Taiwan en Japan in november, tips?

Begin november ga ik weer drie weken op pad, vlucht is reeds geboekt, eerst twee weekjes naar Taiwan en daarna als bonus nog een weekje Japan. Bij gebrek aan een specifiek Taiwan-forum leek me dit dan toch een beter plekje dan het China-forum…

Nu is Taiwan voor mij echter nog de grote onbekende, wel de nodige boekjeswijsheid en het een en ander op Travel Channel gezien, maar toch heb ik daar nog niet echt een beeld bij. Nou ja, eigenlijk alleen van het eten en de night markets, daar kijk ik echt naar uit…
De LP geeft als altijd eigenlijk juist een overkill aan opties, dat maakt het er ook niet overzichtelijker op.

Mijn idee was om eerst een paar dagen in Taipei te blijven met eventueel een paar dagtrips, daarna per trein richting Tainan of wellicht Kaohsiung af te zakken met waarschijnlijk nog wel ergens een tussenstop, en dan weer terug naar Taipei voor nog een paar dagen in de omgeving. Enkele vragen waar ik mee zat:

[ul]
[li]ik lees overal verhalen dat je wel twee weken van tevoren al treinkaartjes kan reserveren. Leuk en aardig, maar kan je desondanks nog wel gewoon naar het station gaan, een kaartje kopen en instappen? Of zit alles op voorhand al vol?[/li][li]ook heb ik wel iets gelezen over een railpass voor een week, maar nergens kan ik eenduidige informatie daarover vinden, of waar die dan aan te schaffen is. Weet iemand wellicht meer hierover?[/li][li]ik zou Taroko als dagtrip vanuit Taipei willen doen, is dat realistisch of doe ik het daarmee tekort?[/li][li]iemand nog tips voor leuke bestemmingen, of juist afraders? Ik zat zelf te denken aan dagtrips vanuit Taipei naar de Pinxi-spoorlijn en omliggende watervallen, en naar Keelung en Yeliou. Voor een tussenstop (met overnachting) naar Tainan zijn Alishan (zover ik weet ligt de trein daarheen er helaas nog steeds uit) en Sun Moon Lake uiteraard voor de hand liggende bestemmingen. Iemand nog andere tips? En is Kaohsiung nog de trip waard, of kan ik m’n tijd beter elders besteden?[/li][li]Weet iemand wellicht een goede hotelboekingssite voor Taiwan? Het aanbod op de bekende sites is zeker buiten Taipei tamelijk beperkt, zeker in het goedkopere segment.[/li][/ul]
Dan dus door naar Japan (Narita), daar ben ik na twee eerdere reizen al wel redelijk bekend. Oorspronkelijk was mijn idee in Tokyo te blijven en wat dagtrips naar bijvoorbeeld Nikko of Izu-Hanto te maken, maar nu JR East een leuke aanbieding voor een 3-daagse flexpass heeft zit ik er toch aan te denken wat verder erop uit te trekken. De zaterdag (Studio Ghibli Museum) en zondag (Harajuku/Yoyogi-koen) na aankomst zijn al bezet, en de zaterdag erop vlieg ik weer terug, dus blijven er nog 5 dagen over.

Ik zat nu vooral aan Kanazawa te denken, dat is via een private lijn waar die pas ook geldig voor is bereikbaar, niet per JR (da’s daar namelijk de JR Central). Daarmee zou ik twee dagen verbruikt hebben, die derde zou dan alsnog voor een dagtrip zijn. Of wellicht vanuit Kanazawa via een omweg met tussenstop weer terug naar Tokyo? Het gebied ten noorden van Tokyo is mij nog volkomen onbekend, dus alle ideeën zijn welkom, ook een heel andere kant op.

Een heel ander idee waar ik nog wel mee zat, bij m’n vorige reis ben ik vanuit Nagoya naar een Toyota-fabriek en hun schitterende museum geweest, zoiets zou best voor herhaling vatbaar zijn. Nu kwam ik hier al een aardig lijstje met automusea tegen waarvan er enkele interessant zouden kunnen zijn, maar iemand wellicht meer tips?

