terug naar Taipei voor nog een paar dagen in de omgeving. Enkele vragen waar ik mee zat:
[ul]
[li]ik lees overal verhalen dat je wel twee weken van tevoren al treinkaartjes kan reserveren. Leuk en aardig, maar kan je desondanks nog wel gewoon naar het station gaan, een kaartje kopen en instappen? Of zit alles op voorhand al vol?[/li][li]ook heb ik wel iets gelezen over een railpass voor een week, maar nergens kan ik eenduidige informatie daarover vinden, of waar die dan aan te schaffen is. Weet iemand wellicht meer hierover?[/li][li]ik zou Taroko als dagtrip vanuit Taipei willen doen, is dat realistisch of doe ik het daarmee tekort?[/li][li]iemand nog tips voor leuke bestemmingen, of juist afraders? Ik zat zelf te denken aan dagtrips vanuit Taipei naar de Pinxi-spoorlijn en omliggende watervallen, en naar Keelung en Yeliou. Voor een tussenstop (met overnachting) naar Tainan zijn Alishan (zover ik weet ligt de trein daarheen er helaas nog steeds uit) en Sun Moon Lake uiteraard voor de hand liggende bestemmingen. Iemand nog andere tips? En is Kaohsiung nog de trip waard, of kan ik m’n tijd beter elders besteden?[/li][li]Weet iemand wellicht een goede hotelboekingssite voor Taiwan? Het aanbod op de bekende sites is zeker buiten Taipei tamelijk beperkt, zeker in het goedkopere segment.[/li][/ul]
Dan dus door naar Japan (Narita), daar ben ik na twee eerdere reizen al wel redelijk bekend. Oorspronkelijk was mijn idee in Tokyo te blijven en wat dagtrips naar bijvoorbeeld Nikko of Izu-Hanto te maken, maar nu JR East een leuke aanbieding voor een 3-daagse flexpass heeft zit ik er toch aan te denken wat verder erop uit te trekken. De zaterdag (Studio Ghibli Museum) en zondag (Harajuku/Yoyogi-koen) na aankomst zijn al bezet, en de zaterdag erop vlieg ik weer terug, dus blijven er nog 5 dagen over.
Ik zat nu vooral aan Kanazawa te denken, dat is via een private lijn waar die pas ook geldig voor is bereikbaar, niet per JR (da’s daar namelijk de JR Central). Daarmee zou ik twee dagen verbruikt hebben, die derde zou dan alsnog voor een dagtrip zijn. Of wellicht vanuit Kanazawa via een omweg met tussenstop weer terug naar Tokyo? Het gebied ten noorden van Tokyo is mij nog volkomen onbekend, dus alle ideeën zijn welkom, ook een heel andere kant op.
Een heel ander idee waar ik nog wel mee zat, bij m’n vorige reis ben ik vanuit Nagoya naar een Toyota-fabriek en hun schitterende museum geweest, zoiets zou best voor herhaling vatbaar zijn. Nu kwam ik hier al een aardig lijstje met automusea tegen waarvan er enkele interessant zouden kunnen zijn, maar iemand wellicht meer tips?