Ik ben wel in Taiwan geweest, 10 dagen, maar helaas heb ik extreem weinig kunnen doen vanwege bizarre regenval. Ik heb in 10 dagen Taiwan nog niet een moment de zon gezien! Wel heb ik ervaring met treinen van Taipei naar Kaohsiung.

Je kunt gewoon op komen dagen en een kaartje kopen, maar dat kaartje is dan volgens mij (wat ik heb ervaren) altijd een reservatie. In geval wilde ik vanuit Taipei naar Hualien, en kocht ik mijn kaartje om 2 uur, maar kon ik pas om 4 uur met de trein mee. Dus heb ik mijn kaartje Hualien -> Kaohsiung maar een dag van tevoren gekocht, ik moest 't vliegtuig ook nog halen dus zomaar op komen dagen was geen optie. Hualien is overigens een leuke optie voor als je fan bent van hiken; ik ben zelfs door die regen heen nog een berg van 1000 meter op wezen hiken. Heb ik wel geweten, want kwam ziek weer beneden, maar ja, toch zonde om dat helemaal niks gezien te hebben daaro!

Voor de rest is Taipei wel aardig, maar stel je er geen Tokyo bij voor. Er is genoeg om je een klein weekje zoet te houden, maar het is meer van hetzelfde. Je zult wel merken dat Taipei zich gigantisch orienteert richting Japan, en dat alle fashion is op is afgestemd. Taipei biedt echter wel veel mogelijkheden om lekker te eten, en er zijn gigantische veel nachtmarkten. Ik heb me op sleeptouw laten nemen door een Taiwanees en later een Amerikaan die er al een poosje zat, dus ik ben van eigenlijk alles de namen vergeten. Ook de metro in Taipei is eenvoudig en brengt je eigenlijk op alle plekken waar je wezen wil. Het einde van de rode lijn, Danshui, kent enkele interessante plekjes, waaronder een fort wat is gebruikt door de koloniale bezetters. Beitou heeft de meeste befaamde hot spring, mocht dat je ding zijn, enorm populair bij de Taiwanezen zelf. Taipei City Hall is de stop waar je het Taipei 101 gebouw kunt vinden. Ximen is een populair shopping district bij jongeren, een stopje weg van de Longshan tempel. Het leuke is om even de musea in te gaan, vooral over de geschiedenis, en 't contrast te zien met wat ze er in China over te zeggen hebben. De prijzen liggen op 't niveau van Zuid-Korea.

Ik heb al mijn hostels via hostelbookers gekocht, en aangezien het zulk slecht weer was, had ik vaak dorms voor mijzelf. Het was echter wel enorm lastig rond oud & nieuw (toen zat ik er) een kamertje te krijgen dus toen heb ik in een hostel gezeten wat eigenlijk ver beneden niveau is maar waar ik het enorm naar mijn zin had juist omdat ik er best leuke mensen ontmoette die je niet zult ontmoeten in de wat hippere hostels. Hotels kan ik je niet mee helpen.

Heb zelf nog plannen om eens terug te gaan naar Taiwan, ik zou er ook graag willen rondliften, maar ik moet eerst aan mijn Mandarijn gaan werken!

Succes & veel plezier!

1 like

Wizard,

met mijn vrouw ben ik drie weken in Taiwan geweest.

Aanvullend op wat Sado al heeft gezegd. Taroko george hebben wij als dagtrip vanuit Hualien gedaan, dit was zeer de moeite waard, vanuit Taipei lijkt mij nogal ver qua afstand.

Sun moon lake moet je zeker heen gaan, is erg relaxed en een mooi gebied. In Sun moon lake kun je brommertjes huren, kost niet veel en het is erg leuk om het meer rond te touren. Bij Sun Moon lake heb je ook een leuk pret / cultuur park. Sun moon lake zijn wij 3 dagen verbleven, geen moment verveelt.

De trein trip van Hua-lien naar het zuiden is een mooie trip.

Via ons hotel hebben wij ook een dagtrip met een taxi vanuit Taipei naar het noord oosten tot aan de kust gedaan, hier heb je mooie landschappen en rotsformaties.

Kao-hsiung is gewoon een stad, niets bijzonders.

We zijn ook in het zuiden geweest waar je een echte strandsfeer hebt en goed kunt snorkelen.

Alleen in Taipei hoef je een hotel te reserveren de rest van het land kun je gemakkelijk op de bonnefooi doen.

Ons hotel was al vanuit Nederland geboekt, dus ik heb geen ervaring met bookingsites.

Bezoek ook het Grand Hotel in Taipei, enorm hotel in de vorm van een tempel voor de high society, je kunt er fantastisch lunchen voor een redelijke prijs.

1 like

Dank voor de reacties! Ik hoop wel dat ik op iets beter weer kan rekenen. Sowieso had ik eigenlijk nu al ergens daar willen zitten, maar vanwege de typhoons heb ik het maar een stukje doorgeschoven.

Wel goed om te weten van die treinen, daar kan ik dan wel rekening mee houden. Ik vreesde vanwege die reserveringen al een beetje de Chinese toestanden, dat een trein een paar dagen van tevoren al helemaal vol zou zitten, dat maakt plannen toch lastig.

Nu zat ik er sowieso al aan te denken alleen voor (een deel van) de dagen in Taipei vooraf een hotel te regelen, vanwege de vluchten zit ik daar toch min of meer aan vast. Ik vind het echter wel zo prettig om te weten waar ik 's avonds kan slapen en dus niet met al m’n bagage op zoek moet naar een aangenaam geprijsd hotel, dus dan zou ik steeds voor vertrek alvast een hotel voor de komende nacht kunnen boeken. Ik had ook al bij Hostelworld gekeken, maar die kwam bijvoorbeeld voor Tainan niet verder dan één enkel hostel, dat schiet niet echt op. Maar daar kom ik nog wel uit, en anders moet ik misschien toch maar eens echt avontuurlijk gaan doen :smiley:
(ik weet het, ik ben een watje…)

Dat Grand Hotel was me inderdaad ook bekend, gezien op Travel Channel. Ik had eerder dit jaar ook al eens zitten kijken, de kamerprijzen daar vielen me op het eerste gezicht erg mee. Totdat ik zag dat het kamers zonder ramen betrof. Wil je kamers met het uitzicht wat je bij zo’n hotel verwacht, dan was het ineens toch een ander verhaal…

Nu zit ik er toch aan te denken om misschien toch maar het hele rondje te maken, en dan dus Hualien als overnachtingsplaats op te nemen, ik had inderdaad al vaker gehoord dat de spoorlijn langs de oostkust erg mooi is. Dan zou ik alleen nog eens moeten kijken wat ik er dan na Tainan nog tussen plak, Taitung ligt dan voor de hand. Kaohsiung sla ik dan waarschijnlijk wel over, de LP is er dan wel vrij positief over, maar het waarom heb ik er nog niet echt uit weten te halen. En dan eerder nog Sun Moon Lake, Alishan bewaar ik dan wel voor een volgende keer, als de spoorlijn weer opgeknapt is. Volgens mij moet ik dan die 11 volledige dagen heel aardig weten te vullen, zonder al teveel te hoeven jagen.

Over het Japan-deel moet ik dit weekend nog maar eens goed nadenken, heb nog wat zitten zoeken naar auto-musea en dergelijke, daar valt toch ook best een leuke tour mee te maken. Nu zou ik op zich ook rustig op de bonnefooi naar Japan durven gaan, daarvoor ken ik het land met z’n eigenaardigheden goed zat. De ellende is alleen dat ik toch vooraf nog de een of andere railpass zal moeten aanschaffen, en die keuze is toch vrij bepalend voor de invulling van die week. Voor €120 3 dagen naar keuze kunnen reizen, of voor €195 5 dagen op rij. Dat is dan dus alleen JR East en de daarbij inbegrepen private lijnen, de volwaardige JRP is me voor een week sowieso te duur. Keuzes, keuzes…

In Hualien zit een goed hostel. Aardige staff. Dichtbij het station. Ik geloof dat ze Amigo hostel heetten, of zoiets. Zij weten ook een bizar restaurant te vinden een paar minuten lopen. Het wordt gerund door twee aboriginals, and hoe! Toen ik met mij Amerikaanse vriend er ging eten en ze geen bier hadden, zeiden ze dat we dat gewoon zelf even moesten halen bij de 7-eleven en dan zouden zij het eten alvast klaarmaken. Er is ook niet echt een menu, het is meer zo van: je eet wat de pot schaft. Maar we zijn de dag erop meteen weer teruggegaan, want het was nog goed te eten ook!

In Hualien en Sun Moon Lake komen veel backpackers, bij aankomst op resp. het treinstation en de bushalte werden wij door meerdere eigenaren benaderd met foto’s en prijzen van hun guesthouses. Deze prijzen liggen lager dan een hotel, de guesthouses die wij kozen waren zeer netjes, rustig en hadden een goede prijs. Het verblijf is dan ook meteen persoonlijker dan bij een hotel. De auto hadden zij bij zich en je kon elk guesthouse vrijblijvend bekijken, beviel het niet dan zouden ze je terug brengen naar het station of de bushalte (wat bij ons dus niet nodig was). Het prijsniveau van de guesthouses zit tussen een hostel en hotel in.

:smiley: Denk dat Taiwan hier inderdaad op de juiste plek staat. Hoewel, het Amerika-forum had ook gekund… Ben in het voorjaar in Taipei geweest, opmerkelijk veel Amerikanen. Even generaliserend, heb gemerkt dat de Taiwanezen de Chinezen haten. Aan de andere kant: Chinezen komen wel massaal als toerist naar Taiwan.

Sightseeings in Taipei. Kom je in de buurt van Snake Alley dan zou ik er zeker even kijken. Slangen liggen in kooien voor consumptie. Helaas is fotograferen van de slangen niet toegestaan. Van de andere nachtmarkten is die van Shi-Lin denk de leukste. Het National Palace Museum is ook een aanrader, ligt aan de rand van Taipei, kun je tevens zien dat de stad feitelijk midden in de jungle ligt. En Taipei 101 is op zich leuk als je van decadentie houdt maar wil je naar het oberservation deck (ca $400): vaak rijen van hier tot Tokyo…

En wat betreft overnachting en avontuurlijk reizen. Buiten de spits zit je vanaf TPE met de bus (ticket ca $100) in een uur in centrum Taipei. Een praktische en relatief goedkope crushplaats (ca $400 p.p.) is Happy Family Hostel 1 vlakbij de mainstations bus, trein en metro. Buiten het hoogseizoen is daar altijd wel plek en je hoeft niet van te voren te boeken. Check http://happyfamily.tripod.com/

Cheers!

Eens even de plannen tegen een kalender aangehouden, achteraf had ik wellicht toch gewoon beter de volle drie weken voor Taiwan kunnen nemen, het wordt toch wat krap aan. Vooralsnog zou ik op zoiets uitkomen:

Zo 7-11: aankomst Taipei (13.00u)
Ma 8-11: Taipei
Di 9-11: Taipei (Pingxi line en/of Keelung & Yeliou)
Wo 10-11: Naar Sun Moon Lake
Do 11-11: Sun Moon Lake
Vr 12-11: Naar Tainan
Za 13-11: Tainan
Zo 14-11: Naar Taitung
Ma 15-11: Naar Hualien
Di 16-11: Taroko Gorge
Wo 17-11: Naar Taipei
Do 18-11: Taipei
Vr 19-11: vlucht Taipei – Tokyo (16.50u)

Het past allemaal net, maar veel speling is er niet…

Voor Japan heb ik het idee om naar Kanazawa te gaan ook laten vallen, die stad ligt al behoorlijk in een uithoek, en met een railpass van de JR East zit er al helemaal weinig anders op dan dezelfde dik 4 uur trein heen ook terug weer af te leggen, mogelijkheden voor een interessante sidetrip zijn er nauwelijks. Dan bewaar ik Kanazawa liever voor een volgende reis, langs de noordkust van Japan bijvoorbeeld.

Waarschijnlijk wordt het dan dus een weekje met Tokyo als uitvalsbasis, of wellicht tussendoor een nachtje in bijvoorbeeld Nikko of ergens op Izu-Hanto of zo. Een railpass laat ik dan waarschijnlijk sowieso achterwege, die gaat met dergelijk trips gewoon niet of nauwelijks rendabel zijn. Maar ook dan zal ik geen problemen hebben die week vol te maken, al blijven tips voor wat minder voor de hand liggende korte trips uiteraard altijd welkom.

Zo, even een update. Heb toch maar gewoon alles vooraf vastgelegd, de tijd is toch te kort voor flexibiliteit. En vooraf weten waar ik slaap vind ik toch wel een prettig idee. Heb nog wel naar ‘leuke’ accommodaties gekeken, maar uiteindelijk vooral praktisch gekozen, alles op loopafstand van de stations. Ik had wel een paar uitzonderingen op het oog, maar die bleken allemaal steeds volgeboekt te zijn.

Uiteindelijk geen Sun Moon Lake of Alishan, maar toch Kaohsiung. Niet zozeer voor de stad zelf, van daaruit wil ik een dagtrip maken naar Little Liuqiu Island. Eigenlijk had Pingtung City als uitvalsbasis daarvoor de voorkeur, maar het lukte me domweg niet om daar ook maar een enkel hotel te vinden. Ja, Google vindt genoeg voor Pingtung County, maar dat is allemaal in Kenting. Sun Moon Lake of Alishan bewaar ik wel voor een volgende trip, waarbij ik ze meer tijd kan gunnen.

Ik zit overigens nog wel te twijfelen wat de beste manier is om Taroko te bezoeken:

[ul]
[li]georganiseerde dagtrip, maar die schijnen er nogal een pittig tempo op na te houden?[/li][li]met bus en benenwagen, de bussen schijnen wel met een redelijke frequentie door de kloof te rijden, maar echte duidelijkheid daarover heb ik nog niet kunnen vinden.[/li][li]een scooter huren. Maximale vrijheid, maar mijn rijervaring op gemotoriseerde tweewielers is beperkt tot een paar uurtjes op een Solex…[/li][/ul]
@Japansetuinen, hoe heb jij destijds de kloof bezocht? En was dat een aanrader of zou je toch anders adviseren?

In Japan blijf ik uiteindelijk toch in de buurt va Tokyo, met een overnachting in Nikko, en daarna twee overnachtingen in Yokohama. Dan kom ik mooi uit met een Nikko World Heritage Pass (2 dagen geldig), en ik zie dan wel hoe laat ik in Yokohama arriveer en hoe vroeg ik na die twee nachten weer vertrek. Misschien pik ik van daar uit dan nog een keer Kamakura mee, op de een of andere manier is mijn eerdere bezoek daaraan me totaal niet bijgebleven.

De definitieve route:

zo 7-11: aankomst Taipei 13.00u
ma 8-11: Taipei
di 9-11: Taipei (Pingxi line?)
wo 10-11: Naar Tainan
do 11-11: Tainan
vr 12-11: Tainan, naar Kaohsiung
za 13-11: Kaohsiung, Little Liuqiu Island
zo 14-11: naar Hualien
ma 15-11: Hualien, Taroko Gorge
di 16-11: naar Taipei
wo 17-11: Taipei (Keelung&Yehliu?)
do 18-11: Taipei (Danshui?)
vr 19-11: Taipei, vlucht naar Tokyo 16.50u
za 20-11: Tokyo (Studio Ghibli Museum)
zo 21-11: Tokyo (Harajuku/Yoyogi koen)
ma 22-11: naar Nikko
di 23-11: Nikko, naar Yokohama
wo 24-11: Yokohama (o.a. Nissan Engine Museum, Ramen Museum)
do 25-11: Yokohama (Kamakura?), naar Tokyo
vr 26-11: Tokyo
za 27-11: vertrek Tokyo 14.25u

Nog een goede twee weken hard werken, en dan kan ik eindelijk vertrekken, ik heb er zin in! :chin:

Wizard,

Interessant Little Liuqiu, ik had er nog niet van gehoord, aangezien mijn vrouw in Taiwan is geboren (geadopteerd) en wij er nog wel een keer terug gaan, verneem ik graag je reiservaring / foto’s.

Taroko gorge zijn wij met een prive auto naar toegegaan, het guesthouse waar wij verbleven had ook een auto waarmee zij trips deden, het was een trip van 3 uur, wij betaalden na onderhandelen circa Eur 50,- daarvoor.

Op wikipedia http://wikitravel.org/en/Taroko_Gorge staat dat een taxi van 1 uur: NT$1200,- kost (=Eur 28,-).

Ik vond de flexibiliteit fijn (mij krijg je nooit in een groepsreis, tenzij met gelijkgestemden), wij hebben veel stops gemaakt, konden mooi foto’s maken en ook stukken wandelen waarbij hij ons verderop weer oppikte en zagen inderdaad toerbussen voor bij denderen.

Op wikipedia staat ook dat je in een half uur met de scooter van Hualien naar Taroko george kunt rijden. Het is geen stille weg naar de kloof, maar ook weer niet gevaarlijk druk. Ik vond scooter rijden in Sun moon lake erg meevallen (zonder ervaring mijnerzijds), natuurlijk Taiwanese toeristen daar met auto’s maar zij houden erg veel rekening met je; anderzijds als je crashed op zo’n dag is het wel einde of vertraging van de vakantie.

Wat je kunt doen is een scooter huren en dan in Hualien een tochtje maken, Hualien is nl. erg uitgestrekt, wij hebben daar de benen uit ons lijf gelopen; als je daarna voldoende vertrouwen hebt, dan kun je de kloof aanpakken.

Veel plezier in Taiwan en uiteraard ook in Japan (ik ben mijn reis voor volgend jaar nu aan het voorbereiden).

vr.gr. Ton

Dat Little Liuqiu kwam ik in de LP tegen, ziet er wel geinig uit, en zou bovenal vrij makkelijk te bereiken moeten zijn. En zo niet, dan zie ik me vast wel op een andere manier te vermaken. Het is wellicht ook een goede plek om alvast wat met een scooter te oefenen :biggrin:

Voor Taroko zal ik ter plekke dan nog maar eens kijken, €50 voor drie uur vind ik in m’n uppie wel aan de prijzige (en korte) kant. Ik zit er overigens ook wel aan te denken eerst met de bus helemaal naar Tienhsiang te gaan, en dan van daaruit terug te lopen, desnoods kan ik dan als ik er genoeg van heb altijd nog kijken of ik een bus terug kan nemen of een lift kan krijgen. Ik zag echter dat de kust ten noorden van Hualien ook erg spectaculair is, met een scooter zou ik dat wellicht ook nog mee kunnen pikken. Keuzes, keuzes…

Klopt, kust ten noorden van Hualien is mooi, wij hebben daar gewandeld.

Hualien is een laid back stadje / dorp dat ook de moeite waard is.

vr.gr.

Ton

Klinkt heel leuk :slight_smile:

Alvast een leuke reis gewenst WizardOfOss, en de foto’s zijn altijd welkom

Groetjes:vak02:

Ik doe m’n best, maar durf echt niks te beloven. Ik ben net op de helft van het verslag en foto’s van m’n reis dit voorjaar, en had nog 4 reizen achterstand. Hopeloos…

@Wizard, Lokeoli, e.a.

Een jaar geleden heb ik Nikko bezocht, zie : http://www.traveltojapan.eu/Nikko.html

Vandaag zocht ik op i.v.m. de ontwikkeling van een nieuwe website, in welk jaar de erkenning wereld erfgoed was toegekend aan Nikko en vond deze website met video: Master Artinsanship and Architectural Splendour: The Shrines and Temples of Nikko.

http://whc.unesco.org/en/list/913/video

Interessant om voor of na je vakantie te bekijken.

vr.gr. Ton

1 like

Bedankt voor de website :wink:

groetjes

Lokeoli,

dank je wel voor je bedankje.

Een tip: Je kunt in wereldwijzer ook klikken op the ‘thanks’ button bij het bericht waarvoor je wil bedanken, dit wordt dan bij het bericht zichtbaar en geeft de waardering voor het bericht aan.

De eerste mijlpaal: 25 ontvangen bedankjes bij mijn user account ga ik nl. vieren :wink:

vr.gr. Ton

1 like

Graag gedaan :slight_smile:

hmm nog een eindje om te vieren :dag:

Lokeoli,

ik ben econoom van origine, mijn “bedank rating” ligt op : 8 / 49 = 16%

Van elke post word ik tot nu toe voor 16% bedankt. Om nog 100 vragen te beantwoorden is geen enkel probleem :chin:

Hoewel: deze post haalt mijn rating weer iets naar beneden :drugged:

vr.gr. Ton

haha :slight_smile:

nuja good luck, ik hoor wel wanneer dat feestje eraan komt he :wink: